Angst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kaira_

Angst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:34

Hooi,

Ik heb een verzorgpony, Kayra. Ze is echt een schatje, ook onder het zadel. Ik heb nu 5 keer op haar gereden denk ik. Ik heb nog niet gegaloppeerd. Als ik niet op haar zit denk ik dat ik het makkelijk durf, maar als ik eenmaal op haar rug zit, is het makkelijker gezegt dan gedaan en ben ik soms wel eens bang. Kayra is namelijk bang voor het geluid van aanhangers (waarschijnlijk ongeluk gehad met de sjees of iets) en als ik dan in een vreemde situatie kom bijv. bij tractors waarvan de aanhanger geladen wordt ofzo, stap ik liever af. (tot nu toe is het baasje van kayra meegeweest, maar zegt dat ik beter kan blijven zitten bij zoiets, omdat kayra er niet zomaar vandoor gaat). Ik weet dat Kayra dat nooit zal doen, en mij er nooit af zou gooien of het moet zijn dat we gaan springen. Toch heb ik ergens angst en durf ik ooit niet. Nu denkt het baasje van Kayra dat ik makkelijk kan gaan beginnen met galopperen. Dat wil ze oefenen op het zandpad en ik weet eigenlijk zeker dat het goed gaat. Toch vind ik het eng en ik weet niet waar die angst vandaan komt. (ik heb 3/4 jaar geleden op paardrijden gezeten, en daar komt het niet vandaan want daar was ik altijd super goed in galopperen en had ik eigenlijk nooit angst). Het ligt ook niet aan Kayra want haar vertrouw ik blindelings zolang er geen aanhangers in de buurt zijn ;)

Heeft iemand misschien een idee waar dit vandaan komt? En wat ik eraan kan doen?
Want ik wil er graag vanaf en voortaan altijd met een lach op Kayra's rug zitten.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:24

_Kaira_ schreef:
Hooi,

Ik heb een verzorgpony, Kayra. Ze is echt een schatje, ook onder het zadel. Ik heb nu 5 keer op haar gereden denk ik. Ik heb nog niet gegaloppeerd. Als ik niet op haar zit denk ik dat ik het makkelijk durf, maar als ik eenmaal op haar rug zit, is het makkelijker gezegt dan gedaan en ben ik soms wel eens bang. Kayra is namelijk bang voor het geluid van aanhangers (waarschijnlijk ongeluk gehad met de sjees of iets) en als ik dan in een vreemde situatie kom bijv. bij tractors waarvan de aanhanger geladen wordt ofzo, stap ik liever af. (tot nu toe is het baasje van kayra meegeweest, maar zegt dat ik beter kan blijven zitten bij zoiets, omdat kayra er niet zomaar vandoor gaat). Ik weet dat Kayra dat nooit zal doen, en mij er nooit af zou gooien of het moet zijn dat we gaan springen. Toch heb ik ergens angst en durf ik ooit niet. Nu denkt het baasje van Kayra dat ik makkelijk kan gaan beginnen met galopperen. Dat wil ze oefenen op het zandpad en ik weet eigenlijk zeker dat het goed gaat. Toch vind ik het eng en ik weet niet waar die angst vandaan komt. (ik heb 3/4 jaar geleden op paardrijden gezeten, en daar komt het niet vandaan want daar was ik altijd super goed in galopperen en had ik eigenlijk nooit angst). Het ligt ook niet aan Kayra want haar vertrouw ik blindelings zolang er geen aanhangers in de buurt zijn ;)

Heeft iemand misschien een idee waar dit vandaan komt? En wat ik eraan kan doen?
Want ik wil er graag vanaf en voortaan altijd met een lach op Kayra's rug zitten.

Zoals ik het lees, komt het over dat je bang voor haar bent, dat je haar dus niet vertrouwt.
Gewoon blijven zitten en het komt vast wel goed!
En anders moet je rustig aan beginnen en dan opbouwen, zo leer je haar ook vertrouwen.

