Moed verloren om door te blijven rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumbaa12

Moed verloren om door te blijven rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:28

hallo bokkers,

Ik zit dus al tijd met een probleem, sinds ik naar Noorwegen ben verhuisd heb ik meer en meer zelfvertrouwen verloren ik kreeg minder trek om te gaan rijden en liet mijn verzorgpony daar een beetje in de steek.
Ik heb dus een nieuw paard gekocht na 1 jaar omdat we weer gingen verhuizen naar een andere plek, toen ik dat paard zach wist ik meteen al dat het klikte, natuurlijk was hij jong omdat ik trek had in een pittig paardje (ook al eerder ervaringen mee). In het begin ging het heel goed maar voor mij was het weer moeilijk om door te blijven gaan met school en alles, dit werkte natuurlijk op mijn paard, en toen begon hij zeg maar streken met mij uit te halen (hoort ook wel bij die leeftijd maar dat wist ik allang al). Ik vind het niet meer leuk en iedere keer als ik hem rijd dan lijkt het dat het alleen maar slechter gaat. Ik weet niet meer wat ik moet doen en wil dit ook niet op mijn paard laten reageren, (ik rijd niet meer zo vaak met hem maar kom wel iedere dag naar hem toe en doe andere dingen met hem die leuk zijn).
ja nog tips hier voor ?

Groetjes

Sandravm

Re: Moed verloren om door te blijven rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:31

Misschien moet je bedenken of je je paardje wel wil houden.
Een verzorger misschien, die hem bijrijdt zodat hij gehoorzaam blijft. Anders een ouder paardje kopen, die je niet altijd moet rijden?

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:34

Nee ik wil hem niet verkopen, echt niet daar zou ik zeker spijt van krijgen en een bijrijder ja ik heb zelf beetje slechte ervaringen mee dus aan de andere kant weer wat bang

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:34

Is het niet een optie om gewoon weer helemaal bij het begin te beginnen dus veel grondwerk
en de band met je paard weer op te bouwen? Heb je hier in Nederland ook last van gehad of is het begonnen nadat je verhuist bent. Even heel offtopic, maar mag ik vragen waar je in Noorwegen woont? Ik woon nl ook in Noorwegen in Aust Agder.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:36

Ik woon in Buskerud, dus denk wel dat het dicht bij is want je zit die kant van zweden:P , ik doe al heel veel grondwerk met hem en die band is prima tussen ons echt waar maar als ik ga rijden dan begin ik ongelofelijk te stressen en dat werkt ook weer op het paard

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:38

en p.s in nederland had ik deed probleem niet, messchien wel in het begin met een ander paard weer te leren kennen maar dat is van zelf goed gekomen met hulp van de eigenaresse, maar toen zat ik niet stressend ofzo op het paard,

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:40

Is er een manege in de buurt? Ga dan les volgen op de manege. Ga paardrijden op heel brave paarden, daar bouw je je vertrouwen weer mee op.

Doe in tussentijd veel met jouw paardje. Longeren, grondwerk en laat iemand anders er op rijden, zodat je kan zien dat hij ook braaf kan zijn.

Dit heeft mij ook goed geholpen, nadat ik een keertje heel hard onderuit ben gegaan in galop met mijn eigen paardje.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:43

ja er is een manege in de buurt, zat ook al aan zo iets te denken.

Maar bedankt voor de tip =)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:46

misschien is het een idee om je paard een paar keer te laten rijden zodat hij weer fijn gereden is en dan kun jij daarop verder rijden met les ofzo. Dat helpt vaak wel dan kan die ander hem misschien een beetje doorrijden waardoor hij fijner word voor jou.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:56

Ja, ik heb ook al les en afentoe word hij wel gereden door iemand anders maar iedereen op die stal heeft nu zowat geen tijd

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:15

Is het niet het idee dat je MOET rijden. Omdat je het alleen hebt als je gaat rijden??? Je kunt ook en heleboel andere dingen met je paard doen. Zo is het ook niet leuk om met je paard bezig te zijn als het steeds weer stressen wordt. Probeer eerst het plezier weer terug te vinden (Ik woon in Arendal)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:23

Ga als je er op zit eens gewoon zitten. Spoor je paardje alleen aan als hij stil gaat staan. Lang teugeltje, laat hem maar de richting bepalen. Jij moet alleen zitten en voelen wat hij doet.

