galopprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prinses_E

galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:47

hoi,
ik heb een probleempje
mijn verzorgpaardje wil niet galopperen
aan de longe doet ze dit wel maar als we gewoon rijden bokt ze heel de tijd en draait haar enzo
hebben jullie soms tips of raad??
groetjes

Pollewoppy

Re: galopprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 04:37

Misschien heeft ze ergens last van?
Last van haar rug of iets? Dat ze er onbelast geen last van heeft, maar dat het belast pijn doet? Overleg eens met de eigenaar en laat haar nakijken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:49

Dit is meer iets voor RT-P.
Daarom van OPG-->RT.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:51

Idd, ik ben het eens met pollewoppy. En heb je les?

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:14

IlovePrinses schreef:
Idd, ik ben het eens met pollewoppy. En heb je les?

soms krijg ik les van iemand mr ze is 16 en heeft geen brevetn dus ik denk niet dat ze er veel van af weet
xx

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:14

Pollewoppy schreef:
Last van haar rug of iets? Dat ze er onbelast geen last van heeft, maar dat het belast pijn doet? Overleg eens met de eigenaar en laat haar nakijken.

maar hoe kan het dan dat ze als ze longeert nie bokt??
xx

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 16:17

Klinkt als een niet goed passend zadel; met jouw gewicht erbij zal dat haar pijn doen. Juist bokken bij het aangalopperen is daar typerend voor.
Dat ze het aan de longe niet doet, versterkt mijn vermoeden alleen maar.

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:33

beantsje schreef:
Klinkt als een niet goed passend zadel; met jouw gewicht erbij zal dat haar pijn doen. Juist bokken bij het aangalopperen is daar typerend voor.

ahjua
mr hoe kan je dan weten dat het zadel past??

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:39

oefenen oefenen oefenen :D

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:56

Het kan ook zijn dat haar achterhand niet sterk genoeg is. Daar heeft mijn paardje momenteel last van, ze is onzeker over haar balans, zeker met een ruiter erop.

Hoe is ze met hoeven uitkrabben? Leunt ze meer als je de voorbenen doet? Geeft ze de voorbenen minder makkelijk? Dat zijn allemaal hints.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:05

Prinses_E schreef:
beantsje schreef:

ahjua
mr hoe kan je dan weten dat het zadel past??

Ik zou dan een keer een zadelmaker laten komen kijken naar het zadel in combinatie met je pony.
Ik heb dit probleem vorig jaar ook gehad met mijn paard en toen de zadelmaker mijn zadel had opgevult was het probleem verholpen.
En laten kijken kan natuurlijk nooit kwaat.
succes

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:33

Boukelover schreef:
oefenen oefenen oefenen :D

lukt niet
kheb aar nu bijna n jaar de eerste keer wou ze galoperen niet zo lang want ze had nog geen conditie
maar dan niet meer dusjah

anouck10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:35

Pollewoppy schreef:

Ik ben er mee eens mijn pony was er naarvan maar hij was gebeten,
dus laat haar zeker nakijken

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:37

StefenYnia schreef:
Het kan ook zijn dat haar achterhand niet sterk genoeg is. Daar heeft mijn paardje momenteel last van, ze is onzeker over haar balans, zeker met een ruiter erop.

Hoe is ze met hoeven uitkrabben? Leunt ze meer als je de voorbenen doet? Geeft ze de voorbenen minder makkelijk? Dat zijn allemaal hints.

het ging goed
maar toen ik in het begin kwam toen stond ze mank
te veel eiwitten in het gras
hoefbevangen??
en toen wou ze haar likervoorhoef denk k niet geven
en we hadden er op blijven oefenen en in de winter kon ze het helemaal
mr nu staat ze trg overdag in de weide en wil ze hr voetje weer niet geven en kdenk da ze weer mank ga staan
maar kozu nie weten of ze op hr achterhand nie sterk genoeg is hoor want ze bokt heel de tijd als je wil galloperen dus jah
xx

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:38

Mijn paard was ook vréselijk 'vervelend' met aangalopperen, op een ochtend had de staleigenaar er even met haar eigen zadel op gereden en zij vertelde me dus dat hij eigenlijk helemaal niet vervelend was
Ik was eigenlijk wel verbaast, maargoed zij heeft jarenlange ervaring met paardrijden e.d. dus ik dacht dat het aan mij zou liggen.

Volgende dag ik weer rijden, weer bokken en gezeik. Wat bleek nou, het ene kussen van mijn zadel was 1 cm hoger opgevuld dan het andere kussen. Dit heeft hem waarschijnlijk gewoon belemmerd in het aangalopperen.

