Pony bang op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Pony bang op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:15

Zodra ik buiten de bak wil rijden, is alles ineens eng. En, nog vervelender: ze gaat stilstaan en loopt gewoon niet meer. In de bak komt ze ook wel eens iets engs tegen, maar dan blijft ze wel looplustig, en wil ze eerder te snel er voorbij dan stilstaan. Maar zodra ze de bak uit is verandert dat dus.

Ik heb op twee stallen gestaan met haar, bij allebei is/was het precies hetzelfde. Het erf is spannend, en de weg (waar we, bij de oude stal, tig keer aan de hand hebben gelopen) was ook heel eng. Als ik ernaast loop is alles prima, dan loopt ze rustig mee. Maar als ik er dan weer op ga, lukt het niet. Met andere paarden erbij loopt ze ook heel gemakkelijk, en dan liep ze soms ook een heel eind voor de groep uit, zonder problemen.

Ik ga nu regelmatig aan de hand een klein stukje lopen, en dan erop en terug richting stal - dan loopt ze namelijk wél. De vorige keer kon ik ook een stuk doorrijden voorbij de stal, tot mijn grote verbazing - maar vandaag ging ze gelijk weer stilstaan zodra we de stal voorbij waren.

Op die andere stal stond ik bijna een jaar met haar, en die weg blééf eng - daarom wil ik toch wel graag weten hoe ik dit kan oplossen, want 'veel oefenen met aan de hand lopen' is dus niet de oplossing, en met andere paarden erbij oefenen maakt dus ook geen verschil. En als we terug naar stal rijden kan ze 't ook, en is het niet meer eng. Het zou natuurlijk kunnen dat ze er gewoon een bloedhekel aan heeft, maar aan de hand/op de fiets/de stukjes terug naar stal staan d'r oortjes naar voren en lijkt ze het echt wel leuk te vinden, dus ik geloof ook niet dat dát nou het probleem is.

Ik kan gewoon even niet bedenken hoe ik dit kan oefenen, en wat het probleem kan zijn. :)

Nimue

Re: Pony bang op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:43

Tsja, paarden blijven kuddedieren hé, het is eigenlijk heel onnatuurlijk gedrag voor een paard om zover bij de kudde vandaan te gaan. Het ene paard doet dat makkelijker dan het andere, ik denk echt dat niet elk paard er geschikt voor is. Het hangt er natuurlijk ook vanaf in hoeverre je paard jou vertrouwt en ziet als vervanging voor de veiligheid van de kudde. Zo te lezen gaat dat aan de hand of aan de fiets goed, en ergens is dat ook wel logisch - dan loop je ernaast, waarschijnlijk iets ervoor, en zit je dus veel meer in een leiderspositie. Veel paarden accepteren leiding aan de hand veel beter dan onder het zadel, het is voor een paard toch wat veiliger als jij voorgaat. Mocht er dan een beer uit de sloot gesprongen komen, dan vreet hij in elk geval eerst jou nog op voor hij bij je paard kan. ;)

Wat je zou kunnen doen, is bijv. in de bak oefenen met spannende dingen om het vertrouwen op te bouwen. Zo te lezen heeft je paard aan de hand voldoende vertrouwen in jou, en in de bak ook onder het zadel, maar buiten nog niet. Het is dus zaak haar vertrouwen in jou te vergroten en dan vooral onder het zadel. Je kunt haar langs enge dingen laten lopen, over zeilen op de grond, balkjes, etc.
Daarna misschien zelf erop, en dan geen ander paard mee maar iemand op de fiets. Die kan dan als ze het eng vindt voorop rijden, en op de stukken waar je paard al meer vertrouwen heeft jou voor laten gaan.

Ik las pas in een boek van Mark Rashid, dat het ook nogal eens voorkomt dat mensen een paard 90% van de tijd niet echt leiden. Zolang het paard in een vertrouwde omgeving is (bijv. de bak) gaat dat prima, dan durft het paard het zelf wel aan. Als je dan naar buiten gaat en je wilt ineens wel 100% van de tijd de leiding nemen, heeft het paard zoiets van, ja doei. Jij was niet aan het leiden in de veilige situatie (de bak, het erf), en nu moet ik jou in een enge situatie ineens wel de leiding geven? Ik ga wel lekker terug naar de kudde.

