Hoe het hoofd omhoog rijden (hij duikt naar beneden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

Hoe het hoofd omhoog rijden (hij duikt naar beneden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 12:53

Als ik aan het rijden ben duikt mijn paard met de seconden dieper naar beneden.
Je hoort iedereen zeggen van: wat loopt ie aan de teugel zeg! Maar dat is totaal niet zo.
Hij beukt met zijn neus de grond in en ik krijg hem dan niet bergopwaarts.

Hoe kan ik hem de juiste hals lengte laten behouden zonder dat hij telkens dieper en dieper gaat? ( dus sterker en sterker worden op de voorhand )
Als ik hem opwip met mijn hand (even een snelle ophouding) duikt hij meteen weer naar beneden.

Dashke

Re: Hoe het hoofd omhoog rijden (hij duikt naar beneden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:54

Dit volg ik ook effie. Zit ook met dit probleem, heel erg lastig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:59

op het moment dat jij een halve ophouding geeft om hem hoger te krijgen, been bijgeven.

Een paard word lichter in de hand naar mate het achteraan actief onder treedt en dus meer gewicht op de achterhand draagt. Vandaar het bergopwaarts, het paard zakt achteraan waardoor het vooraan zich kan oprichten en de schouders meer vrijheid krijgen voor strekkende bewegingen.

Dus goed vooruit houden, misschien in het begin wat over tempo laten lopen, want je paard is "lui" steunt liever op jouw hand dan op z'n eigen 4 benen te lopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:18

oh en mijn instructrice raadde aan om te longeren met een staartriem. Dus teugels door de ringen van de longeersingel dat ze niet kunnen wegzakken en daaraan een staartriem. Als je paard dan te diep zakt trekt hij aan z'n eigen staart, in het begin niet te kort/streng bevestigen, want kan paniek opleveren. Meeste paarden reageren door hun staart tussen de billen te trekken en het achterhand "in te trekken" en in het beste geval dus meer onder te brengen

Verifiëer eerst wel dat je paard niks fysieks mankeert waardoor hij dit zou doen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:19

dit vind ik dan weer een aparte methode, mijn inziens moet er gewoon meer gewerkt worden aan de achterhand...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:24

Gewoon schakelen, sterk maken, en niet focussen op die voorhand. Feit dat jij gewicht in je handen krijgt, is omdat hij het moeilijk vindt en de achterhand nog onvoldoende weet te activeren.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:27

Je moet je paard heel erg naar voren rijden en erg veel schakelijk. Hij moet reageren op je been. Door dat hij voor het been is en voorwaarts loopt kruipt hij minder snel achter de teugel. en als hij erg duikt keer los laten aan de voorkant zodat hij oplet en loslaat. misschien helpt het. succes.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:01

ik zou idd juist de teugels losser laten en vooral naar voren rijden. Alleen maar naar voren zou ik doen. En dan kijken wat er gebeurt ;)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:02

elke keer dat hij zijn hoofd naar beneden wil doen , klein beetje been geven

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:02

binnenteugel iets omhoog , en binnenbeen erbij .
heb hetzelfde probleem ook wel is , doe ik dat is het gelijk opgelost :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:07

Handen hoog en kleine ophouding maken. Benen geven en gelijk ontspannen. Paarden kunnen zo gaan hangen wat niet de bedoeling is. Ze knallen dan vaak op de voorhand. Door dat met de teugels te doen en been te geven, worden ze er op alert gemaakt dat de achter hand eronder moet. En vanuit die basis (en recht gerichtheid) kan je aan een ontspannen manier werken, waarbij je paard zijn eigen hals gaat dragen, ipv in jou handen te leggen.

Succes!

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:36

mijn paard heeft deze neiging soms ook, om te gaan hangen. Hij doet echter niet zijn hoofd heel erg laag. Ik drijf hem altijd goed aan als hij dat doet.
Wat ook een oplossing kan zijn is om je binnenhand met een schokje omhoog te doen (weet niet hoe ik het anders moet uitleggen), uiteraard daarna wel gelijk weer ontspannen.
Succes!

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:38

Ik heb het zelfde probleem! Ik ben er nu een tijdje mee bezig en heb ontdekt als ik me buitenhand wat meer optil dat het wel werkt! Weet alleen niet of dat bij jou paard natuurlijk ook werkt. Voorlopig los ik het zo op en ik hoop dan in de toekomst dat het er gewoon uit is en dat ze het niet meer doet!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:49

Misschien meer voorwaards rijden, veel overgangen en geen kans geven om het hoofd te laten zakken. (op de manier die jij bedoeld ;) )
En anders, weet ik het ook niet...

