Hoe de rust er in brengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Hoe de rust er in brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 22:43

Mijn paardje gaat érg graag hard.
Als ik ga rijden is ze de eerste 10 minuten (na instappen) erg fijn te rijden! Draf rustig, galop ook.
Daarna is alles kwijt! Ze kan niet meer rustig draven, waardoor ik vast ga pakken vaak.

Om niet vast te pakken laat ik dus mijn teugels lang, en ga even ontspannen en lang galopperen. Paardje doet dat de eerst 2 keer ook best netjes.
Bij de 3e galop gaat ze toch steeds harder, en platter door de bocht.
Ik vind dat dus totaal niet fijn, want ze mag van mij eigenlijk niet racen. In de bak moet het rustig en gecontroleerd.

Maar hóe breng ik de rust erin! Lange teugel, teugel op maat, maakt niet uit, als er maar tips komen :)
Les heb ik, alleen nu heel eventjes niet. Ben van stal verhuisd, en moet dus op zoek naar een nieuwe intructrice, die nogal flexibel is :o

midgie

Re: Hoe de rust er in brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:55

Kan van alles zijn, zadel, gebit, jou zit, jou techniek, als het niks lichamelijk is zou ik het toch bij jezelf gaan zoeken, ga eens een tijdje aan het werk met het rechtrichten aan de hand,hou het alleen eens een poosje in stap en verbeter je paard in stap onder het zadel, let vooral ook op je zit, ga eens in verlichte zit zitten en kijk wat je paard daar mee doet, misschien druk je wel te veel met je zit of klem je te veel met je benen, leer onafhankelijk zitten en werk vooral aan de techniek en train niet te lang, als je paard na 10 druk word train dan 10 onder het zadel en ga dan verder aan de hand en bouw het zo op.
Maak een stappen plan, handwerk , erop , als hij druk word ga er weer naast trainen en breng er weer rust en regelmaat in , dan er weer op en vertel zo steeds wat je wil, belangrijk is dat je geduldig blijft en je paard steeds opnieuw uitleggen wat je bedoelt.
Werk puur aan de basis zijgangen aanleren, daar worden ze vaak ook rustiger van als jij de juiste techniek in je vingers hebt en het paard snapt wat jij wil.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:46

Gebit is nagekeken, zadel ook. Zadelmaker is geweest, en ik heb pas een paar maandjes een nieuw zadel.
Verder is de osteopaat in januari geweest, en is ze dus helemaal goed! :j

In verlichte zit gaat ze langzamer! :j
Ik werk veel aan de longe, en daar doet ze het keurig! Moet ik haar soms zelfs aansporen iets harder te gaan!
MAAR, in het begin racede ze aan de longe ook!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:26

Het kan soms helpen om wanneer zij hard gaat draven/galoperen je juist in dat tempo blijft doorgaan. Totdat zij aangeeft genoeg te hebben en dan nog 3 rondjes extra.

Mijn paard heeft aan de longe regelmatig van die uitspattingen dat ze ineens als een dolle weg galopeert. Gisteren heeft een vriendin haar gelongeerd en toen deed ze het uiteraard weer. Haar reactie was heel relax. Wil jij galoperen? Dan zal je galoperen! 10 minuten lang! Na 5 minuten zag je dat ze moe werd en viel ze bijna terug in draf. En toen moest ze nog eventjes. Op de andere hand herhaalde dit geintje zich nog een keer. En op het einde zag je dat ze dat ze nog een derde keer wilde gaan, maar zich op het laatste moment toch maar bedacht. En dat is slechts de winst van een keer.

Onder het zadel heb ik overigens hetzelfde gedaan en nu gaat ze nauwelijk meer (alleen als ik zit te miepen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:34

Idd wat Falona zegt, zo deed ik het ook.. Die van mij had vooral aan de longe wel eens dat ie hard wou gaan. Nou dan moest ie ook maar hard, tot ie zelf aangaf langzamer te willen en dan mocht ie nog een paar rondjes door :+ Om vervolgens op mijn commando pas echt weer langzamer te mogen gaan ;)

