Paard niet te stoppen tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith_irene

Paard niet te stoppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:24

Momenteel heb ik een lastig maar ook gevaarlijk probleem met mijn paard. En wel dat ze op buitenrit besluit om over in galop te gaan om vervolgens niet meer te stoppen. Echt aan de kletter kan ik het niet noemen want ik kan wel het tempo bepalen. Het is niet zo dat ze als een blinde keihard gaat rennen. Verre van dat. Het is nu 2 x gebeurt.

De eerste keer was ik samen met een stalgenoot. We waren op de terugweg aan het draven. Ineens gingen we in galop (besloten de paarden) en binnen een paar passen gingen we voluit. Het wedstrijdeffect was aanwezig. Ik zat voorop en ik kon sturen in de zin van wel of niet in de berm, toen het andere paard me voorbij wilde kon ik ook mijn paard ervoor zetten om dit te blokkeren. In eerste reactie wat ik deed was trekken en daarop ging ze langzamer (handgalopje) maar stoppen ho maar.
Stalgenoot had haar paard al snel weer onder controle en heeft haar paard gestopt om het wedstrijdeffect op te heffen. Hier heb ik niets van gemerkt in mijn paard haar gedrag, ze ging gewoon door. Toen heb ik het op een andere boeg gegooit en gestopt met trekken(waarop ze weer versnelde), en haar op mijn zit en stem terug te vragen. Ook nu kwam ze in tempo weer terug naar een handgalop maar verder niet.
Omtrekken lukt niet daar ze haar hele hals oppompt en vastzet, echt ik heb met mijn hele gewicht(en ik heb absoluut geen maatje 38, verre van) aan 1 teugel gehangen maar het hoofd komt geen mm opzij.
Uiteindelijk na 3-4 km heeft mijn stalgenoot mij in kunnen halen en haar paard overdwars voor de mijne gegooid. Hierdoor kunnen stoppen.
Nog een stukje richting huis gestapt en toen ben ik alleen omgedraaid en heb dezelfde buitenrit nogmaals gedaan. Heenweg stevige draf en terugweg geheel stapvoets. Zodra ze ook maar probeerde te dribbelen halthouden. Dit ging goed, ze was druk maar goed onder controle. Eenmaal thuis in de bak nog flink aan het werk gezet, nu was het mijn beurt.

Gisteren, 6 weken na de eerste keer, gebeurde het weer.
Ik was alleen naar buiten, tenminste, samen met mijn verzorgster op de brommer. Het eerste stuk had mijn verzorgster gereden. Paard was heel braaf. verschillende stukken gedraafd en gestapt, niets aan de hand. Later ikzelf erop, ook braaf. Op de terugweg is ze altijd wel drukker maar ze was braaf. Eenmaal aan het draven liep ze ontspannen en nageeflijk, niets an de hand. Op een gegeven moment moest ik de berm uit om een boom heen, ik stuur haar weer terug de berm in en ze gaat over in galop, niet hard gewoon een rustig galopje. Maar ik had haar niet gevraagd naar galop te gaan dus terug. Dit deed ze dus niet. Dit keer zat ik op een weg met een paar grote inritten van boerderijen. Aangezien ik haar weer niet gestopt kreeg ben ik mij gaan focussen op die inritten. Hier kreeg ik haar een stukje ingestuurd haar zodra ze door had dat dit van haar route afweek sprong ze weer om om terug naar de weg te galopperen. 3 inritten, 3 pogingen gedaan. Na de laatste komt een tunneltje waar een klein voetpaadje is die doodloopt. Hier heb ik haar in kunnen sturen waar ze stopte. Ze had geen keus, het was tegen de muur opknallen of een steile trap op.
Hier ben ik er gelijk afgesprongen en heeft ze kennis gemaakt met schoenmaat 41. Ze heeft een paar rake klappen gehad. Er kwamen mensen zich mee bemoeien die het allemaal beter wisten en daar ong 5 min mee staan praten. Daarna weer opgestapt. Weer terug gereden ruim voorbij de plek waar ze ervan door ging, omgedraaid en stapvoets terug naar huis.
Thuis op stal gezet, zadel eraf en compleet genegeerd.

