Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik denk dat ik de nadruk op andere dingen leg dan jij. Problemen met paarden oplossen is altijd persoonlijk. Voor mij is het prioriteit dat mijn paard zich happy voelt en dat hij graag voor mij werkt. Door steeds kort op te stappen, heb ik juist wel heel veel voor elkaar gekregen. Het wordt dan geen sleurende gebeurtenis. Het gaat er dan niet om dat je topdressuur ofzo rijdt, maar om dat je paard het prettig vindt en niet langdurig wordt blootgesteld aan iets waarvan hij denkt dat het pijnlijk of in ieder geval niet prettig is. En als je bent losgestapt op een blij paard, dan vind ik dat echt genoeg! Als hij eenmaal weet dat het leuk en gezellig is om samen te rijden, dan bouw je het uit en kun je weer steeds meer oefeningen in je training stoppen.
paardebloemp schreef:Als ze er gister wel last van had, dan denk ik dat er toch wel echt iets mis is hoor.. Een paard is niet zomaar dwars. Ze kan goede en slechte dagen hebben, maar ze kan ook nog een trauma hebben van de spierbevangenheid. Rijden=pijn, pijn=proberen onder de pijn uit te komen.. Doorpakken? Tja, het kan, maar hou je dan niet steeds een moeilijk paard?
Ik zou toch maar naar een fysio ofzo gaan, zodat je de meeste lichamelijke oorzaken in ieder geval kan uitsluiten. En persoonlijk, maar dat is natuurlijk echt persoonlijk, zou ik aan het vertrouwen van het paard in jou gaan werken. Zoals ik eerder al zei, laat het werken leuk zijn