Paniek onder het zadel! Hoe rustig krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qwek

Paniek onder het zadel! Hoe rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:20

Ik heb eigenlijk niet echt een probleem, maar wie weet kunnen jullie me helpen om het een stukje makkelijker te maken.

Ik heb een ontzettend lieve merrie van 24 jaar. Ze heeft ongeveer haar hele leven voor de manege gelopen. Ze is daar gekomen omdat ze volgens vorige eigenaren 'onhandelbaar' was buiten een rijbak. Dat onhandelbare valt wel mee, maar ze raakt inderdaad makkelijk in paniek. Oorzaken zijn b.v.:
- gespannen zitten
- andere paarden die drukker zijn (denk aan draven, dribbelen, schrikken)
- draven als ze al gespannen is
- galloperen kan niet! Zodra ze denkt dat ze moet galloperen denkt ze vluchten!!
- en als laatste; rijden in een vreemde omgeving
Ze is 100% verkeersmak, ze gaat altijd voorop, is nergens bang voor.
Een paniekaanval wordt minder als ik van haar rug spring en vanaf de grond probeer te kalmeren.

Hoe ziet een paniekaanval eruit:
- ze wil vluchten, maar ze is heel makkelijk tegen te houden. Hoe meer ik haar tegenhoud, hoe erger het wordt.
- springen en stuiteren op de plaats
- overdwars proberen te galloperen
- ze ziet niets meer, stuur ik haar op een boom af dan loopt ze tegen de boom, stuur ik haar op een sloot af dan loopt ze de sloot in.

Alles is nagekeken en behandeld. Ook heeft ze een passend zadel, ik rij vaak bitloos omdat ik haar dan makkelijker kan tegenhouden zonder dat het erger wordt.
In de bak komt het eigenlijk niet voor zolang ik maar eerlijk blijf rijden. Een grove ophouding, een schop of een spoor kunnen haar ook van de rel brengen.

Ze is al 5 jaar van mij en ik weet precies wat ik wel en niet kan doen. Zo'n paniekaanval is in de afgelopen drie jaar ook niet meer voorgekomen, maar ik weet, mocht ik in sommige situaties zijn doorgereden of meer hebben gevraagd dan ze aankan dat die paniek zo terug is.
Ik rij altijd bij ons in het dorp en als we naar een vreemde omgeving gaan blijf ik er altijd naast lopen.
Nu zou ik heel graag een keer naar het duin willen om te RIJDEN, maar ik kan met 99% zekerheid zeggen dat ze gespannen gaat worden en ik wil absoluut niet verpesten.

Een lang verhaal maar mijn vraag is dus; kan ik haar wat geven waardoor ze kalmeert. Iets homeopatisch of iets in die richting. Wat mij betreft iets sterkers om haar maar rustig te houden. Ik denk dat als het de eerste paar keer goed gaat, dat die paniek op den duur wel wegblijft. Want als er eenmaal paniek is dan gaat dat niet meer weg totdat we terug op stal zijn.
Wie heeft er een tip?

Breghje

Re: Paniek onder het zadel! Hoe rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:23

Je zou een Bach remedie kunnen laten maken, er zijn bij de paardendrogist ook kalmerende middeltjes te koop om het je merrie makkelijker te maken.

Als ze voor de rest niet van de leg gaat maar alleen buiten, zou je voor die ene keer strandrit ook nog kunnen beslissen om daarvoor een paard te huren, zodat zij die spanning niet hoeft mee te maken.

Wil je haar echter structureel kalmeren, dan zijn er best veel mogelijkheden.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:35

Ik ga echt voor dat laatste. Ik zou het heerlijk vinden om iedere week een paar uur het duin of het bos in te trekken.

Ze heeft bach gehad voor gedragsomslag en paniek, ik zou zo even niet kunnen vertellen welke dat was.

Ik zou graag wat ervaringen horen omdat ik denk dat als het een keer fout gaat, dat ik het wel kan vergeten ;)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:40

Hou toch op dat dier onnodig aan allerlei situaties bloot te stellen die paniek bij haar veroorzaken om aan je eigen gerief te komen.

Zet dat dier op de weide en laat haar zonder zorgen van haar oude dag genieten met andere paarden.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:49

Nou dat is niet echt een reactie die mij helpt. Daarom zeg ik toch, het is niet echt een probleem. Lukt het niet dan lukt het niet, jammer dan. Maar het is toch heerlijk voor mens EN dier om zulke ritten te kunnen gaan maken. Ik ga niet voor een wilde galop over het strand, maar voor een paar uur wandelen door het bos/duin.

Overigens, rust roest. Dit dier is nog lang niet toe aan haar oude dag. Ze moet lopen, bewegen en nog lekker gek doen. Afgelopen zomer heeft ze vier maanden op het land staan te 'genieten' en ze kwam er stijf, stram en kreupel vanaf. Bewegen moet ze ;)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:51

henkb schreef:
Hou toch op dat dier onnodig aan allerlei situaties bloot te stellen die paniek bij haar veroorzaken om aan je eigen gerief te komen.

Zet dat dier op de weide en laat haar zonder zorgen van haar oude dag genieten met andere paarden.

Nou dat is ook overdreven. Een paard van 24 kan nog goed werken als ie fit is.

