Hoe mijn paard nagefelijk rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cinzia__

Hoe mijn paard nagefelijk rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:26

hej allemaal''
Ik heb een draver van nu 13 jaar en rij altijd buiten en dus nooit dresuurmatig ofzo.
De laatste tijd rij ik ook wel eens in de wei, maar wil dan ook wel hem probeeren nagefelijk (aan de teugel) te rijden.
Hoe of wat moet ik doen, want hij heeft in zijn 13 jaar nog nooit aan de teugel gelopen.

x'' :o

aeolusnr1

Re: Hoe mijn paard nagefelijk rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:47

Ten eerste is er een heel groot verschil tussen het aan de teugel lopen, en nageeflijk op het bit lopen.
Het aan de teugel lopen verkrijg je alleen na een heel doorgedreven training, nageeflijkheid, ontspanning, buikspiergebruik, ondertreden van de achterhand, .....
Maar het nageeflijk lopen op het bit is eigenlijk de basis van alles, een groen paard nog niet zadelmak, za dit leren in de eerste 2maanden bij het opleren, als je dit niet klaar krijgt is je paardje gewoon niet klaar om er ook maar iets mee te gaan doen.
Das dus echt het eerste wat je paardje had moeten leren, en dan pas al de rest.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:53

Volgens mij is dit heel moeilijk om het zo uit te leggen. Dat gaat voor een groot deel op jouw gevoel.Les nemen zou ik zeggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:49

Ja zou ook zeggen neem les en leer wat nageeflijk is.
Als het dier 13 jaar in zijn eigen houding heeft mogen lopen zou ik eerst eens aan de gang gaan met wat gym oefeningen, de zijgangen aan leren enz enz, dus echt gaan rechtrichten dan gaat hij ook vanzelf nageeflijk lopen , zeker ook als je zelf de techniek en de theorie snapt.
En dat lukt echt niet in 2 mnd, maar maak een plan en een doel en trek er b.v eens een jaar of 2 voor uit en alles wat eerder komt dat is mooi.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:04