Paard wil niet uit de wei komen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Paard wil niet uit de wei komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:05

Dit was dus serieus bedoeld, topic verwijderd

Ik heb dus een merrie die niet meer uit de wei te halen is!!!
Ik heb al van alles geprobeert, wie kan mij helpen met een goede raad

MODJES DIT IS EEN SERIEUS PROBLEEM!!

EllyC

Re: Paard wil niet uit de wei komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:06

en hoelang probeer je het dan achter elkaar ?(in uren bv)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:08

na drie kwartier, ben ik genoodzaakt om de hele wei leeg te halen en die op stal te zetten. Dan wil ze ook naar binnen. EN dan zet ik de rest maar weer buiten. Maar idiaal is het niet.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:09

Wat doet je merrie als je de wei in komt. Kun je haar wel benaderen ? Doet ze lelijk tegen je ? Loopt ze van je weg ?

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:11

Ik kan niet in de buurt van 10 meter lopen, dan rent ze weg. of cirkelt om de andere heen. Je komt dus niet in de buurt.
Lokken met eten is ook geen aanrader, ze komt gewoon niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:15

Ook al lijkt 3 kwartier lang, dan zul je er toch een langere tijd voor uit moeten trekken en niet opgeven voor je haar hebt.

Om het jezelf niet te moeilijk te maken, hou het halster om met een klein stukje touw eraan (15cm).
Ik ben geen voorstander om voertjes te gebruiken. Want als je die dan een keer niet bij je hebt, heb je weer een probleem. Geef het voer pas op stal.

Maak de wei desnoods wat kleiner met een flexibele omheining (schriklint met prikpaaltjes).

Gebruik een andere pony/paard om naar die van jou te komen.

Durf haar ook gewoon eens te pakken en daarna weer los te laten. Dan heeft ze niet altijd het idee dat er gewerkt moet worden al je komt.

Ga op de grond zitten (of zelfs liggen) om haar aandacht te krijgen (met meerdere paarden in de wei lastiger omdat ze dan genoeg aandacht elders kan krijgen)
Draai je om al zij dreigt weg te lopen.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:17

Met een ander paard naar haar toe lopen werkt ook niet.
Het moster rent dus de hele wei aan gort. ZItten op de grond is ze ook niet van onder de indruk

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:20

Lastig probleem..... ik probeer even met je mee te denken... Mijn pony heeft ook wel eens deze buien, maar gelukkig niet dagelijks. Als ik hurk en mezelf dus kleiner maak dan komt ze wel.
Ook fop ik haar weleens door net te doen of ik geen aandacht voor haar heb en loop dan naar een andere pony. Gelukkig lukt het me altijd nog om haar te pakken te krijgen.
Maar ik weet niet of dit voor jou pony werkt......, want als je eerst al een heel land met pony's moet leeghalen :D

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:21

Heel af entoe kan een ander haar wel pakken. maar sinds ze op de wei staan. is het echt een ramp!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:22

Je moet gewoon kijken wat voor jouw paard beste werkt. Komt er in ieder geval op neer dat ze jou niet als de baas ziet.

Mijn pony heeft af en toe wel eens een bui (meestal 1 of 2 x in het voorjaar) en dan laat ik hem inderdaad 1 x achter in de wei (alleen) en of hij dan de volgende x komt.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:24

Als ik haar achter laat, breekt ze de hele wei af. dus dat is ook geen optie!!

Dan ziet ze niemand als de baas, want ze komt gewoon niet

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:24

Heb dit probleem ook gehad met mijn merrie..
We moesten met zijn drieen het land in, 2 sloten haar in met een weidelint (Zonder stroom :+ ) En ik pakte haar.. ff wat moeite, maar na een tijdje gaf ze wel op :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:24

Inderdaad, dan is zij dus de baas.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:25

Ik had eerst al gedacht om een longeerlijn aan het halster te doen. Maar dat is te gevaarlijk!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:27

heb er ook zo eentje bij mijn verzorgpony's staan. Enige dat lukt, om haar vast te krijgen (en dan nog enkel als ze haar halster aan houdt), is idd alle andere paarden eerst uit de wei halen, dan komt zij ook mee. Niet handig, om eerst 5 pony's uit de wei te moeten halen alvorens je dat ene monster :D vast krijgt.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:31

Ze heft het halster altijd om in de wei, anders is het helemaal een ramp met vangen!!
* gaat maar eens een cursus lasso gooien doen

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:33

ik heb haar al 5 jaar, dus ik vrees dat ik al wel heeel veel geduld heb gehad!!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:35

Ik zou eerst iets van grondwerk gaan doen met haar ..
Longeerlijn aan het halster, hurken en dan trekken zodat ze naar je toe komt. Dat heel veel oefenen, en dan na een tijd komt ze zelf al als jij hurkt ..

