Ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fedede5991

Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 17:39

Mijn bijrijdpaard heeft alleen met buitenritten ploblemen.
Hij is 16 en als we weer de kant van huis opgaan en we zitten in de draf of galop is hij echt niet meer te stoppen!
Wat ik ook doe.
Wie kan mij vertellen of een ander bit een goede oplossing zal zijn en welk bit dan?

Alvast bedankt:P

XxLaura98

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:25

heeft je paard niet gewoon staldrang?
Dan doe je hem met een ander bit toch alleen maar pijn?
Maar misschien wel langzamer door.
Misschien gaat het beter als je hem als je terug gaat naar de stal achter een paard die dat niet heeft stuurt?
verder weet ik eigenlijk ook niks.

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:21

waarom een ander bit

los het eerst met iets anders op
bijvoorbeeld als hij het doet dan bij stal weer omdraaien de andere kant op dit proberen vol tehouden totdat hij braaf is dan ook afstappen en belonen en op stal zetten

suc6

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:22

thiedemann aandoen als je naar buiten gaat..kan geen kwaad , alleen extra hulp als ie er tussen uit wilt...

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:54

Ook als ik achter een ander paard rij weet hij er tog omheen te komen. welke kant ik hem ook opstuur.

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:03

moet je misschien is een keer met een hele groep rijden misschien doet ie het dan niet

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:45

Met een ander bit is geen oplossing, tenzij je het leuk vind je pony pijn te doen, het bit is nooit een rem, bij jullie ligt de fout bij jezelf en niet bij de pony, dus waarom zou je er een ander bit in hangen als je zelf niet weet hoe het op te lossen??

Ga eens werken aan het vertrouwen, zodat de pony jou vertrouwd , ook op de terug weg naar huis moet hij naar jou luisteren, maar dat krijg je alleen voor mekaar als je in de bak ook goed technisch gaat trainen en zorg dat je de pony in alle situaties kan leiden,
Ga eens grondwerk doen, los werken , erken aan vertrouwen en respect niet alleen van de pony`s kant maar ook vanaf jou kant , jij moet ook vertrouwen en respect hebben voor het dier.
Dan gaat het uiteindelijk buiten ook echt goed komen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:30

je zou is een martingaal kunnen proberen, maar je moet geen ander bit nemen om hem alleen maar harder mee in de mond kunnen trekken! dan ben je echt verkeerd bezig. en wat midgie zegt, kijk is hoe het vertrouwen ligt tussen jullie. als je pony jou als baas gaat zien, zal hij niet zo snel meer van je weg rennen, maar eerder naar je toe komen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:32

gewoon omtrekken...
Dan paard maar pijn hebben, dan weet hij dat als hij in snelgang naar huis toe gaat dat het pijn doet :D
Idd, thiedeman kan ook helpen, dan moet het paard zijn hoofd lag houden maar heeft nog wel bewegingsvrijheid om met zijn hoofd te schudden etc ;)
of miss steets voltes rijden totdat je thuis bent?
mijn vz pony deed dat ook, ook toen ik haar 3 jaar al reed enzo.
ik heb het opgelost om een keer flink hard te trekken en daarna heeft ze het nooit meer gedaan :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:36

jij moet je paard zien te leren dat hij niet mag versnellen/op de loop gaan richting huis. Van zodra hij het doet omtrekken en terug de ander kant uit, hierbij ga je veel geduld moeten hebben, maar alleen door hem te leren hoe harder hij gaat hoe langer het duurt vooraleer hij weer naar huis mag. En verder niet met voer belonen als je thuis komt.
Als je na het rijden nog wil bijvoeren, ga dan eerst nog in de weide of bak even rijden of wat grondoefeningen doen, zodat hij ech twel doorheeft dat snel thuis zijn niet betekent snel te eten krijgen, want dit gaat zijn drang naar huis alleen maar sterker maken

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:48

Hij krijgt na het rijden zowieso nog geen voer. en gaat meestal de bak nog even in. en als ik met een groep rijd dan 'moet' hij gewoon voorop lopen anders is hij heel erg vervelend en gaat hij de andere paarden bijten.
Hem de andere kant op laten lopen gaat nogmaar net maar hij heeft het meteen door als we weer richting huis gaan!
Heeft iemand een mischien nog een oplossing?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:18

bumper schreef:
gewoon omtrekken...
Dan paard maar pijn hebben, dan weet hij dat als hij in snelgang naar huis toe gaat dat het pijn doet :D
Idd, thiedeman kan ook helpen, dan moet het paard zijn hoofd lag houden maar heeft nog wel bewegingsvrijheid om met zijn hoofd te schudden etc ;)
ik heb het opgelost om een keer flink hard te trekken en daarna heeft ze het nooit meer gedaan :)

Arme pony, zou zelf eens wat gaan doen aan vertrouwen, heb je enig idee wat er in de mond gebeurd als je zo hard trekt en het ergste is nog jij doet je dier pijn omdat je het zelf niet kan oplossen , lekker eerlijk.
Dat hij het noout meer doet zal waarschijnlijk uit angst voor de pijn zijn, maar ik zou willen dat het dier het voor mij doet.

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:37

Citaat:
Arme pony, zou zelf eens wat gaan doen aan vertrouwen, heb je enig idee wat er in de mond gebeurd als je zo hard trekt en het ergste is nog jij doet je dier pijn omdat je het zelf niet kan oplossen , lekker eerlijk.
Dat hij het noout meer doet zal waarschijnlijk uit angst voor de pijn zijn, maar ik zou willen dat het dier het voor mij doet.

