Reactie op been: doorstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Reactie op been: doorstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:59

Mijn verzorgpony en ik rijden voornamelijk buiten en vinden beide dressuur eigenlijk helemaal niet leuk (vooral de pony :P ). Maar toch het hoort erbij en het gaat ook steeds wat beter wat weer motivatie geeft.
Maar nu is het zo dat mijn verzorgpony niet echt haast heeft in de bak. Ik ben juist een beetje aan het proberen haar actief te rijden zodat ze het een beetje meer vanuit haarzelf gaat komen. Maar ze reageert niet goed op mijn benen. Ze gaat dan weer wel op een lichte druk van stap naar draf maar ze wil niets snappen van doooooor stappen en dooor draven. Zweepje bij mn kuit is ze absoluut niet van onder de indruk. Ik ben na 10 minuten rijden in stap draf en galop al kapot omdat het mij zoveel energie kost om haar voorwaarts te rijden en ze blijft maar een beetje in tempo sukkelen. Mijn vraag is dus of iemand tips heeft ;)

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:02

Ik heb dat ook een tijdje gehad. Ik ging heel veel overgangen maken. En soms van stap naar galop gaan en dan na een paar galop sprongen terug gaan naar draf en dan de volgende hoek weer aan springen. Zo heb ik het gedaan en het heeft bij mij veel geholpen!
Succes! :D

Smoethie

Re: Reactie op been: doorstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:32

als je door wil stappen:
geef gewoon been zodat ze door 'hoort' te stappen. Draaft ze aan neem der weer terug en stap weer. Je moet het volhouden! ze snapt vanzelf dat been er ook voor kan zorgen dat je harder kan in de zelfde gang :D
ook heel veel overgangen rijden zodat ze actief wordt. Figuren en dingen doen waardoor ze op jou gaat letten.
maar voor al heel veel overgangen hier worden de meeste paarden heel actief van en gaan zich meer op jou concentreren.

en natuurlijk is les helemaal perfect!

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:56

Vraagje;

Vind je pony springen heel erg leuk?
je zou overgangen kunnen rijden en zo dra ze het goed doet haar een sprongetje kunnen laten maken :P
Of je stapt op de hindernis af, daarna draaf je 3 meter van te voren aan en probeer je haar te activeren voor de sprong (natuurlijk laag beginnen) en dan haar goed belonen.
Als ze lol krijgt in het springen zou ze vast ook wel iets sneller worden ;-)

Hoop dat je hier wat aan hebt:P

en nog een wijziging;
probeer niet bij elke pas te drijven
ik weet dat het heel moeilijk is, maar toch,
en meteen belonen, heel overdreven met je stem zeg; GOEDZOO BRAAAF!
Dat word ze enthousiast en zou ook actiever en vrolijker gaan lopen :P!
Laatst bijgewerkt door Ellen_Toko8 op 08-04-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:01

buiten kan je misschien ook goed oefenen met tempo wisselingen, al denk ik dat ze buiten al wat sneller loopt van zichzelf.
Verder heel consequent zijn, en paarden zijn slim en hebben zo door wat je bedoelt. Misschien is ze van een tikje niet onder de indruk, maar fijn vindt ze het denk ik ook niet? Wat ook helpt is stap - draf - stap - draf en zo een tijdje door op een gegeven moment als je dan stapt wilt ze (neem ik aan) uitzichzelf gaan draven en gaat ze eerst doorstappen (/dribbelen) dan belonen?

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:47

heey,

ik had ook een tijdje zo'n verzorg paard (friez) aan het einde was ik vel moeier dan hij.
een zweep helpte bij hem niet, dus ben ik met sporen gaan rijden en ging het veel beter en later had ik de sporen niet eens meer nodig.
je heb verschillen de sporen, ik heb er 1 met een wieltje er aan.
dat zijn de vriendelijkste die je kan hebben. als je er niet mee kan rijden zou ik eerst les er mee nemen dat heb ik ook gedaan :P
en natuurlijk erg belonen als hij het goed doet, snoepjes werken erg goed!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:56

