hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelies_b

hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:36

Ik heb een merrie van 6 jaar en iedere keer als ze hengstig is dan is er geen houden. nu Met de voorjaar kriebels is het extra erg ;)
Mijn vraag is heeft iemand een manier om door die dwarse bui heen te prikken als het niet is doet ze echt alles voor mij maar als ze hengstig is gooit ze kop in de lucht zet zich vast als ik om stel en ga zo maar door erg vervelend allemaal. dus als iemand de gouden tip heeft ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:39

Yep: koop de volgende keer een ruin ;)

Ik heb ontzettend veel plezier gehad van mijn merrie, maar ik ben na haar heel bewust op zoek gegaan naar een ruin. Gelijkmatiger temperament en niet die rare onvoorspelbaarheid om de zoveel weken...Maar nu een echte tip: er bestaat een voedingssupplement dat Moody Mare heet, heb het zelf nooit gebruikt, maar er schijnen goede resultaten van te zijn.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:44

haha jah ik weet ze is vorig jaar van een hengst bevallen die later in de toekomst ruin word en die ga ik ook rijden dus er is nog hoop :P
bedankt voor de tips zal er is naar kijken ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:46

Je doet er zo vrij weinig aan, sommige merries hebben daar nou eenmaal veel last van, dat is net zoals bij vrouwen ;). De een heeft meer last dan de ander. Maar ik zou indd eens kijken naar een voedingssupplement of anders iets homeopatisch?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:59

Ik heb er ook zo een, geen land mee te bezeilen, ik werk meestel aan de longe met haar of los werken in de ring, want rijden word ruzie en dat vermijd ik liever,
Dus een paar dagen per mnd in de zomer andere dingen verzinnen.
Zelf heb ik ook erge last van PMS en doe in die dagen dus ook niets met mijn paarden want daar worden ze ook niet blij van dan, dus gewoon accepteren en of niets doen of dingen waar je wel contact mee krijgt doen.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:14

met mijn merrie valt ook niet mee te rijden als ze hengstig is. mijn merrie werd op een gegeven moment om de 1,5-2 weken hengstig. ik heb haar nu op de regumate staan. nu kan ik weer volop trainen en is ze niet lastig meer. ze is nu ff geblesseerd dus nu krijgt ze het niet. maar zodra ik weer aan het werk kan begin ik er gelijk weer mee.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:30

Hier nog iemand. Er was werkelijk geen land mee te bezeilen gisteren. Vervelende is dat ik zaterdag voor het eerst sinds tijden weer wedstrijd heb :( . En de mijne is ook om de twee weken hengstig >;)

Ik gebruikte altijd vrouwenelixer van Pfluger. Eén eetlepel per dag over het voer. Werkte perfect. Net het allerergste was er dan af.
Maar nu zijn er problemen met de leverancier en is het (tijdelijk) niet meer verkrijgbaar.

Ik zit ook te denken om iets anders te zoeken. Misschien ook Moody Mare proberen.

Regumate heb ik ook tijdelijk gegeven maar dat is zo duur.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:55

Ik heb net gekeken naar Moody Mare maar dat is ook best duur.

Bij paardendrogist € 28.95 en daar doe je (in mijn geval voor paard van 1.65m) ook maar 17 dagen mee. Dus per maand is dat bijna 60 euro. :$

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:07

hmm jah dat is dan ook best duur jah

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:27

Misschien gewoon een paar dagen niet rijden of in elk geval minder van haar vragen? Scheelt jullie allebei waarschijnlijk een hoop frustratie. :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:06

zwenneke schreef:
Misschien gewoon een paar dagen niet rijden of in elk geval minder van haar vragen? Scheelt jullie allebei waarschijnlijk een hoop frustratie. :)

Ja, dat is zo. Maar je kan dan geen wedstrijd plannen. Stel dat ze het dan heeft.... ;)
Ik zie dat TS ook wedstrijden rijdt.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 16:00

jah klopt ik rij ook wedstrijd en toevallig die week daarvoor kreeg ze het en op de wedstrijd zelf na die punten waren niet om naar huis te schrijven ;)
vandaar dat ik dit topic ook heb gestart

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:41

Mijn ervaring is met veel rijden en actief houden tijdens de hengstigheid dat het elke keer beter gaat.
Uiteraard met veel geduld en niet boos worden en tijdens deze periode niet proberen nieuwe dingen aan te leren.
Succes!!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:59

ik heb zelf goede ervaringen met Moody Mare, de scherpe kantjes zijn er dan toch vanaf. Het mooiste zou zijn om je merrie tijdens deze dagen een beetje te ontzien maar ja dat kan niet altijd..

