hoe moet ik mij handen stil houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shayen08

hoe moet ik mij handen stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:53

Ik heb nog al eens last van het op en neer bewegen van mijn handen tijdens het doorzitten hoe kan ik doorzitten en ook ontspannen?
Wie heeft er een goeie tip voor me?

Lunapoes

Re: hoe moet ik mij handen stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:29

waarschijnlijk zit je te gespannen, wil je te graag blijven zitten en ga je knijpen en stijf zitten of ga je juist te ontspannen zitten en hobbelen zo je handen op en neer. probeer hiertussen in de juiste houding te vinden.

je kunt een sperriempje of boekriempje aan je zadel maken om de eerste tijd deze erbij te pakken als je gaat doorzitten. en zo je handen wat stiller houdt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:23

Heel bewust voelend gaan rijden, dus echt je heupen los laten je hakken niet erg ver uit drukken , want dan komt er ook spanning op, veel zonder zadel rijden en je balans zoeken, ook wel belangrijk dat het paard in balans loopt, want als je paard scheef loopt en jij voelt dat zelf niet dan zet je in je eigen lichaam ook dingen vast , wat weer door gegeven word naar het paard.
Neem eens wat zitlessen, laat iemand jou paard eens aan de longe zetten en ga er dan zelf op en voel met je ogen dicht.

Veel oefenen en niet te veel te gelijk willen doen, ga eens rijden en ga dan eens alleen met je eigen lichaam aam de slag , dus ontspannen in alle gewrichten , loop ze 1 voor 1 eens na, hoe zijn je heupen, hoe zijn je enkel, je polsen, je rug, je schouders noem maar op.
Je zal zelfs merken dat b.v een gespannen paard daar erg rustig van word, dus als jou paard zijn rug vast zet omdat jij gespannen ben en je gaat erg bewust voelend rijden dan zal het paard zijn rug ook ontspannen en probeer dan eens kleine stukjes aan te draven en door te zitten, al sje merkt dat je weer ergens vast gaat zetten , terug naar stap, controleren en weer aan draven.

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:42

vraag een leraar om op je te letten, en hem vragen steeds te zeggen wanneer jij je handen beweegt, het kan inderdaad zijn dat je moeilijk ontspant en daardoor je handen gebruikt bij het rijden. Probeer echt te ontspannen en er ook zelf op te letten.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:21

dank je ik denk dat het wel zal lukken

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:33

Zoals de anderen ookal zeggen: Waarschijnlijk zit je te gespannen. Je moet je proberen te ontspannen, dan gaat het wel lukken.
Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:34

Zet je pinken op de schoft, dan heb je een referentie.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:35

Persoonlijk heb ik er baat bij door mijn handen een beetje mee te bewegen met het paard. tegen het doorzitten in dus geloof ik. maar mee met het lichaam van het paard zodat in feiten je handen op zijn plek blijven terwijl je lichaam wel beweegt.. ik weet niet of ik het helemaal goed verwoord :S misschien heb je er wat aan misschien denk je UHu?

Beantsje: dit zou ik niet aanraden, dan zet je je handen vast en dat is nooit goed.. waar blijft dan de ontspanning?

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:40

doerakje schreef:
Persoonlijk heb ik er baat bij door mijn handen een beetje mee te bewegen met het paard. tegen het doorzitten in dus geloof ik. maar mee met het lichaam van het paard zodat in feiten je handen op zijn plek blijven terwijl je lichaam wel beweegt.. ik weet niet of ik het helemaal goed verwoord :S misschien heb je er wat aan misschien denk je UHu?

Beantsje: dit zou ik niet aanraden, dan zet je je handen vast en dat is nooit goed.. waar blijft dan de ontspanning?

Als je meebeweegt voel je niet wat het paard in zijn mond doet, je voelt niet of het nageeft of het bit tussen zijn tanden neemt. door ze stil, laag en ontspannen te houden voel je dat wel. Het beste is gewoon om je leraar te vragen voor tips.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:54

Ja klopt ik kan het ook niet goed uitleggen is een gevoel als ik beweeg ze altijd iets naar beneden zeg maar tja leg t maar eens uit als je al een jaar neit hebt gereden :P

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:13

ga eerst een tijd oefenen om je handen stil te houden door je te concentreren op je handen. zoek een plek uit voor het zadel waar je ze houd en werk daar een paar weken aan, dan gat het eerdaas vanzelf

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:29

Als je de mogelijkheid hebt: neem zitles :j echt een aanrader. Elke ruiter, of hij nu 1 jaar of tien of al z'n hele leven rijdt, heeft er baat bij. Je hoeft dan nog niet eens zonder beugels te rijden, laat die maar gewoon aan, maar maak een knoop in de teugels en vertrouw op je instructeur die de longe vastheeft. Dan hou jij (liefst in alle gangen) je handen op de plek waar je ze zou hebben als je wél teugels in je handen zou hebben en dan ga je rijden. Net als anders, maar dan zonder teugels, alleen op je benen en zit. Doe dit een aantal keer en je kunt GEGARANDEERD je handen stiller houden. Ik merkte na één les al het verschil :j

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 19:38

Dank je wel ik denk dat het heel erg zou helpen!

