Dressuur is goed, nu springen maar hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Dressuur is goed, nu springen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:46

Hallo!
Allereerst weet ik niet of dit hier goed staan maar anders : mods bedankt! ;)

Ik ben nu 2 jaar aan het oefenen met mijn pony, maar sinds een jaartje nu goed door aan het zetten met dressuur.
Nu heb ik wel goed afgewisseld en ook gesprongen, maar vooral al hoger springen.
Ik ben 3 wedstrijden in het b springen gestart en 5 wintpunten behaald.
Verder ook naar oefen wedstrijden geweest, en daar verschillende prijzen meegenomen.

Nu de basis van de Dressuur er in zit, wil ik toch weer verder met springen.
We hebben hier allebei meer plezier in, en na vaak dressuur trainen kan dit ook wel.
Ik kan haar nu goed terug nemen, vooruit rijden en steeds beter sturen.

Nou wil ik dus vaker gaan trainen in het springen, maar dan niet zo zeer hoog, maar meer techniek.
Ik wilde graag goede oefeningen weten, waardoor ze makkelijker te sturen valt,
of dingen met de balkjes of lage sprongetjes.
Kortom iets waar mijn pony wat sterker in wordt en daardoor makkelijker te rijden is.

Zijn er dingen die goed zijn om te oefenen?

ik hoor het graag van jullie!

groetjes Anne

NewYork

Re: Dressuur is goed, nu springen maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:04

in uitjes kunnen erg goed helpen.
let wel op dat ze op de goeie afstand staan.

hier kun je ook in varieren, eerste een kruisje, 2e een stijltje of andersom.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:23

mijn pony is 1.40 hoe groot moet de ruimte ongeveer zijn?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:51

Heb je ook les van een springinstructeur? Lijkt me best wel verstandig anders.

In-uitjes zijn goede oefeningen om je pony te gymnastiseren en sterker te krijgen in rug en achterbeen. Je kan ook beginnen met een balk, een laag steiltje en weer een balk. Dit op de ruimte van een in-uit.

Afstand weet ik zo niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:53

Neem les, ga niet in je eentje zitten rommelen, dat is voor beiden niet goed.

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:59

Ik zou idd ook les nemen want alleen zie je het niet en weet je volgens mij ook niet precies wat je doen moet.
Ik spring ook wel eens met mijn paard maar zorg wel dat er altijd iemand bij is die mij ook aanwijzingen kan geven want ik heb verder helemaal geen verstand van springen

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:39

zou een begin maken met balkjes draven dat kan je ook alleen doen die vallen tenmiste niet en vanuit daarwoon opbouwen gr sharon

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:03

als het goed is zijn de meest gangbare afstanden:
stap: 80 - 100 cm
draf: 130 - 150 cm
galop:300 - 350 cm

maar beter is het gewoon om les te nemen, van iemand die er verstand van heeft! :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 19:26

ik heb les alleen weet niet waneer we weer gaan springen en vaak oefen ik met haar juist hoog en zou juiist nu wat meer techniek willen weten

Wonderworst: Is dit voor een paard? dat verschilt volgens mij nog al wat!

Joolien: misschien eerst vragen voor je oordeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:30

ietjelover schreef:
ik heb les alleen weet niet waneer we weer gaan springen en vaak oefen ik met haar juist hoog en zou juiist nu wat meer techniek willen weten

Wonderworst: Is dit voor een paard? dat verschilt volgens mij nog al wat!

Joolien: misschien eerst vragen voor je oordeeld?

Ik hoef niks te vragen, ik ga er al vanuit dat je nog geen springles hebt. Ik zie genoeg meiden van jouw leeftijd die zelf proberen aan te rommelen, en dat is voor beiden niet leerzaam.
Maar goed, blijkbaar wilde je niet horen wat ik adviseer, dus succes ermee.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:32

Ik heb volgende week dinsdag voor het eerst les van een springinstructeur op de ponyclub.

Daar gaat het ook om de techniek.
Ik weet niet of erbij jou ook een club is die dat doet?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:36

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:32

Ik rijd op de ponyclub gewoon wat lessen (meer lol dan serieus) van die zelfde instructrice krijg ik les, zowel dressuur als springen (al vind ze springen met mij toch leuker)
eerst durfde ik nog geen 80 cm te springen dus op wedstrijd problemen.
Toen met haar hoger gaan trainen en nou spring kan ik 1.20 springen dus daar kan ik voorloopig mee vooruit.
ik wil d'r nu fijner hebben springen, dus beter rijdbaar en steds kleine bochten.
is zigzaggen met de pylonnen ook iets wat ik kan doen? en die natuurlijk steeds dichterbij zetten?