Zou je mij willen vertellen wat ik dan allemaal zou moeten doen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:42

zoals ik al zei..probeer eens een thiedemann...die zijn helemaal niet zo duur en het is alleen maar een hulpmiddel.... en doet absoluut geen kwaad..

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:40

omtrekken vindt ik eigenlijk ook een goed idee hoor, sorry hoor maar de pony hoort naar jou te luisteren en niet anders om!!!!
En een ander bitje waarom niet?? als hij dan beter gaat luisteren, je hoef toch niet steeds aan het bitje te trekken???
mijn paard deed buiten ook altijd wat hij zelf wou,ik was het zo zat dat ik ook een andere bitje heb geprobeerd, en ik hoefde maar 1x een ophouding te maken en het was over, nu rij ik weer met mijn oude bitje en het gaat super!!!! En NEE dat is geen mishandeling of pijn doen!!! Als je er contstant aan trek aan je teugels dat is pas pijn doen!!!!

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:56

Mischien met een groep rijden en kijken of hij het dan nog doet!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:58

midgie schreef:
bumper schreef:
gewoon omtrekken...

Ik neem aan dat de arme pony in kwestie de pijn wel aan gaat als hij zijn zin wil hebben. Ik denk dat ook dat het een kwestie van aanpakken is :)

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:07

ik lees hier als advies een thiedeman ?
Waarom in gods naam een thiedeman, ik ben dan al iemand die zoiezo niks heeft met hulp teugels maar een thiedeman ? kom op zeg, een thiedeman moet je mee kunnen rijden anders rijd je makkelijk je paard naar de klote ? een thiedeman als oplossing omdat je paard staldrang heb ? vind je dat een oplossing? hang dan meteen een baksteen in ze mond...

thiedeman is er niet voor om je paard niet weg te laten rennen...
ik zou eerst gewoon vertrouwen winnen van de pony wat andere mensen hier ook al zeggen,oefen het met iemand er naast, weet ik veel, maar niet dmv een thiedeman, omtrekken, ander bit.. als paarden liefhebber wil je tog het beste voor het paard en niet het beste voor je zelf ? ik schrok echt er van dat mensen als advies geven om een thiedeman om te doen bij je paard... kun je net zo goed een slof er om heen doen en lekker strak aantrekken wanneer die der vandoor gaat kun je meteen oefenen met koprollen maken

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:12

haha kitty luna, weet jij wel eens wat een thiedeman is?
op normale lengte bevestigd doet ie geen snars als paard gewoon normaal loopt. (lees: dus niet in de krul op met de kop in de lucht)

even een plaatje gezocht, jeetje ja zeg ziet er echt wreed uit, paard word helemaal vernield, je kunt hem beter zijn zin geven of eeuwig in gevecht blijven :Y)

Afbeelding

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:26

Yvonniej schreef:
haha kitty luna, weet jij wel eens wat een thiedeman is?
op normale lengte bevestigd doet ie geen snars als paard gewoon normaal loopt. (lees: dus niet in de krul op met de kop in de lucht)

even een plaatje gezocht, jeetje ja zeg ziet er echt wreed uit, paard word helemaal vernield, je kunt hem beter zijn zin geven of eeuwig in gevecht blijven :Y)

Afbeelding

voor ik mijn bericht heb geplaatst heb ik het er mijn mijn leraressen op school eens over gehad :Y)
wat zie jij de nut van een thiedeman dan met buiten rijden zodat je paard er niet vandoor schiet :Y)
en nee zijn zin geven hoef niet en eeuwig gevecht aan gaan ?? sorry hoor maar dan heb je gewoon geen verstand
van paarden en hun doen en laten.. want het hoeft geen gevecht te worden om hem daar mee te laten stoppen :+
het is gewoon een kwestie van tijd en geduld.. maarja dat hebben de meeste paarden mensen niet dat was ik heel even vergeten :+

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:32

ik weet niet of je er van op de hoogte bent dat er ook paarden zijn die mensen uitproberen. Het wel bekende machtspelletje. Een paard (of pony) is een groot sterk dier, met genoeg karakter. Die is heus niet gelijk helemaal kapot als je hem een verteld wat je wel en niet wilt. En daarbij een thiedeman als begrenzing gebruiken vind ik niet ernstig. Het word pas ernstig als je het te strak opknupt en oneerlijk met hem om gaat.

Paarden onderling vechten ook de macht met elkaar uit.

Als het paard verder normaal is, dus geen trauma's of extreem angstig oid, zie ik niet in waarom je hem niet een keer aan kunt pakken. Het verhaal van de TS klinkt namelijk erg alsof het paard gewoon doet waar hij zelf zin aan heeft.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:36

thiedeman vind ik ook absoluut geen oplossing.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:39

Marian_ schreef:
thiedeman vind ik ook absoluut geen oplossing.

de oplossing is de ruiter zelf, het moet gebruikt worden op de juiste manier, als hulpmiddel.

Dus zie het niet verkeerd, ik vind het niet 'de oplossing'

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:44

makkelijk om er zo'n teugel aan te hangen.
zelf rustig blijven, en een plaats zoeken waar je rustig volte's kan rijden of miss. is de one rein stop een idee?
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm
misschien is dit iets? heb er zelf geen ervaringen mee, kwam het tegen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:47

tja een touwhalster vind ik een martelwerktuig, en dit plaatje ziet er ook niet uit als paardvriendelijk
Afbeelding

ik denk dat het een machtskwestie is, en gewoon een keertje aanpakken, consequent zijn. Niet onzeker een beetje gaan rukken en trekken. Gewoon weten wat je wilt. En het paard wel het vertrouwen geven. Dus niet al beginnen de drukken en trekken als er niks aan de hand is