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:41

Het paard extra been geven zodra hij zijn hoofd naar beneden doet.
Ik leer ook om m'n teugel dan wat langer te doen, dan doet ze het niet meer bij mij.
(manegepaard, merrie)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:45

Hoe is het paard gebouwd en bespierd, heb je een foto? En wat voor tips heb je al van je instructeur gehad?

Mijn paard (overbouwd, korte voorpootjes, hals die zowat tussen z'n voorbenen begint en met een pracht van een onderhals) deed dit ook, die was vier jaar lang voorover gereden. De eerste paar weken heb ik hem laten stappen en draven, later ook galopperen, aan een lange teugel, zodat hij op eigen benen zou leren lopen.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat hij een fiks spierprobleem had in zijn ene hamstring en in zijn rug. Sinds hij daarvoor behandeld wordt gaat het veel beter, hij gebruikt zijn achterhand weer. In het kort is dat ook wat jouw paard moet gaan doen: de achterhand er meer bij zodat de voorhand omhoog kan. Wanneer de schoft omhoog gaat maakt het niet meer zo veel uit waar hij zijn hoofd heeft, dat kun je dan gewoon instellen :) Verder is het misschien handig om dit paard met het hoofd naar voren te vragen ipv naar beneden. In ieder geval, wat je ook doet met je handen: zorg dat je eerst been geeft. Als je alleen wat met je handen doet laat je hem juist naar voren vallen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:52

lastig maar veel paarden doen het,het activeren van het achterbeen ben ik het helemaal mee eens,alleen die tips van je hand omhoog doen deel ik niet. juist je hand naar beneden doen op het moment dat t paard gaat duiken en geen gewicht in je hand nemen als je paard op je hand gaat leunen heeft ie steun en kan hij op de voorhand hangen. Als je meegeeft en niet steunt moet ie op eigen benen gaan lopen evenwicht zoeken,balans krijgen,vandaar ook dat achterbeen erbij drijven op dat moment.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 00:03

petitparis schreef:
oh en mijn instructrice raadde aan om te longeren met een staartriem. Dus teugels door de ringen van de longeersingel dat ze niet kunnen wegzakken en daaraan een staartriem. Als je paard dan te diep zakt trekt hij aan z'n eigen staart, in het begin niet te kort/streng bevestigen, want kan paniek opleveren. Meeste paarden reageren door hun staart tussen de billen te trekken en het achterhand "in te trekken" en in het beste geval dus meer onder te brengen

Verifiëer eerst wel dat je paard niks fysieks mankeert waardoor hij dit zou doen

Fijne instructrice heb jij.
Al bedacht wat dit met de rug kan doen, als je bedenkt dat de staartwortel daarbij hoort.
Als instructrice zou ze jou technische tips moeten geven en geen hulpmiddelen zoals een staartriem, heb ik trouwens ook nooit eerder van gehoord en hoop dat het geen nieuw rage gaat worden, er zijn er al genoeg kapot gereden , lichamelijk maar ook tussen de oren.

TS ik zou je zeggen ga aan de gang met het rechtrichten, neem les en lees de site van www.paardenbegrijpen.nl eens door, wellicht staat er een instructrice bij jou in de buurt die jou kan helpen je paard technisch goed te trainen.
Laat idd ook eens de rug nakijken , zadel , gebit enz enz,

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:29

@midgie: ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben. maar ben tot hiertoe nog nooit slecht geweest met deze instructrice en geloof me ik ik heb er al meerdere over de vloer gehad, en de meeste hebben het over vasthouden of zweep erop en eindresultaat is een paard dat niet meer wil lopen en alleen achteruit of omhoog gaat...
ik heb het ook maar 2x geprobeerd en echt niet strak want vond het ook geen fijne gedachte, maar het resultaat was er wel MAAR dan moet je niet vragen hoe slecht het is om een staartriem te gebruiken om een zadel op z'n plek te houden...

verder denk ik ook dat meer vooruit en eventueel een halve ophouding de beste aanpak is

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:24

Elke keer als hij duikt, gelijk drijven.
Als hij harder gaat lopen daardoor, moet je hem met je zit tegenhouden > dus niet met je teugels!

Succes.