Opnieuw beginnen met een paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Opnieuw beginnen met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:17

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer een jaar terug een paar maanden een jonge merrie gereden. Vervolgens werd deze door iemand anders gereden en uitgebracht op concours. Oorspronkelijk is deze merrie gekocht om voor de fok te gebruiken. Nu rijd de vrouw die er eerst op reed er niet meer op en staat ze alleen maar in de wei te eten. Het is dit jaar niet gelukt om haar drachtig te krijgen maar volgend jaar wil men dit opnieuw gaan proberen. Nu vind ik het zonde dat ze alleen maar in de wei staat terwijl ze wel talent heeft en ook heel graag wil (Staat altijd vooraan bij het hek terwijl de pony waar ik altijd op rij achteraan in het weiland staat te vreten := )
Nu wil ik graag weer met deze merrie aan de slag (als ik toestemming heb, maar ik denk dat dat geen probleem is). Alleen vind ik het best spannend om weer te beginnen. Ik heb een tijdje problemen gehad met opstappen met deze merrie en die angst zit er nog een beetje in (ondanks dat dat later heel goed ging en ze braaf bleef staan). Daarnaast is ze waanzinnig sterk en op een manier gereden die absoluut niet bij mijn rijstijl past (lees: Slof eraan en gaan met die banaan).
Ik wil eigenlijk eerst een paar keer longeren maar hier ben ik niet zo'n ster in. Omdat ze zich zo sterk kan maken wordt dit namelijk vrij moeilijk.
Heeft er iemand tips hoe ik het best opnieuw kan beginnen met deze merrie?

Alvast bedankt!

Groeten Eva

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:36

Ik zou toch wel beginnen met longeren, dan is het ook makkelijker om er vervolgens op te stappen. De enige mogelijkheid om zonder problemen te kunnen longeren is in een afgezette longeercirkel (of helft van de bak). Dan kan er weinig fout gaan.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:42

Ik heb een paar weken geleden precies hetzelfde met een jonge merrie die ik na een tijd stil te hebben gestaan weer ging berijden. Ook het opstappen was altijd een probleem. Ik heb eerst veel met haar gewandeld en ik ben een beetje gaan longeren. Toen dat goed ging ben ik er gewoon opgestapt en dat ging redelijk met een beetje hulp. Nu gaat het allemaal super!
Ik zou gewoon eerst longeren met een sterk iemand erbij en het paard (weer) een beetje leren kennen en zij jou. Wat is precies het probleem met longeren? Loopt ze ervoor weg omdat ze zo sterk is? Als dat goed gaat kun je (met iemand erbij als dat beter is) opstappen en dan zie je wel hoe het gaat. Maak er voor het paard niet een te groot probleem van, als jij gespannen bent, word zei dat ook, maar dat weet je waarschijnlijk wel. Doe gewoon alsof er niets aan de hand is. Daarna zie je wel wat je kunt doen en hoe ze reageerd.

Succes!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:46

Ik zou kijken of er iemand is die je (in het begin) kan helpen. Waarschijnlijk ben je dan zelf ook rustiger en dat straalt weer uit naar het paard. Het zou een goed idee zijn om ook met haar te gaan lessen en dan de instructrice/instructeur die je op het oog hebt, vragen of die ook even met de beginfase wil helpen.
Na een goede, rustige start gaat het waarschijnlijk prima!

jesuisRooos

Re: Opnieuw beginnen met een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:02

Wat doet het paard precies als je zegt dat ze zich zo sterk kan maken tijdens het longeren?
Bij mijn paard hielp het om te longeren met dubbele lijnen, op deze manier kan je het bit recht in haar mond houden ipv dat je die helemaal scheef trekt als zij sterk wordt. Dit scheelde bij mij al een hoop omdat je haar dan nog aan beide kanten kan corrigeren..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:04

Ze trekt heel erg naar buiten toe en wil nog wel eens richting lantaarnpaal/bosjes/boom toe trekken. Met dubbele lijnen lijkt me handig maar ik heb geen idee hoe dat werkt en ook niemand die me dat kan leren..

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:12

Longeren met dubbele lijnen lijkt erg moeilijk maar het valt allemaal wel mee, wij gebruiken er gewoon een longeerbeugel voor, dan kun je de longeerlijnen aan allebei de kanten van het bit vastmaken en door de ringetjes aan de zijkant van de beugel doen. Het buitenste touw loopt dan via de kont naar binnen.
Je kunt dit ook doen met een zadel op. dan laat je de beugels hangen maar bind ze met een touwtje onder de buik aan elkaar vast zodat ze niet zo bungelen met het draven. Je doet dan hetzelfde met de longeerlijnen als met de longeerbeugel alleen doe je dit keer de lijnen door de stijgbeugels ipv door de ringetjes aan de zijkant.
Als je het zo leest klink het volgens mij best onlogisch maar als je dan even staat te proberen zal je zien dat het heel logisch zit.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:45

Ik denk dat ik het wel begrijp. Klinkt praktisch, maar als madame geen zin heeft om voorwaarts te gaan, hoe los je dat dan op? Want je gebruikt geen zweep dan neem ik aan?

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:49

Een zweep kan je er wel bij gebruiken, heb ik ook gedaan. Maar het buitenste touw zit achter de kont langs dus daarmee kan je ook aandrijven