voorover zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayo_de_sol

voorover zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 16:57

als het hier verkeerd staat, sorry :o

ik heb een probleem en hoop dat jullie wat tips voor me hebben.
ik heb al lang het probleem dat ik voorover zit als ik aan het rijden ben maar het gaat nu wel steeds beter.
ik zit wel steeds rechter maar vandaag ook weer dan wilt mijn paard niet verder
omdat ze het eng vind en gaat ze achteruit lopen en draait ze zich om.
ik geef haar dan een tikje met de zweep want op mijn benen reageert ze dan niet meer en ik stuur haar weer terug.
maar ik ga dan voorover zitten en leg mijn benen naar achter en waarom ik weet het niet.
heeft iemand het zelfde probleem?
ik doe dit alleen maar als ze dan ergens niet langs durft.
alle tips zijn welkom.
Groetjes

rayo_de_sol

Re: voorover zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:09

niemand?

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:13

ik denk dat je dan toch meer in het zadel moet gaan zitten,want als je paard 1 bok geeft terwijl jij voorover zit lig je er ook zo af.

zelf heb ik het ook gehad maar er bewust van geworden om zwaarder in het zadel te gaan zitten.

succes

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 09:03

oke dankje ik zal er zeker wat mee doen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:08

Volgens mij is het een kwestie van evenwicht. Je paard loopt achteruit, en jij schiet automatisch vooruit om 'tegenwicht' te bieden. Denk dat het al een hoop scheelt als je je daarvan bewust wordt inderdaad. Pas wel op, want als je paard behalve achteruit ook omhoog gaat, kun je maar beter voorover zitten. ;)
Feit is wel dat je met je zithulpen natuurlijk beter kunt inwerken als je gewoon in het zadel zit. Probeer in elk geval je paard heel goed voorwaarts te houden, dan is de kans op zo'n plotse stop al kleiner.
Ik neem aan dat je wel rechtop zit als ze gewoon doorloopt? Zo niet, dus als je dan ook voorover kukelt, laat dan een keertje naar de ligging van je zadel kijken. Als daarvan het diepte/zwaartepunt te ver naar achteren ligt, en het zadel dus wat naar achteren kiept, kan het zijn dat je daardoor altijd voorover zit om het te compenseren.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:17

Misschien geen gek idee om even af te stappen als je ergens langs wil wat je paard eng vind? Dan kun je laten zien dat je ze niet langs iets wil sturen wat ze aanvalt en krijgt je paard meer vertrouwen in je.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:18

laura1986 schreef:
Misschien geen gek idee om even af te stappen als je ergens langs wil wat je paard eng vind? Dan kun je laten zien dat je ze niet langs iets wil sturen wat ze aanvalt en krijgt je paard meer vertrouwen in je.

Dat doe ik bij die van mij ook. Maar dan moet je er wel heel zeker van zijn dat je paard rustiger is als je ernaast staat, want de kans dat het paard zich losrukt en de benen neemt is natuurlijk wel aanzienlijk...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:48

Sientje als het echt zo rampzalig is lijkt het me beter om juist vanaf de grond te beginnen met leiderschap.. er zijn zat ´methodes´ voor, zeker de moeite waard om eens naar te kijken. Bijvoorbeeld Parelli, Voest, Hempfling (al is die voor de meeste mensen moeilijker te volgen), etc

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:10

laura1986 schreef:
Sientje als het echt zo rampzalig is lijkt het me beter om juist vanaf de grond te beginnen met leiderschap.. er zijn zat ´methodes´ voor, zeker de moeite waard om eens naar te kijken. Bijvoorbeeld Parelli, Voest, Hempfling (al is die voor de meeste mensen moeilijker te volgen), etc

Ben ik mee bekend hoor... ;) ik vind rampzalig wel een beetje overdreven. Als je naast je paard staat hoeft één sprongetje opzij maar net genoeg te zijn om grip op je teugels te verliezen. Als dat bijv. langs een drukke weg gebeurt, ja, dan zijn de gevolgen inderdaad rampzalig.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:43

Teugels zijn inderdaad wel kort (zeker als je ze zo laat zitten als voor het rijden, ik zou ervoor kiezen om of een leadrope mee te nemen of om de teugels aan 1 eind vast te maken, dus 1 klipje los).
Maargoed, hoop dat de TS er wat aan heeft.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:17

Sientje schreef:
Volgens mij is het een kwestie van evenwicht. Je paard loopt achteruit, en jij schiet automatisch vooruit om 'tegenwicht' te bieden. Denk dat het al een hoop scheelt als je je daarvan bewust wordt inderdaad. Pas wel op, want als je paard behalve achteruit ook omhoog gaat, kun je maar beter voorover zitten. ;)
Feit is wel dat je met je zithulpen natuurlijk beter kunt inwerken als je gewoon in het zadel zit. Probeer in elk geval je paard heel goed voorwaarts te houden, dan is de kans op zo'n plotse stop al kleiner.
Ik neem aan dat je wel rechtop zit als ze gewoon doorloopt? Zo niet, dus als je dan ook voorover kukelt, laat dan een keertje naar de ligging van je zadel kijken. Als daarvan het diepte/zwaartepunt te ver naar achteren ligt, en het zadel dus wat naar achteren kiept, kan het zijn dat je daardoor altijd voorover zit om het te compenseren.

