Achterwaarts, hoe voeten optillen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DanielledBr

Achterwaarts, hoe voeten optillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:14

Ik loop in de training tegen een probleempje aan.
Pony loopt momenteel M2 en wordt ook op dat niveau getraint. Qua sterkte in de achterhand zit het allemaal goed, galop-stap oefeningen gaan bijvoorbeeld bijna moeiteloos. Nu hebben we eigenlijk altijd tegen het probleem aan gelopen dat hij prima en makkelijk achterwaarts gaat, maar hij tilt zijn benen niet op. Hij sleept eigenlijk over het zand ermee, een soort moonwalk a la Michael Jackson dus. Hij vond het vroeger ook altijd eng om achteruit te gaan. Nu is hij verder heel gevoelig op de hulpen, ik hoef m'n bekken maar iets naar voren te kantelen en m'n been enkele centimeters naar achter en hij gaat met lichte teugeldruk zo naar achteren.

Tijdens de les zijn we er een tijdje mee bezig geweest. Om het moment dat mijn instructrice er naast ging staan en bij elke pas naar achteren hard met d'r tong tikte als het ware, begon hij na verloop van tijd zijn voeten iets beter op te tillen. Nu is hij zozo gevoeliger als zij er naast komt staan. Helaas lukte het in de training niet als ikzelf tikte met mijn tong.

Nu ben ik erg benieuwd of er hier mensen zijn die een oplossing kunnen bieden voor deze manier van achterwaarts.
Alvast bedankt :)

EllyC

Re: Achterwaarts, hoe voeten optillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:31

Waarschijnlijk zet jouw paard bij het aw gaan zijn rug vast en sleept daarom.
Stapt ie wel goed diagonaals?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 08:55

Probeer het eens zonder teugeldruk..leren achterwaarts gaan op alleen je zit en beenhulp.Dan kunnen de achterbenen vrijer stappen omdat ze niet geblokkeerd worden door de hand dus stapt het paard beter achterwaarts.{moeilijk uit te leggen dit,hoop dat je het begrijpt}

Wat ook nog weleens wil helpen is het paar actiever maken in stap,zodat ie de overgang actiever uitvoert.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:50

Rug vast zetten kan ik helemaal inkomen. Hij heeft wel de juiste beenzetting maar "durft" zijn voeten niet op te tillen, waarbij het dus heel goed zou kunnen dat hij door de spanning zijn rug vast zet. Alleen weet ik eigenlijk niet hoe ik het "durven achterwaarts gaan" op moet lossen.

Qua teugeldruk zit er amper druk op. Het is de hulp om achterwaarts te gaan waarna de druk er eigenlijk meteen afgaat omdat het gewenste gedrag getoont wordt ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:42

Ga eens aan de hand oefenen met achterwaarts over balkjes. Eerst 1tje, doet ie dat? Geweldigste paard op aarde, zo wat is díe stoer zeg, zomaar achterwaarts over een balkje nog wel!

Zo de hele tijd uitbreiden en als het ernaast met gemak gaat jij er op en je instructrice ernaast tot je het helemaal zelf kunt:)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:45

Vooral niet teveel passen tegelijk,meestal zijn ze te weinig actief.
Dus zorg dat je ook direct weer voorwaarts kunt stappen.
Dit helpt natuurlijk ook tegen het vastzetten vd rug.Ook aan de hand veel oefenen,is heel goed voor het sterker maken vd achterhand.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:05

Bedankt voor de tips. We doen wel het een en ander aan grondwerk maar verder dan de basis gaan we nooit. Ik zal eens wat specifieker op de achterwaarts gaan trainen aan de hand.