Jong paard kruipt achter de teugel, wat kan ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

Jong paard kruipt achter de teugel, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 06:13

Wie heeft tips voor mij
ik heb nu een week mijn eigen paard en met het rijden kruipt hij heel erg achter de teugel. we zijn er nu mee bezig dat hij zijn hals laat valen maar heeft iemand nog tips?

hij is 4 jaar
Laatst bijgewerkt door Elles op 12-04-10 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. "Help!!" is geen duidelijke omschrijving van de inhoud van het topic.

EllyC

Re: Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 06:36

Paard kruipt in het filmpje niet achter de teugel naar mijn mening.
Alle balans ontbreekt nog, idem lengtebuiging. Is voor een vierjarige helemaal niet erg maar maak me wel zorgen dat jij je dan druk maakt over achter de teugel lopen terwijl hij dit niet doet.

BV bij de eerste keer wegdraven valt hij gelijk naar binnen. Probeer recht weg te draven.
Laat het paard meer doordraven aan een wat langere teugel. Dus niet hard gaan draven maar nu zit je te veel te concentreren op de voorkant waardoor tempo te laag ligt en/of hij te klein, krabbel pasjes neem.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 06:46

Dat een jong paard wat zoekend is, is normaal.
Als ruiter moet je proberen er rust en ontspanning in te brengen en het paard zo min mogelijk in de weg zitten.

Je zadel is te klein voor je en je beugels zijn te kort, waardoor je niet fijn kunt zitten.
Je klapt elke keer op de lepel van het zadel wat voor je paard echt niet fijn is en de ontspanning zeker geen goed doet.
Je paard krijgt steeds een duw in z'n rug waardoor hij die niet ontspant.
Doordat jij niet rustig kunt zitten, kun je ook geen fijn contact met de teugels hebben, wat voor je paard nog meer reden geeft om te gaan zoeken.
Zoek een zadel wat goed op je paard ligt en waarin jij lekker kunt zitten, zodat je hem kunt begeleiden en kunt helpen ontspannen op zijn eigen benen te lopen.
Succes, je hebt een heel leuk paard!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 07:37

Hij loopt idd niet achter de teugel.
Denk dat het probleem bij je eigen techniek ligt,
Leer zelf onafhankelijk zitten en blijf uit de rug van het paard, ook mij viel op dat het zadel te klein is en je beugels erg kort en je zit te veel , rij ook eens zonder zadel, daar leer je ook beter je balans in vinden, maar zoek dan geen steun aan de teugel, want alles wat jij te veel doet komt in zijn mond en daar moet je nog niet zijn,
Ja aan de gang met het rechtrichten en vraag nog niet te veel, werk aan de basis in stap, stelling buiging, zijgangen.
Hij is ook erg onrustig met zijn hoofd, geeft ontspanning van voren, je rijd erg op de teugel.
Bedenk ook dat je het paard nog maar 1 week hebt, leer het eerst eens kennen aan de longe en neem de tijd zodat hij jou ook kan gaan vertrouwen, dat duurt bij sommige soms wel maanden tot een jaar, maak het werken leuk voor hem en dan word het voor jou ook steeds leuker, maar bovenal leer en neem les , en leer de theorie van waar je nu werkelijk mee bezig ben,

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:29

ik ben na 10 seconden kijken gestopt, perfect paard, zoekt zelf de aanleuning maar iedere keer dat jij gaat zitten komt zijn hals om hoog van de pijn of ongemak.

Duidelijk ruiterfouten, de oorzaak staat hierboven al beschreven.

aslo

Re: Jong paard kruipt achter de teugel, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:33

Kan het alleen maar met bovenstaanden eens zijn. Een paard wat erachter kruipt ziet er heel anders uit, dan heb je niets meer in je hand en constant boogjes in je teugels. Zadel is echt te klein, hierdoor komt er teveel druk op de achterzijde. Tijdens het lichtrijden bewegen je handen veel te veel, waardoor een rustige aanleuning moeilijker wordt. Je moet je onafhankelijk van je paard kunnen bewegen en dat lukt nu niet erg. Heel erg mooi paard overigens.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:13