Ik heb er bij mezelf op gelet, en bij mij is het inderdaad vaak zo dat ik in de bak, of op buitenrit op een stuk waar het lekker gaat, regelmatig een beetje zit te slapen. Lang teugeltje, laat het paard maar lekker doen. Voor mij heerlijk ontspannen, maar blijkbaar voor het paard dus een teken dat hij zelf de leiding maar moet nemen want ik doe het niet. Ik heb afgelopen buitenritten eens geprobeerd 100% van de tijd actief aanwezig te zijn, en ik moet zeggen dat het wel een verschil maakte. Niet alleen kreeg ik haar makkelijker langs plekken die ze eng vond, maar ze leek ook veel minder dingen eng te vinden dan wanneer ik tussendoor minder duidelijk aanwezig was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:58

Ik denk dat je toch door moet zetten - ze zal het wel eng vinden maar heeft bovendien wel gemerkt dat ze dat op deze manier kan uiten. Dat ze het zowel met andere paarden als aan de hand wel doet, geeft mij de indruk dat de onzekerheid een beetje in jullie samen zit.
Het kan helpen om een keer een zonnige ochtend alle tijd te nemen en te bedenken: "het enige doel vandaag is dat we daarheen lopen."

Ten eerste word je vaak al een stuk rustiger als je besluit ergens alle tijd voor te nemen. Het is lekker weer, jou maakt het niet uit, je bent heerlijk buiten, maar er wordt niet eerder omgedraaid dan dat jullie het stukje hebben gelopen dat jij hebt bepaald.

Ten tweede word je van zo'n besluit vaak een stuk zelfverzekerder, en dat heeft z'n weerslag op de pony. Zolang je bezig bent met 'proberen' en 'oefenen' is er toch nog een restje twijfel. Mijn grootste problemen met pony's waren meestal opgelost op het moment dat ik na tijden gedoe had besloten dat ik er echt he-le-maal klaar mee was. Op het moment dat ik bedacht 'al moeten we hier drie uur staan maar wij gaan die kant op en het interesseert me niets wat jij daar als pony van vind' was het meestal in 2 minuten bekeken.

Die vastbeslotenheid moet je in jezelf vinden.

Vermijd stress en paniek - dus niet boos worden of ongeduldig of ruw, maar ik zou zelf wel een zweepje meenemen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:06

Da's wel waar Shadow, je moet er zelf écht in geloven anders gelooft je paard het zeker niet.

Wat mij wel eens helpt, is op zondag gaan rijden. Ik weet dat het dan rustiger is op de weg, dus ben ik ook rustiger en dan gaat het ineens een stuk beter. Als ik een tijdje niet naar buiten heb gekund (of helemaal niet heb kunnen rijden en weer met een buitenrit 'moet' beginnen omdat de bak niet begaanbaar is), doe ik dat vaak. Het stelt mij gerust, en dat merkt mijn pony weer.

Je eigen houding is zo belangrijk. Zolang je het zelf stiekem toch wel spannend vindt, is het heel moeilijk je pony ervan te overtuigen dat het allemaal wel meevalt. Maar juist daarom vind ik het zelf dus fijn om kleinere stapjes te nemen, bijv. iemand mee laten fietsen die het paard dan stukje voorop laat gaan. Als je dan merkt dat je je toch wat onzeker begint te voelen, heb je een plan B. Alleen al het feit dat je dat hebt, helpt mij vaak erg. Ik denk dat het voor iedereen verschillend is hoe je die zekerheid vindt, maar ik ben het helemaal met je eens dat je dat in jezelf moet vinden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:08

Nimue, ik las toevallig laatst iets over constant contact-houden, en dat dat helpt. Dus dat heb ik geprobeerd, en leek wel iets te helpen. Maar ik kan nog wel proberen om ook in de bak wat duidelijker als leider aanwezig te zijn. :)

Wat betreft onzekerheid - ik ben vooral bezig met 'nou, die mensen zullen wel denken, dat kind blijft hier maar staan met dat paard', en daardoor haak ik (te) snel af. En omdat ik denk dat paardlief ook heerlijk in het zonnetje staat, en het langer volhoudt dan ik. :+
Maar misschien zou ik dat eens moeten uitproberen, kijken wat er gebeurt als ik inderdaad alle tijd ervoor neem..en dan gewoon beginnen op het erf, dan voel ik iets minder druk maar kan ik wel kijken of het werkt. :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:53

Dat denk ik ook wel eens hoor... dan gaat ze uitgerekend naast een huis staan miepen waar mensen in de tuin bezig zijn. Ik rijd vaak buiten, negen van de tien keer gaat het goed, en uitgerekend dán gaat ze lopen stieren. Ook wel logisch natuurlijk, want ik ben dan zelf al teveel bezig met wat die mensen wel niet zullen denken.

