Paard valt over buitenschouder weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Paard valt over buitenschouder weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 14:55

Hallo!

Heb al wat op bokt rond gezocht enzo, maar ben er nog niet achter wat nou dé tips of oplossingen zijn vandaar dat ik zelf maar een topic open.
Sinds eind vorig jaar heb ik mijn eigen paard en ik moet wel zeggen dat het eerst nog veel minder was, maar mijn paard wil graag de binnenteugel aannemen en buitenteugel gewoon negeren. Bijvoorbeeld met een volte doet ze haar hoofd naar binnen zodat ze steun krijgt van de binnenteugel terwijl ze dan compleet wegloopt over het buitenshouder. Heb mijn buitenteugel er al veel beter bij dan eerst, maar blijkbaar nog lang niet voldoende. Ook ben ik veel beter bewust met het mee kijken, maar al kijk ik overdreven naar de andere kant ze negeert als het ware mijn buitenhulpen.
De laatste tijd heb ik de zweep in mijn buitenhand genomen zodat ik haar een tik op het buitenshouder kan geven, maar het lijkt wel of ze hierdoor nóg meer naar buiten zwenkt.
Mijn buitenbeen werkt zeker ook in, maar ik heb aan beide knieën wat problemen dus kan ik niet optimale druk geven.

Graag zou ik wat meer tips of oefeningen krijgen over hoe ik haar beter kan begrenzen!
En voordat mensen het vragen; ja ik heb les en we zijn vooral hier mee bezig maar het kan nooit kwaad om andere tips te horen! :)

Alvast bedankt!

Groetjes Monica

Persevero

Re: Paard valt over buitenschouder weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:16

volte rijden en binnen teugel echt los gooien. zodra ze naar buiten weg loopt buiten begrensen en eventueel met de binnenteugel weer naar binnen zetten daarna binnen teugel weer los. en proberen het contact op buiten te houden. of eventueel schouder voor zetten, maar daar moet je aan toe zijn

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:21

Probeer duidelijk je gewicht op je binnenzitbeenknobbel te zetten, zonder scheef te gaan hangen. Mijn paard reageert daar heel sterk op: vergeet ik het, dan doet ie bijna pootje over naar de buitenkant terwijl hij stelling heeft naar binnen :D Dan sterk begrenzen, pak je buitenteugel desnoods (in de beginfase) iets korter en wees streng. Geen extra druk op de binnenteugel zetten! Probeer ook te werken aan wijken voor druk: jouw buitenbeen en buitenteugel moeten er samen voor zorgen dat ie netjes begrensd door de bocht loopt. Werk hier eerst aan in stap, dan kun je hem ook rustig eens extra begrenzen. Als je heel consequent nadenkt over wat je moet doen en dit ook goed doet, dan moet het gauw beter gaan!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:23

inderdaad buitenteugel begrenzen maar niet vast zetten, het weg vallen over de schouder heeft veel te maken met het niet in ballans zijn van het paard, dus recht richten onder de massa is in deze heelbelangrijk, horizontaal ballans moet het dier krijgen, met ruiter op de ruig, en dit is moeilijk voor het dier, veel ruiter compenceren dit met overmatig gebruik van de binnen teugel, je moet goed voelen en continu onder de man blijven sturen

mol

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:41

Bedankt voor de snelle reacties! :)

Rijerijerije: Hier zou wel eens het probleem kunnen zitten, ik trek namelijk vaak mijn binnenbeen op waardoor het gewicht ongemerkt naar buiten gaat? In stap gaat het wel goed, maar zodra de gang er wat in komt en ik bijvoorbeeld even niet op let gaat het gelijk mis..

Moll: Paard is inderdaad niet in balans en we zijn ook bezig met het rechtrichten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:46

Ja dat zou heel goed (een deel van) het probleem kunnen zijn: ik heb daar ook last van op de linkerhand. Dan goed opletten dat je je been lang houdt en je hak goed uitdrukt. Hierdoor hou je druk op je beugel, dat kun je goed voelen onder je voet. Ook weer niet teveel druk in de beugel, want dan ga je scheef hangen. Blijf rechtop zitten, maar draai je bovenlichaam mee met de richting, goed kijken waar je heen wilt, en dan dus je zithulp aanpassen (druk beugel en binnenzitbeenknobbel). Buitenteugel eraan, binnenteugel alleen licht contact. Oja, nog een trucje: probeer je binnenhand niet naar je toe te halen om stelling te vragen, maar duidelijk naar opzij en naar voren: dan buigt de hele hals i.p.v. alleen in de kaak en zal hij beter je binnenteugel loslaten en druk nemen op je buitenteugel. Dit mag je best overdrijven in het begin :j Echt flink opzij zetten, geen druk, alleen contact.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:57

