Tips voor pony die onder je uit loopt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Tips voor pony die onder je uit loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:30

Hallo allemaal,

Ik rijd een 4 jarige haflinger ruin die erg voorwaarts is, té voorwaarts...
Hij loopt onder je uit, als je stapt gaat hij echt te snel, hij doet dit zelf,
hij drukt z'n rug NIET weg maar is gewoon geneigt naar voren te lopen.
Ook halthouden is een ramp, dat kan hij echt niet ;).
Ik houd er natuurlijk altijd rekening mee dat het nog een jong beest is,
die hebben altijd wel wat meer energie, maar toch heel druk.

sandersenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:50

als een pony onder je uitloopt moet je telkens op de volte gaan.
zodra hij voorwaatser gaat zonder jou toestemming kun je hem het beste meteen op de volte zetten en dat iedere keer weer.
en natuurlijk veel oefenen met de tempo's.

greetz.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 05:40

Ik zou zelf eerst aan de hand de overgang stap-halt op commando gaan oefenen. Echt stem:ho/stop/halt, wat je wilt, dan druk op halster, dan stilstaan en belonen. En dan pas weer lopen als JIJ dat zegt, hij moet op jou wachten. Als hij dat perfect doet zou ik dit gaan oefenen als je erop zit. Zelfde verhaal: commando-druk op halster/hoofdstel-stil laten staan. Desnoods parkeer je hem met zijn neus tegen de bakrand maar ho=ho. Even laten staan, dan belonen en weer weg stappen. En consequent zijn, dus altijd hetzelfde, niet af en toe toch door laten lopen.

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:06

kamille schreef:
Ik zou zelf eerst aan de hand de overgang stap-halt op commando gaan oefenen. Echt stem:ho/stop/halt, wat je wilt, dan druk op halster, dan stilstaan en belonen. En dan pas weer lopen als JIJ dat zegt, hij moet op jou wachten. Als hij dat perfect doet zou ik dit gaan oefenen als je erop zit. Zelfde verhaal: commando-druk op halster/hoofdstel-stil laten staan. Desnoods parkeer je hem met zijn neus tegen de bakrand maar ho=ho. Even laten staan, dan belonen en weer weg stappen. En consequent zijn, dus altijd hetzelfde, niet af en toe toch door laten lopen.

zeker mee eens,
veel volte's rijden kan ook zeker helpen en probeer de voltes kleiner te maken als de pony het alsnog probeert,
en zeker consequent blijven want als je het de ene x wel toelaat en de andere x niet weet de pony ook niet meer wat wel en niet mag

Charis_xX

Re: Tips voor pony die onder je uit loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:08

Ik had hetzelfde probleem!
Ook precies dezelfde leeftijd enzo...
Ik moest haar van mijn instructrice altijd 1"stapje" te traag laten lopen dan het basistempo.
Heeft heel goed geholpen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:25

Dit is iets voor RT-P en niet voor RT-D.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:37

zeer herkenbaar mijn tinker wil het liefste hard, harder, hardst gaan...
ik krijg nu 2x in de week les samen met andere paarden (1e halfuur voor jezelf rijden + tips, 2e halfuur achter elkaar en proeven oefenen)

dit scheelt echt super veel want achter een ander paard kan hij gewoon niet harder, en in het 1e halfuur moet ie wat moe-er gereden worden, na dit super intensive uur loopt ie nog alsof ie 3 weken niet gereden heeft! veel overgangen rijden en veel voltes draaien, lijkt super irritant maar op dn duur gaat het werken. steeds inhouden loslaten, het loslaten moet je heeel goed timen,net voordat ie ontspant of tegelijkertijd.

succes ermee

de mijne vond het buiten ook nooit zo fijn als ie een stukje terug moest lopen (omdraaien en lopen) na een paar keer begreep hij de clue wel...

ps.. de mijne is 3.5

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 18:37

Ik heb vandaag geoefent aan de hand, dat hij goed stil stond aan het halster.
Het ging heel goed, hij bleeft altijd stilstaan en luisterde echt goed!
Toen ik er op ging ging het weer mis, dan wil hij echt niet stilstaan, dus ik er af en even 10 minuten aan de hand geoefent weer, dit ging natuurlijk WEER super goed en ik stap weer op.
Ook nu ging het weer fout, en ik ben heb door gereden, maar het probleem zit dus echt als je er op zit ;).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:18

Charis_xX schreef:
Ik had hetzelfde probleem!
Ook precies dezelfde leeftijd enzo...
Ik moest haar van mijn instructrice altijd 1"stapje" te traag laten lopen dan het basistempo.
Heeft heel goed geholpen!

idd misschien iets onder zijn tempo laten lopen...