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 07:54

bedankt voor alle reacties ik ga er zeker wat mee doen :D

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:00

Afgezien van de prijs is regumate geven toch het beste. Dan wordt ze helemaal niet meer hengstig en heb je dus nergens last meer van.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:29

Een aantal dagen van de hengstigheid heeft Donna last van tegen het been hangen etc. Zodra ik weet dat ze een aantal dagen hengstig is pak ik haar de ergste dagen aan de dubbele longe. Wanneer ik toch rijd pak ik alleen het basiswerk mee. Probeer met het "gedrag" te leren leven, vraag juist dan niet het uiterste.
Ik ben overigens zelf niet direct voor de middeltjes, tenzij de merrie er écht last van heeft en ook écht strontvervelend is.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:57

mmm mijn merrie werdt niet anders van de moody mare. helaas was te proberen. gelukkig helpt het bij andere merries wel.
mijn merrie was nooit erg totdat ze 3 jaar geleden een veulen heeft gehad. ze nu elke keer flink hengstig terwijl ze voor het veulen er was ze nooit erg was. zag ook nooit of ze hengstig was. hoop dat het voor jou wel helpt. zag nl dat ze ook een veulen heeft gehad.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:47

Mijn merrie is een pismerrie en is dus in principe altijd hengstig. Ze slaat ook naar andere paarden als ze hengstig is en dat is op les en wedstrijd erg onhandig. Wij geven haar Regumate, dat werkt super. Het is wel duur, maar anders kan ik helemaal niet rijden en dat is toch waar ik haar voor gekocht heb.

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:40

Voor dat hoofd omhoog gooien zou ik er over een martegaal omheen hangen, dan heb je ietsjes meer te vertellen, en ja die voorjaarskriebels die kan je niet veranderen :9

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:45

Regumate is een oplossing, gebruiken wij ook bij een merrie want anders trapt ze iedereen en alles dat voorbij komt. :o Maar dat werkt heel goed.

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:52

hoi!,
Is ze heel lang hengstig?
Mijn verzorgpaardje ( 5 jarige arabier) is de afgelopen winter de hele winter hengstig geweest.. ze was zoo ontzettend druk en idioot dat we niet eens met haar konden wandelen, De DA had gekeken met een cameraatje en wat bleek.. een eicel van 6 cm die maar niet knapte... :? Toen kreeg ze een antibiotica kuurtje, soort van de pil.. en nu is ze t een stuk minder en minder heftig..
Misschien toch een bezoekje aan de DA?
Gr Denise

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:13

Aprilsgatje schreef:
Regumate is een oplossing, gebruiken wij ook bij een merrie want anders trapt ze iedereen en alles dat voorbij komt. :o Maar dat werkt heel goed.

maar regumate is ook troep. moet je wel mee opletten. en goed bedenken of ze niet weer gedekt moet worden, want het kan lang doorwerken. maar als dat niet het geval is is dat misschien een oplossing. zou het voor de zekerheid wel navragen aan je da.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:06

deniseremo schreef:
hoi!,
Is ze heel lang hengstig?
Mijn verzorgpaardje ( 5 jarige arabier) is de afgelopen winter de hele winter hengstig geweest.. ze was zoo ontzettend druk en idioot dat we niet eens met haar konden wandelen, De DA had gekeken met een cameraatje en wat bleek.. een eicel van 6 cm die maar niet knapte... :? Toen kreeg ze een antibiotica kuurtje, soort van de pil.. en nu is ze t een stuk minder en minder heftig..
Misschien toch een bezoekje aan de DA?
Gr Denise

oei das niet echt fijn om te lezen dat dat bij jou paardje gebeurd is :(
Maar ze is niet de hele tijd hengstig en hebben al een paar keer iemand naar laten kijken en er kwam uit dat het allemaal goed functioneerde.

fique schreef:
Aprilsgatje schreef:

maar regumate is ook troep. moet je wel mee opletten. en goed bedenken of ze niet weer gedekt moet worden, want het kan lang doorwerken. maar als dat niet het geval is is dat misschien een oplossing. zou het voor de zekerheid wel navragen aan je da.

Ik weet niet of we haar nog willen dekken vorig jaar heeft ze een veulen gehad. Bedankt voor de tip dat regumate lang door werkt :D

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:08

wendyy1988 schreef:
Voor dat hoofd omhoog gooien zou ik er over een martegaal omheen hangen, dan heb je ietsjes meer te vertellen, en ja die voorjaarskriebels die kan je niet veranderen :9

Ik ben zelf niet zo een voorstander om hulpmiddelen maar in ieder geval bedankt voor je reactie