paard gaat niet over hoefslag in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corine_95

paard gaat niet over hoefslag in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 19:45

Hallo,
ik rij op een manege paard en die is heel braaf enzo
maar ik heb een probleempje
ik kan nooit recht over de hoefslag galloperen. in het begin kwam het omdat ik naar binnen hing
maar nu doet hij het nog steeds en ik weet niet wat ik verkeerd doe.
zo gaat het altijd:
nou draven op de hoefslag, en dan in de hoek of op de lange zijde aanspringen in de galop
en dan zit ik mooi recht, maar dan kom ik dichterbij de volgende hoek en dan ineens valt ie volledig naar binnen
en ik probeer hem dan met alle kracht die ik heb weer op de hoefslag te krijgen maar dit werkt niet.
hebben jullie misschien tips.
want ik denk dat er hier veel meer ruiters zijn die meer ervaring hebben dan ik xd
alvast bedankt:D

LiefMeisje0

Re: paard gaat niet over hoefslag in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:58

2 teugels sturen?
of misschien met een zweepje iets boven zijn shcouder drukken

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 06:53

Goed je binnenbeen en binnenhand erbij houden, desnoods idd een zweepje tegen zijn schouder aandrukken.
Wat je ook kan doen is zo gauw hij van de hoefslag afgaat een volte maken en weer opnieuw proberen. Gaat een stuk goed ook belonen en duidelijk maken dat dit is wat je bedoelt.
Maar je rijdt toch in een manegeles, wat zegt je eigen instructrice dan??

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:57

Het paard vind het waarschijnlijk moeilijk om in te buigen in de hoeken. Waarschijnlijk rijdt je slechts een keer in de week op het paard? Dan is het heel moeilijk om daar iets aan te doen. Wat je kunt proberen is om het paard juist iets naar binnen te laten kijken door je binnen hand iets van de hals te doen. (alsof je de bocht in rijdt). Echter met je binnenbeen blijf je drijven en je buitenhand houdt je er goed aan, om het paard niet werkelijk de bocht in te laten gaan. Dit moet je op beide kanten doen, ook als hij het bijv. rechtsom wel doet en linksom niet.
Dan is het paard al iets gebogen en zal het minder moeilijk voor hem zijn om de bocht goed door te lopen.
Heb wel geduld, het kan wel even duren voor het paard het snapt en leniger wordt.

Succes!

corine_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 15:51

LiefMeisje0 schreef:
2 teugels sturen?

okey, met 2 teugels sturen doe ik al xd
maar dat met de zweep ga ik direct meenemen in mijn volgende les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:57

willieby schreef:
Het paard vind het waarschijnlijk moeilijk om in te buigen in de hoeken. Waarschijnlijk rijdt je slechts een keer in de week op het paard? Dan is het heel moeilijk om daar iets aan te doen. Wat je kunt proberen is om het paard juist iets naar binnen te laten kijken door je binnen hand iets van de hals te doen. (alsof je de bocht in rijdt). Echter met je binnenbeen blijf je drijven en je buitenhand houdt je er goed aan, om het paard niet werkelijk de bocht in te laten gaan. Dit moet je op beide kanten doen, ook als hij het bijv. rechtsom wel doet en linksom niet.
Dan is het paard al iets gebogen en zal het minder moeilijk voor hem zijn om de bocht goed door te lopen.
Heb wel geduld, het kan wel even duren voor het paard het snapt en leniger wordt.

Succes!

Ik denk dat dit inderdaad ook een goede tip is. Ga in ieder geval niet aan je buitenteugel trekken als hij weer de hoeken af wil snijden, dan kan hij juist beter naar binnen vallen :) . Ook in stap en draf kun je hier alvast wat aan werken door hem goed om je binnenbeen te laten buigen, bijvoorbeeld door voltes te openen en te sluiten :) . Succes!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:00

ik heb altijd geleerd, je ene teugel ietsje losser dan de ander.
&je been aan de binnenkant ietsje achter de singel, en dan aanspringen.
Helptstelling rijden van te voren niet, ik doe het zelf nooit, maar toen ik op de manege reed moesten we dat wel altijd doen.

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:17

Op zo'n paard rijd ik ook iedere week:P.
Bij mij helpt het om lichtelijk stelling te houden, en eerst als een volte door de bocht.
Daarna kan je je binnenbeen er heel erg bij houden, en je handen iets naar buiten doen (dat het paard soort 'opgesloten' zit tegen de bakrand).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:28

LiefMeisje0 schreef:
2 teugels sturen?

De teugels zijn geen stuur, misschien eerst het paard leren wijken voor druk vanaf de grond

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:16

ik zou inderdaad vooral het binnenbeen en de buitenhand gebruiken en toch te gaan oefenen dat hij moet gaan buigen in het lichaam.
waarschijnlijk vind hij dat nu nog zo lastig dat helemaal naar binnen valt en probeert te voorkomen dat hij in zijn lichaam moet gaan buigen.
dus moet je dat eerst een beetje voor elkaar zien te krijgen.
maar word wel lastig als je maar eens per week op hem rijd en er ook veel andere mensen op rijden doordat het natuurlijk een manege paard is... :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:44

Hee corine :D,

Tja, vos doet dat bij iedereen hoor. Maar ik snap je probleem.
Probeer wat strenger te zijn met je binnenbeen, en niet de heletijd achter elkaar met je been te blijven drukken maar steeds aanspannen en weer loslaten (anders gaat een paard terug duwen, en valt hij nog verder naar binnen).

En ookal valt hij naar binnen gewoon stelling naar binnen houden, want als hem naar buitenwil sturen, dan komt zijn binnen schoudervrij en kan hij daar het makkelijkste heen.

Veel succes alvast morgen in de les, het gaat vast wel goed komen. Je komt erwel :D (L)

gr. eline

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:47

gaat hij heel snel in galop? bij ons op de manege zijn er ook paarden die de hoeken afsnijden, maar die gaan dan gewoon te hard.
anders kun je er verder niet heel veel mee proberen, met leren buigen, want je rijd er, neem ik aan, 1 a 2 keer per week op.
maar het lukt vast wel.

corine_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:03

Allemaal super mega bedankt voor de tips
ik heb vandaag weer les gehad en het ging geweldig,
vos ging prachtig over de hoefslag!!
xx

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:39

corine_95 schreef:
Allemaal super mega bedankt voor de tips
ik heb vandaag weer les gehad en het ging geweldig,
vos ging prachtig over de hoefslag!!
xx

Helemaal super ging het corine, ik heb het met eigen ogen gezien. Zag er top uit :D

xx

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:33

Ik reed ook op een paard dat niet op de hoefslag wilde in galop, maar die had hele gevoelige hoeven, dat is hier zeker niet het probleem?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:30

Gebruik je je binnenbeen wel?
Je kunt hem daarmee natuurlijk ook weer terug sturen,
tenminste, zo stuur ik ze wel altijd terug xd , en natuurlijk met je teugels :)

En aandacht er goed bijhouden.

Ik heb het gevoel dat hij gewoon de hoekjes niet in wil?
Je moet namelijk vanaf de eerste hoek consequent zijn en gelijk de hoekjes in sturen.
Als je dat namelijk niet vanaf het begin al doet, zal hij het ook niet zo snel meer doen!

X.