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:35

Ik heb het een poosje gehad met mijn dominante ruin. Die bleef constant achter een merrie aanrennen die voor ons niet te pakken was, omdat ze erg bang was. Met de strenge winter hebben de paarden lang op stal gestaan en heb ik het vertrouwen van de merrie gewonnnen. Nu komen ze naar me toe lopen (heb altijd was lekker mee!!) en kan ik mijn ruin zo pakken.

In jou geval is het iets anders, maar misschien helpt het door je merrie jaloers te maken door de rest iets lekker te geven en te aaien.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:37

Ook dat werkt niet, ik heb ik ook al geprobeerd.
Ze is niet haloers te krijgen lijkt wel. Ga maar eens proberen met het grondwerk.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:40

Kan het zijn dat ze het associeert met dat ze hard aan het werk moet? (omdat jij altijd degene bent die gaat rijden, en niet komt voeren, bijvoorbeeld?) In dat geval heeft ze dus eerst een paar positieve ervaringen nodig. Misschien kan je een keer met wat lekkers naar het land gaan (geen gewoonte van maken) Of alleen halen om even te borstelen/kroelen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:47

owens-mama schreef:
ik heb haar al 5 jaar, dus ik vrees dat ik al wel heeel veel geduld heb gehad!!

frustrerend hé.

het enige wat ik kan bedenken is grondwerk idd. Mocht de merrie in kwestie van mij zijn, deed ik dat direct, maar nu zie ik het niet zitten om dat er ook nog eens bij te doen, bovenop de verzorging. :)

ik wens je veel succes.

o ja, wat bij mij wel werkte (toen ik het consequent elke keer volhield) was : elke keer als ik haar vast had 1 snoepje geven. Dus eerst alle anderen uit de wei halen, Grace halen en een snoepje geven. Weken aan een stuk. na verloop van tijd kon ik haar in de wei ook gewoon vastnemen, snoepje geven en terug loslaten (want ze protesteerde wel hevig als ik haar vast nam, in het begin).
Na verloop van tijd kon ik haar zonder probleem in de wei aanhalen mits nog altijd dat snoepje. 1 keer dat snoepje vergeten, en mademoiselle kwam niet meer. :=

en nee, snoepjes zijn niet het ideale middel, ik ben er niet zo fan van. Maar eens mens moet wat hé.

Nu geef ik eigenlijk geen snoepje meer, en 't is weer van 't zelfde... :roll:

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:27

ik herken dit probleem ook. Als mijn paard in de wei staat komt hij gewoon niet. Gelukkig heeft hij dit probleem niet altijd. Als ik naar het toe loop draait hij zich om en rent weg. Nu de hele winter op stal, dus ben benieuwd hoe het gaat als hij weer in het land komt.

Ik bleef altijd volhouden, uiteindelijk gaf hij het wel op en kon ik hem pakken, heeft mij ook wel eens een uurtje gekost. Als hij echt niet kwam liep ik gewoon weg, dan kwam hij vaak naar het hek. Bij uitzondering haalde ik wel eens wat biks op.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:37

ik ken het ook, ik had een vp die het ook deed. Wij gingen dan ook met z'n drieen die wei in en dan met een heel erg lang touw haar insluiten, dat duurde meestal nog een half uur ofzo. Misschien kan je proberen om idd een kleiner stukje wei af te zetten en haar daar te vangen. Of een stal waar je je paard vanuit de wei naar de stal kan drijven.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:42

Leg je er gewoon bij neer! Die van mij is ook niet te pakken, als ik het ga proberen breekt hij de hele weide en zichzelf af!
Als ik de oppervlakte kleiner maakt gaat ie gerust door het lint heen! Dit probleem bij mijn paard is alleen op te lossen door met een precieze regelmaat te hebben waarop hij naar buiten gaat. Echter wijkt dit 1 keer af door bijvoorbeeld slecht weer e.d dan is het weer feest. Ik hou er nu gewoon rekening mee. Hij gaat naar buiten als het kan, met de consequentie dat ik hem pas te pakken krijg als laatste van de stal en als het etenstijd is.... Dus als mijn paard overdag op de wei staat heb ik pech en kan ik niets doen.... maar daar houd ik gewoon rekening mee. Ik heb geen zin om mijn paard te gaan stressen!! Tis een buitenpaard dus hij neemt het ervan.....