Bedankt sientje!
ga mijn vraag daar zeker stellen!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:23

Zou je dan niet eens nagaan of je instructrise wel bekwaam genoeg is? Als zij je alleen hoog wil laten springen vraag ik me dat toch wel degelijk af....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:36

Je kunt toch ook aan je instructrice vragen of ze dit keer met je aan de techniek wil werken met lage sprongetjes?
Als je aangeeft dat je niet hoog wil, hoef je toch ook niet?

Verder zijn balkjes of dubbelsprongen ook een goeie, dan kan je paard niet meteen na de eerste sprong rennen maar moet nog even bij je blijven om die 2e sprong ook netjes te maken.

Even los laten springen om te kijken hoe groot de stappen van je pony zijn en daar de balkjes op neerleggen.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:01

Wat je misschien een keer kunt doen is een paar lesjes nemen bij een echte spring instructeur zodat je van daaruit zelf verder kunt werken.

In-uitjes zijn een fijne manier om het paard te trainen maar als je echt wilt gaan oefenen met sturen en bochten ed is het opbouwen van combinaties en parcourtjes de beste methode. Ook het springen van lage hindernissen vanuit verschillende hoeken en figuren kan hierbij helpen.

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:03

Ik zou eerst over balken op de grond laten lopen, als dat een beetje gewend is zal ik hem eerst tussen de springpalen laten lopen, en dan een laag kruisje, en een laag steiltje en als hij dat een beetje onder de knie heeft kun je steeds verder en hoger springen, dan kom je er van zelf wel, wat je ook eerst kunt doen is dat hem los laat springen daar wend hij ook snel aan.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:04

Een goede springinstructeur vinden. Die geeft je om op te warmen goede dressuurles die ook weer aansluit op het springen. En die traint je dan ook verder in de springtechniek.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:08

ik zou ook bespreken met je intructrice of je niet meer op techniek kan oefenen. Bovendien weet zij of jou pony ruime sprongen heeft en welke afstand ideaal is om te leren passen verkorten of juist iets te verlengen...
Zowieso ben ik ook geen voorstander om op eigen houtje te gaan springen. je hebt altijd iemand nodig die kan zien of de afstanden wel goed zijn en die kan zeggen waar j enog op moet letten en niet te vergeten...
de balken terug leggen als je pony/paard ze er eens aftikt. Veel handiger dan zelf altijd op en af stappen :D

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:02

Om je pony beter te krijgen in de techniek moet je allereerst je tempo onder controle hebben. Is je pony makkelijk te versnellen en weer op te vangen? Dit kun je testen door langs de lange zijde 2 lage kruisjes een stuk uit elkaar te zetten en tussen de kruisjes een overgang te maken naar de stap, weer aan galloperen en het tweede kruisje springen.

Door met je tempo te spelen kun je er voor zorgen dat je afstand naar de sprong altijd klopt. Een stukje techniek wat zeker niet iedereen onder controle heeft. Probeer tussen die kruisjes ook eens je galopsprongen te tellen. dan probeer je de ene keer zoveel mogelijk galopsprongen te maken en de andere keer zo weinig mogelijk.

Kijken is ook een techniek op zich, zorg dat je tijdens elke sprong al naar de volgende hindernis kijkt, geef ook boven de sprong de juiste galop aan zodat je in de goede galop landt.
Je gezichtslijn is heel belangrijk, kijk niet naar beneden maar naar voren zodat je in een goed evenwicht blijft en je pony niet kunt storen boven de sprong.

Is dit allemaal voor elkaar dan kun je gaan trainen met simpele lijntjes. zet eens sprongen neer in de vorm van een gebroken lijn. Dat is een lastige lijn omdat de paarden vaak niet verwachten dat je die route kiest, omdat de hindernis nog niet zichtbaar is.
Zet een lijntje neer waarbij je kort moet draaien om naar de volgende hindernis te komen. Zorg ervoor dat je in een scherpe bocht goed je binnen been en je buiten teugel er bij houd. Dit om er voor te zorgen dat je pony recht blijft in de wending, zo kan hij niet door de bocht vallen of tempo verliezen.

Zo zijn er nog tal van oefeningen om je techniek verder te verbeteren. ik hoop dat je hier wat mee kunt!