Nu rij ik met het zadel van de staleigenaar, en hij heeft nog echt wel van die momenten dat hij me uitprobeerd hoor, maar hij zet zich niet meer zo vast in de rug (logisch natuurlijk) waardoor ik hem er beter doorheen kan rijden

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 18:40

@3bengels
idd,
maar het probleem is dat ik niet weet of de eigenaars dat wel willen
en zal dat veel kosten want ze zijn niet van plan, om veel geld uit te geven aan dat paardje:p
xxx

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:43

Prinses_E schreef:
@3bengels
idd,
en zal dat veel kosten want ze zijn niet van plan, om veel geld uit te geven aan dat paardje:p
xxx

Als je niet geld aan je paardje uit wilt geven geef je er ook niets om. Dan kun je ook geen paard onderhouden. Sorry maar het paardje moet echt nagekeken worden. :j Dat kan nooit kwaad.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:44

Jammer want met een niet-passend zadel zal het alleen maar erger worden.
Maar misschien kan je zelf een eerste beoordeling doen mbv onderstaande instructie.
http://www.bluebalance.nl/data/File/fol ... -BB-CM.pdf

Mocht je tot de conclusie komen dat het zadel niet past en je geeft echt om dit paard, zeg het dan tegen de eigenaars en rijd niet meer met dit zadel tot het probleem opgelost is.

Denk er verder om dat als je het paard hebt opgezadeld, het diepste punt van het zadel in het midden moet liggen en de achterboom ca 2 vingerbreedtes boven de voorboom uit moet steken. Zo niet, dan kiept het zadel.

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:07

anouck10 schreef:
Pollewoppy schreef:

Ik ben er mee eens mijn pony was er naarvan maar hij was gebeten,
dus laat haar zeker nakijken

mn mama wil dat n,iet omdat het mijn paardje niet is

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:07

Ambrasoft schreef:
Prinses_E schreef:
@3bengels
idd,
xxx

Als je niet geld aan je paardje uit wilt geven geef je er ook niets om. Dan kun je ook geen paard onderhouden. Sorry maar het paardje moet echt nagekeken worden. :j Dat kan nooit kwaad.

idd mr mhet mag nie van mn mama

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:11

beantsje schreef:
Jammer want met een niet-passend zadel zal het alleen maar erger worden.
Maar misschien kan je zelf een eerste beoordeling doen mbv onderstaande instructie.
http://www.bluebalance.nl/data/File/fol ... -BB-CM.pdf

Mocht je tot de conclusie komen dat het zadel niet past en je geeft echt om dit paard, zeg het dan tegen de eigenaars en rijd niet meer met dit zadel tot het probleem opgelost is.

Denk er verder om dat als je het paard hebt opgezadeld, het diepste punt van het zadel in het midden moet liggen en de achterboom ca 2 vingerbreedtes boven de voorboom uit moet steken. Zo niet, dan kiept het zadel.

ik zal ervoor zorgen dat de zadelmaker komt
mr als het niet aan het zadel ligt(dat ik sterk betwijfel) wat kan ik dan doen??
en waar kan ik een zadelmaker vinden??
groetjes

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:13

Pikeur schreef:
Mijn paard was ook vréselijk 'vervelend' met aangalopperen, op een ochtend had de staleigenaar er even met haar eigen zadel op gereden en zij vertelde me dus dat hij eigenlijk helemaal niet vervelend was
Ik was eigenlijk wel verbaast, maargoed zij heeft jarenlange ervaring met paardrijden e.d. dus ik dacht dat het aan mij zou liggen.

Volgende dag ik weer rijden, weer bokken en gezeik. Wat bleek nou, het ene kussen van mijn zadel was 1 cm hoger opgevuld dan het andere kussen. Dit heeft hem waarschijnlijk gewoon belemmerd in het aangalopperen.

Nu rij ik met het zadel van de staleigenaar, en hij heeft nog echt wel van die momenten dat hij me uitprobeerd hoor, maar hij zet zich niet meer zo vast in de rug (logisch natuurlijk) waardoor ik hem er beter doorheen kan rijden

ahjua
maar ik kan geen ander zadel proberen ofzo omdat ze het enige paardje is die er staat
uitgezondert een shetlander dan mr jah:p
x

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:21

Misschien heeft ze last van haar rug, misschien moet je er even een Dierenarts naar laten kijken voor de zekerheid?
;)

X,

Prinses_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:33

Asmara schreef:
Misschien heeft ze last van haar rug, misschien moet je er even een Dierenarts naar laten kijken voor de zekerheid?
;)

X,

mn ma en de eigenaars zouden dat nooit willen
kben nu vanalles aan het proberen dat het wel moet
maar mijn ma wil niet omdat het ons paardje niets is
:s

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:07

principieel puntje dus.

Je rijdt een verzorgpaardje maar dik kans dat je haar daarmee steeds pijn doet.
Wil je dat nog wel?
Misschien moet je dan maar overwegen om gewoon te stoppen haar te rijden, en alleen te poetsen, aan de hand wandelen, grondwerk etc.