Wat moet ik hiermee? Hoe kan ik voorkomen dat dit nog een keer gebeurt(behalve niet meer de weg op gaan)

Normaal is dit het paard waar naast andere paarden verkeersmak worden gemaakt. Al gaat een ander aan de kletter, de mijne gaat niet mee.
Ik rijd er hele buitenritten op zonder zadel.
In de bak is er niets aan de hand, is het een hartstikke braaf paard, normaal buiten ook. Vroeger was ze heel heftig buiten(in haar jongere jaren zegmaar) maar nooit zonder controle. Als ze schrikt doet ze hooguit een sprongetje opzij.

Ze wordt 5 x in de week gereden, de andere 2 dagen gelongeerd. Ze staat de hele dag in de paddock, samen met andere paarden.
Ze krijgt een 1/2 schepje muesli per dag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:46

Zoals ik het lees heb je twee punten waar je wat aan kunt werken: Als jij wilt stoppen (als in op de plaats blijven en niet meer vooruit bewegen) moet er gestopt worden, dit is puur tempo bepaling.
Tweede is het uit de galop komen naar een andere gang. Als je paard in de galop wil blijven en in tempo wel regelbaar is (zoeentje heb ik ook, kan bijna in staptempo galoperen) kun je twee dingen doen: accepteren dat ze in galop blijft, mits verder volledig controleerbaar of haar eruit laten "storten" door haar flink uit evenwicht te brengen. Dat kan met een gewichts- en teugelhulp zijwaarts, aangepast op het niveau van training van je paard. Een paard met slechte balans heb je er op deze manier vrij gemakkelijk uit, een paard met goede balans kan dan een weinig elegante grooooote hulp nodig hebben :P

Alternatief is om een volle stop te eisen, want als ze moeten stoppen, kunnen ze niet meer galoperen. Zoals men in de westernsport ook toepast: Ho is ook echt HO. Ook dat is bij mijn paard een methode om uit de galop te komen, maar het is niet mijn eerste keuze. Maar op het moment dat je Ho zegt, moet je ook tot stilstand komen, altijd, ook als je eigenlijk bedoelde om wat langzamer te gaan. Het woord dat je gebruikt voor "stilstaan" moet dan dus ook ALTIJD gevolgd worden door stilstaan. Als je ho (of hoho) al gebruikt voor langzamer gaan, dan kun je ook "halt" er in trainen.

Je reactie achteraf was niet zinvol, want je hebt haar uiteindelijk gestraft voor het stilstaan.....

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 11:19

Aan wat voor hulp moet ik dan denken om het paard uit balans te krijgen? Ze is erg "evenwichtig". Al hang je er compleet naast interesseert het haar nog niet.

Qua straffen ben ik ervan overtuigd dat ze dondersgoed snapt waarvoor ze gestraft werd. De vorige keer heb ik haar aan het werk gezet als straf en daarvan was ze blijkbaar niet genoeg van onder de indruk om het niet meer te doen. Toen is ze tijdens de 2de buitenrit druk blijven doen(in de zin van harder willen), nu was ze poes lief en aardig.
Als ze uit zichzelf zich terug had laten nemen is het een heel ander verhaal.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:42

judith_irene schreef:
Aan wat voor hulp moet ik dan denken om het paard uit balans te krijgen? Ze is erg "evenwichtig". Al hang je er compleet naast interesseert het haar nog niet.

Je geeft dan een plotselinge zwabber met je lijf, een been (niet 2 uiteraard) en een teugel, de andere teugel laat je los genoeg om die beweging opzij te maken. De truc is vooral "plotseling" ;)
Indien nodig maak je die zwabber in een slingervorm, dus eerst links, dan rechts, dan weer links, etc. tot je resultaat hebt.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:51

ik zou als ze het weer probeert (en je bent niet op een gevaarlijke plaats) ze gewoon extra been bijgeven, en als ze moe is en wil trager gaan nog wat extra laten lopen ~~}>

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:50

Tosca2 schreef:
ik zou als ze het weer probeert (en je bent niet op een gevaarlijke plaats) ze gewoon extra been bijgeven, en als ze moe is en wil trager gaan nog wat extra laten lopen ~~}>

Dat zou je bij mijn merrie dus niets anders opleveren dan een paard dat blijft galoperen tot ze er bij neervalt en dan hoef je nog niet eens been bij te geven, ze galopeert zelf gewoon door totdat ik haar eruit haal (omdat mijn lijf het niet meer aankan).