Klinkt heel herkenbaar. Mijn paard heeft dit soms ook. En een zweep boeit hem dus ook gewoon 3 x niks. Wat ik meestal doe is veel overgangen en schijnovergangen maken. Dan begint hij meer op mij te letten en na een tijdje is heel licht mijn benen aanleggen genoeg voor hem om door te lopen. In ieder geval geen sporen gebruiken, raken ze na een tijdje ook aan gewend en ben je weer bij af.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:39

Je moet weer een beetje terug naar de basis met je benen denk ik. Been geven en als als hij versnelt, je been er weer afhalen. Dus niet constant blijven porren en duwen, daar zit de fout :) Als hij aandraaft terwijl jij wilt stappen, nou goed, dan zet je hem in een stevige draf! Draaf een half rondje in een flink tempo en zet hem dan weer in de stap, zonder echt je teugels te gebruiken. Dan probeer je hem opnieuw door te laten stappen, gaat hij weer in de draf, dan doe je weer hetzelfde. Je moet hier wel heel erg consequent in zijn, anders heeft het weinig effect. Probeer echt te zorgen dat jij het tempo bepaalt. En wissel ook geregeld af met een zeer langzame stap (kwart rondje ofzo).

Dit kun je trouwens ook heel goed buiten oefenen :)

edit: ik ben het helemaal eens met wat hiervoor is gezegd over het overdreven belonen! Daar reageren ze heel sterk op. Praat hem trots en blij en laat het duidelijk merken als hij doet wat jij wil :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:00

Ik denk dat dit vooral een kwestie van consequent zijn is, maar ik vraag me ook af, hoe soepel is Brenda tegenwoordig? Want ik kan me herinneren dat ze vrij stram was. Een stijf lijf kán gewoon niet verruimen, zeker in de stap en galop niet. Het kan ook een balanskwestie zijn. Als je haar nooit dressuurmatig rijdt, is ze waarschijnlijk zo scheef als een pannenkoek. Probeer dan maar eens te lopen met zo'n mens op je rug! Het zou goed kunnen dat ze langzaam blijft lopen om haar balans niet kwijt te raken in de hoeken van de bak.
Draaft en stapt ze uit zichzelf in de wei of los in de bak wel ruim? Of is ze dan ook kort in haar passen?
En als je buiten rijdt, kan ze dan ook niet verruimen? Gaat het echt puur om het rijden in de bak?
Als je haar longeert, kan ze dan wel verruimen? Of loopt ze kort en stram in haar rug?

Hierboven werd al een goede rijtechnische tip gegeven. Als ze aandraaft, niet terugnemen en weer verder laten sukkelen, maar meteen de gas erop en dan maar in de andere gang een tempo hoger.
Wat bij mij altijd goed werkt is met het losstappen al flink consequent zijn. Dus teugels los (bij gespje vasthouden) zodat je zeker weet dat ze niet aandribbelt omdat jij haar van voren teveel tegenhoudt. En dan ga je heel goed op jezelf letten. Benen stil. Gaat ze langzamer? *BAF* benen erin en niet al te zachtjes! ;) Daarna meteen je benen weer stil als je reactie krijgt. Krijg je geen reactie, dan mag je beenhulp nóg harder, ondersteunt met een flinke tik op haar billen. Daarna meteen weer op je houding letten en goed meebewegen. Dribbelt ze aan, gewoon rustig blijven zitten, niet aan de teugels zitten en op je zit terug naar stap vragen en meteen weer doorstappen.
Ook in de draf doe je dit. Heeeeel consequent zijn. Niet constant porren, duwen en smeken, daar wordt geen van beide vrolijk van.
Veel overgangen rijden is sowieso goed om haar sterker te maken van achteren, wat het voor haar ook makkelijker maakt om te kunnen verruimen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:34

ik heb hetzelfde probleem met mn paard. inderdaad veel overgangen gereden, ook door balkjes draven en een heel klein kruisje springen wordt ze weer wakker van.
ik begrijp je goed dat je na 10 min. kapot bent, had hetzelfde :)
succes ermee