Scheef zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orpa

Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:48

Hallo!

Ik rijd tegenwoordig een leuk paard, maar ik merk nu dat ik steeds schever ga zitten.
Rechter schouder omhoog, rug naar rechts gebogen.
Nu houd ik ook mn handen scheef... (rechts lager dan de linker)
Ik ben eventjes ten einde raad... Iemand tips hou ik mijn zit kan verbeteren?

Groetjes!

LoveBodin

Re: Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:58

Is het alleen met dit paard, of ook met andere paarden? Is het sinds kort, of heb je het bijna altijd? Misschien ligt het aan het paard, maar het kan ook aan jou liggen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:57

Kan idd ook zijn dat het paard erg scheef is, vraag aan je instructrice of zij jou kan helpen, zij zou moeten zien waarom jij scheef gaat zitten, is een beetje moeilijk hier te beoordelen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:24

Idd wat hier boven staat zit wat in,
ook kan het zijn dat jij wat gespannen bent , ga zitten laat bijde benen hangen langs het paard , ja dat kan ook hoe zijn je beugels zijn doe gelijk schiet me nu zo te binnen

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:34

Het is sinds korte tijd, op alle paarden.
Ik denk ook dat het aan mij ligt, maar weet niet hoe ik het moet verhelpen?

fanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:39

Zoals hierboven al is gezegd moet je je beter ontspannen en gaat het vanzelf beter!

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:34

Veel in de spiegels kijken en misschien je ene beugel langer maken, maar dit alleen doen voor een vrij korte periode.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:34

je bewust worden van beide zitbeenknobbeltjes en proberen ze allebei evenveel te voelen. zitten op een fitnessbal helpt hierbij. Het kan zijn dat je inknikt in je heup waardoor je scheef komt te zitten. Jezelf lang maken helpt, en het inknikken van je heup kun je tegengaan door je arm eventjes recht omhoog te houden waardoor je jezelf opstrekt en niet meer inknikt. Veel succes!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:36

even iets drastischer, naar een dokter/fysiotherapeut gaan?

Ik ging ook scheef zitten, en steeds schever, uit eindelijk naar een fysio geweest, en toen bleek dat mijn bekken scheef stonden, en daardoor stond mijn onderrug ook in een verkeerde 'hoek'.

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 18:57

Tsa, fysiotherapeut? Dat is wel een heel stuk drastischer, maar als ik er ook nog last van krijg, dan ga ik wel naar de fysiotherapeut.
Er zit zegmaar een kromming in me rug, waardoor ik scheef ga zitten.

Ik ga zeker de tips proberen! Dankjewel voor de reacties, maar meer tips mogen uiteraard! :D

Bimbo0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:43

les?! iemand die je er continu op atent maakt dat je niet goed zit.. hielp voor mij ook erg goed! mijn paard loopt ook meteen een stuk lekkerderr!! :D

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:53

Ik denk dat les inderdaad de beste manier is om erachter te komen waarom je scheef zit.. Anders misschien eens wat foto's laten maken door iemand? Daar zie je meestal ook veel op terug! Zijn je beugels ongelijk, probeer je je hulp op deze manier te versterken? Erna is het het makkelijkst om je aan te wennen élk rondje bv. bij A even na te denken over je zit, dan leer je het vanzelf weer af.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:20

Is het alleen bij dit paard, of ook bij andere paarden.
Misschien ligt het aan jou, maar misschien ook aan het paard.
Zit je verder niet scheef? Dat bijvoorbeeld je met je kont naar rechts zit, ipv evenwichtig?
Want dan kan het aan je zadel liggen.

X,

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:39

ik heb daar ook last van.. probeer je bekken te kantelen ?
en er erg op letten dus

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:11

Heb je al een naar je zadel gekeken die kan ook scheef zijn. En les nemen. Je leert het het beste als iemand het 100x tegen je zegt dat je recht moet zitten.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:17

Buikspieroefeningen waardoor je je meer bewust wordt van je centrum en je jezelf makkelijker rechtop kan houden. Ik zit ook scheef, vooral als ik moe wordt, en buikspieroefeningen helpen mij om sterker te worden. En ontspannen in je schouders.

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 20:06

Zadel ligt goed.
Ik heb les hoor, en het wordt ook hondermiljoen keer tegen me gezegt, maar toch blijf ik scheef zitten. En het ergste is; ik voel niet dat ik scheef zit. Is dit normaal?

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:08

Je moet iedere x als je aan het rijden bent erop letten dat je recht zit iedere x weer proberen om recht te gaan zitten. Je paard loopt misschien ook scheef of wat ingebogen waardoor je eerder scheef gaat zitten. zorg dat je paard recht is dan is het voor jezelf ook makkelijker om recht te gaan zitten

charissa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:53

Hier heb ik ook vaak last van dus ik zet hier even een stipje bij zodat ik dit in de gaten kan houden.

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:12

Ik ben druk bezig de tips op te volgen!
Het is alleen wel een beetje moeilijk om het de hele tijd te onthouden, ik ben veel meer met het paard bezig dan met mijn zit.
Ik sleur gewoon me dochter mee die naast de bakrand gaat staan en zegt dat ik rechtop moet gaan zitten :o

Forbidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:31

Rechtop zitten kán inderdaad met een geheugensteuntje, zoals je dochter.. Maar het lost het niet automatisch op. Misschien heb je gewoon niet zoveel souplesse in je lichaam? Dat kun je bv. oplossen door zelf oefeningen te doen natuurlijk. Door losser te zitten in je eigen lichaam, verbeterd je houding zoiezo wel veel. Succes!

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:34

Mijn instructrise zegt dat echt tussen de oren van het paard kijken helpt :+ dat als je scheef naar haar hoofd ga kijken bijvoorbeeld dat je dan zelf ook heel scheef gaat zitten.
en ik moet zeggen dat het echt werkt :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:06

Orpa schreef:
Ik ben druk bezig de tips op te volgen!
Het is alleen wel een beetje moeilijk om het de hele tijd te onthouden, ik ben veel meer met het paard bezig dan met mijn zit.
Ik sleur gewoon me dochter mee die naast de bakrand gaat staan en zegt dat ik rechtop moet gaan zitten :o

Dan moet je dus even meer met je zit bezig zijn dan met je paard =) Ga stil staan zodra iemand zegt dat je scheef zit. Laat die ander met z'n handen aanwijzen wat er dan scheef zit en kantel dit de andere kant op zodat je weer recht zit. (Voor jouw gevoel waarschijnlijk scheef de andere kant op =P)
Dit elke keer herhalen als je weer scheef zit, dit kan ook na 10 passen al zijn of het eerste drafpasje.

Even heel streng voor jezelf zijn, geen pas toelaten dat je scheef zit en als het goed is krijg je dan opgegeven moment zelf door dat je scheef zit.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:15

ik had dat ook, als ik jou was zou ik even langs de dokter gaan voor een verwijsbriefje naar een cesartherapeute, dat stelt eigenlijk weinig voor, maar die kan kijken of je misschien zelf niet krom bent gaan staan oid bv scoliose in mijn geval ;)