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:41

Been bij geven is geen straf voor de mijne, wil ze zelfs graag, kan ze nog harder. En hier in de buurt is er niet zo'n lang stuk dat lang genoeg is om haar moe te krijgen.

Het stoppen als er gestopt moet worden beheerst ze prima, behalve gisteren dan. Imo was het gewoon een kwestie van schijt aan mij hebben. Ik wil galopperen dus ik galoppeer.

Vandaag eerst even in de bak gereden. Hier dit extra geoefend. Ik stond al stil voor ikzelf er erg in had bij wijze van. Moest soms mijn best doen om niet voorover te vallen, zo snel stopt ze.
Hierna nog even buiten gaan stappen. Ik ben weer geweest naar het stuk waar ze gisteren niet luisterde. Ze was heel braaf. Zowel op de heenweg als op de terugweg diverse keren halt kunnen houden op stem of zit. Heb geen teugels nodig gehad.
Alleen op de terugweg stil blijven staan vind ze moeilijk, wat de eerste keer resulteerde in achteruit lopen, desnoods bijna het kanaal in (kon me niets schelen, dan maar een keer een nat pak maar no way dat ik toe geef) schrapen, boos proesten en dreigen met steigeren. Toen ik nergens van onder de indruk bleek te zijn bleef ze netjes staan. De keren erop bleef ze wel staan. Soms wat piaffe-achtige bewegingen.

Voorlopig wordt er buiten alleen gestapt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:33

Klinkt goed! +:)+

LoveBodin

Re: Paard niet te stoppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:53

Gaat zo te zien steeds beter, mischien is het iets van staldrang, omdat ze vooral op de terug weg steeds harder wil soms?

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:58

Dit komt me heel heel bekend voor, ik had een pony die precies het zelfde karakter had misschien iets erger.
Ik was met een vriendin en ze gingen er allemaal keihard vandoor ze gingen steeds harder en harder en ik kon er niks tgen doen.. maar bij ons liep het niet goed af we knalden tegen een rijdende auto op..
PAS GOED OP!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:12

Je paard is goed in de piste zeg je zelf, wel ik denk dat je dit verkeerd ziet.
Je paard is niet nageeflijk, en een niet nageeflijk paard kan je dan idd in zo'n situatie niet meer stoppen, das heel normaal.
dus er is werk aan de winkel, de fout zit ook hier niet bij het paard.
Je reaktie op het einde kan ik wel begrijpen, ja was boos, en mssn ook erg geschrokken , maar het was een reaktie die totaal verkeerd was, je paard leert hier niks van.
In de piste , ook een beetje gaan oefenen op het plots stoppen, vanuit elke gang.
nooit boos worden, wel aanpakken.

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:37

Ik zette m in een keer om als ik m niet meer terug kreeg, misschien helpt dat?
Of, leerde ik van mn instructrice, een hand over de schoft leggen en dan op de rem zetten.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:47

In de bak kan ik vanuit elke gang probleemloos stoppen.

Nageeflijk rijden beheersen we niet volledig. Hier wordt wel aan gewerkt dmv lessen maar ik begrijp niet wat dat hiermee te maken heeft. Persoonlijk vind ik het niet normaal dat een paard zich niet meer laat stoppen, nageeflijk of niet. Kan je dit verder uitleggen?

Omtrekken lukt niet. Ze zet haar hals vast, is dan net een blok beton. Krijg je geen mm beweging in. Wat moet ik me bij een hand op de schoft en dan de rem voorstellen? Juist die rem is het probleem.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:59

Ik zal niet teveel ingaan op het feit dat je je paard met je schoenmaat 41 in mekaar hebt gehoekt, maar als ik dit gezien had, had ik je denk ik een klap voor je hoofd verkocht.

Afgezien van dat wil ik je graag helpen, al is het maar om het feit dat jij je paard niet meer in mekaar schopt. Je paard is namelijk wel gestopt, en vervolgens trap jij hem compleet in elkaar. Waarom? Omdat hij stopt? Hoe kun jij als mens weten dat je paard begrijp dat hij op zijn falie krijgt omdat hij niet stopte? Heeft hij je dit verteld ofzo? Jij kan dat helemaal niet weten wat een paard wel en niet snapt.

