wel of niet teugels kneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

wel of niet teugels kneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 10:40

Hallo,
Ik krijg al 2 /3 jaar lang zolang ik op mijn huidige manege rijd te horen dat ik de teugels moet kneden om een paard nageeflijk te krijgen. Dus dan zeg maar met je ringvingers kleine kneepjes geven
De laatste paar maanden ben ik me dus echt aan het verdiepen in het paardrijden zowel op internet, bokt als boeken over paarden en paardrijden en daar staat vaak: Je moet een paard nageeflijk krijgen door de achterhand te activeren. Je moet hem eerst actief van achter krijgen en dan pas van voren.
Nu leer ik het dus omgekeerd.
maar aan de andere kant vraag ik me af hoe mijn instructrice in het ZZ-licht dressuur kan rijden als ze het zo geleerd heeft dus dat je van voren begint met nageeflijk te krijgen??
Dus nou weet ik niet wat nou is, het meest logische lijkt me wat hier op bokt staat dus dat je van achter eerst moet activeren
maar ik snap niet hoe mijn instructrice dan zo hoog is gekomen?

En hoe moet je een paard goed activeren van achter dan? Gewoon steeds druk uitoefenen met je hakken/drijven of moet je dan toch ook iets met je handen doen. ze hebben het vaak over: naar je handen toerijden, maar hoe doe je dit dan precies?

Ik hoef geen reacties als ; weet je dat nou nog steeds niet? o.i.d. want als het me al 2/3jaar zo verteld is kan ik dat ook niet weten!!

felicity

Re: wel of niet teugels kneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:37

Ik lees ook even mee. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Op korte termijn verschillende lesgeefsters gehad die het allemaal uit legde. Het kwam er op neer dat ik eerst moest activeren van achter. Door veel overgangen, tempowisselingen en figuren rijden. Mijn paarden gingen dan vanzelf zoeken naar mijn hand. De ene zei dat als mijn paard fijn ontspannen liep ik ook moet ontspannen maar zodra ze weer iets der hoofd omhoog doet ik een halve ophouding moest maken op beide teugels. De ander zei een halve ophouding op de binnenteugel. En een vriendin van mij vertelde weer dat zei een paard nageeflijk rijdt op de buitenteugel. Nu weet ik dus niet meer wat juist is. Iedereen roept iets anders. Of hangt dat van het paard en de situatie af?

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:40

wat ik doe is veel wisselende tempo's rijden. veel overgangen etc. en dan zet mijn paard zijn onderhand er steeds beter onder, en wordt hij nageeflijk van voren, omdat hij zichzelf van achteren goed kan opvangen en aansturen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:48

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:53

NicoleRomeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:28

Maakt het uit of die pagina's recent zijn? paarden veranderen echt niet hoor! die informatie kun je echt nog wel gebruiken :P

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:35

Kneden... dat woord zou verboden moeten worden. Het is absoluut niet de correcte manier om een stadium te bereiken waarin het paard nageeft. Wat wel zo is, is dat de meeste paarden hun hoofd naar beneden doen in een poging van het gezaag af te komen, sommige ruiters zijn daar tevreden mee en noemen het dan 'nageeflijk' zijn.

Er zijn zoals je ziet tientallen topics over de correcte manier van nageeflijk rijden. Belangrijkste is dat je het nageven gaat zien als een resultaat van je rij-oefeningen, en niet als een doel. Oftewel, je rijdt je paard dusdanig dat het gaat ontspannen, waardoor het gaat nageven en je een paard krijgt dat correct op het bit nageeft.

Verder: het streven is een zo stil mogelijke aanleuning, dus een stille hand met een paard dat met zo minimaal mogelijke teugeldruk een correcte aanleuning behoud met voldoende stimulans vanuit de achterhand.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:37

Myukii had er pas ook nog een topic over.

Ik probeer toch mijn pony vooral voorwaarts te houden en zo weinig mogelijk te kneden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:38

Sander_ schreef:
Kneden... dat woord zou verboden moeten worden. Het is absoluut niet de correcte manier om een stadium te bereiken waarin het paard nageeft. Wat wel zo is, is dat de meeste paarden hun hoofd naar beneden doen in een poging van het gezaag af te komen, sommige ruiters zijn daar tevreden mee en noemen het dan 'nageeflijk' zijn.

Er zijn zoals je ziet tientallen topics over de correcte manier van nageeflijk rijden. Belangrijkste is dat je het nageven gaat zien als een resultaat van je rij-oefeningen, en niet als een doel. Oftewel, je rijdt je paard dusdanig dat het gaat ontspannen, waardoor het gaat nageven en je een paard krijgt dat correct op het bit nageeft.

Verder: het streven is een zo stil mogelijke aanleuning, dus een stille hand met een paard dat met zo minimaal mogelijke teugeldruk een correcte aanleuning behoud met voldoende stimulans vanuit de achterhand.

Dit antwoord zou gewoon meteen automatisch als pop-up moeten verschijnen bij dergelijke vraag. :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:39

Neem eens een hoofdstel in je handen, waarbij je het bit vast houd.
Laat dan iemand anders de teugels vast houden en ga eens kneden zoals jij dit noemt.
Dan voel je dat dit erg verstorend werkt in de mond van een paard.