X,

M_eerle

Re: Angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:57

je moet het paard niet laten merken dat jij schrik hebt, zodra het paard dit merkt zal hij ook meer schrik krijgen. Ik zou gewoon beginnen met het opbouwen van zo'n situatie

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:01

Heel herkenbaar, ik heb dat ook.. sta ik ernaast dan denk waar ben ik bang voor en als ik erop zit dan niet meer. Die van mij zal er ook niet vandoor gaan of gek gaan doen maar toch angst houden, enige tip die ik kan mee geven is doen tot wat je durft en niet forceren. De knop gaat ineens om en dan durf je maar forceer het niet dan ben je verder van huis ;)

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:50

Haha Kayra vertrouw ik echt heel erg goed, ernaast EN onder het zadel. Daar ligt het niet aan weet ik zeker ;)
Ik weet dat ik niet aan haar moet laten weten dat ik bang ben en gewoon achterover gaan zitten.
Super bedankt allemaal :D

XxRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:33

Makkelijker gezegd dan gedaan, als je meer naar achteren gaat zitten heb je ws nog steeds de zenuwen. Ik heb dit probleem ook heel lang gehad met mijn pony. De beste manier vind ik om uit te proberen of je nog bang bent voor de pony is met losse teugel rijden of zonder zadel rijden. Beste manier vind ik is met losse teugel en dan stap, draf en zelfs galop en dan alleen terugvangen op je zit. Het is vooral belangrijk dat je je op je gemak voelt op je paard en als dat niet is stap je er makkelijk vanaf. Maar dan schuif je het probleem juist op. Ik weet zeker dat het allemaal goed komt! ;)

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:40

hajj hajj,
maak aan de eigenaar van kayra duidelijk dat je het stiekem een beetje eng vindt en het liever rustig op wil bouwen. Als je pas 5 keer op een paard hebt gezeten vind ik het wel knap dat je haar blindelings vertrouwt ;-)
Als die eigenaar je toch door wil duwen in de galop, NIET doen, zolang je je er niet goed bij voelt moet je het niet doen.
Is er geen bak oid? dan kan je aan de longe beginnen.
Anders zou ik een instucteur of instructrice zoeken die je goed kan begeleiden in je angst.

Overigens vind ik het op mijn paard verschrikkelijk om achterover te zitten in de galop, omdat ie daarin gewoon niet lekker zit. Ik gallopeer bijna altijd in de verlichte zit.

Succes :-)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:21

Je kunt oefeningen gaan doen om langs aanhangers te lopen met de eigenaar! OF je kunt de eigenaar vragen te laten galopperen! als jij bang bent is je paard ook vaak snel bang! Ga ergens rijden waar je het wel durft en gewoon even doorzetten!(niet hard bedoelt alleen uitleg)
X

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:36

fienHVJ schreef:
Je kunt oefeningen gaan doen om langs aanhangers te lopen met de eigenaar! OF je kunt de eigenaar vragen te laten galopperen! als jij bang bent is je paard ook vaak snel bang! Ga ergens rijden waar je het wel durft en gewoon even doorzetten!(niet hard bedoelt alleen uitleg)
X

ja mijn tip is ook om zo veel mogelijk lans aanhangers enz. te lopen zo dat ze het minder eng vind.
en laat je paard er ook rustig naar kijken en eerst misscien (een paar meter) er voor stil staan zo dat de het goed kan bekijken. steeds een stuk je dichter bij, natuurlijk niet binnen een paar uur maar dagen.
en als ze schrikt, niets van aan treken gewoon doen als of het de normaalste zaak van de wereld is :D.
als je paard zie dat jij niet bang bent zal ze meer zelf vertrouwen krijgen.

het galoperen, als je het eng vind zou ik het aan de eigenaar overlaten en ook er bij zijn als ze gaat galoperen zo dat je kan zien wat ze doet. na kan je het misschien de volgende keer zelf ook doen ;)

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 07:03

Dankjewel allemaal.
Ik denk dat idd het beste is om gewoon rustig op te bouwen. En nee we hebben geen bak want Kayra haat rondjes rijden en dan begint ze irritant te doen. Naar buiten is haar grootste hobby ;)
Het probleem ligt echt bij de aanhangers want dat krijg je er gewoon niet uit, en het is het geluid van aanhangers wat haar bang maakt. Maar ik ga morgen m'n best doen ;)

Forbidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:20

Heb jij wel eens op je ademhaling gelet?
Probeer maar eens rustig ademen te halen, en je ogen te sluiten. Eerst als je 'gewoon' aan het rijden bent zonder enge dingen, en daarna met enge dingen. Hierdoor bouw je de vertrouwensband tussen jou en je paard op, en ga je stapje voor stapje meer naar de 'engere' dingen toe. Loop eerst eens met haar aan de hand langs die enge dingen, en bekijk haar reactie. Zo kalmeer je je angst en zie je dat ze toch niets doet. Succes!

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:30

wat misschien een beetje stom klinkt, maar mij altijd heeel erg helpt.

ik bezat ooit op een pony en die rende er echt keihard vandoor toen ik aan het opstijgen was. En toen had ik 1 voet nog niet in de beugel, vloog die andere eruit. We moesten een keuze maken tussen 2 paden op een gegeven moment, maar die ene zat vol plassen en dat vond ie eng, dus koos ie voor de andere, maar die vond ik eng, want er waren 2 bomen vlak achter elkaar omgevallen, dus ik had zo ongeveer een dubbelsprong zonder beugels gemaakt.
De vriendin waarvan de pony was was in paniek geraakt en de eigenaresse van de stal waar we stonden gebeld. Die had der paard uit de wei getrokken, zadel erop gegooid en naar ons toe gegallopeerd.
Ik kwam ondertussen dat meisje, Alicia, tegen en Wendy vloog de bossen uit op Karina. Toen moest ik per se met Wendy mee terug rijden zodat ik mijn angst overwon.
Nou het is uiteindelijk goed afgelopen, maar de keer daarna dat Alicia aankwam met Kruimel, durfde ik er ECHT niet meer op, dus Alicia zei, ik ga wel in de bak, dan kun je daar.
Dus stap en draf durfde ik nog wel, maar er stond een hindernis in de bak en no way dat ik daar ging galloperen.

Dus Wendy zei, ga eens kinderliedjes zingen! Dus wij met zijn 3en, klein klein kleutertje en vader jacob en weet ik wat nog meer gezongen.

Omdat je goed moet nadenken hoe die liedjes ook alweer gaan en omdat het meestal vrolijke liedjes zijn, vergeet je je angst een beetje. En toen lukte het wel :D

Wat ik dus zou doen als ik jou was, een lang breed pad kiezen waar je hem makkelijk op de volte kan trekken als het niet goed gaat.
Kinderliedjes, en daarmee adem je, zoals Forbidden al zei, meer ontspannen omdat je niet let op je angst.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:37

Ik heb het ook met mijn paard, gekregen na een vervelende ervaring met hem.
Nu ben ik het aan het opbouwen, ik neem kleine stapjes. Steeds doe ik iets meer en zo leer je vanzelf je paard te vertrouwen.

Succes!

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 13:54

Super bedankt allemaal!
Het is me gisteren gelukt.

Eerst wouden we het aan het halstertouw proberen maar elke keer als we er bijna waren wilde ik stoppen. Een stuk later zei ik, ik denk dat het probleem dat ik gewoon niet weet hoe ze doet. Toen zei de eigenaresse, stap maar af. Ik dacht van, huh? Doe ik iets verkeerd? En toen zat ze er zo op (zonder cap of iets) stapte een stukje aan het eind van het pad en kwam in een rustig galopje langs. Ik zei, owh dan durf ik het ook wel! Toen hebben we een geschikt zandpad uitgekozen en toen we weer bijna in galop waren wou ik eigenlijk weer stoppen, maar dacht ik, het moet toch een keer, dus pakte ik een pluk manen en ben aangegaloppeerd. Jammer dat het bijna aan het einde was en ik nog maar een paar stukjes kon galopperen, want nu doe ik niets liever! :D

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:08

hee goed gedaan joh :D

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 02:11

Yes!