uitproberen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:34

hei, ik heb een verzorgpaard (een Av), hij probeert me steeds uit. Als ik in de bak galopeer dan luistert die op het ene momentie prima, en op het andere moment springt die er bokkend van door. Hij heeft me er een keer af gegooid (ben er weer opgeklommen). Dat is op zich het ergste niet, maar hij doet het ook als we naast hem lopen, hij heeft zelfs al een keer mijn vriendin met een bok geraakt en 2 keer bijna. Wij gaan ook (omdat we het niet veilig vinden) niet meer wandelen. Wat moeten we doen??

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:17

Mijn zus haar paard is ook niet de makkelijkste. Zij kan er heel goed mee om gaan, maar onze moeder is bijvoorbeeld heel bang voor haar.
Dat merkt zij dan ook. Ik vind haar zelf ook niet heel fijn, maar ben niet bang voor haar.
Ik denk dat het heel erg met je uitstraling te maken heeft wat een paard probeert.
Ze voelen goed aan hoe jij je voelt.
Omdat je al aangeeft dat je niet meer wilt wandelen, denk ik dat je op een bepaalde manier dus ook uitstraalt dat je het misschien een beetje eng vindt?
Je kunt natuurlijk je gevoel niet zomaar veranderen, maar probeer zelfverzekerd over te komen.
Ik weet ook niet of het de reden is, maar anders zou ik het ook niet weten.

Tessa_Nolita

Re: uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:19

Je moet gewoon goed doorzetten vooral met rijden. En hem erg op ze kop geven als die niet luistert. Als hij na een tijd doorkrijgt dat die het niet meer kan doen bij jou word het vanzelf minder.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:03

Probeer op plekken te gaan wandelen waar hij veel afleideing heeft, zo heeft hij mischien minder snel het idee van oh zal ik eens lekker bokkende weg gaan rennen. Dan is hij met andere dingen bezig. Ik weet niet of het helpt maar je zou ook grond werk/vrijheids dresssur met je paard kunnen gaan doen. De meesten paarden vinden dat ook erg leuk en je krijgt hierdoor een betere band met het paard. Doe vooral veel leuken dingen met je paard zodat hij plezier heeft .Rij ook niet te lang, want dan gaat hij lopen vervelen in de bak. Rij heel veel figuren en onverwachten dingen zodat hij heel de tijd na moet denken en op jou moet letten zodat hij geen erg in het bokken heeft. En als hij bokt gewoon negeren normaal weer verder rijden en de goede dingen die hij doet te prijzen. ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:05

krijgt je verzorgpaard veel brokken en kwa werk minder te doen? Dan kan het handig zijn te beginnen met de brok terug brengen omdat ze gewoon te wakker zijn?

En anders kijk eens op www.trailerladen.com daar laten ze een mooi stukje zien van opvoeding. De 2 mensen er achter helpen je ook goed op weg om je paard in de hand te houden. Daarbij zoek ook gewoon flimjes van MOnty roberts enz..op daar worden mooie tips gegeven wat je kan doen allemaal om je paard te leren dat het niet normaal is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:08

En als je paard wil gaan bokken..doe 2 handen aan een teugel en trek deze naar je been toe. Dan kan hij niets meer. NIet bokken, steigeren of weglopen alleen maar staan en na denken. Als je maar denk dat hij gaat lopen doen. Je wordt er vanzelf handiger in en dan leert hij dat het niet prettig is.

Aan de hand niet teveel reageren op wat hij fout doet..want kan ook manier van aandacht vragen zijn. Maar juist reageren als hij het heel goed doet. Stukje grondwerkoefeningen zouden hierin goed zijn. Zoek maar eens op youtube op grondwerk paard. Dan krijg je wel mooie voorbeelden en uitleg.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:43

Voor je paard vormen jij en hem een "kudde" en binnen een kudde is er een rangorde, jij moet hem leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".
Ga op zoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
en een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paard en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.[/quote]

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:57

Mep hem er flink op als hij bokt!
Maar hoe kan het dat je pony je vriendin kan raken als hij bokt terweil je langs zijn hoofd loopt?
als hij jou vriendin expres probeert te raken zou ik hem schoppen onder zijn buik, een x hard.
Beloon hem ook als hij het goed doet.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:12

Krijgt je paard de kans om buiten te lopen, liefst met soortgenootjes? Want dan zal hij zijn energie veel beter kwijt kunnen.
Verder nagaan of er een oorzaak kan zijn. Zit er iets in zijn rug vast? Is het dominatieprobleem? Is het gewoon vrolijkheid en joligheid?
Als het je uittesten is, dan zou ik hem ook een tik verkopen.
Mijn AV had laatst zijn stijgerfase. En als hij de lucht in ging kreeg hij een mep en dan gelijk naar voor rijden, aan het werk zetten. Als hij op zijn ruiter moet letten voor aanwijzingen zal hij ook beter bij de les blijven en minder van dat soort dingen doen.
succes met je AV. Het blijft een heerlijk ras vind ik!

Danielle

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:32

Tessa_Nolita schreef:
Je moet gewoon goed doorzetten vooral met rijden. En hem erg op ze kop geven als die niet luistert. Als hij na een tijd doorkrijgt dat die het niet meer kan doen bij jou word het vanzelf minder.

Idd, en gewoon blijven wandelen, ook al is het maar een klein stukje (:
en anders kan je hem wel een keertje met de zweep slaan, natuurlijk niet te hard!!!!

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:57

[/quote]Idd, en gewoon blijven wandelen, ook al is het maar een klein stukje (:
en anders kan je hem wel een keertje met de zweep slaan, natuurlijk niet te hard!!!![/quote]

Ik zal hem niet met de zweep slaan, een zweep is een hulpmiddel geen mep middel.
En je paard er anders ook bang voor.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:30

Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren, heb gedult het komt vanzelf wel.
Succes ermeee!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:33

Tessa_Nolita schreef:

Het domste wat je kan doen is je paard slaan, zo maak je hem alleen maar bang. En iedereen wil toch graag een goede band mijn zijn of haar paard. Slecht gedrag negeren, en probeer mischien wat grondwerk en schrik training zodat je een band en vertrouwen opbouwd. ;)

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:37

iris_okke schreef:
Tessa_Nolita schreef:

Het domste wat je kan doen is je paard slaan, zo maak je hem alleen maar bang. En iedereen wil toch graag een goede band mijn zijn of haar paard. Slecht gedrag negeren, en probeer mischien wat grondwerk en schrik training zodat je een band en vertrouwen opbouwd. ;)

Helemaal mee eens. Ik vind dat er nog al vaak wordt gezegd 'erop los meppen' of 'op zijn kop geven'. Daar schiet je echt helemaal niets mee op. Je schaadt het vertrouwen en op die manier wordt het nooit wat.