De mijne is ook een paniekhaas. Ze raakt vooral in paniek van te veel druk (om haar heen, net iets te veel willen vragen enz). Ze krijgt af en toe druppels van simicur: Tranquicur. Zie Simicur.nl. Ik heb er goede ervaringen mee. Het haalt de scherpe kantjes er wat van af.
Een garantie voor totaal niet panieken is het niet. Want als het te erg wordt, gaan ze overal doorheen.

Succes met je paniekhaas.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:02

En naar de duinen samen met een maatje van haar? Paniekt ze dan minder snel?

Zou het jammer vinden als je het paardje onnodig gaat 'drogeren' om het zo maar even te noemen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:05

Misschien is schriktraining wat voor je?
Probeer ook eens naar voor op te lossen ipv haar tegen te houden. Ga zelf heel ontspannen zitten, adem uit denk aan iets anders. Praat ook met haar, heel stil. Stel haar gerust, er is immers niks aan de hand. Het is normaal en jij moet ook aangeven dat dat zo is.
Mijn pony ( van heeft/had soms ook paniekaanvallen. Nu ik bitloos rijd )is dat echt veel verminderd. Als hij schrikt, dan gaat hij niet metteen vluchten. Misschien is dat ook iets voor jou?
Ze kan ook last hebben van het zadel.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:52

Zelf heb ik ( voor mij maar ook voor mijn paard) de rescue remedy geprobeerd. Ook geef ik mijn paard tegenwoordig magnesiumcitraat. Ik gebruik die van de Groene Os. Staat bij: de natuurlijke ontspanner. Het helpt om de spieren te ontspannen, maar ook om zichzelf te ontspannen. Worden ze rustiger van. Misschien een ideetje? En als je met iemand anders gaat buiten rijden? Paniekt ze dan nog zo, of wordt het dan minder. Een lastig probleem.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:00

Waarom raadt iedereen TS aan om de openbare weg op te gaan met een paard dat onbestuurbaar wordt en tegen bomen en in sloten loopt? Ik zou niet graag een fietser of wandelaar tegenkomen op zo'n moment! Als je paard oncontroleerbaar is moet je niet buiten willen gaan rijden.

Bachbloesems en andere alternatieve toestanden gaan er weinig aan veranderen denk ik. Dit is een heel oud paard dat zn hele leven in een manegebak heeft doorgebracht, als ik jouw verhaal goed begrijp. Kan je niet samen met een rustig paard gaan? Manegepaarden hangen in t algemeen nogal aan mekaar en als die andere kalm blijft zal de jouwe het misschien ook wel allemaal best vinden.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 17:01

Hee meiden, bedankt voor het meedenken!

Marijkedam, bedankt voor de tip, ik ga me even inlezen op de website. Maar net wat je zegt, de scherpe randjes eraf is misschien niet genoeg. Ik ben bang dat als het 1 x fout gaat het meteen verpest is.

Sassol; Ik doe inderdaad vaak buitenrijden met een maatje, maar het gekke is dat wanneer ik alleen rij het eigenlijk beter gaat. Ze wil ook absoluut niet achter lopen (ze staat ook het hoogst in rang in de kudde).

Katia; Schriktraining heb ik ook gedaan, bij het balingehof. Geen probleem, ze is 100% verkeersmak :d
En ik rij inderdaad ook bitloos. Tegenhouden moet ik zeker niet doen, als er ruimte is dan is een volte soms ook een goede oplossing. En inderdaad.. totaal ontspannen want anders helpt het haar natuurlijk niet.

Sheela; klinkt goed, maar is dat een algemene ontspanner of alleen voor de sitaties zelf. Want rustiger moet ze niet worden hoor, ze ligt nu al de hele dag te snurken in het zonnetje ;)

Rapperijder; Ze is zeker niet stuurloos hoor! Ze is juist heel erg bestuurbaar, ze gaat precies waar ik heen wil, dus ook recht op een boom of sloot af ;)

De gouden tip zit er denk ik nog niet bij, dus ik waardeer het meedenken heel erg!

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:05

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 06-11-22 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:16

Qwek schreef:
maar ik kan met 99% zekerheid zeggen dat ze gespannen gaat worden en ik wil absoluut niet verpesten.

Verder haalde je als oorzaak ook (oa) gespannen zitten aan... Mijn onderschrift komt niet uit de lucht gevallen. Dit is niet rot bedoeld en geldt bvb. ook voor mezelf. Als jij met 99% zekerheid kan voorspellen dat ze gespannen gaat worden... idd... ;)

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:14

_joy_c_ schreef:
Wat je misschien ook zou kunnen proberen is om haar aan de hand mee te nemen het strand/duin op? Je zegt dat ze aan de hand wel te kalmeren is :) Als ze ziet dat het aan de hand niet eng is, vind ze het daarna ook minder eng als je erop zit?

Ja ik denk dat ik dat zeker wel moet doen inderdaad :j

Yole; Je heb zeker gelijk dat wanneer het fout gaat je het vaak bij de ruiter moet zoeken. Maar ik rij nu 13 jaar op haar en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik inmiddels zo goed op haar ingespeeld ben dat ik niet meer de (hoofd)factor ben die deze reactie kan uitlokken.
Ik ben echt op zoek naar ervaringen met (homeopatische) middelen die ons kan helpen voor de eerste keren.