Bitloze Barefoot hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:06

Hoi!
Ik ben al een tijdje informatie aan't zoeken over bitloos rijden, enz.
Nu kwam ik dus uit bij een bitloos hoofdstel (gek he?)
Ik zag ergens op een site staan, dat je eigenlijk gelijk van een hoofdstel met bit, naar dit hoofdstel kunt overstappen, doordat een paard er ongeveer hetzelfde op reageert. Mijn paard is wat drukker en moeilijker paard om te berijden. Ze gaat er snel vandoor en is erg schrikachtig (commentaar zoals: dan is er geen goede basis, heb ik niks aan).
Wat zijn jullie ervaringen en/of meningen over dit hoofdstel?
En hoe zijn jullie overgestapt/ zouden jullie overstappen, van bit naar bitloos? (bijvoorbeeld eerst een sidepull, of iets anders?:))
Laatst bijgewerkt door keeliie op 31-03-10 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:08

Welk hoofdstel? :Y)

Of bedoel je in t algemeen, bitloos rijden? Daar zijn al erg veel topic over, moet je even zoeken bij harnachement of naturals.

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:09

MysticTinker schreef:
Welk hoofdstel? :Y)

Haha, oeps! Blond :=
Afbeelding

Daan_Romi

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:11

Ik heb eht weleens geprobeerd, maar vind niet dat je gemakkelijk over kan stappen hoor. Je moet het wel echt even leren

8nnemiek

Re: Bitloze Barefoot hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:23

Het Barefoot hoofdstel werkt vrij goed, maar het nadeel is dat het paard moet leren wennen aan het gevoel dat het hoofdstel strak trekt om het hoofd, dat doet zo'n gekruisd hoofdstel namelijk. Een sidepull werkt meestal fijner, zeker voor paarden diet het nog niet echt gewend zijn :)

De meeste paarden reageren er direct erg goed op, zeker als je altijd al op de goede manier (op je zit) hebt gereden.

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:25

MysticTinker schreef:
Het Barefoot hoofdstel werkt vrij goed, maar het nadeel is dat het paard moet leren wennen aan het gevoel dat het hoofdstel strak trekt om het hoofd, dat doet zo'n gekruisd hoofdstel namelijk. Een sidepull werkt meestal fijner, zeker voor paarden diet het nog niet echt gewend zijn :)

De meeste paarden reageren er direct erg goed op, zeker als je altijd al op de goede manier (op je zit) hebt gereden.

Oke bedankt!
Maar een sidepull trekt niet strakker toch? En als je paard er dan vandoor gaat? Sorry als dat misschien heel stom overkomt van: ja die wil gewoon het paard pijn doen om 'm te kunnen stoppen, maar dat is niet zo. Mijn paard kan me behoorlijk uittesten (heb haar pas 2 maanden) en dan is ze gewoon bijna niet te houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:34

Een paard kan er ook met bit vandoor gaan :) Dus gewoon zorgen dat je veilig in een afgesloten bak gaat werken in het begin.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:39

ik ben overgestapt van bit naar bitloos binnen 1 dag.
Had 2 hoofdstellen, een side pull
En kruis links (zie profiel voor foto's)
Ik merk dat mijn paard beter op de side pull reageerd
Maar dat schijnt per paard erg verschillend te zijn
Dus beste is 2 verschillende hoofdstellen te testen :))

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:46

Wendy1978 schreef:
ik ben overgestapt van bit naar bitloos binnen 1 dag.
Had 2 hoofdstellen, een side pull
En kruis links (zie profiel voor foto's)
Ik merk dat mijn paard beter op de side pull reageerd
Maar dat schijnt per paard erg verschillend te zijn
Dus beste is 2 verschillende hoofdstellen te testen :))

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat kruislinks is (kan het op de foto's ook niet echt herkennen).
En toen je overstapte, ging het toen heel erg goed met jullie? Of sprong ze wel eens weg, ofzo?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:48

bij ons gaat heel goed met bitloos..
Hij was geneigd het bit te pakken en te gaan rennen
En dat doet tie niet meer nu...

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:50

Wendy1978 schreef:
bij ons gaat heel goed met bitloos..
Hij was geneigd het bit te pakken en te gaan rennen
En dat doet tie niet meer nu...

