paard is super sterk aan de linker kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovecuarzo

paard is super sterk aan de linker kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 05:46

heey bokkers!

ik heb een paard maar die is het super sterk!
mijn instructrische heeft er op gezeten en zij zegt het zelfde!

hij pakt zich vast en je hebt niks meer te vertellen
ook loopt hij elke keer er tegen in en als je meer vraagt dan pakt die vast en gaat die hangen

normaal als je klaar bent met rijden ben je overal moe maar ik ben alleen aan de linker arm moe omdat die daar aan trekt

nou moet ik een keuze maken (klinkt miss stom maar het moet)

tusse

1. dat paard houden en jaren er op trainen maar uit eindelijk niet je doel berijken wat je bij de pony's wil
(ik heb nog 3/4 jaar bij de pony's en ik wil met hem Z2 hebben gereden)

of

2. een nieuwe pony kopen (maar deze kan precies het zelfde hebben)

of hebben jullie tips om dit snel en makkelijk op te lossen??

hoop dat jullie raad hebben

kensha

Re: paard is super sterk aan de linker kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:37

Is die aan de linker kant niet misschien scheef? Waardoor die daar onwijs sterk is?

Verkopen van je paard lijk mij ook weer zonde denk er wel mensen zijn die het wel goed kan krijgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:51

Trieste gedachte.
Denk je dat een paard wat wel op niveau loopt nooit eens vast gepakt heeft?
Elk paard pakt wel eens vast..

Ga rijtechnisch aan de slag en los dit op. Zorg dat hij rechts meer aan gaat nemen en links los kan gaan laten..
Dit bereik je door je paard recht te gaan richten, en vanuit het achterbeen gaan rijden.
En kan je instructrice dat niet, zoek dan een andere die dat wel kan.

Een paard kan alleen vast pakken als er iets vast te pakken is voor hem.
Maw.. als jij los laat kan hij ook niet vast pakken, waardoor jij weer kan ontspannen.

Maar een ander paard is imo niet de oplossing :n

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:54

Denk toch dat het aan je eigen techniek ligt, ga eens terug naar de basis en werk aan stelling en buiging om hem soepel te trainen, je instructrice zou daar jou in moeten kunnen begeleiden.

Bedenk ook waarom je pony zich vast zet, jou zit? het zadel? spierpijn?
Controleer al deze dingen en ga daar mee werken.
Het doel Z is denk ik nog te ver, maak eerst eens een plan om de pony soepel in zijn lijf te krijgen en dat gaat alleen gebeuren als jij hem goed technisch traint.

BIj een nieuwe pony gebeurd het zelfde als jij jezelf niet verbeterd, hoe vaak wil je nog een nieuwe pony kopen dan als het aan jezelf ligt?
Bedenk ook dat een pony geen fiets is die je zomaar even inruilt, het dier doet zijn best voor jou, dus ik zou zeggen optie 3 werk aan jezelf en neem les van iemand die jou wel kan vertellen je pony soepel te leren rijden en werk in stapjes dan ben je eerder in het Z dan je denkt, maar wel met een pony die ook plezier in het werkt heeft.
Een paar massage beurten kan ook heel erg fijn zijn, dus laat de pony eerst eens nakijken, want wat ik al eerder zeg, het zijn dieren en hebben gevoel en geven dingen aan, dus luister naar het dier en vind een eerlijke oplossing.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:55

Dan hou jij links ook vast. Laat de teugel los, ook al loopt ie dan eerst wat scheef

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:56

Pff ff getemd. gebruik de zoekfunctie eens!
Zie topics als rechtrichten, en andere

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:59

Mijn pony deed dit ook, alleen dan aan de linkerkant.
Jij zegt dat je aan de linkerkant moeier bent na het rijden als aan de rechter kant. Dat betekend dus dat jij ook meer druk geeft op de linker kant, en je paar waarschijnlijk niet los kan laten.
Dit zit hem denk ik in zijn spieren, mischien kun je hem eens los laten maken door een fysio of een ostheopaat. :)
Ik zelf heb het toen rijtechnisch opgelost. Veel rijden met lange teugels zonder druk in de mond, zodat ze eerst op haar eigen benen loopt, dan langzaam iets meer op pakken, en goed aan je zelf blijven denken, niet vasthouden op links, maar gewoon vragen, even kneden, en weer los. Als je dit herhaald, word het wel beter denk ik. Voor mij zou dit alles behalve een reden zijn om te verkopen.
Heel veel succes gewenst, makkelijk is het niet! :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:02

Ik heb altijd geleerd; een paard is zo sterk als jij met je hand bent, dus als jouw instructrice hetzelfde probleem heeft zou ik in ieder geval een ander zoeken want het ligt echt bij t rijtechnische aspect.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:03

ook eraan werken met bv longeren dat is ook erg goed.
heeft hij misschien last van zn tanden??
succes

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:05

ik ga met de meeste mee ga op zoek naar iemand die je echt kan helpen en niet je pony verkopen dat is echt niet de oplossing

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:06

Dat een paard zo sterk is als dat jij bent met je hand vind ik niet altijd waar. Een paard kan ook van zichzelf onwijs sterk zijn.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:07

Je moet ook niet de hele tijd kracht op links blijven houden, zo verbeter je niks en je wint echt niet van je paard als het om kracht gaat

Probeer meer met ophoudingen te werken, maar je instructrice kan denk beter vertellen wat te doen dan wij hier?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:11

browni schreef:
nou moet ik een keuze maken (klinkt miss stom maar het moet) tussen

1. dat paard houden en jaren er op trainen maar uit eindelijk niet je doel berijken wat je bij de pony's wil
(ik heb nog 3/4 jaar bij de pony's en ik wil met hem Z2 hebben gereden)

of

2. een nieuwe pony kopen (maar deze kan precies het zelfde hebben)

of hebben jullie tips om dit snel en makkelijk op te lossen??

hoop dat jullie raad hebben

Andere instructrice nemen. Klassiek geval van scheef paard hebben wat eerst rechtgericht moet worden. Anders haal je 1. je gewenste niveau niet 2. een ander paard wordt net zo krom.

Veel ruiters en instructeurs zien/voelen het helaas niet, ja als het te laat is en het paard gaat vastpakken.
Neem eens een kijkje op deze site: http://www.paardenbegrijpen.nl/ en ga daar eens wat lezen. Er zullen heel wat kwartjes vallen en als je paardje lekker recht is zullen andere oefeningen ook makkelijker gaan en wordt je doel van punt 1 ook makkelijker haalbaar.

Probleem ligt in dit geval niet bij het paard (helaas is het paard wel altijd de dupe (ik gok die keus moet je van je ouders maken??)) maar bij de mensen eromheen.

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:11

de kant waar hij vast laat loslaten als jij je teugels vastpakt is dat precies wat je paard wil zodat hij niet hoeft te lopen

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:10

Met links trekken berijk je niks .. probeer die juist ontspannen te houden die kant en zorg er voor dat je veel contact houd met rechts. dan word die links ook ontspannen.