Paard wil niet buigen op de rechterhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Paard wil niet buigen op de rechterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:47

Hee!

Ik rijd nu een paar weken een jong paard voor iemand en dat gaat prima, maar ze is niet erg soepel op de rechterkant.
Vooral als ik voltes rijd, buigt ze eerst wel netjes, maar het laatste stuk van de volte buigt ze helemaal af naar de bakrand toe en gaat ze helemaal haar eigen gang. Ik probeer het altijd helemaal op te lossen met mijn zit en een beetje druk op de teugels (ze luisterd nog heel slecht naar je zit en je been) maar je kunt doen wat je wil, ze doet net alsof ze het niet voelt. Nu lijkt het net alsof ze het met opzet doet, maar aan de longe doet ze het ook en geeft ze telkens heel veel druk, terwijl ze op de linkerhand lekker ontspannen met haar koppie naar beneden loopt.
Ik weet dat ze bij haar vorige eigenaren vooral op haar linkerkant (haar goede hand) is gereden, dus ik dacht dat ze gewoon wat kracht mistte op de rechterhand, dus veel voltes en andere figuren rijden, veel longeren enz. Maar dit helpt ook niet. Ze is laatst nog klinisch gekeurd, en daar is ook niets uitgekomen.
Ze leert normaal echt verbazingwekkend snel en nu helemaal niet, dus ik denk niet dat het iets is wat je af kan leren.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:29

Niemand?? :+

superwoman

Re: Paard wil niet buigen op de rechterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:33

Ik zou bij dit soort problemen toch altijd eerst een osteopaat of iets laten komen, voor ik met de training verder ga.
Ik ben altijd bang in dat soort situaties dat het paard gewoon niet kán ipv niet wil.
Als er dan uit komt dat het wel kan, zal ik gewoon wat meer vragen en ook veel buigen naar rechts op de linkerhand.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:36

Misschien veel op de binnenhoefslag rijden? Aangezien het vooral op het einde van de volte is dat ze naar buiten uitzwaaid? Ik denk dan dat ze gewoon nog te veel aan de hoefslag plakt.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:41

Veel blijven oefenen.

Misschien is het een idee om dit probleem aan te pakken via de longe.
Zo kan het paard net wat makkelijker bewegen dan wanneer er een ruiter boven op zit.
Gaat dit goed, kun je het onder het zadel weer gaan proberen.

Normaal heb ik weinig met reacties als laat je paard even controleren, maar uit ervaring weet ik dat het goed kan zijn met zulke gevallen.
Mijn paard deed namelijk precies hetzelfde, en die had 3 verschoven ruggenwervels.

Je kunt het ook proberen zelf te voelen en te zien, een voorbeeld kan zijn dat het paard zijn staart scheef draagt wanneer deze bezig is met de oefeningen.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:06

Mijn pony had dat ook de osteopaat is geweest en het gaat een stuk beter dus misschien is dat een tip?

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:09

zit ie waarschijnlijk ergens vast. heel veel op die hand blijven rijden en los komen.
ik heb op een manege stage gelopen en heel veel hadden dat ook precies hetzelfde.
met longeren dan willen ze echt niet op de linkerhand en gaan ze gewoon in verzet!

succes!

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:09

Heb je les? Iets wat een paard moeilijk vind, in dit geval de rechterhand gaat niet in een paar weken over. Hier blijft hij toch altijd een klein beetje moeite mee hebben. Veel oefenen binnenhoefslag rijden en buitenteugel er goed aan houden.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:13

Ieder paard is scheef, de een wat extremer dan de ander.
Heb je al gekeken naar rechtrichten?

Zeker bij een jong paard zou ik voorkomen dat je het probeert op te lossen met druk.
Super dat je het probeert op te lossen met vooral je zit!
Als je zegt dat ze normaal wel heel snel leert, is het lichamelijk waarschijnlijk gewoon heel moeilijk voor haar.
Als lichamelijk alles in orde is en het zadel goed ligt zou ik zeggen: veel oefenen, maar houd/maak het leuk voor het paardje.
Je kunt ook oefeningen aan de hand doen om haar soepeler te krijgen.

Neem de tijd en heb geduld, en prijs haar als ze het goed doet de hemel in.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:28

Oké, bedankt!
Ik vroeg me ook af of er gewoon iets vast kan zitten. Ik heb de laatste twee dagen heel actief gelongeerd, en voor het eerst in weken deed ze het veel minder, bijna niet meer. Maar dat is niet in stapjes gegaan, het was ineens goed. Dus kan het dat er iets vast heeft zit/gezeten? En wat dan?