Weet niet hoe braaf het paardje is, maar anders kun je dit ook in draf gaan doen. Vraag een keer of die aan wil draven met lange teugels en laat hem maar een beetje. Gaat ie stilstaan? Niet erg, jij weer een overgang geoefend.

Dit soort spelletjes zijn goed voor het paard, jouw zit en je hoeft eigenlijk niks te doen behalve blijven zitten. Door de verantwoordelijkheid een beetje aan hem te geven, zul jij ook wat minder stressen.

Als ik chaggerijnig/gestresst oid ben over andere dingen, dan ga ik ook niet rijden. Paard voelt al die spanning in je lichaam en loopt daardoor minder goed, jij bent al iets lichtgeraakter dus drijft misschien net wat harder dan normaal gesproken en dan heb je ruzie.

Gewoon lekker lol hebben, ga lekker buiten aan de hand wandelen of maak een lekker relaxed buitenritje als dat kan.
Heb jij een drukke dag gehad en ben je gespannen? Ga dan met z'n 2-en iets ontspannends doen.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:19

Bedankt voor de tips heb er echt wat aan!

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:34

Dan laat je je paardje lekker chillen in de wei en poets je hem zo nu en dan. Of zoek een bijrijdster, er zijn er genoeg op bv. marktplaats

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 15:56

Boukelover schreef:
Dan laat je je paardje lekker chillen in de wei en poets je hem zo nu en dan. Of zoek een bijrijdster, er zijn er genoeg op bv. marktplaats

Haha gaat lekker moeilijk verzorgpony 2 landen boven naar het noorden ( als je een van marktplaats haalt ) :o nee maar ik snap je punt wel,

Ik heb dus is gezocht waar die sters vandaan kwam en heel vaak was me moeder mee en dan werd ik gestresd dan dat ik normaal gewoon was, eigenlijk best raar als je het zo bekijkt,

Maar bedankt voor de tips, ik nu ook gewoon voornamelijk les gewoon op mijn eigen pony, manege was een beetje duur en het was daar neit zo leuk, en mijn instructriece rijd hem afentoe, want er zijn niet zo veel meiden die geintereseerd nu in hem zijn om hem te verzorgen.

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:41

Ik zou je graag willen helpen maar zit toch ook nog een beetje te ver uit de richting. Zit in elk geval wel in het goede land haha

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 07:12

StormTitan schreef:
Ik zou je graag willen helpen maar zit toch ook nog een beetje te ver uit de richting. Zit in elk geval wel in het goede land haha

Haha idd, messchien zou je is in de zomer kunnen komen? Als je dat nog wilt want woon zelf in hønefoss

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:19

Nou dat is best een goed idee! Al hoop ik dan inmiddels mijn eigen paarden ook hier te hebben!!

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:38

je moet bedenken of je nog wel wil rijden, maar je moet wel blijven rijden of een bijrijdster zoeken want je paard of pony moet beweging krijgen.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:40

Ik heb jullie tips gewoon gevolt, maar heb gewoon les gekregen op mijn eigen pony, en heb een verzorger gevonden, gaat ook iedere keer beter, weet niet wat er precies aan de hand was met mij maar volgens mij zit iedereen ook gewoon in een stress periode, ik rij hem nu zowat elke dag hij krijgt genoeg beweging en heb les en 1x per week heeft een verzorger hem. Dus ja, nog maals bedankt! :D

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:40

p.s hier kan wel een slotje op