jonge pony zit enorm met het bit te hannessen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shiana

jonge pony zit enorm met het bit te hannessen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:24

Heb mijn haffie voor de winter zadelmak gemaakt. Tijdens de winter weinig gedaan ivm sneeuw ed .
Zijn nu dit jaar weer begonnen , ben nu zover dat ik zonder eerst te longeren er op kan stappen en weg kan rijden .
Nou heb ik hem op een redelijk los teugeltje .
Maar hij is zo ontzettend met het bit bezig , wordt er gek van .. Of hij zit er heel druk op te kauwen , of ( weet neit hoe ik het goed uit moet leggen ) hij trekt als het ware aan het bit.. hoofd naar voren . Hij kan daar zo mee bezig zijn dat die gewoon vergeet te kijken waar die moet lopen .En dan soms zelfs struikelt. Het is echt zo irritant..
Nou gaat hij als ik bochtje links wil , helemaal naar rechts toe hij trekt als het ware gewoon het bit aan .
Volgende wk krijg ik les met hem , maar ben eigenlijk wel beneiuwd of jullie hier ideeen over hebben.
Is dit kwestie van uittesten , kijken wat die allemaal kan doen .. Of zal hij net bezig zijn met wisselen oid. dat het bit daarop irriteert.Hij is nu 4 jaar bijna.
Toen ik hem in het begin met longeren een bitje erin deed , was hij er ook zo mee bezig dat doet die nu niet meer.

Anoniem

Re: jonge pony zit enorm met het bit te hannessen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:32

Hangt het bit goed? Past het bit ook? Is het niet te dik?
Mijn shet had dit ook, en het bit was te dik ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:34

mischien last van zijn tanden?paarden wisselen tot hun 6e dus het zou best kunnen dat hij ergens last van heeft..
ik zou de tantarts even laten komen,vraag dan gelijk wat hij/zij van het bit vind,hoe ligt het in de mond?dikte?scherpte etc?
succes!

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:35

Mijn merrie heeft dit in het begin ook heel veel gedaan, maar soms doet ze dat nog steeds. Mijn merrie doet het vooral als ze onder het werk probeert uit te komen

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:38

bit hangt prima en past perfect.. dit heb ik ook door anderen laten checken ..
Of het te dik is ?? wanneer is een bit te dik dan ?? Heb een vrij standaard maat ,dubbelgebroken bit van k&k met aurigan . En ben bang als ik er een dunner bitje in doe dat die dan te scherp zou kunnen worden , ben hier meestal vrij voorzichtig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:39

Bit is te dik als het niet fijn ligt omdat het te dik is :')
Haha nee, maar als het goed hangt dan zou ik eerder naar de tanden kijken. ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:40

Als je kunt uitsluiten dat ie geen last heeft van zijn tanden en dat het bit goed past en op de juiste plaats ligt, kun je gaan experimenteren met andere bitjes. Mijn paard vind een lichtgewicht bit fijner dan een zware kk. Of misschien enkel gebroken, in paats van dubbel? Succes!

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:52

Als het paard zijn kaken dicht op elkaar heeft met weinig tussenruimte dan kan een "normaal" bit al te dik zijn. Dus kijk eens in zijn mond als hij het bit in heeft. ALs hij zijn tanden op elkaar heeft, knelt het bit dan tegen het tandvlees of ligt het vrij?

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:52

Heb je evt. een foto van de zijkant, met het bit in?

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:56

ik ga ff foto zoeken :)

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:03

foto van zijkant met het bit
Afbeelding

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:07

Zo te zien denk ik idd dat het bit iets te dik is, hij sluit zijn lippen nl niet mooi op elkaar vlak voor het bit. Als dit niet het probleem is (want dat kun je natuurlijk beter zien door in de mond te kijken) dan zou ik het bit toch aan beide kanten een gaatje hoger hangen. Het ziet er uit alsof hij wat laag hangt, dan kan het tijdens het rijden gebeuren dat het bit tegen de achterkant van zijn voortanden aantikt. Ook de neusriem mag wel een cm hoger.