Klopt dat hij soms een beetje achter de teugel duikt. Ik heb het idee dat hij zich niet durft te ontspannen, hij is heel onrustig, heb het idee als hij naar beneden gaat dat zijn rug strak trekt waardoor dat zeer doet en weer omhoog gaat. En je zadel is inderdaad te klein voorjou waardoor je achterop het zadel komt te zitten en dus drukt op haar rug achter. Maar dat zeiden de andere ook al.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:17

Je hebt een leuk paard, Maarrrr.... natuurlijk een maar het is immers bokt :+ .
Hij lijkt mij achter niet helemaal regelmatig.Is ie toevallig gekeurd geweest? Het kan natuurlijk ook slapte zijn. Ik zou hem in iedergeval met rijden met iets minder contact rijden . Laat hem zelf in zijn evenwicht komen.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:19

ik heb het gevoel dat hij totaal nog niet in balans is en dat je hem eerst zelf op 4 benen moet laten lopen. lekker neusje er iets uit en voorwaarts, zonder over ziijn tempo te gaan. nu loopt hij in een krulletje en niet nagevelijk. Maar dat is logies voor een jong paard. Omdat hij wat vast houd en niet in balans is loopt hij ook niet helemaal gelijk achter( groot/klein, lijkt onregelmatig) lekker kilometers maken en veel rechtuit rijden, word hij van zelf sterker. probeer zachter in zijn rug te komen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:21

Hij kruipt totaal niet achter de teugel. Hij is erg onrustig in de aanleuning en geeft voor geen meter na.
Hij mag voorwaartser, ik wil meer impuls zien. Zodra hij goed aan je been staat kan je hem echt van achteren naar voren naar de hand gaan toerijden. Je moet werken aan de nageeflijkheid en vanuit daaruit meer verbinding en dus stillere aanleuning zien te verkrijgen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:22

Ik zou beginnen met een goede instructeur of instructrice te zoeken. Dit gaat niet goed komen zonder begeleiding.

Daarnaast kan ik je nu vanachter de computer alleen maar zeggen dat je veel minder bezig moet zijn met je paard. Je probeert er nu te veel aan te rijden. Zorg er eerst voor dat je paard voorwaarts is en op eigen benen gaat lopen. Dat kan hij alleen als je hem niet beperkt of in de weg zit en laat lopen. Voor jou is het dus belangrijk dat je in balans gaat leren zitten. Voorlopig zou ik het doorzitten ook maar even achterwege laten. Dat doet de situatie ook geen goed.

Kortom zorg voor goede begeleiding en dan zullen jij en je paard met veel meer plezier gaan rondrijden.

Succes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:23

Wat een onrustig maar leuk paardje is het. Ik zou idd aanraden een ander zadel te nemen, dit werkt duidelijk niet. Hij is trouwens erg braaf! Verder vind ik je nog wat streng met je handen, zeker met zo'n onrustig koppie. Denk dat een ander zadel een wereld van verschil maakt. Zodra jij gat zitten gaat zijn koppie omhoog, daardoor raakt hij de tact kwijt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:30

Ik sluit mij hierbij aan, koop een ander zadel (grotere inchmaat) of val wat kilo's af, nu zit je helemaal tegen de beweging van het paard in, klap je iedere keer als je gaat zitten op de achterkant van de lepel.
En laat in godsnaam dat doorzitten en tegenhouden aan de voorkant achterwege.
Dat paard moet gewoon simpel voorwaarts en naar de hand toe gereden worden!

Rij alleen onder goede begeleiding, ga aan jezelf werken (balans), want op deze manier rij je dit paard de vernieling in.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:49

Als de TS al moet afvallen, moet denk ik 75% van de bokkers al helemaal niet op een paard gaan zitten. Zolang jij je paard niet hindert en de inchmaat die jij nodig hebt niet groter is dan de inchmaat dat je paard maximaal kan hebben, is dit naar mijn idee goed genoeg.

Ik zie in je profiel dat je op de Prinsenstad staat. Heb je les (van Jordy of Anton)? Wat ik zou proberen is eerst het paard op eigen benen te laten lopen en hem van voren meer loslaten.

