Doe ik het goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

Doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:33

hallo,
ik heb nu sinds een week mijn eigen paard een 4jarige calypso ruin
hij is net 2maandjes onder het zadel en heeft nog 0.0 bespiering
ik rij hem nu 3tot4keer in de week een half uurtje mijn instructie rijd hem eerst even en dan ga ik er op
2dagen longeer ik hem en 1 dag heeft hij lekker rust en mat hij los in de paddock.

is dit schema goed voor mijn paard?
hoe kan ik hem helpen met spieren kweken welke oefeningen enzo?
en hoe krijg ik zijn conditie beter?

alvast bedankt

greetz, naomi

dit is hem

Afbeelding

Juangi

Re: Doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:35

Vooral lang en laag! En op zijn eigen benen laten lopen! Bespiering zit er niet een, twee, drie aan, duurt meestal een paar jaar. Succes! :)

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:36

bedankt voor de tip. we nemen ook gewoon lekekr de tijd

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:40

Ik zou hem toch wat vaker rust geven. Maximaal vier/vijf keer in de week werken lijlkt me genoeg voor een 4 jarige. dus misschien 3 keer rijden 1 keer longeren ofzo? Veel overgangen rijden, achtjes rijden en les nemen!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:48

Ik zou hem persoonlijk ook liever minstens 1 dag meer rust geven.

Wat betreft de conditie en bespiering; net zoals bennie32 zegt -> veel figuren en overgangen rijden, ook halve ophoudingen. Ik ben nu goed 5 maanden bezig om mijn 6 jarige terug wat op te bouwen na een hele tijd boxrust, en bij mij hebben overgangen een de longe veel bijgedragen aan zijn conditie. Het is al genoeg om hem zonder die extra kilo's aan zn lichaam te laten werken.

Wat misschien leuk kan zijn om die extra dag 'rust' op te vullen is grondwerk. Zo ben je toch nog met je paard bezig, zonder hem echt zwaar aan het werk te zetten ..

Veel succes samen!

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:43

bennie32 schreef:
Ik zou hem toch wat vaker rust geven. Maximaal vier/vijf keer in de week werken lijlkt me genoeg voor een 4 jarige. dus misschien 3 keer rijden 1 keer longeren ofzo? Veel overgangen rijden, achtjes rijden en les nemen!

bedankt voor de tip les heb ik al elek keer als ik rij is mijn instruteur er bij

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:01

Vind het nog aardig veel wat je er dan mee doet, 3 keer per week rijden is meer dan zat of iets met je paard te doen zoals longeren. je moet het natuurlijk niet overbehaast gaan doen, dat komt alle maal vanzelf die bespiering