Succes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:11

Wel eens een happy mouth bit geprobeerd? Sommige onrustige dieren lopen daar wel lekker op.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:14

zal er straks nog eens naar gaan kijken ..
Zijn mond sluit niet helemaal omdat hij ook hier met het bit loopt te knooien.. Bedankt voor je tips en zal straks eens gaan kijken of het ook iets veranderd.. Ben altijd snel te bang dat ik het allemaal te strak erin hang .. Heb er toen wel anderen naar laten kijken , en die zeiden allemaal dat het goed was .. Maar ga straks ff puzzelen.. Bedankt :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:32

Ik heb dit ook gehad met mijn pony, en 't bleek dat 't bit haar gewoon niet goed zat,
omdat ze aan 't wisselen is. Nu wouden we altijd al overgaan op bitloos,
dus dat hebben we nu maar gelijk gedaan, en dat gaat super goed.
nu wachten we met 't bit gewoon tot ze ouder is.

[edit= ik zie dat jij ook een haf hebt? mn pony is ook een haflinger,
en ze had een enkel gebroken bitje ]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:28

Je kan een stil bitje proberen, bv ongebroken bustrens. Die wiebelt niet, veranderd niet van vorm en is dus voorspelbaar voor de pony.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:02

heb vanmiddag even gekeken.. en als hij niet met het bit loopt te diedelen.. is die naar mijn idee niet te dik , hij sluit dan wel zijn lippen zeg maar :) misschien dat die idd iets te laag hangt , dit wil ik morgen nog even anders proberen te doen .. zal van de week ook mijn instructrice even vragen ernaar te kijken .. en er zijn hier op stal genoeg andere bitten , dus dan kan ik evt wel eens een andere gaan proberen .. Wil eerst ook nog even kijken wat de instructrice ervan zegt ..

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:10

mijn haf doet dit ook, ik heb een dun enkegebroken bit. In het begin deed ze dit juist niet. De paardentandarts is in november geweest en komt over drie weken weer. Ze klappertand soms ook tijdens het rijden. Weet iemand wat dit betekend?

@TS: op de foto lijkt het bit te groot omdat de pony zijn mond niet sluit.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 22:39

Citaat:
@TS: op de foto lijkt het bit te groot omdat de pony zijn mond niet sluit.

Zal eens kijken of ik morgen een foto kan maken , dat die zijn mond wel sluit .. Alle foto's die ik heb zit die of met het bit te klieren en zijn mond dus niet gesloten is . Of er ligt dikke laag schuim om zijn mond.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:41

Ik heb hetzelfde met mijn paard. Ze is erg erg koppig en test mij uit (ik ben nog niet zo lang bezig met haar). Mijn paard pakt het bit echt vast. Eens goed kwaad maken erop en goed terug opnemen is meestal de oplossing!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:45

En wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Ze is nu flink aan het wisselen, en op jonge leeftijd hebben ze vaak last van haken.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:59

heb vandaag voor het eerst les met hem gehad . Bit na laten kijken door mijn instructrice en alles was prima..
Volgens haar wis het puur jonigheid , en is die nog heel erg balans aan het zoeken . Allemaal bedankt voor de reactie's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:20

De meeste instructrices hebben helemaal geen kennis van de anatomie van de mond en vinden al snel dat een bit wel past.
Helaas is dat vaak helemaal niet zo. Een paard loopt niet voor niets te hannesen met dat bit.

Je paard is overigens zeker weten aan 't wisselen. Dat duurt t/m rond z'n 5e jaar.
Hoe is het met z'n wolfskiesjes? Zijn die wel al verwijderd? Het is erg pijnlijk als het bit daar tegenaan komt.

Lees anders deze pagina eens over het gebit, dat geeft je veel inzicht in wat er zoal in de mond gebeurt bij je paard en waarom hij het bit niet prettig vindt:
http://www.bitloospaardrijden.info/gebit.htm

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:33

bedankt voor de link , heel informatief :)