Zoals anderen ook al zeggen: Het komt helemaal goed, mits je de goede begeleiding krijgt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:55

ik heb niet het idee dat hij achter de teugel kruipt, tenslotte zakt zijn hoofd om de zoveel passen, dus hij is aan het zoeken.
Met een 4-jarige die nog zoveel zoekt, zou ik niet te veel gaan doorzitten. laat hem rustig zijn rug ontspannen en juist gebruiken, stabiele hand (het oogt nu onrustig, maar kan komen omdat hij z'n rug nog niet volledig loslaat en jij heel hard je best doet om goed te blijven zitten) en goed vooruit rijden. je paard stapt met z'n achterhoeven niet altijd in de afdruk van de voorste. door actief naar voor te rijden verklein je de kans dat hij alsnog achter de teugel gaat krullen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:59

Misschien moet je eerst eens onafhankelijk leren zitten zodat je je handen stil kunt houden. Je zit nu het paard in de weg, zowel met je handen als met je houding/zit. Verder begrenzen op het moment dat het paard het hoofd omhoog brengt (met 'weerstandbiedende hand' dus niet trekken) en direct nageven/uitschuiven op het moment dat het paard nageeft (op het moment dat hij na gaat geven been eraan houden zodat je wel verbinding houdt en het paard niet terug komt in tempo). Dit vraagt om timing en handigheid. Geef jij te vroeg na dan zal het paard leren dat als hij zich een beetje verzet dat hij met de kop in de lucht mag lopen. En als jij te lang vast blijft houden dan zal hij zich gaan opkrullen/achter de teugel kruipen met alle andere ellende van dien. En meer voorwaarts rijden, je wacht nu teveel af. Dan gaat zo'n paard juist 'zwalken' en wordt je aanleuning er niet beter op. Je moet steeds 1 constant tempo/tact aanhouden. Als je paard op eigen initiatief terug komt in tempo ben jij eigenlijk al te laat met je beenhulp.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:17

Doorzitten op een 4 jarige? Je zou hem iets lager in mogen stellen, hand voor geven en met je been naar je hand toe drijven zodat hij zelf tegen het bit komt. Het paard loopt onregelmatig omdat hij meer duidelijkheid nodig heeft op dit fimpje, hij is aan het zoeken wat hij moet doen. Probeer hem wat minder te storen in zijn beweging en in een iets hoger tempo te rijden.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:20

Veel te weinig impuls, laat hem eens echt draven en geef hem duidelijkheid. Hij zoekt steeds in zijn aanleuning.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:53

Je paard is niet aan het been. Hij zwalkt alle kanten op.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:42

heel erg bedankt allemaal ik ga er zeker aan wereken.
met afvallen ben ik al bezig en dit is ook neit mijn zadel het is een tijdelijke mijn zadel komt deze week

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:54

is er dan echt niemand die zich afvraagd of ie wel gezond is???

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:21

paard is gewoon gezond hoor hij is pas helemaal gekeurt.

hij is ok wat laat met wisselen en mist nu een tand kan het ook een beetje daaraan ligge?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:25

TS,

Zou je wat op je nederlands kunnen letten?
Klopt het dat je bij de Prinsenstad staat? Van wie en hoe vaak heb je les?

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 20:27

ik heb nu 3a4 keer in de week les van jos anton of jordy.

ja ik zal er op letten sorry

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:32

N_jumping schreef:
heel erg bedankt allemaal ik ga er zeker aan wereken.
met afvallen ben ik al bezig en dit is ook neit mijn zadel het is een tijdelijke mijn zadel komt deze week

Ik zou dan maar even wachten met rijden tot je zadel komt. Zo maak je alleen maar dat het paard nare associatie opbouwt met een zadel of dat je zijn rug nu al aan flarden rijdt. Dus stop met rijden, ga lekker longeren, wandelen aan de hand en grondwerk doen. Wacht op je nieuwe zadel (hopelijk een grotere?) en laat dan nog eens een filmpje zien.