Tong over bit gooien ;-)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BianC

Tong over bit gooien ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 07:58

Hallo iedereen!

Heb even een vraagje, ik heb een paard van net 5 en hij is een aantal weken onder het zadel.
Nou heeft meneertje uitgevonden hoe die zn tong over het bit kan gooien haha en dit is dan ook het enige waar die op het moment mee bezig is tijdens het rijden. ( lees: zn hoofd hangt de hele tijd ondersteboven, opzij, heen en weer :o )
Wat is de beste oplossing om hem dit af te leren. Ik weet wel dat er meerdere dingen zijn die je kan toepassen, maar aangezien hij nog heel jong is wil ik het graag op een meest rustige manier oplossen.

Groetjes 8-)

Amaretto27

Re: Tong over bit gooien ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:59

Je paard gooit zijn tong over het bit, om de pijn op zijn tong te vermijden. Ik zou zeggen, haal het bit eruit :P

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:08

Mijn bedoeling is niet om bitloos te gaan rijden. Dus graag reacties waar ik wel iets mee kan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:14

Meest logische, eerste antwoord…laat eerst eens de tandarts komen…
Al recent gedaan?
Laat dan eens een fysio komen…

Dat zijn toch wel de 2 hoofdoorzaken.

Check ook je hoofdstel en probeer misschien eens een ander bit, zachter bit bijvoorbeeld…Ook al is hij net onder het zadel, toch goed voorwaarts van achter naar voren je hand in blijven rijden.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:16

Inderdaad even controleren of er niet iets aan de hand kan zijn.

Tevens kan het zijn dat je het bit niet goed in de mond hebt liggen, heb je het hoofdstel wel op de juiste maten staan?
Als het bit te ver naar voren ligt in de mond, kunnen ze hun tong er over heen gooien, het beste is om even te voelen in de mond als het bit erin ligt, zo voel je precies waar hij ligt.

Helpt dat niet, dan kun je zoals imago zegt, een ander bit proberen

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:18

Tandarts is ie net geweest... En hij doet dit ook pas sinds de laatste paar keren met rijden. Zomaar van een op de andere dag dat ie zn tong erover gooit. En nu probeert ie het dus steeds.
Wat voor bit zou het meeste geschikt zijn? Dacht zelf gewoon aan dubbel gebroken met bolletje in het midden. Of is dat juist niet goed voor nu?

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:20

Ik zal inderdaad vandaag zn hoofdstel nog eens helemaal goed nalopen of alles goed zit! Kan inderdaad best zijn dat zn bit tever naar voren ligt!

Bedankt voor jullie reacties :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:29

Misschien zit het hoofdstel wel juist te strak? Of juist te los? Ik zeg altijd dat een paard je met twee rimpeltjes “toe moet lachen” en dan zitten de bakstukken correct. Even het bit wat omhoog halen in de mond als je het bakstuk vast hebt en kijken hoever het leer van het hoofd afkomt dan.

Je zou ook nog even een andere neusriem kunnen proberen. Bv. een Engelse (lage) ipv gecombineerd of juist andersom.

Een dikkere dubbelgebroken trens met tussenstuk zou voor zacht bitje door moeten gaan.

En toch…let ook op het rijtechnische gebeuren, goed naar voren, naar je hand toe, maar toch van je hand af blijven rijden!

Oh ja, enne…ook al is de tandarts al geweest, voel ff met je vinger of het bit niet tegen een tand aanketst, gewoon ff je vinger achter het bit in de mond stoppen…

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:35

Bedankt voor al je goede tips!
Dit zijn allemaal heel bruikbare dingen en zal er straks meteen mee aan de slag om alles na te kijken.

Thank you!! :)

Ps. Imago wat heb jij een leuk profiel :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:56

De mijne heeft dat ook heel erg gedaan, ik ben een 2 jaar bitloos gaan rijden, nu is ze 6 en accepterend ze het wel .
Heb geduld en als je erse een bit in wil zorg dan dat er geen druk op kom en doe er b.v een kaptoom onder waar je mee kan werken en hou de mond in elk voor de verfijning waar een 5 jarige nog niet aan toe is.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:49

Amaretto27 schreef:
Je paard gooit zijn tong over het bit, om de pijn op zijn tong te vermijden. Ik zou zeggen, haal het bit eruit :P

het was toch het bit dat in het gehemelte prikte?