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:18

veel oefenen oefenen

past je tuig goed?
goede instructeur is ook belangrijk vooral bij jonge paarden

veel overgangen rijden wilt hij onder je uit rennen halthouden of een pas langsaamer gaan dus van draf naar stap of van galop naar draf

suc6

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:04

SemdeLorijn schreef:
Ik heb vandaag geoefent aan de hand, dat hij goed stil stond aan het halster.
Het ging heel goed, hij bleeft altijd stilstaan en luisterde echt goed!
Toen ik er op ging ging het weer mis, dan wil hij echt niet stilstaan, dus ik er af en even 10 minuten aan de hand geoefent weer, dit ging natuurlijk WEER super goed en ik stap weer op.
Ook nu ging het weer fout, en ik ben heb door gereden, maar het probleem zit dus echt als je er op zit ;).

misschien is ie iets te snel ingereden en kan hij het niet goed verwerken?
helemaal opnieuw inrijden is dan de oplossing:

eerst weer longeren en aan het zadel/hoofstel en bit laten wennen en dan langzaam weer opbouwen?

is er al een rugklachten-mensje of therapeut geweest?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:28

Ik heb op dit moment ook een pony van 4 (alweer bijna 5) en daar heb ik ook wel is dat hij onder me weg loopt. je moet echt proberen hoe dan ook tempo controle te houden. zodra hij harder gaat gelijk in houden, des noods gaan stappen en daarna weer aandraven op je eigen tempo, net zo lang tot dat de pony door heeft dat hij niet steeds harder mag dan jij vraagt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:34

Karin deed dat ook, maar die was 18 :')
Ophoudingen maken, voltes rijden (kleine vooral ;)) slomer dan je pony gaan lichtrijden.?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:19

ik heb ook een zeer voorwaartse 4 jarige haflinger waar een enorme kop op zit.
wat ik veel doe met mijn instructrice is vaak halthouden. Na de galop gelijk halt tijdens draf en stap overgangen rijden en halt houden.
En vooral erg duidelijk zijn dat hebben de blondies vaak nodig.
Veel voltes rijden en schakelen in de draf.

succes en ik hoop dat je er iets aan hebt!

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:24

ik heb ook zoon lieve haflinger,, alleen is die van mij al 11 jaartjes jong,, nu doet ze het niet meer:P wat ik eigenlijk gedaan heb,, is gewoon veel voltes rijden,, en hoe harder ze ging hoe kleiner de volte,, alleen ze blijft het wel nog steeds doen als ik de hoefslag volg,, en dan is het simpel voormij,, gewoon steeds halve ophoudingen maken,, en dan wordt ze vanzelf rustig en ontspanne,, dit merk je ook gelijk,, maar veel overgangen in de draf helpt al,, ik weet dat die van jou nog jong is,, maar het helpt ook heel erg,, met verruimen en verzamelen,, zo krijg je controle over je paard ;) ik zou zegge probeer maar eens,,

Ainsley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:32

proberen de hele tijd net iets langzamer te lichtrijden als je paard, werkte bij mij heel goed.
en veel voltetjes en overgangen rijden. dan krijgt hij minder tijd om zelf dingen te gaan bedenken ;)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 10:47

Bedankt voor alle tips, ik heb er zeker wat aan! ;)
Ik ga van het weekend waarschijnlijk weer op 'm rijden, dan zal ik jullie tips zeker gebruiken, en het resultaat zal ik hier nog wel even posten, maar als ik de oplossing heb gevonden zal ik dit topic sluiten :).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:20

Je moet vooral niet heel de tijd aan de teugels blijven trekken, geef korte hulpen en wees vooral duidelijk, stil is stil, niet nog een paar passen erbij, dat geldt ook voor langzamer gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:18

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:06

werk met hem over zijn lijf probeer hem los in de voorhand te krijgen ( houden) en terug te rijden, inderdaad dat stapje terug. niet luisteren up de volte op.
( moeilijk uit leggen zoiets) :P

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:43

Misschien vind hij het rijden nog een beetje eng? Grote passen snel klaar?:P veel overgangen rijden. En echt duidelijk proberen te zijn. En zeker niet gaan trekken, pony wint altijd:(