ja als ze gewoon braaf loopt dan zit ik gewoon rechtop maar ik denk iid dat dat het is omdat ik dan denk dat ze dan wel vooruit loopt wat natuurlijk niet zo is.
laura1986 schreef:
Teugels zijn inderdaad wel kort (zeker als je ze zo laat zitten als voor het rijden, ik zou ervoor kiezen om of een leadrope mee te nemen of om de teugels aan 1 eind vast te maken, dus 1 klipje los).
Maargoed, hoop dat de TS er wat aan heeft.

en heb ik eens het geluk om zo'n paard te hebben dat als ze ergens van schrikt het echt niet uit maakt of ik er nu naast loop of niet.
maar iig heel erg bedankt voor alle tips!
Groetjes

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:19

Ik doe het ook, is gewoon een domme reflex.
Maar nog altijd voelt rechtop zitten voor mij alsof ik er niet goed bij ben en achter de beweging aanhobbel....
Dusja, de oplossing is jezelf er bewust van maken maar hoe...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:22

Past je zadel en ligt hij goed? Als het zadel niet goed ligt, of te klein voor jouw kont is, kiep je ook voorover!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:45

beantsje schreef:
Past je zadel en ligt hij goed? Als het zadel niet goed ligt, of te klein voor jouw kont is, kiep je ook voorover!

Dat ook, bij vorige vzpony lag t zadel niet goed (kieperde naar voor, is inmiddels vervangen) en dan kon ik ook onmogelijk rechtop zitten.

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:58

Ik heb dit probleem ook gehad en de enige tip die ik je kan geven is om constant bij jezelf na te gaan of je benen goed naar voren zijn of aan je instructeur vragen of hij meer op je houding gaat letten. Als je constant op je fout gewezen wordt leer je het vanzelf weer af, alleen moet je wel een beetje geduld hebben.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:19

Vroeger zat ik altijd naar voren omdat ik mezelf dan steviger vond zitten, het kwam denk ik vooral voor uit angst. Ik ging toen de hele tijd in de spiegel kijken om te kijken of ik goed zat. Dat is er nu vanzelf ingesleten. Gewoon constant aan denken, ik moet heeeel ver naar achter zitten. Gewoon heel overdreven. Dan slijt het er vanzelf in.

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:13

het zadel ligt goed iig daar ga ik wel vanuit.
ik ben blij dat ik niet de enige ben haha.
dankje voor alle tips!!

Lidy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:37

misschien kun je (als er spiegels hangen in de bak) jezelf in de spiegel controleren op je zit (:

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:31

je moet echt proberen achterover in het zadel te blijven zitten. Je paard voorwaarst rijden naar het punt dat hij eng vind en net doen of er niets aan de hand is en hem er langs heen rijden. Nooit opgeven steeds weer langs dat punt blijven rijden en aan het werk zetten zodat hij afleiding heeft en minder schrikkerig word. ik hoop dat het werkt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:42

je moet proberen je schouders naar achteren te drukken en heeeel verwaand te kijken. Dat helpt echt! Ik heb het probleem zelf ook :o

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:52

rayo_de_sol schreef:
maar ik ga dan voorover zitten en leg mijn benen naar achter en waarom ik weet het niet.
heeft iemand het zelfde probleem?
ik doe dit alleen maar als ze dan ergens niet langs durft.

deze houding aannemen is een reflex van je lichaam. Op momenten dat het spannend wordt wil het lichaam zichzelf beschermen door instinctief deze houding aan te nemen. Belangrijk op deze momenten is dat je jezelf lang maakt en voor je uit blijft kijken. (niet naar beneden). Hierdoor krijgt je paard vertrouwen dat jij het niet spannend vind en zal daardoor zelf spannende situatie's ook beter aankunnen. Ook je ademhaling kan je hierbij helpen; vooral rustig en lang uitademen door je mond (inademen door je neus) helpt om ontspannen te blijven zitten op je paard, wat je paard weer vertrouwen geeft. Veel succes!

rayo_de_sol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:23

Lidy_ schreef:
misschien kun je (als er spiegels hangen in de bak) jezelf in de spiegel controleren op je zit (:

er hangen geen spiegels maar in de bak gaat het al een stuk beter omdat ik weet als ik er nu afval is er niets aan de hand want ze kan toch nergens heen.
en op buitenrit is het natuurlijk anders want als ik er dan vanaf val kan ze overal heen.
en ik zit ook de hele tijd met de gedachte door mijn hoofd : als ik nu eraf val ben ik der kwijt.
en die gedachte moet je nou juist NIET hebben.

bedankt voor de tips!!
xx