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:43

Enyaa schreef:
Amaretto27 schreef:

het was toch het bit dat in het gehemelte prikte?

dd, ik heb dat ook wel eens gezien en dat filmpje maakt het nog duidelijker,
dan krijg je te zien hoe zielig een bit eigenlijk is.. maar zolang een paard niet kan praten gooien wij er alles in wat we er in kunnen gooien..
ze doen hun tong over het bit omdat het bit idd in het gehemelte prikt.
& de next stap is dat hij zn mond open doet (om die pijn te vermijden tegen zijn verhemelte), maar daar hebben we weer dan zon neusriem voor of hoe het ook mag heten (ben niet goed in die benamingen:P)
DUS ik zou stoppen met het topic aangezien je ook niet bitloos wilt gaan rijden, maar liever ervoor kiest om het paard pijn te doen :)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:55

Ik zou juist een enkelgebroken bitje nemen, daar spelen ze minder snel mee. Heb je het bit wel hoog genoeg hangen? En de neusriem niet extreem los?
Probeer gewoon door te rijden, het paard moet niet de link gaan leggen met het klooien met zijn tong en stoppen met werken. Als het echt niet anders kan, leg je zijn tong weer onder het bit, maar probeer in eerste instantie of je het rijdend op kan lossen. Tongproblemen komen vaak door aanleuningsproblemen. Probeer tijdens het rijden goed voorwaarts te rijden, zodat je wat meer druk op je teugels krijgt. Meestal kruipen paarden eerst iets achter het bit voordat ze hun tong erover gooien. Dit moet je dus proberen te voorkomen.
Het is wel handig om dit soort dingen met je instructeur te bespreken, zodat het geen gewoonte van het paard gaat worden!

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:33

Ik had ook zo'n topic geplaats.
Ik heb ut zelfde als jou.

Nou kreeg ik veel tips en tops om ook een tandarts te laten komen.
maar uiteindelijk was de conclusie dat de aanleuning van mijn paardje niet goed was.
Veel lessen genomen, en inderdaad hij legt ze tong er niet meer over en ze tong hangt er de gehele proef niet meer uit.

Vandaag op me stage deed een paard ook ze tong uitsteken, hup gelijk sperriem strakker en neusriem stak.
Nou weet ik niet of dit wel zo vriendelijk is...
maar het werkte wel

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:37

Ik zou eerst werken aan ontspannenheid. Als dat niet lukt zou ik pas overgaan naar het vaster maken van de sperriem. Lukt dit niet, zijn er nog methodes, maar daar zijn de meningen over verdeeld...

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:07

Enyaa dankje wel. ik heb veel geleert van dat filmpje! ik had het nog nooi zo gezien. fenks

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:14

hoi, heb ook een paard gereden die dit probleem vertoonde. dit paard is van voor naar achter en van onder tot boven onder de loep gegaan maar daar kwam weinig uit. We hebben dit uiteindelijk kunnen verhelpen door een lepel bitje te gebruiken en dan de grote lepel naar achteren te leggen. De gewoonte (en misschien wel de kick...????) om de tong over het bit te gooien werd hierdoor doorbroken.
Succes!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 06:09

Anna15 schreef:
Enyaa dankje wel. ik heb veel geleert van dat filmpje! ik had het nog nooi zo gezien. fenks

haha ik wist het ook pas sinds kort;P

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:00

Misschien inderdaad met een lepel bitje rijden. Dat schijnt het vaak te voorkomen ook al ken ik paarden die het nog voor elkaar krijgen ;) !

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:09

__thalisha schreef:
Misschien inderdaad met een lepel bitje rijden. Dat schijnt het vaak te voorkomen ook al ken ik paarden die het nog voor elkaar krijgen ;) !

maar die zien er zo onvriendelijk uit -O-

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:13

__thalisha schreef:

ja, maar daar los je helemaal niets mee op :n

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:33

Iedereen bedankt voor de reacties en een aantal voor de tips.
Ik reed mijn paard eerst op een enkelgebroken bit, maar bij deze deed hij het veel erger en was hij veel onrustiger. Rij hem nu op een dubbel gebroken met een bolletje in het midden. Nu loopt hij al een stuk fijner en ontspannener.
Ik probeer hem tijdens het rijden goed bezig te houden; veel figuren, voltes en overgangen, en probeer hem goed voorwaarts te houden. Dan loopt ie na een tijdje wel een stuk fijner en probeert ie veel minder om z'n tong over het bit te gooien.

Ik zal zeker aan de gang met de bruikbare tips die hier geplaatst werden. Bedankt iedereen daarvoor!