Okee! Bedankt:D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:46

Met of zonder bit een paard kan er altijd vandoor gaan, zelf heb ik ook het BF hoofdstel en ben er tevreden over.
Maar ik zeg toch nog even werk aan de basis, je hebt het paard ook nog maar 2 mnd , dus jullie zijn nog geen echt team denk ik, dus veel aan de basis werken kan ook bitloos. en als je paard eenmaal goed aan jou gewend is en jij hebt de basis goed in je vingers zal het schrikkerige ook minder orden, geef jullie beide de tijd, b.v een jaar ofzo??

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:05

midgie schreef:
Met of zonder bit een paard kan er altijd vandoor gaan, zelf heb ik ook het BF hoofdstel en ben er tevreden over.
Maar ik zeg toch nog even werk aan de basis, je hebt het paard ook nog maar 2 mnd , dus jullie zijn nog geen echt team denk ik, dus veel aan de basis werken kan ook bitloos. en als je paard eenmaal goed aan jou gewend is en jij hebt de basis goed in je vingers zal het schrikkerige ook minder orden, geef jullie beide de tijd, b.v een jaar ofzo??

Ja, dat klopt, maar met bit lijkt me dat je meer controle hebt zegmaar. Weliswaar niet op de juiste manier, en daarom wil ik ook overstappen. Je bedoelt een jaar wachten met bitloos? Of een jaar lang werken aan de basis? Want aan de basis blijf ik gewoon werken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:47

Ik bedoel even de tijd geven om aan mekaar te wennen, kan wel een jaar duren, ik zou gewoon bitloos starten en bij het begin beginnen, longeren, freestyle , handwerk enz enz

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 10:22

midgie schreef:
Ik bedoel even de tijd geven om aan mekaar te wennen, kan wel een jaar duren, ik zou gewoon bitloos starten en bij het begin beginnen, longeren, freestyle , handwerk enz enz

Oke! :D Ja ik wilde zowiezo starten met Natural horsemanship, maar ik wil het liefst zo snel mogelijk overstappen op bitloos. Daarom :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:05

Huh, sinds wanneer hebben we een 32 maart?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:04

Mijn paard was enorm schrikkerig in het begin, had d'r net 1 maandje en toen ging ik over op bitloos. Nooit problemen gehad. :)

Zij vond het alleen maar fijner (protesteerde enorm op 't bit), en dat schrikachtige moet je uiteindelijk toch rijtechnisch oplossen, en dat kan net zo goed zonder bit. En de hulpen snapte ze ook meteen, vanaf dag 1 eigenlijk.

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:58

DaniBanani schreef:
Mijn paard was enorm schrikkerig in het begin, had d'r net 1 maandje en toen ging ik over op bitloos. Nooit problemen gehad. :)

Zij vond het alleen maar fijner (protesteerde enorm op 't bit), en dat schrikachtige moet je uiteindelijk toch rijtechnisch oplossen, en dat kan net zo goed zonder bit. En de hulpen snapte ze ook meteen, vanaf dag 1 eigenlijk.

Oke!! Dankjewel!
Mijn paardje gooit bijvoorbeeld haar hoofd omhoog in een bepaalde hoek, en springt dan opzij.
Met welk hoofdstel ben je begonnen?:)
En was jouw paardje ook 12 jaar lang gewoon met bit gereden?
Bedankt voor alle fijne reacties!

jol_nda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:15

Ben benieuwd naar de antwoorden. Heb zelf een haflinger en zou het bitloze rijden willen gaan proberen. Elke keer als ik met het rijden een bit in doe denk ik, dat kan toch niet fijn zijn, zo'n stuk metaal in de mond. Ja zij weten misschien niet anders en ik heb altijd met bit gereden maar ik begin der nu over te denken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:25

't kan makkelijk zijn om over te stappen, maar 't kan ook moeilijk zijn, dat ligt er helemaal aan of je stuurt/"remt" met je handen, of meer met je zit. Ik zelf heb nu NH les, en ik rijd ook bitloos,
wat ik vooral leer is dat ik vooral met mijn benen, en mijn gewicht stuur, dus als je b.v naar C wilt, kijk je naar C, en verplaats je je gewicht ook meer die kant op ( kijk uit dat je dit niet zo doet dat je pony uit evenwicht komt ),
dan denk ik dat 't helemaal goed moet komen.
Ik vind bitloos trouwens heel veel fijner, en vooral nu ik er les bij heb van iemand die daar in gespecialieseerd is.
Ik ben begonnen met 't zelfde hoofdstel als hier boven op de foto staat.