Heb jij ook ongelijke benen/zit je scheef? Hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Heb jij ook ongelijke benen/zit je scheef? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 23:05

Recent ben ik erachter gekomen dat ik twee centimeter beenlengte verschil heb. Als donderslag bij heldere hemel was het mij daardoor meteen duidelijk waarom mijn paard zo scheef loopt op sommige momenten (op twee sporen ipv van één). Inmiddels ben ik begonnen met lessen en train ik nu het rechtzitten door voor mijn gevoel extreem op rechts te gaan zitten, waardoor ik de spieren aan de linkerkant moet rekken. Naderhand ook ontzettend veel pijn gehad natuurlijk, maar dan zit ik wel een keer recht op mijn paard. Verder moet ik de stijgbeugelriemen omwisselen om zo de riemen weer iets gelijk te krijgen (eventueel met behulp van een gaatjes tang). Het zadel ligt overigens recht op het paard, dus daar zit het probleem niet.

Ik vraag me af: nog meer mensen met ongelijke benen en misschien ook nog wel enorme scorliose?
Bij mij is beide het geval en ik vraag me af in hoe verre ik recht kan gaan zitten op mijn paard. Want mijn instructrice zei: je kan dan wel ongelijke benen hebben, maar dat is geen excuus om scheef te zitten. :D Toen dacht ik: 'nee oké maar.... ik weet niet hoe ik recht moet gaan zitten.

Nu heb ik iets om te oefenen en ik vraag me vooral af, hoe oefenen jullie dat eigenlijk? Hoe zorg jij ervoor dat je weer recht boven je paard komt te zitten en welke oefeningen gingen jou moeilijk af doordat je scheef zat?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:15

Ik zat ook weleens scheef als het even te moeilijk werd bij een bepaalde oefening.

Als ik dan zonder beugels ging rijden bleef ik wel gewoon rechtzitten dus ik heb het afgeleerd door heel veel zonder beugels te rijden.

Jes

Re: Heb jij ook ongelijke benen/zit je scheef? Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:04

Ik ben er een tijd terug bij de ostheopaat achter gekomen dat ik op dat moment behoorlijk scheef was. Na het bezoek was het over, zat iets in de wervels die vast zaten ofzo. Ik weet niet of het voor jou mogenlijk is, maar misschien het proberen waard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:09

2 cm verschil is niet zo erg.
Ik heb (bijna) 3 cm en mijn zoon van 10 nu ook iets meer dan 2 cm.
Dit valt volgens de orthopeed (wij hebben beide een andere) binnen de marge.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:51

Ik heb ook 1 been wat iets langer is.... Komt omdat mijn heup vaak uit de kom schiet en dus iets hoger of lager komt te staan. Ook tijden het rijden merk ik het vaak.
Gebeurd bij mij regelmatig dat ik aan 1 kant me beugel een gaatje langer hebt als aan de andere kant

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 01:32

Mja, hier ook 3cm verschil... rijden zonder beugels gaat prima (= zit ik recht en zonder spanning) maar zodra ik in de beugels stap voelt dit wel vervelend aan... Ik ben hier ook nog maar sinds kort achtergekomen en wel door paard te rijden. Het lijkt of er iets niet goed zit maar je weet niet precies wat.. Je zadel ligt recht, je bekken horizontaal op je zadel en toch wringt er iets...Tijdens het eerste stukje van een buitenritje gooide ik meermaals de beugels langs de kant v/d weg om ze bij de terugrit op te halen.. :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 01:34

Is het gek als ik dan voorstel om je ene stijgbeugel gewoon twee cm lager te doen?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 01:38

Nee hoor, lijkt me de enige oplossing... Dat is alleen tussen je oren even wennen; je bent ongelijk want je beugels hangen niet gelijk... maar er zijn veeeel ergere dingen.. ;)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:50

zodiacje schreef:
Is het gek als ik dan voorstel om je ene stijgbeugel gewoon twee cm lager te doen?

Dit heb ik inderdaad ook gewoon gedaan, en na een paar keer ben je er dan aan gewend.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 09:08

Ja dat is ook inderdaad wat ik ga doen! Leuk om te horen dat er nog zoveel mensen zijn met ongelijke benen :+ Ik rij ook graag zonder beugels, maar ja, je moet ook met kunnen rijden natuurlijk.

Ik moet binnenkort ook voor zooltjes naar een podotherapeut. Die zooltjes zullen wel niet in mijn rijlaarzen passen denk ik.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:13

Ik heb ook 3 cm. beenverschil.
Nu je het weet moet je misschien wennen en er in het begin bij nadenken dat je je zwaartepunt in het midden houd.
Ik loop soms wel met een hak onder mijn schoen soms niet.
Heel veel mensen schijnen 1 cm. beenverschil te hebben zonder dat ze het zelf weten.
Even wennen voor nu.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:26

BounceBabe schreef:
Ik moet binnenkort ook voor zooltjes naar een podotherapeut. Die zooltjes zullen wel niet in mijn rijlaarzen passen denk ik.

Ik moest voor mijn zooltjes rijlaarzen een maat groter kopen..

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:42

je beugels een kjeer verwisselen help natuurlijk ook de kant waar je op stapt (links) rekt meer uit dan rechts dus ff verwisselen en ze gaan weer gelijk zitten mits het natuurlijk een klein verschil is

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:40

chllover schreef:
je beugels een kjeer verwisselen help natuurlijk ook de kant waar je op stapt (links) rekt meer uit dan rechts dus ff verwisselen en ze gaan weer gelijk zitten mits het natuurlijk een klein verschil is

Was het maar zo simpel ;).

Mijn ene been is ook langer en dat wordt gecorrigeerd in de bekkenstand als ik sta, mijn ene bekkenhelft is dus ook hoger als ik sta. Ik zit vanuit mijn rug niet recht te paard en mijn ene been hangt langer. Ik werk nu eraan om recht boven het paard te zitten, dan maar met ongelijke beugels want mijn benen zijn tenslotte ook ongelijk en ik rijd met zo lang mogelijke beugels en als het kan zonder. Verder probeer ik aan mijn houding te werken met de "klok" van Anne Muller en ik heb fysiotherapie.

Overigens was het voor mij reden om te stoppen met rijden tot degene waar ik op dat moment les van had mij er op attendeerde dat Anky ook iets ongelijk zit na haar ongeluk en als zij internationaal leuk mee kon komen dan kon ik ook nog wel beetje rondjes rijden :D. Nu we er heel goed op letten en ik mijn oefeningen doe gaat het wel steeds beter.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:43

Meer mensen die ongelijke benen hebben dan mensen die precies gelijke benen hebben hoor :)

Ook ik heb een langer been, idd een lastig iets met rijden, ik zit recht, maar voel dus op een kant meer druk op knie en voet.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:16

paard kan ook scheef zijn waardoor hij je meer op 1 kant gooit