Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DaniBanani schreef:Ga eens met haar aan de hand door de bak lopen, net zolang tot ze erlangs durft. Niet dwingen of trekken. Als ze stil gaat staan, laat haar even staan, even rondkijken. En begin met één stap langs die poort, dan afwenden en weer teruglopen. Dan twee stappen. Enzovoorts. Niet verlangen dat ze er in één keer helemaal langs loopt.

aeolusnr1 schreef:Volgens mij is je paard helemaal niet bang voor die kant daar, tis een soort spelletje en het is steeds ook leuk genoeg om er verder mee te doen.
Ik ga er zelfs van uit dat jij het je paardje zelf hebt aangeleerd, dit klinkt mssn heel raar maar het is een probleem dat je dikwijls ziet verschijnen , je bent zeker niet de enige hoor.
Je zegt zelf al je paard kent niet de ruiterhulp van benen geven is vooruit, van een zweep is ze bang, e.a. .........
Maar toch denk je dat je met zo'n paardje gewoon in de piste zou moeten kunnen rijden, zoooooo werkt het echt niet hoor, steek er eens een beetje werk in, je moet je paardje dressuurmatig toch al op zijn minst de basis bijbrengen.
En let op de basis is toch al wel behoorlijk wat hoor, als ik een paard zadelmak maak leert het die dingen tijdens de 2 eerste maanden al.
Dus dit had al lang klaar moeten zijn bij jou paardje.
De basis is ; voorwaarts, stoppen, achterwaarts, wijken voor druk (voorhand verzetten - achterhand verzetten - wijken voor de kuit ), desensibiliseren ( je paard overal en met alles kunnen aanraken ), nageeflijk op het bit, grondwerk en dus ook onder het zadel de 3gangen.
Neem les, zonder kan het echt niet hoor.
jordy1988 schreef:veel oefenen en goed les dit is heel belangrijk doet ze het aan de hand ook?
als je bijvoorbeeld aan de hand draaft?
les heb je hier echt wel bij nodig