Goed, over naar het helpen: je maakt een goed begin door nu op buitenritten alleen maar te stappen. Ga inderdaad terug naar het begin, terug naar de basis. Gaat je paard er alleen vandoor als je naar huis gaat, of is het ook op de heenweg? Als het alleen naar huis is, kan het zijn dat je een erg dominant paard hebt. Veel paarden zijn bang dat er thuis iets gebeurt op het moment dat zij er niet zijn, en dat kan soms ook de reden zijn dat een paard niet op buitenrit wil. Dat is hier volgens mij niet het geval maar hij wil wel heel graag terug naar huis. Wellicht een stuk heimwee? Bang dat zijn stal is afgebrand? Het is een instinct om zo snel mogelijk naar huis te komen, want stel je voor dat de stal er niet meer is??
Ik zou voorlopig sowieso niet meer galopperen buiten, alleen nog stappen en draven. En dan kleine stukjes en goed afwisselen met draven. Als je paard dat goed doet, zeer uitgebreid belonen. En zo stukjes opbouwen, gewoon heel langzaam, en niet alles tegelijk willen.

Ik spreek overigens uit ervaring, mijn pony heb ik sinds hij 6 is, en na een paar jaar durfde ik niet meer met hem naar het bos. Hij was altijd zo druk, ik kon hem niet houden. Ik ben toen een hele tijd (zeg, een jaar) niet meer naar buiten geweest, en alleen in de bak gereden. Ik heb het daarna weer opgepakt zoals ik hierboven beschrijf, heel rustig. En na een paar keer buiten gereden te hebben in stap en draf (ongeveer 10 a 15x) weer een mini galopje geprobeerd. Dat was echt 10 meter, toen weer terug en geen galop meer. En zo elke keer opbouwen, maar je bent er wel een hele tijd mee bezig.

Succes!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:16

Rijd je met de optoming van je profielfoto?
Martingaal heb je al zie ik. Misschien toch weer een bit erin als je naar buiten gaat voor de veiligheid? En je route uitkiezen zodat je niet langs gevaarlijke punten komt.
Als je gewoon rijdt eis je absolute gehoorzaamheid: de minste hulp moet onmiddellijk beantwoord worden. Bij iedere versnelling die ze zelf maakt maak je de overgang naar halt. 100 keer als het moet.
En als ze het weer doet: ofwel proberen in een heel traag tempo te krijgen en dan in draf te laten vallen, ofwel gewoon 2 handen aan 1 teugel en trekken voor wat je waard bent.
In elkaar slaan NADAT ze gestopt zijn is inderdaad pedagogisch niet juist. Wel stevig laten werken nadien, zodat ze niet het idee krijgt dat ze zo onder werk uit komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:48

Rapperijder schreef:
Martingaal heb je al zie ik. Misschien toch weer een bit erin als je naar buiten gaat voor de veiligheid?

Een hackamore geeft je meestal meer te vertellen (over tempo) dan een bit...... Dus die veiligheid door gebruik van een bit zie ik hier niet zo.

Rapperijder schreef:
Als je gewoon rijdt eis je absolute gehoorzaamheid: de minste hulp moet onmiddellijk beantwoord worden. Bij iedere versnelling die ze zelf maakt maak je de overgang naar halt. 100 keer als het moet.

Dat 100x halthouden kan ook resulteren in een nog veel moeilijker te hanteren paard. Bij mijn merrie is dat bijvoorbeeld niet de manier om het op te lossen (ja, uitgebreid geprobeerd), bij haar is het beter om te corrigeren naar het gewenste tempo.

Rapperijder schreef:
En ofwel gewoon 2 handen aan 1 teugel en trekken voor wat je waard bent.

Dat werkt met een hackamore dus niet echt lekker.....

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:53

Waratje schreef:
Rapperijder schreef:

Als je maar hard genoeg trekt kun je zelfs zijn neusbot breken. Denk niet dat dit het gewenste resultaat oplevert.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:56

renpaarden lopen ook alles behalve nageefelijk, maar deze kan je meestal nog wel stoppen. Maar het is wel een feit dat een nageefelijk paard makkelijker te stoppen is (lees met lichtere hulpen, omdat ze meestal ook fijner aan de hulpen staan en hierop wachten).

wat je je moet voorstellen met hand aan de schoft en dan de rem is denk ik 1 hand vastzetten op de schoft en met de andere trekken. Zo probeer ik de renpaarden op stal af te remmen wanneer deze gaan doordrammen. Door 1 hand vast te zetten heb je een begrenzing en kan je ze dus veel stelling vragen zonder dat ze direct afslaan, hierdoor kunnen ze geen/minder snelheid maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:04

Majo schreef:
Waratje schreef:
Als je maar hard genoeg trekt kun je zelfs zijn neusbot breken. Denk niet dat dit het gewenste resultaat oplevert.

