Pony is vervelend met rijden,ergens last van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonenwinter

Pony is vervelend met rijden,ergens last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 22:31

Hallo mijn pony is erg vervelend met rijden en denk dat het komt omdat hij ergens last van heeft.
hieronder staan de dingen vermeld die hij heel erg doet of heeft.
kunt u mij helpen of weet u iemand die er verstand van heeft.
of het kan verhelpen of heeft u tips ?
mail mij dan ....

Tandenknarsen (doet hij heel erg veral als hij aan de teugel moet lopen )
Het lijkt of hij het bit aan 1 kant niet wil aannemen.
Het zadel zakt naar 1 kant.
De ruiter zit scheef.
Hangen op de teugel/ zwaar op de hand ( doet hij ook heel erg krijg hem vaak ook niet trug).
hij struikelt snel en vaak.
hoofd erg hoog houden .
Het paard kleeft met zijn voorhand tegen de wand waardoor hij de
achterhand naar binnen plaatst.
hij is absoluut NIET nageeflijk.
schudden met zijn hoofd.

M.v.g. Ramona
Laatst bijgewerkt door Revanches op 31-03-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

Bramblerose

Re: hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:37

Hoi Ramona,

Is Winter weleens bij een tandarts geweest? Hij is nog jong toch? Misschien heeft hij last van zijn wolfskiesjes? Dat zou een goede reden geven voor veel van de beschreven klachten. We laten binnenkort denk ik wel weer een tandarts komen op stal. misschien goed om hem ook even na te laten kijken. Ik kan ook wel even voor je voelen of hij haken heeft, als je dat wilt. Ik zie je meestal wel op stal.

Groetjes!

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:07

Wat je beschrijft, is wel gedrag waarmee de pony aan probeert te geven dat er íets niet goed zit. Nu dus de opgave om er achter te komen wat dat is.
Ik zou beginnen met het vinden van een goede lesgever, die kan als het goed is al goeddeels zien of alles rijtechnisch op te lossen is (en dan mag jij dus als ruiter aan de bak ;) ), of dat er eventueel meer voor nodig is, bijv. als het paard scheef is of ergens wervels vast heeft zitten, of spierblokkades heeft. Ik noem maar even een paar voorbeelden hiermee.
Is het dus niet alleen met correcte training op te lossen, dan kan het erg handig zijn je pony door een fysiotherapeut of een osteopaat laten controleren. Als hij daarna lichamelijk in orde is qua spieren en gewrichten, zou je er dus met goede les moeten komen.
Nog wat losse dingetjes ter aanvulling:
Zorg dat je zadel goed past, ik weet niet of hier al naar gekeken is? Bij veel struikelen is je paardje of niet actief, of vreselijk uit balans. Een goede instructeur kan je hier mee helpen.
Heeft de pony dit al vanaf het begin of is het iets van de laatste tijd? En hoe lang is hij/zij al onder het zadel?

Hopelijk heb je hier iets aan, iig heel veel succes!

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:32

als ik jou was zou ik eens een vetinair raadplegen er is hier meer aan de hand!
groet een para veterinair

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:17

moonenwinter schreef:
De ruiter zit scheef.
Hangen op de teugel/ zwaar op de hand ( doet hij ook heel erg krijg hem vaak ook niet trug).

Dit zijn in mijn ogen rijtechnische problemen welke door de ruiter veroorzaakt worden. Wordt er ook gelest?

Citaat:
hoofd erg hoog houden .
schudden met zijn hoofd.

Dit kunnen tekenen zijn van rugproblemen. Heb je er al een DA of fysiotherapeut naar laten kijken?

Dit in combinatie met goede instructie zal een hoop verhelderen. Eventueel kan je voor je zadel een zadelmaker langs laten komen, maar als de houding van de ruiter niet verbeterd heeft het weinig zin.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:22

Zoals ik inderdaad hoor, scheef, alles scheef, veel struikelen, ik zou zijn rug eens goed na laten kijken, ik vind het lijken op ataxie, maar ik ben natuurlijlk geen dierenarts. Een dierenarts kan je wel precies vertellen wat het dan is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:33

hier is duidelijk iets mis.
maar waar kan je het beste beginnen...
Het scheef/weg lopen, wegzakkend zadel, scheefzittende ruiter, struikelen, niet nageefelijk lopen,... dit komt allemaal verder uit het feit dat een paard van nature scheef is en op z'n voorhand loopt. Als ruiter zit je nog eens bij op de voorhand en als je dan niet werkt aan rechtrichten en meer draagkracht achteraan, dan heb je ene paard/pony die op de voorhand duikelt, op je handen steunt of liever niet met z'n neus aan de loodlijn loopt, want hij heeft het gevoel dat hij op z'n neus gaat "vallen" en daarbij makkelijk struikelt.
Dus hiervoor zou je best kunnen lessen, MAAR
eerst en vooral voor je echt aand e slag kunt zou ik er een DA en osteopaat bij halen om tanden te controleren en eventuele blokkades los te maken en liefst ook een zadelpasser, anders bots je binnen de kortste keren terug tegen dezelfde problemen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:40

Meteen stoppen met rijden!
Je paardje zit duidelijk lichamelijk niet lekker in z'n vel, het zadel past misschien niet meer en heeft waarschijnlijk last van z'n tanden of je doet teveel met je handen.

Daarnaast zit de ruiter hem ook nog eens dwars, dus kan ie al helemaal niet lekker lopen.

Volledig laten checken dus, en een goeie instructrice nemen die even flink aan de houding van de ruiter gaat spijkeren!