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:25

Tja het kan van alles geweest zijn... Jonge paarden hebben er trouwens vaak last van dat ze ergens vast kunnen zitten... Eerst een tijdje links, dan een tijdje rechts. Ik zelf laat het wel altijd controleren door een osteopaat/kraker, dat kan nooit kwaad! Want je kan met rijden wel iets proberen op te lossen terwijl er misschien iets anders aan de hand is...

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:04

bandita schreef:
Tja het kan van alles geweest zijn... Jonge paarden hebben er trouwens vaak last van dat ze ergens vast kunnen zitten... Eerst een tijdje links, dan een tijdje rechts. Ik zelf laat het wel altijd controleren door een osteopaat/kraker, dat kan nooit kwaad! Want je kan met rijden wel iets proberen op te lossen terwijl er misschien iets anders aan de hand is...

Daarom het ik het nagevraagd :D Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben met een jong paard?

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:31

Je moet lekker gaan oefenen met het rechtrichten van je paard. Elk paard is scheef van nature en je moet hier aan blijven werken.
En let maar op als het kwartje valt dat gaat het als een speer!
Met veel geduld kom je een heel eind!
Succes!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:49

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:08

het paard wat ik rij heeft precies hetzelfde probleem.
wat ik doe is de linkerhand extra doorvragen.
begin op de linkerhand met stelling(netjes op een volte). vraag hem laag door de (meteen goed voor rug en achterhand) en vraag hem zo rustig door. doe dit door je hand naar je knie te brengen. hoe losser (dat werkt bij mij, wil neit zeggen dat het bij jou ook werk) hij opde linker kant is, hoe losser hij ook rechts word. wissel daarna de voltes af. geef het niet zomaar op, het kost even tijd. gelukkig heb ik die tijd erin gestoken en werkt het bij mij heel goed. je bent hier met rijden wel een kwartier minimaal aan kwijt. blijf niet 10 min op de ene volte hangen en dan na de andere, wissel het met zn min of 2/3 af. wat heel belangrijk is, is dat je ruimte met je teugel geeft. dus je linkerhand richting je knie(niet vast zetten op je knie!), kleine kneepjes geeft op je buiten teugel en goed je binnenbeen eraan houd. suc6 en neit opgeven!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:54

hunter87 schreef:
het paard wat ik rij heeft precies hetzelfde probleem.
wat ik doe is de linkerhand extra doorvragen.
begin op de linkerhand met stelling(netjes op een volte). vraag hem laag door de (meteen goed voor rug en achterhand) en vraag hem zo rustig door. doe dit door je hand naar je knie te brengen. hoe losser (dat werkt bij mij, wil neit zeggen dat het bij jou ook werk) hij opde linker kant is, hoe losser hij ook rechts word. wissel daarna de voltes af. geef het niet zomaar op, het kost even tijd. gelukkig heb ik die tijd erin gestoken en werkt het bij mij heel goed. je bent hier met rijden wel een kwartier minimaal aan kwijt. blijf niet 10 min op de ene volte hangen en dan na de andere, wissel het met zn min of 2/3 af. wat heel belangrijk is, is dat je ruimte met je teugel geeft. dus je linkerhand richting je knie(niet vast zetten op je knie!), kleine kneepjes geeft op je buiten teugel en goed je binnenbeen eraan houd. suc6 en neit opgeven!

Oke, maar als ik met mijn hand naar mijn knie ga, heb ik snel het idee dat ik haar in de krul trek, daar is ze nogal gevoelig voor ;) En ik probeer juist meer met rechts te doen, dan word links niet NOG sterker dan rechts. En die stelling is ook nog een ding appart, ik rijd haar nu 3 weken, en de twee jaar dat ze voor mij is bereden was 1 keer in de twee weken naar buiten met een slechte ruiter, dus daar hoef ik ook nog niet alles in te verwachten. Maar het is natuurlijk altijd het proberen waard!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:39

Kan zijn dat ik erover heen heb gelezen,maar hoe zit het met stelling naar rechts op de linkerhand? Al geprobeerd?
Zelf vind ik dat een fijne manier om het paard te "foppen". Ze mogen dan op hun makkelijke kant lopen, maar vraag toch buiging aan de moeilijke kant. Hierdoor krijg ik vaak redelijk snel goede resultaten mee. Dat is dan natuurlijk slechts een onderdeel van de training en geen tovermiddel - het is natuurlijk heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je rechts sterker maakt. Vind het ook fijn werken om veel te wisselen van hand, zodat ze steeds moeilijk en makkelijk afwisselen en het dus "leuk" blijft.