Met de hackamore die TS gebruikt op de foto's zal dat niet zo snel gebeuren. Wat ik bedoel is dat je bij zo'n hackamore niet aan een kant moet gaan trekken, omdat hij nou eenmaal anders werkt/vastzit dan een bit. Ik verwacht dat hij dan heel vreemd om de neus heen gaat draaien en ik betwijfel of een paard daarvan langzamer zal gaan (eerder het tegenovergestelde).

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:19

Waratje schreef:
Rapperijder schreef:
Martingaal heb je al zie ik. Misschien toch weer een bit erin als je naar buiten gaat voor de veiligheid?

Een hackamore geeft je meestal meer te vertellen (over tempo) dan een bit...... Dus die veiligheid door gebruik van een bit zie ik hier niet zo.

Rapperijder schreef:

Dat 100x halthouden kan ook resulteren in een nog veel moeilijker te hanteren paard. Bij mijn merrie is dat bijvoorbeeld niet de manier om het op te lossen (ja, uitgebreid geprobeerd), bij haar is het beter om te corrigeren naar het gewenste tempo.

Rapperijder schreef:

Ik zeg niet dat ze continu halt moet houden tijdens de rit! Daar rijd je ze inderdaad mee over hun toeren. Ze moet alleen, als ze voelt dat het paard spontaan versnelt, dat streng corrigeren. Zodat het paard leert dat ZIJ het tempo bepaalt, en niet hij. Het gaat mij om gehoorzaamheid aan subtiele hulpen, zodat sleuren en trekken misschien niet meer nodig zal zijn.
Ik heb weinig ervaring met bitloze optomingen, maar er is al proefondervindelijk bewezen dat ze hem met een Hackamore NIET kan controleren, dus ik zie niet in waarom het niet eens met een (beschaafd) bitje geprobeerd mag worden.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:24

Rapperijder schreef:

Dat werkt met een hackamore dus niet echt lekker.....[/quote]Als je maar hard genoeg trekt kun je zelfs zijn neusbot breken. Denk niet dat dit het gewenste resultaat oplevert.[/quote]

Dit fabeltje zal ik ook maar gelijk de wereld uit helpen. Op buitenrit rij ik met een lange schaar hackamore. Hier heb ik zowel 6 weken terug als afgelopen zaterdag met mijn volle gewicht (en dat is niet weinig) aan gehangen, gezaagd, getrokken en alles wat je bedenken kan. Afgelopen zaterdag had ze een klein kaal plekje onder haar kaak van de kinketting, en dat was dan ook echt het enige. Neus is helemaal heel, zelfs niet beurs ofzo.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:26

Je kunt alleen niet zien wat voor schade je onderhuids hebt aangericht.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:27

Er zit daar niet zoveel, onderhuids. Enkel een laagje beenvlies en dan het bot. Dus als je geen zwelling voelt, zal het allemaal wel meevallen.
TS, waarom niet eens met bit proberen?

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:32

Ik ben van plan het aan te pakken zoals majo beschrijft. Voorlopig alleen maar stappen buiten en dan heel langzaam weer uit te bouwen.

Mijn merrie is wel een hele dominante dame. En uiteraard de leider van haar kudde.

Met een bit heb ik helemaal niets te vertellen. Die pakt ze vast. Hackamore vind ik juist een erg prettige optoming. Ze kan het niet vast pakken. En het kan streng zijn maar hoeft niet (is tenslotte de hand van de ruiter die hem streng maakt). In de bak rij ik met een korte schaar, zowel dressuur als springen. Buiten heb ik altijd de lange schaar, om nog iets meer te vertellen te kunnen hebben.

Neus was niet gevoelig, niet gezwollen of iets. Mag er gewoon aan zitten.

Kahlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:50

Misschien help het om een keer in een groep naar buiten te gaan? :)
Dat was wat bij mij wel hielp...
Gewoon je paard als een na achterste zetten, dan heeft hij en niet het gevoel dat hij helemaal achteraan loopt, maar toch heb je meer controle omdat je achter het paard zit dat voor je rijd...:)