Lengtebuiging: paard houdt vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Lengtebuiging: paard houdt vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:07

Het probleem: Merrie houdt vast in haar lichaam op de linkerhand. Ook ondertreding van rechterachterbeen in wendingen is te weinig, maar dit is te verklaren omdat ze dan weer meer de spieren op haar linkerkant langer moet laten worden. Door de problemen in haar lichaam houdt ze ook in de mond links wat vaster (niet vast, wanneer ik rechtuit rijdt of op de andere hand is het probleem er niet)

De vraag: Welke oefeningen zou ik kunnen doen om dit te verhelpen? Ik ben nu wat meer bezig met het openen en sluiten van voltes, maar dit heeft nog niet het gewenste effect.
De merrie is net 5 jaar en ongeveer een half jaar onder het zadel.

midgie

Re: Lengtebuiging: paard houdt vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:47

Misschien wat meer aan de hand werken , kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
Vaak heeft een paard ook moeite om te buigen omdat de ruiter net even te veel in de spier zit , dus probeer ook een te bedenken waar jij zit.
Werk aan stelling en buiging, door middel van de stelling kun je het achterbeen meer of minder plaatsen, wending om de voorhand kan ook een nuttige oefening zijn, longeren aan de enkele lijn met kaptoom, zodat je ook aan het binnen achterbeen kan werken.
Zijgangen , ja je kan zoveel bedenken, als je zelf maar weet hoe je het technisch goed en verantwoord voor het paarden lichaam kan doen, ook zelf de theorie leren.
En hou er rekening mee dat het paard nog maar net 5 is.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:20

Ik ben het wel met midgie eens!
Verder lees ik ook even mee.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:54

Midgie bedankt voor je antwoord.

Ik weet dat ze ook pas 5 is. Vind het alleen wel erg belangrijk dat ik hier alert op ben en er misschien al aan kan werken. Het filmpje op paardenbegrijpen.nl over stelling (bij q&a) was erg duidelijk voor mij, het zit 'm alleen niet in de stelling maar gewoon wat breder zeg maar.

Besteed nu ook veel aandacht aan recht uit rijden en stelling vragen op de rechte lijn (wel nog op de hoefslag, binnenhoefslag) Heb nog niet veel ervaring met het werken aan de hand, vind het wel interessant.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:29

Hoe bedoel je breder?
Je zal toch ergens moeten beginnen om je paard te gymmen, als je met de stelling gaat beginnen aan de hand zeg maar en vandaar uit het achterbeen soepel kan trainen en veel op de volte werken in stelling en buiging zal het paard steeds soepeler gaan bewegen.

Werken aan de hand is erg leuk en zeker ook zeer leerzaam en erg nuttig om je paard vast voor te bereiden op de ruiter.