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:32

Dat probleem heb ik ook gehad en bij mij is het na een jaar er eindelijk uit. Mijn lesgever en ik hebben het iedere keer herhaald als ik les had tussen oefeningen in zei hij dan handen stil wel 50x als het nodig was zodat ik er bewust van werd dat ik zo druk was met mijn handen. het enige wat ik kan zeggen is oefen oefen en oefen andere manier heb ik niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:43

het probleem is dat de hand stilstaat tenopzichte van de mond van het paard, en aan gezien een paarde hoofd in welke gaan ook beweegt staat de hand eigelijk nooit stil.

mol

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:36

doerakje schreef:

Het op de schoft zetten van je pinken is natuurlijk niet het eindstadium. Maar meestal is de oorzaak van onrustige handen een niet-onafhankelijke zit. Door je pinken op de schoft te zetten, leer je om je handen stil te zetten, onafhankelijk van de beweging van de rest van je lijf. Daarmee kweek je dus die onafhankelijke zit.
Alle andere tips in dit topic gaan in dezelfde richting; onafhankelijke zit kweken. Maar door je pinken op de schoft te zetten, word je je bewust van je handbeweging.
Pas als je handen niet meer onwillekeurig met je lijf meebewegen, ben je in staat om met je hand mee te gaan met het paardenhoofd. En dat is écht wat met een stille hand bedoeld wordt.

Gerianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:48

ze hebben me ooit een keer een tip gegeven van;
een klein beetje heen en weer meegaan als je omhoog gaat.
zo lijkt het net voor iedereen dat jij je handen heel goed stil houdt!
en ik meot zeggen bij mij helpt t wel!
groetjes

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:22

Haai,

Tip: het bokriempje is al eerder genoemd maar: zet alleen je pinken hieronder. Hierdoor leer je vooral je schouder en elleboog gewricht te ontspannen waardoor je je handen stil houd. In het begin is dat echt heel lastig om met je pinken eronder te blijven maar ik heb de truc geleerd van iemand die in het Ierse nationale team rijd en daar ook veel baat bij heeft gehad.
Door deze 'truc'zet je niet je handen op slot en heeft je paard alleen maar meer ontspanning en dus geen last van jouw deinende handen.

xxhar

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:18

ellebogen goed tegen je zij houden.

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:57

jaa indd wat saantje zegt ,
en je ontspannen niet te veel aan denken help ook

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:41

onrustige handen hebben o.a. te maken met stijve schouders of het vastzetten van je schouders. Belangrijk is om je schouders te ontspannen dan worden je handen vaak al stiller. ook kun je regelmatig rondjes draaien met je schouders in een langzaam tempo, dit zorgt ervoor dat ze soepeler worden. Succes!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:45

Rijerijerije schreef:
Als je de mogelijkheid hebt: neem zitles :j echt een aanrader. Elke ruiter, of hij nu 1 jaar of tien of al z'n hele leven rijdt, heeft er baat bij. Je hoeft dan nog niet eens zonder beugels te rijden, laat die maar gewoon aan, maar maak een knoop in de teugels en vertrouw op je instructeur die de longe vastheeft. Dan hou jij (liefst in alle gangen) je handen op de plek waar je ze zou hebben als je wél teugels in je handen zou hebben en dan ga je rijden. Net als anders, maar dan zonder teugels, alleen op je benen en zit. Doe dit een aantal keer en je kunt GEGARANDEERD je handen stiller houden. Ik merkte na één les al het verschil :j

Dit heeft bij mij ook veel baat gehad, wat ook kan is je ogen dicht doen, dan moet je echt vertrouwen, maar leer je wel op je gevoel te rijden..

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:09

Leer op je gevoel te rijden, niet spannen, maar ontspannen.

Brammetjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:23

Je kan een touwtje aan het zadel vastmaken waar je aan kan vasthouden als het niet goed gaat. Je begint dan met doorzitten en je houdt het vast je moet ook ontspannen gaan zitten dan lukt het vak ook wel:P

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:57

belangrijk is om o.a. je schouders te ontspannen waardoor je handen al stiller kunnen worden. Leuke oefening is ook om bijv. te lopen met 2 bekertjes water in je handen en er mag geen water uit het bekertje komen. Kun je ook leuk oefenen als je wat harder loopt en je kunt het zelfs oefenen op je paard. succes!