Dat kun je in het rijden natuurlijk precies zo doen. Gaat ie hard, drijf je lekker mee, gaat wat verlicht zitten en laat maar gaan.. Ze willen vanzelf langzamer, dan ga je nog ff door om hem na een paar rondes zelf terug te nemen naar een rustig tempo. Gaat ie daarna weer hard, doe je precies hetzelfde. Je zal merken dat de stukken dat ie hard gaan vanzelf korter worden.. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:55

bij sommige paarden kan het nut hebben ze uit te galopperen zoals hierboven gezegd wordt, bij sommige paarden is dit juist een dooddoener. Sommige paarden lopen zich liever te pletter dan op te geven/toegeven... of gaan denken dat ze telkens gewoon aan de kletter mogen vooraleer ze "aan het werk moeten"
wat bij mijn paard erg helpt en tevens helpt het binnenachterbeen te versterken, is voltes 10m te rijden in galop telkens ze versneld. Mijn paard gaat in de eerste plaats sneller omdat ze nog weinig balans en vooral te weinig draagkracht heeft achteraan om zichzelf te dragen en wil steunen op mijn hand. Als zij harder gaat is mijn eerstse reflex teugels opnemen (in de tweede plaats valt ze letterlijk liever dood dan trager te moeten gaan lopen op de galopbaan). Dus half lang teugeltje en vnl draaien op zit, been en het aanleggen en openen van de teugels. Ik volg de hoefslag en en rij regelmatig een grote volte telkens op een andere plaats, telkens ze versnelt (meestal bij het in en uitrijden van de hoeken) rij ik een volte 10m of verklein mijn grote volte spiraalsgewijs tot 8-10m bij deze diameter moeten ze meer gaan dragen en terugkomen in het tempo. Als ze terugkomen in tempo rij je terug rechtdoor of vergroot je de volte weer.

succes

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:13

Je kan twee dingen doen in dit geval.
Je kan, zoals ook eerder is aangegeven, doorgaan tot zij wil stopppen. En dan nog een paar rondjes extra om haar niet het heft in eigen hand te laten nemen.
Je kan ook, zoals boven mij aangegeven, elke keer als ze versnelt een volte of wending inzetten. Dan moeten ze wel terugkomen anders gaan ze onderuit.

Wat wel belangrijk is, blijf licht contact met de mond houden, laat je teugels dus niet los maar ga ook niet zitten trekken. Daarnaast moet toch ook je been erbij blijven ter ondersteuning.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:25

Wat wel apart is is dat ze langzamer gaat als jij in verlichte zit gaat zitten. Een paard zou juist terug horen te komen op gewicht. Denk dus toch dat er iets aan jouw zit is, waardoor het paard harder wil.
Misschien vind je het zelf al spannend en zit je gespannen, waardoor je paard dit ook wil. Misschien zit je iets te ver naar voren, waardoor je aangeeft dat je harder wilt.

Ik zou dus even goed naar je zit kijken, liggen je benen goed en ontspannen, zit je genoeg naar achteren, bekken gekanteld etc.
Zorg dat je goed zit in stap, paar draf pasjes, liggen je benen dan niet goed of kantel je toch naar voren? Meteen terug naar stap en verbeteren. Ontzettend streng zijn voor jezelf! Elke keer als je niet goed zit, terug naar stap en weer goed gaan zitten. Geef jezelf geen mm de ruimte!

Het klinkt nu namelijk alsof ze voor jouw gewicht/zit weg wil rennen.

Hoe oud is je paardje? En wat vraag je van haar? (Figuren, tempo etc.)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:38

Sassol schreef:
Wat wel apart is is dat ze langzamer gaat als jij in verlichte zit gaat zitten.

Zo vreemd is dat niet hoor, wanneer je in verlichte zit zit is het makkelijker je been goed aan te sluiten. Zwaar zitten is niet het enige waar een paard op terug komt ;)

Maar zit en spanning van de ruiter kan idd ook een deel van het probleem zijn. Ik heb dat ook, als ik me loop op te fokken dat ze misschien wel eens er vandoor kan gaan, dan kan ik er donder op zeggen dat ze er vandoor gaat.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 11:16

Versnellen, en laten galopperen als ze hard gaat werkt bij haar niet. Heb dat nu al een aantal keer geprobeerd, en ze blijft doorgaan, steeds sneller gaan, en wil niet meer stoppen. Zaterdag heb ik haar na 10 minuten zelf gewoon moeten stoppen.

Op een kleine volte zitten is een goede :j Dat doe ik al regelmatig, en werkt wel bij haar!
álleen, ze gaat dan plat door de bocht, en struikelen. Dus ik vind dat wat eng, omdat ik bang ben dat we samen gaan vallen.

Paardje is 20, en nog ontzettend fit :D

Gespannen zitten doe ik wel een beetje!
Als ze de keer ervoor erg vervelend is geweest, stap ik de keer erna al iets zenuwachtig op.
Niet omdat ik haar eng vind, of bang ben te vallen, maar meer omdat ik dan gewoon zo graag wil dat het goed gaat!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:18

Geef zeker aandacht aan wat "sassol & Falona" hier al opnoemden.
Ik denk persoonlijk ook dat jij je paardje zelf aangeeft om vlugger te gaan, uiteraard doe je dit dan zonder het zelf te weten, dus eens een goeie instructeur vragen je eens goed in het oog te houden en op je houding te letten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:13

mischien op dat moment dat het te hard gaat
weer terug naar af en gaan stappen tot je weer de controlle hebt en de rust terug hebt.