Ook fijn om eens te voelen hoe je stopt en stuurt op de teugels.
Beter is om je adem uit te ademen en een ophouding te geven.
Voel het verschil.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:44

Wat bedoelen jullie precies met een ophouding?Even strakker en dan weer los?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:40

Een halve ophouding houdt in dat je het paard naar het bit toerijdt. Je geeft een beenhulp om de impuls te verhogen en houdt de opgewekte voorwaartse drang "tegen" door je hand niet mee naar voren te bewegen, die blijft dan dus staan. Daardoor loopt je paard a.h.w. tegen het bit aan.
Een correct nageeflijk paard zal dan het bit aanpakken en nageven omdat het 't bit accepteert. In de hogere africhting wordt een halve ophouding gebruikt om de achterhand te stimuleren, zonder te versnellen, waardoor de achterhand meer gewicht gaat dragen.

toevoeging: lees vooral veel theorie hierover, de materie is ontzettend leerzaam, en het is uitermate belangrijk dat je begrijpt waarom je een handeling tijdens het rijden verricht.
Vroeger werd mij ook aangeleerd, 'doe dit en dat' en dan loopt je paard goed. Maar dan profiteer je niet optimaal van het leerproces. Je moet begrijpen waarom je iets doet, zodat je het ook in de toekomst zelf kunt toepassen als er geen instructeur naast je staat. :j

santos17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:49

Ik rijd Z1 dressuur en ik spring M
En mij is geleerd om te doen alsof je in sponzen knijpt.
dus gewoon met je ringvinger zachtjes kneden in de teugels NIET ZAGEN OF TREKKEN. natuurlijk moet je ook met je been je pony nageeflijk vragen

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 02:04

Bij mijn vorige instructrice kreeg ik ook te horen dat ik moest "spelen" met de teugels. Maar dat bleek bij mijn merrie niet te werken. Die werd er heel druk van en ging rennen. Met als gevolg dat ik totala geen controle meer over haar had. Alle manege pony's reageerde daar wel op, omdat ze die zo beleerd had.
Mijn nieuwe instructrice heeft mijn geleerd met een stille hand te rijden en vooral voorwaarts te rijden. Mijn merrie ontspant dan en laat haar hoofd dan vanzelf zakken. Zonder dat ik ook maar iets met de teugels doe. Ja, alleen netjes op contact houden dan. En lichtjes met de benen erbij blijven.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 02:09

Ik rijd mijn merrie idd ook voorwaarts en vanuit daar neerwaarts. Probeer altijd haar achterhand er netjes onder te krijgen/houden door overgangen ed te rijden. Met mijn teugels doe ik vrij weinig, maar als ik merk dat zij omhoog wilt, leg ik iets me kuit aan en geef een 'kneepje' met 1 hand. Hier reageert zij over het algemeen goed op

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:27

Ik drijf mijn paard (en andere paarden) altijd naar voren en houd de energie/loopkracht tegen met mijn hand door ze gewoon stil in contact te houden met de mond. NOOIT NOOIT NOOIT trekken. Dan gaat een paard zijn rug eruit drukken...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:30

ik rijd op een manege en hier heb ik wel geleerd om te kneden, niet je hand vast zetten maar een beetje blijven bewegen..
en natuurlijk ook van achteren naar voren.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:49

ik vind dat er wel een verschil is tussen constant kneden (wat onderhand meer op "licht" zagen gaat lijken) en een kneepje geven.
met kneden moet ik echt niet aankomen bij die van mij, teveel kl*ten met de teugels, daar gaat ze alleen maar van oprkoppen, het bit loslaten en achter de teugel. en daar blijft ze dan ook, dan wil ze niet meer op lengte komen. de enige manier om haar goet nageeflijk te krijgen is voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. schijnovergangen, overgangen, voltes sluiten en weer openen, pasje middendraf. en bij het terugkomen niet aan de teugels trekken, maar op zit(en waar nodig even extra op stem) weer terug. zoals sander_ het zegt, het tegen de hand aanrijden komt mij ook erg bekend voor ( al wist ik niet dat dat een halve ophoudig heette, ik doe het eigenlijk vanzelf) als ik tempowisselingen rijdt dan doe ik eigenlijk weinig meer met de teugels dan stilhouden en "tegenhouden" als ik terug wil en lucht geven als ik naar voren wil. daarbij wel been erbij houden, dat ze niet gaat sloffen.

dan nog even over het kneepje. ik hou absoluut niet van dat kneden, het alleen averschts effect bij mij en ik vind eht ook een heel lelijk beeld geven, van die paarden die van links naar echts getrokken worden bah. maar ik vind het af en toe fijn om te controleren of ze nog steeds op beide kanten even nageeflijk is. soms als ze zich even sterk maakt op een kant, dan geef ik een kneepje en been en dan ontspant ze weer, soms als ik bijv wil aanspringen in galop en ik voel dat ze niet helemaal bij is, eerst een kneepje, dan de galophulp. of als ik voel dat ze over de schouder wegloopt, een kneepje en buitenbeen.
ik doe eigenlijk altijd een kneepje in de buitenteugel. zelden in de binnenteugel, ja misschien als ze iets ziet of zich sterk maakt, maar ook dan doe ik het volgens mij in de buitenteugel...ik moet nou heel hard nadenken over iets wat ik eigenlijk automatisch doe :P

ik hou er in ieder geval altijd m''n been erbij, ze moet altijd actief blijven en naar voren willen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:44

ik heb altijd geleerd te rijden alsof je een kuiken in je hand hebt, te veel knijpen vast houden en je drukt hem dood ze veel open handen en hij valt er uit.
Je moet een zachte verbinding houden en zorgen dat je een meegaande hand hebt zonder steeds de teugels los vast los vast te doen.

Ik maak bij een paard wat ik soms rijd wel wat vaker een ophouding omhoog, deze fries zal nooit uit zich zelf naar beneden gaan lopen en dus vraag ik meer beweging via n drijvende kuit dan maak ik 1 a 2 kleine ophoudingen zodra ze ontspand gaat mn hand mee kwa ontspanning. Als ware begrens ik haar kort kwa voorwaartse beweging terwijl ik met mn been meer vraag. (even zeer kortzichtig uit gelegd :) )