mijn paard is heel druk met zijn hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanine95

mijn paard is heel druk met zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 13:38

hallo bokkers,
ik heb een vraag.
mijn paard is tijdens het rijden heel erg druk met zijn hoofd.
hierbij trekt die de teugels uit mijn handen en doet het gewoon pijn als hij zo hard trekt.
ik rij nu ook al met een martingaal maar het helpt eigelijk niks.
hij doet het zelfs als ik gewoon met lange teugel rij, dus het kan niet liggen aan dat ik te veel trek in zijn mond ofzo.
want daar hou ik juist rekening mee.
ik weet echt niet of ik hem hiervoor moet straffen of dat het misschien ergens anders aan kan liggen.
ik hoop dat jullie tips hebben
alvast bedankt!
x

Tomorrow

Re: mijn paard is heel druk met zijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:41

Misschien heeft hij ergens last van in zijn mond?
Is het net begonnen of heeft hij het al een tijdje of is het erger geworden?

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 13:43

Ambiqeu schreef:
Misschien heeft hij ergens last van in zijn mond?
Is het net begonnen of heeft hij het al een tijdje of is het erger geworden?

Hij heeft het altijd al gehad.
maar het is de laatste tijd wel echt erger geworden..
ik dacht in de zomer dat die last van vliegjes had om zijn hoofd
maar dat is het dus niet.
ik ga binnekort maar is een ander bit proberen!
x

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:51

Denk niet dat een ander bit de oplossing is.

Begin eens met zijn rug, hals en mond na te laten kijken en les te nemen. denk dat hij of lichamelijk een probleem heeft of dat het iets is wat hij zich ooit aangeleerd heeft om onder het werk uit te komen, want jij komt zo niet aan rijden toe.

Dus eerst lichamelijke problemen uitsluiten, kijk ook eens naar het zadel. en dan les nemen.

Doet hij het ook als je longeerd? En dan als je met tuig longeerd, of alleen met halster?

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 13:56

Naranga schreef:
Denk niet dat een ander bit de oplossing is.

Begin eens met zijn rug, hals en mond na te laten kijken en les te nemen. denk dat hij of lichamelijk een probleem heeft of dat het iets is wat hij zich ooit aangeleerd heeft om onder het werk uit te komen, want jij komt zo niet aan rijden toe.

Dus eerst lichamelijke problemen uitsluiten, kijk ook eens naar het zadel. en dan les nemen.

Doet hij het ook als je longeerd? En dan als je met tuig longeerd, of alleen met halster?

hij heeft wel altijd op de renbaan gelopen.
en ik zal inderdaad is laten kijken of hij iets in zijn rug heeft ofzo iets.
ik heb al les, en mijn zadel is zo goed als nieuw dus daar kan 't niet aan liggen.
ik longeer meestal met longeersingel en bijzet teugels als die bijzet teugels aan de zijkant van de singel klik doet die het wel maar zodra ik ze aan de onderkant doe niet meer!
met halster doet die dat niet.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:57

Een paard is niet zomaar druk met zijn hoofd, daar heeft hij een reden voor. Dus zoals al gezegd, even na laten kijken? En bij het rijden proberen het voorwaarts op te lossen, maar ik denk dat je dat al wel geprobeerd hebt..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:58

Ook een nieuw zadel kan niet goed liggen, dus daar kan het zeker wel aan liggen, sluit dat niet bij voorbaat al uit. En vergeet niet naar zijn tanden te laten kijken.

Wat zegt je instructeur er dan van?

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 13:58

Carlijn_94 schreef:
Een paard is niet zomaar druk met zijn hoofd, daar heeft hij een reden voor. Dus zoals al gezegd, even na laten kijken? En bij het rijden proberen het voorwaarts op te lossen, maar ik denk dat je dat al wel geprobeerd hebt..

Ja,
en mijn paard is zoiezo altijd wel voorwaarts!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:00

ja ok, maar hard lopen hoeft niet voorwaarts te zijn, als hij onder je uit loopt gaat ie gaat ook hard, maar je hebt er niks aan.

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 14:02

Naranga schreef:
Ook een nieuw zadel kan niet goed liggen, dus daar kan het zeker wel aan liggen, sluit dat niet bij voorbaat al uit. En vergeet niet naar zijn tanden te laten kijken.