Dit helpt bij mijn paard ook erg goed
hij kan op dat moment niet goed meer denken waar die zijn voeten moet zetten en doet dan maar wat op dat moment,
Ik haal hem daar uit en zorg dat die in de stap weer mooi ontspant en dan rijd ik gewoon verder daar waar ik gebleven was.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:15

Nell_ schreef:
Als ze de keer ervoor erg vervelend is geweest, stap ik de keer erna al iets zenuwachtig op.
Niet omdat ik haar eng vind, of bang ben te vallen, maar meer omdat ik dan gewoon zo graag wil dat het goed gaat!

mischien van te voren even longeren om de frisheid eruit te krijgen,
Zenuwachtig opstappen is al fout als je paard dit erg snel merkt.

Hierdoor heb ik ook erg veel fouten gemaakt, En nu longeer ik voordat ik ga rijden
dit werkt echt super, ik ben niet meer nerveus, mijn paard is op gewarmt als ik opstap dus dat gedeelte hoef ik dan al niet meer te doen.
En ik rij zo ontspannen weg.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:25

Mijn paard heeft hier ook wel last van. Ik laat hem -zoals eerder aangegeven- ook gewoon even flink door werken dan. Gaat hij van zichzelf sneller? Goed, dan laat ik hem nog wat sneller gaan. Dat duurt dan ongeveer 5min. en dan geeft hij zelf wel aan dat het genoeg is en dat hij terug netjes zal lopen. Ik zorg bij het versnellen er ook altijd voor dat ik contact hou met zn mond, maar hij hoeft voor mij dan niet nageeflijk te lopen. Aan een té losse teugel werken, ben ik geen fan van ..

Wat je aangeeft over dat nerveus zijn als je opstapt, is ook herkenbaar voor me :+
Mijn knollie is soms nogal een driftkikkertje, maar ik heb mezelf echt moeten leren (ben er nog niet helemaal overigens) om te ontspannen. Ik hou van (werken met) mijn paard en wil dat het goed blijft gaan tussen ons. Bij mij helpt het om er allemaal niet te lang over te piekeren .. Gewoon opstappen, zwaar maken, benen lang laten en just go with the flow! Ik stap altijd goed lang in, kan soms wel 20min. duren, en in die 20min. rij ik veel figuren, waardoor mijn paard zn aandacht echt bij MIJ komt en niet naar al het geklooi aan de kant. Ik begin ook pas met draven en galopperen als ik me er klaar voor voel, dus niet twijfelen oid. Anders wordt het toch maar een zootje dat weet ik goed genoeg. Als ik rij, rijd ik met plezier op mijn paard dat alles voor me betekent, en niet om iemand te laten zien hoe 'goed' ik wel kan rijden zeg maar .. Sinds ik deze instelling heb aangenomen, is er veel veranderd tussen mijn paard en mezelf, onze band wordt met de dag beter en sterker en we voelen elkaar stukken beter aan.

Bottom line: relax, sit back & enjoy the ride. Doe waar JIJ je SAMEN met je PAARD goed bij voelt, de rest is bijzaak!

Lidy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:22

heeeel veeeeeel figuren rijden!

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:29

je kunt de rust erin brengen door erg veel te schakelen en hem aan het werk te houden zodat hij erbij blijft en werkt voor je waardoor hij niet meer zo gaat race. Dat kun je proberen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:39

Gaan stappen doe ik normaal idd ook. Net zolang stappen totdat we allebei weer ontspannen zijn.
Ga ik daarna weer draven begint het weer van voor af aan. Gaat ze drammen, hard, en constant in galop.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:53

Dior heeft dit ook Nell! Misschien niet zo 'extreem' als Beauty, maar toch.

Dior vindt het rijden ontzettend leuk en vind vooral het galopperen helemaal het einde. En dan natuurlijk zo hard mogelijk! Naja, iedere gang moet altijd zo hard mogelijk. Hij wilt altijd nét iets harder dan wat ik wil. In oktober 2008 begon ik hem met rijden, nu zijn we bijna anderhalf jaar verder en er is in die tijd heel wat veranderd. Wat ik geleerd heb van mijn instructrice is het volgende:

- Iedere keer als hij harder gaat, vragen of dat hij weer op jou tempo wilt gaan lopen. Gaat ie niet langzamer? Terugnemen in gang! Gaat ie wel terug? Belonen (doe ik altijd met ''Goedzoooo!'' - zo hard dat de buren het zouden kunnen horen :') ).
- Alleen aangalopperen als je een paar rondjes kunt doorzitten zonder dat meneer harder gaat lopen. Luisterd hij niet? Geen galop. Luisterd hij wel? Rustig aangalopperen. Galoppeert meneer weer harder? Vragen of dat hij terug wilt in jou tempo. Wilt ie dit niet? Terugnemen in draf. In draf nog onrustig? Dan in stap (en uiteindelijk sta je dus stil als meneer ook in stap niet rustiger wordt). In de galop veel schakelen; harder, zachter, harder, zachter.
- Veel figuren rijden, zodat meneer ''in de war'' raakt en meer zijn aandacht op jou vestigd.