Lidy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:35

laat hem eens onderzoeken door de dierenarts

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:42

Absoluut eerst na laten kijken voordat je begint dit op te lossen met rijtechnische tips! Dat tandenknarsen en vasthouden van het bit doet mij denken aan mijn eigen merrie die ik te lang doorreed met verzet. Bij een 'paardentandarts' werd duidelijk dat ze enorme haken had op haar kiezen welke erg pijn deden en haar mond al beschadigd hadden. Nu moet ik elk jaar terugkomen om deze te laten vijlenen het is elk jaar hard nodig. Het scheef zakken in de rug doet mij denken aan een rug die vast zit of misschien door slecht zadel. Ook dit zou ik na laten kijken. Bij paarden is het eenmaal zo dat ze niet kunnen praten en wij dus als eerlijke eigenaren eerst het beestje moeten laten checken voordat we er mee aan de slag kunnen. Succes

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:43

moonenwinter schreef:
Hallo mijn pony is erg vervelend met rijden en denk dat het komt omdat hij ergens last van heeft.
mail mij dan ....

hoofd erg hoog houden .

Dit heeft ie denk ik van zijn moeder, het is namelijk erg herkenbaar.
Kelly deed haar hoofd ook erg omhoog, dat wil ze nog steeds wel doen.
Ik heb er nog steeds niks op gevonden, al longeer ik haar wel vaak met alleen een hoofdstel om, verder geen touwtjes eraan.
Kelly heeft nooit nagevelijk gelopen, maar nu loopt ze prachtig nagevelijk, maar dat vind zij ook heel moeilijk, het gaat bij haar makkelijker als ik haar heb gelongeerd.
Hangen op de teugel doet Kelly ook nog erg vaak, ook nog niks op gevonden.
Tandenknarsen, weet ik ook niks op.
Ook Kelly heeft nergens last van.

Maarrrr,, Kelly is nagekeken door een hele goede dierenarts, en ze had echt niks, bij Winter kan dat natuurlijk anders liggen. Ik zou hem gewoon een paar keer per week longeren met niks eraan

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:37

In alle serieusheid, niet willen nageven, kleven ed, zijn NIET erfelijk. En op geen enkele manier kan een paard rijtechnische problemen overnemen van de moeder. Écht niet!

Gezien je klachten lijkt je paard in ieder geval scheef, dat zijn ze allemaal wel maar deze misschien iets meer dan normaal. Mogelijk kan dat hier versterkt zijn door de ruiter. Daarnaast zou ik hem zeker ook na laten kijken, als je zoveel problemen tegelijk hebt is de kans aanwezig dat er lichamelijk iets niet goed zit.
Daarnaast denk ik ook aan een impulsprobleem (kleven, hangen) maar dat kan pas worden opgelost als het paard verder goed in zijn vel zit.

Maar echt, niet gemeen bedoeld, de post hierboven is echt onzin. Dan kan je net zo goed meteen opgeven in plaats van te zoeken naar de oorzaak...

Bopje

Re: Pony is vervelend met rijden,ergens last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:21

Het karakter is wel erfelijk, dat kan het zijn, maar die kans is idd klein.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:26

moonenwinter schreef:
mail mij dan ....

De ruiter zit scheef.
hoofd erg hoog houden .
schudden met zijn hoofd.

M.v.g. Ramona

Kom maar langs is binnen 1 uur opgelost!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:53

irissahorse schreef:
Het karakter is wel erfelijk, dat kan het zijn, maar die kans is idd klein.

Maar niet negeven of met het hoofd omhoog lopen is geen karaktereigenschap...Wat eenkennig zijn, of juist niet, wat dominant zijn, of juist niet, dat kan karakter zijn. Maar de kenmerken die jij dik drukt zijn rijtechnisch...en dat nemen ze (gelukkig) niet van elkaar over.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:04

Bij Kelly zijn alle dingen verholpen door een goed les, en veel oefenen en longeren.
Ik weet niet of je les hebt met Winter, maar dat lijkt me wel verstandig, al helemaal met zo'n jonge pony

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:43

en wat betreft de bouw, heeft de betreffende pony een sterk ontwikkelde onderhals?
indien ja, dan heeft hij de grootste moeite om nageefelijk te lopen meer bepaald met zijn neus net voor de loodlijn, en deze paarden/pony's hebben de neiging om heel veel druk te zetten van zodra je ze iets lager wil instellen.
dit kan wel erfelijk zijn...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:38

labionics schreef:
moonenwinter schreef:
mail mij dan ....

De ruiter zit scheef.
hoofd erg hoog houden .
schudden met zijn hoofd.

M.v.g. Ramona

Kom maar langs is binnen 1 uur opgelost!

Op welke manier dan? Het doel van het forum lijkt me elkaar de methodes uitleggen en manieren om iets te verhelpen. Hier heeft de TS (en de rest die dit leest) weinig aan in mijn ogen.

Wat betreft de reactie dat de moeder van betreffend dier het ook doet. Dat kan zo zijn, maar lijkt me niet dat de nakomeling het overneemt. Dat zou toch van de zotte zijn! Ga eerst eens nadenken waarom je paard of pony op een bepaalde manier reageert. Vaak uiten ze dingen op een bepaalde manier. Hoofd in de lucht gooien is vaak een manier om te laten zien dat ze last hebben van de rug. Met andere woorden (nogmaals), laat je pony nakijken en neem goede les om in de toekomst niet nogmaals met dit soort problemen in aanraking te komen!