En inderdaad, dan denk ik ook van 'nou, die zullen wel denken dat ik ook niet kan rijden' en meer van die enórm behulpzame (ahem...) gedachten. Dat werkt natuurlijk alleen maar averechts. Als ik alleen ben stap ik ook vaak een stukje af en loop naast haar verder als ze het eng vindt, daarna gaat het dan vaak weer goed - maar als er allemaal mensen staan te kijken, doe ik dat toch minder snel. Al moet ik zeggen dat ik er steeds minder om begin te geven, ik vind het belangrijker haar op een stressvrije manier voorwaarts te krijgen, dan wat die mensen denken.

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:49

het paard kalmeren met je stem en doen alsof het de nromaalste zaak van de wereld is om buiten te rijden. En al die 'enge dingen' om hem heen negeren. Je focussen op het paard en genieten. Het paard merkt namelijk ook dat jij weet wanneer hij het eng vind, doordat je je gaat ergeren of misschien wel boos word, vind hij het nog enger. Probeer he te kalmeren met je stem.

Veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:59

Ik maak het zelfde mee met mijn pony, opeens is iets eng,dan staat ze stil en is ze met geen mogelijkheid vooruit te krijgen. Het vreemde is wel dat wanneer we aan de voorkant de weg op gaan, ze al aan het einde van de oprijlaan stil gaat staan, maar als we aan de achterkant de weg op gaan is er niets aan de hand ...

Maar wat bij mij inderdaad helpt is stemgeluid, dus maar tegen dr aan blijven praten(daar is ze sowieso gevoelig voor), en continu laten weten dat je nog 'op dr rug zit', dmv been geven, niet te lange teugel,enz

Succes(en ikblijf het topic volgen;))

xhilda91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:09

ik had precies hetzelfde met mijn pony! de bak is een endje weg van haar stal, dus dat deed ik rijdend,teminste.. dat was ik van plan.
maar nee. dit gebeurde niet hoor. elke x staken etc. tsja, tuurlijk word je dan boos.(wat gewoon niet werkt!!) als ze staakte zette ik haar
in haar achteruit, en jahor. dat ging wel een paar meter. toen weer omgedraait en weer verder geprobeert. zo kwam ik langzaam vooruit(met veel geduld)
na een tijdje had ik er gewoon geen zin meer in en ging ik erop zitten en maar kijken waar ik kwam. nou ik gaf geen been & deed niks. en zoals al gezegt werd; dit was dus binnen 2 minuten over. ze liep vanzelf!! stom verbaasd was ik.. naast de bak zit nog een redelijk lang pad, wat je af kan lopen.
Dit probeer ik de laatste paar dagen(als de weg naar de bak goed gaat zonder staken) en dit gaat laatste tijd ook erg goed. Vind me pony iets eng,
dan blijf ik stil staan en doe niks. beloon haar bij iedere stap die ze wel zet.. ik word verder niet boos. Laatste tijd doet ze dit erg goed, nu lukt het alleen nog niet om zelfstandig van het terrein te komen(uiteraard wel met andere paarden) maar ik ben dit vaak aan het proberen aan de hand, maar ik
loop dan een stukje achter haar. zodat zij de leiding neemt. Dit gaat prima, vaak stopt ze even maar dan stel ik haar gerust door me stem en dan loopt
ze vanzelf wel verder. Soms op een rustig ochtend neem ik hier de tijd voor om erop te gaan, soms is het nodig om er dan af te gaan.. ik laat niet merken
dat ik boos wordt en zo ga ik rustig verder. Zo met het mooie weer, gaat alles stukje voor stukje vooruit en met veel geduld kom ik er wel, ik hoop dat je
aan dit voorbeeld wat hebt. Miscchien niet,maar vond het wel grappig dat ik hetzelfde probleem had. oja, ik les de laatste tijd. ik merk dat ze hier minder
onzeker van is. Ook door mijn manier van rijden.Ik merk dat dit er ook mee te maken heeft dus misschien een tip als je dit nog niet deed? :D
Laatst bijgewerkt door Revanches op 13-04-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit de tekst voor een betere leesbaarheid

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:23

RT-D ->> RT-P