Bedankt! Zal er vandaag mee bezig en ga goed op mijn houding letten om te kijken of ze dan minder naar buiten valt! :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:52

en ophoudingen maken met je buiten teugel?
mijn paardje doet het linksom en ik neem de buitenteugel dan korter dan de binneteugel :P

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:03

Een volte rij je niet met alleen je binnenteugel! Je moet je paard proberen met je benen te sturen. Je zet je binnen hand een klein beetje naar binnen toe, om de richting aan te geven. Je zorgt dat je je buitenteugel goed tegen de hals hebt liggen. Je moet hem begrenzen met je buitenteugel. Je binnenbeen heb je iets naar voren liggen en je buitenbeen naar achteren. Door je binnenbeen naar voren te leggen kun je je paard stellen. Door je buitenbeen wat naar achter te leggen begrens je hem. Je moet zorgen dat je een gelijke druk behoudt op beide teugels. Door op je binnenstezitbeenknobbel te gaan zitten bevorder je de richting van het lopen ook nog.
Succes!

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:28

Buitenkant heel goed begrenzen.. buitenbeen er goed aan.. Wanneer hij niet reageert duw je hem een stukje naar binnen toe.. Als het ware paar pasjes wijken naar binnen toe..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:13

bumper schreef:
en ophoudingen maken met je buiten teugel?
mijn paardje doet het linksom en ik neem de buitenteugel dan korter dan de binneteugel :P

buiten teugel korter dan de binnen teugel? en hoe wilt u dan indeze de lengetebuiging berijken?de teugelvoering is immers al niet meer correct, een arret geven is in deze geen oplossing. het paard moet in balans komen en op 2 teugels lopen.

mol

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:40

66996236 schreef:
volte rijden en binnen teugel echt los gooien. zodra ze naar buiten weg loopt buiten begrensen en eventueel met de binnenteugel weer naar binnen zetten daarna binnen teugel weer los. en proberen het contact op buiten te houden. of eventueel schouder voor zetten, maar daar moet je aan toe zijn

Binnenteugel losgooien? Wat gebeurt er dan met je binnenstelling? Nee, wat ik zou doen is de buitenteugel er goed tegenaan houden, eventueel zweepje in de hand waarop ze weg valt, en met je buitenbeen bijdrijven zodat je paard niet echt de kans krijgt om weg te lopen. Wat ook misschien kan helpen is echt heel doelgericht staren naar waar je naartoe wilt, dus echt een punt kiezen in de bak en daarop geconcentreerd blijven.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:14

Heb dit ook met paardje gehad die ik rijd. Gaat nu prima.. Zou je binnenteugel ook niet losgooien .Wel goed begrenzen aan de buitenkant dmv teugel en been .. Bij die die ik reed moest ik mijn been echt overdreven naar achteren leggen voor ze reageerde .. Moet soms even voelen waar het juiste "knopje"zit .. Ene paard reageert wat sneller dan de andere.. En inderdaad veel rechtrichten.. Succes ermee

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:45

Karlijn_xx schreef:
66996236 schreef:

Binnenteugel losgooien? Wat gebeurt er dan met je binnenstelling? Nee, wat ik zou doen is de buitenteugel er goed tegenaan houden, eventueel zweepje in de hand waarop ze weg valt, en met je buitenbeen bijdrijven zodat je paard niet echt de kans krijgt om weg te lopen. Wat ook misschien kan helpen is echt heel doelgericht staren naar waar je naartoe wilt, dus echt een punt kiezen in de bak en daarop geconcentreerd blijven.

dit alles is ook geen oplossing voor het onbalans probleem, dat je de binnen teugel los gooit is meer voor de hand liggend dan wat u hier boven beschrijft. recht richten is meer voelen en in balans rijden van het dier dan simpel weg buiten been enz enz dit is te kort zichtig.

mol