Front maken / tonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Front maken / tonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:47

Ik heb het in de Wiki gezocht maar niet echt gevonden: wat wordt er juist met "front maken / tonen" bedoeld? Ik heb er het beeld bij van een hengst die zich showt met een opgezette hals, maar gaat het daar om? En hoe neem je daar als ruiter invloed op? (bijvoorbeeld bij rijtechnisch commentaar als "...maar zou nog meer front mogen tonen")

Elisa2

Re: Front maken / tonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:01

Front staat ook voor oprichting,dus in hoeverre een paard opgericht loopt met zijn hals.Het ene paard heeft meer front van nature,of kan meer front maken {een hengst idd} maar dat is afhankelijk van de bouw en de stand van de hals.
In het rijden staat front dus voor oprichting,je kan zien aan een paard of het correct front maakt aan de bovenste halsspier,deze dient gewelfd te zijn en de nek van het paard behoort het hoogste punt te zijn.

http://www.hunterjumpernews.com/wp-cont ... essage.jpg
Hier zie je duidelijk dat de bovenste halsspier gewelfd is en de nek het hoogste punt.

http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be ... 377085.jpg
Ook hier zie je een paard die front maakt,maar die echter van zichzelf niet veel front heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:02

Overigens hoef je die oprichting pas te laten zien als je paard verzameld gaat lopen.Voor die tijd hoeft een paard geen maximale oprichting te laten zien {kan ook niet} maar is het belangrijker dat het dier voorwaarts/neerwaarts op z'n eigen 4 benen loopt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:36

OK, bedankt voor de uitleg Elisa2. Maar als ik de foto's en je uitleg combineer gaat het dus enkel om een correcte halshouding en niet om de gehele uitstraling. Of wel? En is oprichten dan hezelfde als front maken of zijn daar nog nuances?

Elisa2 schreef:
Overigens hoef je die oprichting pas te laten zien als je paard verzameld gaat lopen.Voor die tijd hoeft een paard geen maximale oprichting te laten zien {kan ook niet} maar is het belangrijker dat het dier voorwaarts/neerwaarts op z'n eigen 4 benen loopt.

Mij lijkt het dat dan de hoeveelheid oprichting recht evenredig is met de graad van verzameling, heb ik dat juist?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:58

Ja dat klopt,alleen kun je graad van verzameling ook goed zien aan de achterhand.En het gaat inderdaad om de correcte halshouding in de oprichting.Maar de spieren en bouw van de hals van het paard bepalen in grote mate dus de hoeveelheid front die het dier "kan" maken.

Oprichting word door de ruiter verkregen maar front maken doet vaak een paard die angstig/opgewonden etc. is in vrijheid en soms onder het zadel maar word dus niet door de ruiter verkregen.Maar sommige mensen gebruiken het woord front in plaats van oprichting.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:01

Duidelijk. :j Nogmaals bedankt!

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:34

Gewoon mooi actief rijden. :D