Protesteren als ik stelling om been vraag (vaste kant )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

Protesteren als ik stelling om been vraag (vaste kant )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 12:09

VOORGESCHIEDENIS:

Als eerst wil ik zeggen dat mijn paard helemaal is nagekeken: Tandarts – Fisio – Osteopaat.

I.v.m. een stalketting wat mijn paard in zijn mond gekregen heeft had hij zijn lagen kapot. Deze zijn weer helemaal genezen! Tandarts is 3x geweest om het te controleren.
Daarna wilde hij nog steeds niet lopen zoals ik gewend was dus de Osteopaat erbij hehaald.
Door die ketting ( schikreactie doordat die ketting vast zat in zijn mond ) heeft achter zijn lendenen vast gezeten maar deze zijn weer losgemaakt (2x) door de Osteopaat.

Hij is weer helemaal 100% nadat hij ruim 3 maand niets meer gedaan had qua “werk”

Geleidelijk ben ik hem weer gaan oppakken. Dit ging goed tot het moment dat de spieren aan de beurt waren. Toen begon het gedoe.
Mijn paard is een zeer dominant paard qua karakter. Als hij loopt, loopt hij als de brand maar als hij er geen zin in heeft haalt hij van alles uit de kast om niet te hoeven werken.
Dat merk ik nu:

Het probleem is:

Met het rijden houdt hij de buitenkant zeer strak (vast). Hij kijkt naar binnen, ik krijg het in de hals niet recht gesteld. Het wisselt telkens. De ene keer is het links en de andere keer is het rechts dat hij sterk is aan 1 kant.

Als ik (vooral ) op de rechterhand een volte wil inzetten en ik vraag stelling om mijn binnen been komt hij in protest. Hij wil niet om mijn been buigen! Het protest is steigeren, steigeren en steigeren. Ik wil hem voorwaarts houden maar hij staat gewoon stil te steigeren en gaat geen mm vooruit. Hij respecteert gewoon mijn binnenbeen niet.

Hij voelt op dit moment zijn spieren die hij al een x- aantal weken niet gebruikt heeft. Hij moet er toch doorheen!

Wat doe ik met die sterke kant? Ik lees wel eens van rijden op de buitenteugels. Maar wat als de buitenteugel 1000 kg in mijn hand is? Moet ik de losse kant erbij houden en kneden aan de vaste kant?
En hoe laat ik hem weer buigen om mijn binnen been. Hoe kan ik hem daarin het beste trainen? Dat hij zowel weer wil buigen en op 2 teugels gelijke druk heeft.

( en hij kan het wel want op een gegeven moment doet hij het wel, maar dat gedoe eraan vooraf ben ik zo moe )

En wat ook een probeel is is dat hij ( als het te moeilijk wordt, zijn kop in het zand duiken. Gewoon mega diep rijden en ik krijg hij dan niet meer omhoog. Lekker beuken op de voorhand en centen zoeken)
Hoe los ik dat op?????

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:29

Hee,

je hebt je handen er idd vol aan ;) ,

mijn pony maakt zich dan niet sterk maar loopt ook continu scheef e.d. wil ook niet echt buigen enz,
moet er wel bij zeggen hij is bijna 24,

ik houd nu hem recht d.m.v. buitenteugel en binnenbeen, en ben het nu aan het oefenen op de 2e hoefslag en het gaat steeds beter,
met het inbuigen kan ik je niet veel verder helpen, ik doe het eerst altijd op de lange zijde, vervolgens voltes steeds wisselen,

en dan wat verkleinen en openen,
het helpt wel, maar misschien moet je eerst een rustig vanuit stap dit proberen,

hoop dat je er iets aan hebt,
succes

LoveBodin

Re: Protesteren als ik stelling om been vraag (vaste kant )

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:02

jij zegt dat je pas weer bent begonnen, misschien moet je wat minder vragen en gewoon eerst wat lekker gaan rijden en dan beginnen met in stap wat stelling vragen, maar in draf&galop je voltes gewoon recht rijden.
succes!

midgie

Re: Protesteren als ik stelling om been vraag (vaste kant )

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:52

Stelling vraag je niet met je binnen been, misschien eens les nemen in het rechtrichten, denk als je iemand hebt die kan zien wat jij fout doet daar meer aan hebt misschien?
Heeft denk ik niets met respect te maken, zolang jij niet weet waar je mee bezig ben zal je paard jou niet volgen, ook als hij lang stil heeft gestaan en zijn lagen kapot waren zal hij het bit ook niet makkelijk in zijn mond accepteren, zijn er ook foto`s gemaakt van de lagen?want de pijn zal weg zijn maar de lagen blijven beschadigt denk ik.
Misschien ook eens bitloos proberen en met wat meer ontspanning werken.