Wat zegt je instructeur er dan van?

het zadel heeft altijd goed gelegen dacht ik.
toen de zadels werden gepast is deze nog goed opmaat gemaakt omdat zijn rug een beetje scheef is. dus is die scheef opgevult bedenk ik me net.
misschien dat het daar aanligt.. dat zijn rug alweer rechter is en dus het zadel niet meer zo lekker ligt!
bedankt, ik ga der binnekort naar laten kijken.

ik heb niet standaard elke week les, maar als ik haar bel komt ze.
en ja eigelijk nooit iets over gezegt.

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:32

Je zadel kan wel altijd goed hebben gelegen maar als je paard op gegeven moment dikker in de spieren komt kan het best zijn dat het zadel dan niet meer goed ligt.
Zou dit wel na laten kijken!
En mocht het hier niet aan liggen kan er in de mond ook nog net een plek zitten wat het paard zeer doet.
Dus misschien ook even een tandarts.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:39

Naranga schreef:
ja ok, maar hard lopen hoeft niet voorwaarts te zijn, als hij onder je uit loopt gaat ie gaat ook hard, maar je hebt er niks aan.

moeilijk om er gewoon vanuit te gaan dat ze weet wat voorwaarts is en dit ook toepast op haar paard? :)*

het paard van mijn zus deed dit ook, maar deze deed het om gewoon onder het werk uit te komen, dus niets mis met de rug of iets dergelijks. nu is het ook over... :)
dit is gelukt door onder goede begeleiding het paard weer langzaamaan aan het werk te zetten, maar met niet teveel druk omdat hij dan onzeker werd... maar elk paard is natuurlijk anders ;)

dus hoeft niet altijd gelijk iets met het lichaam te zijn, wat de meeste mensen gelijk roepen...

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 16:08

dropje_90 schreef:
Naranga schreef:

moeilijk om er gewoon vanuit te gaan dat ze weet wat voorwaarts is en dit ook toepast op haar paard? :)*

het paard van mijn zus deed dit ook, maar deze deed het om gewoon onder het werk uit te komen, dus niets mis met de rug of iets dergelijks. nu is het ook over... :)
dit is gelukt door onder goede begeleiding het paard weer langzaamaan aan het werk te zetten, maar met niet teveel druk omdat hij dan onzeker werd... maar elk paard is natuurlijk anders ;)

dus hoeft niet altijd gelijk iets met het lichaam te zijn, wat de meeste mensen gelijk roepen...

Dankje wel!
ja ik probeer wel lekker veel bezig te zijn en als die dan eenmaal bezig is doet die het veel minder.
alleen soms is het indd. wel heel erg.
x

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:18

Die van mij heeft het ook, maar hij is heel erg gevoelig bij zijn hoofd. Bij een windvlaagje gooit hij zijn hoof al omhoog.
Probeer je teugels wat lossig te houden (verlies het contact met de mond niet), maar als je paard dan met zijn hoofd schud trekt hij niet
je teugels uit je handen. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, kijk maar of het werkt.

Weet je zeker dat je tuig goed zit?
Geen wondjes bij zijn hoofd?
Alles zit goed vast en kan niet schuren?
Bit komt niet tegen de tanden aan?

Jeanine95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:44

Nikkylove schreef:
Die van mij heeft het ook, maar hij is heel erg gevoelig bij zijn hoofd. Bij een windvlaagje gooit hij zijn hoof al omhoog.
Probeer je teugels wat lossig te houden (verlies het contact met de mond niet), maar als je paard dan met zijn hoofd schud trekt hij niet
je teugels uit je handen. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, kijk maar of het werkt.

Weet je zeker dat je tuig goed zit?
Geen wondjes bij zijn hoofd?
Alles zit goed vast en kan niet schuren?
Bit komt niet tegen de tanden aan?

Ja daar heb je gelijk in.. dat doe ik indd. al meestal!
't hoofdstel is volgens mij wel oké.
alleen is niet zo super meer, dus ga binnekort een nieuwe halen!
toch bedankt voor je tips. :)
x

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:10

mijn vriendin der pony dee ook heel erg met der hoofd schudden.
en bij haar lag het aan het zadel
sucses ermee