niet erg snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefje189

niet erg snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:49

Hallo,

ik zit met een probleem, mijn pony is niet erg snel. Het is niet zo dat tie tijdens het rijden in slaap dommelt ofso, maar ik zou hem graag wat sneller hebben. Want in de dressuur en de B springen lukt het wel maar in het springen moét ik nou naar de L. Dus zondag heb ik een parcoursje L gesprongen op wedstrijd, aan de hoogte licht het niet hoor maar ik had 2 weigeringen omdat hij tussen de dubbels gewoon de snelheid niet kan maken. Wie kan mij helpen?

Stippies

Re: niet erg snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:32

Is je pony wel goed aan je beenhulpen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:54

Ja elk dier heeft zijn eigen tempo, daar kun je wel wat aan doen , maar een race eend zal het waarschijnlijk niet worden, is dan de vraag is jou pony wel geschikt om te springen?

Misschien dat je eerst eens een tijdje goed technisch moet gaan rijden en je paard voorwaartser krijgen en kijken of het tempo zo ook wat omhoog kan, maar hou rekening met het dier zijn basis tempo, daar zul je het in grote lijnen toch mee moeten doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:02

Volgens mij haal je je een paar dingen door elkaar ;)

Met springen moet je paard ritme en impuls hebben. Je paard moet kunnen verruimen en je moet kunnen terugrijden.

Waarschijnlijk lukt de dubbel niet zo goed, omdat je pony te weinig grond pakt (de galopsprong zou groter moeten zijn). Een andere oorzaak kan zijn dat je pony te dicht onder de eerste van de dubbel komt, waardoor je geen mooie afstand meer kan rijden.

Heb je springles (of dressuurles)? Wat je zou kunnen oefenen is je pony verruimen in galop. Niet harder (dan blijven de galopsprongen even groot), maar ruimer!

MCGlinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:49

Als de basis goed zit, komt het met het springen ook wel goed. Misschien moet je dus eerst proberen je pony dressurmatig beter voor elkaar te krijgen. Hierbij is goede begeleiding niet verkeerd denk ik.

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:39

net als Stippies vraagt of ie wel goed op je been hulpen reageert want dat kun je het beste eerst oefenen.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:39

Eerste voorwaarde is inderdaad dat hij snel op je been reageert. Als dat het geval is dan kun je het beste balkjes met hem gaan draven en galopperen, om hem losser te maken en de gangen te verruimen. Daarnaast veel overgangen rijden om de controle en het ritme te verbeteren.

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:26

Zorg eerst dat je dresuur goed is voordat je gaat springen

als je paard niet aan je been is is het niet gemakelijk om een parcours goed en foutloos te rijden

veel overgangen rijden