Misschien dat je hieraan wat hebt :).

(ja, sorry, alles staat even in de ''hij-vorm'')

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:17

Bedankt Rianne, voor de tips! Dat kan ik wel eens proberen.
Probleem is alleen dat ik ook nog eens snel wil vastpakken als ze te hard gaat :o Dus ontspannen is daarna zó moeilijk!
Al kan ik dat beter als ik les heb. Want dan vertellen ze gelijk wat ik moet doen als ik een probleem heb!

Hopelijk kan ik snel een goede instructrice vinden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:54

Dat hij gaat rennen als jij zit dat zegt toch al iets denk ik, verlichte zit geeft hem verlichting in zijn rug die misschien niet goed bespiert is om jou al te kunnen laten zitten.
Je zou voor de gein eens een dvd moeten van de gene die het boek dressuur onder vuur heeft geschreven , weet even de naam niet van die DA, dan zie je hoe spieren bewegen onder jou.
Ik zou zeggen ga aan de gang met het rechtrichten, vraag in de les wat meer aandacht voor de zijgangen, dus echt het basis werk rechtrichten, je instructrice zou ook moeten weten waarom jou paard er vandoor wil, dat doet hij ergens om, zeker als hij rustiger word als jij verlicht gaat zitten, luister naar het dier.
Misschien eens een masseur laten komen.

Nietj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:19

Heelveel overgangen gaan rijden. Dan moet hij op jou gaan letten en heeft hij geen tijd meer om te gaan racen.
Meestal als ze dit gaan doen vervelen ze zich omdat je dan te lang hetzelfde doet. (tenminste dit is zo met mijn rijpaardje).. Maar als je ze dan bezig houd hebben ze daar geen tijd meer voor.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:26

Sowieso veel aan het werk houden met overgangen en figuren, maar probeer eens uit het ritme te gaan lichtrijden. Heb ik eens als tip gekregen van een instructeur, dus eigenlijk iets langzamer lichtrijden. Zit waardeloos voor een paard dus hij gaat zich aanpassen aan jouw tempo. Bij mij werkt het erg goed, na enkele passen draaft ze alweer in mijn tempo.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:31

langzamer lichtrijden moest ik van mijn instructrice ook. Alleen ik kan dit niet zo goed :') Want ik ga juist met haar ritme mee. Ik kan gewoon niet anders :+

Veel overgangen zou idd kunnen, probleem is alleen dat een overgang soms nogal lang duurt, omdat ik mijn paardje moeilijk terug krijg.

x_Anouk_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:34

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn fries! En gelukkig doet ze het nu veel minder.

Deze punten gebruik ik. (komen van mijn instructeur)
- Ga doorzitten, iets achterover. schouders naar achter, en denk aan stilstaan of dat er een muur is waar je niet doorheen kan. Mijn paard was hier heel gevoelig voor, hoe zwaarder ik zat, hoe rustiger ik ook zat en niet heen en weer wiebelde, hoe rustiger ze liep
- WEINIG voltes inzetten, Sommige paarden kennen na een paar keer het trucje, van volte is even wat langzamer en gaan als ze weer rechtuit moeten weer versnellen. Uiteindelijk ben je je rem alsnog kwijt.
Oftewel, probeer gewoon de hoefslag te blijven volgen en echt met je zit te werken
- buiten teugel opvangen (en niet er aan gaan hangen). echt geen reactie? Een korste snelle reactie op beide teugels. Nog niets dan even aanpakken HO=HO. dus rem er op. wees dan ook streng.
- overgangen, stap draf. draf/halthouden. halthouden galop enz..

Bij mij hebben deze punten allemaal heel erg geholpen en ze loop nu na een kleine 10/15 min voorbeeldig!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:51

Dat je met het ritme meegaat is logisch hoor, probeer je alleen erg goed bewust te blijven van haar tempo en ritme en het tempo en ritme dat jij wilt. Gaat ze harder dan het tempo en ritme wat jij bedacht hebt voor jullie, ga dan bewust langzamer lichtrijden!