Fries van 10 jaar nog dressuurmatig leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

Fries van 10 jaar nog dressuurmatig leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 14:15

Hoi,

ik hoop dat het hier goed staat.

Ik heb een friese merrie van 10 jaar. Nu is ze nog niet echt goed beleerd en heeft ze vooral voor de wagen gelopen. Denken jullie dat het nog mogelijk is om dit paard goed dressuumatig te leren rijden? en hebben jullie misschien tips met vzh of dressuur zadel, soort bit etc etc?

upendo

Re: Fries van 10 jaar nog dressuurmatig leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:17

Natuurlijk!
Met veel lessen komt dat wel goed hoor. :)

Een gewoon trensje en een goed passend zadel zal voldoen. :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:25

Het belangrijkst is goede begeleiding zoeken in het aanleren. Verder gewoon op een (dubbelgebroken)trens en een goed passend zadel. Of dat dressuur of vzh is, is persoonsafhankelijk.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:36

begin bij het begin.
Ga niet denken Oooh god ze al tien we moeten opschieten. Je hebt nog alle tijd.
Het zadel is eigenkeus zorg wel dat het goed past bij je paard. Dat geld ook voor het bit. Ik zou beginnen met een dubbel gebroken. Maar je moet echt zelf aanvoelen wat het fijnste is. Voelt het niet goed probeer dan wat anders.

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:59

natuurlijk kan dit nog met een 10 jarig paard gewoon lekker de tijd nemen! een paard is nooit te oud om te leren ;)
maar een goed passend zadel is erg belangrijk, houd dit ook in de gaten de komende jaren of dit goed blijft liggen omdat het paard zich qua bespiering misschien wel erg aan gaat passen doordat het nu bereden word i.p.v voor de kar.
ik zou gewoon lekker een dubbelgebroken watertrensje erin den :)

succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:01

10 is juist een hele mooie leeftijd, zeker voor een fries, je kan beter met 10 beginnen op een goeie manier dan op 4 jarige leeftijd en te snel willen,
Bedenk ook dat koudbloeden heel laat af zijn en op 10 zijn ze er juist klaar voor.

Qua hoofdstel zou ik b.v met kaptoom beginnen en daarover een hoofdstel met een myler bitje, of dubbel gebroken.
Kijk eens op de site http://www.paardenbegrijpen.nl is zeker een hele fijne manier om je fries dressuur aan te leren

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:16

Een paard van 10 jaar kan nog makkelijk dressuuroefeningen aanleren. Het kan misschien iets langer duren voordat het paard de oefeningen begrijpt. Maar te snel dingen aanleren is toch niet goed. Een paard moet het ook in zijn hoofd allemaal kunnen verwerken.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:45

Jahoor, natuurlijk kan dat. Het gevaar is alleen dat je zelf te snel goed resultaat wilt. Neem de tijd om rustig op de bouwen, want net als bij mensen: hoe ouder hoe langzamer ze leren en hoe minder soepel ze worden ;) Misschien kan je dresuurlessen nemen? In ieder geval veel plezier!

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:16

het moet wel kunnen, als je begint bij het rechtrichten en niet te vlug wilt.

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:35

Hoi, ook ik denk dat dit nog zeer goed kan hoor!
Toevallig heeft een vriendin ook een pony van 10 gekocht (en die kon nog weinig) en die rijd nu (4 jaar later) officiele wedstrijden B-niveau.
Dus het kan wel,
maar je moet rustig aandoen.

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:48

Kan best, gewoon zelf ook veel geduld hebben en ook een goede instructeur die jullie kan begeleiden

jndekoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:11

Het is inderdaad waar dat friezen meestal later worden ingereden dan andere paarden, namelijk 6 jaar ipv 3 jaar. Omdat ze voor de kar heeft gelopen zal der achterhand sterk ontwikkeld zijn en dat zou dus ook alleen maar in je voordeel kunnen werken als je je paard nageeflijk wil gaan rijden. Een dressuurzadel zou ik sowieso kiezen omdat je je daar vooral op wil gaan focussen, qua bit zou je iemmand anders tip beter kunnen gebruiken.

Evita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:08

hoi /3
ik vroeg me af hoe je het dressuur zelf kan leren?.
mijn pony is 15 /3
gr eva *\o/* -O- *\o/*

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:11

natuurlijk kan dat! mijn paard is op haar 13de beleerd en is nu bijna 16 en kan een nette B proef rijden en kent wat oefeningen uit de L. Gewoon goed les gaan nemen.

Ik ben begonnen op een vzh zadel en ben nu net over gegaan op een dressuur zadel.
en tja, kwa bit.. gewoon testen hoe het paard het doet op verschillende bitten. ik ben begonnen met een dubbel gebroken bit.

succes!

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:52

Natuurlijk kan dat !

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:05

tuurlijk!

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:08

WOOW leuk, ik heb een beetje hetzelfde idee enkel is die van mij bijna 7 .. Weetje wat het is, en mij geleerd is door oude rotten uit het vak ( Thirza Schraa, bekent in de natural horsemanship) Dat elk paard aangeeft wanneer hij/zij er aan toe is, zij had zelfs nog een bergpaard van 9 rondlopen die ze toen pas zadelmak ging maken. Ze zijn nooit te oud om te leren, enkel is het natuurlijk wel zo dat ze langzamer leren.
MEt friezen heb je echter meer tijd en geduld nodig, maar wat erin zit , gaat er niet zo gemakkelijk meer uit.. De stugge nuchtere eigewijze en goudeerlijke fries blijft natuurlijk daar.. KWPN-ers leren misschien sneller, maar zijn het ook wel sneller kwijt. Bij een fries, wat er eenmaal in zit krijg je er niet zomaar uit!

Dat merk ik nu zeker wel met die van mij.

Ik zou zeggen geef het gewoon een kans, want de ene fries is wel dressuurgeschikt en de ander niet. Maar net waar het bloed vandaan komt en hoe het lichaam in elkaar steekt. Het gaat de ene fries gemakkelijker af dan de ander...

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:13

OOhja,
Wat tuig betreft, is het belangrijker om te kijken hoe je fries gebouwd is en wat bij jouw past. Een dressuurzadel is risicovol bij het inrijden, je zit er zelf minder stevig in en bij het inrijden kunnen ze nog wel eens een bok geven natuurlijk. Ik zou voorstellen om te beginnen bij een VZH en als ze eenmaal op niveau loopt en het risico van eigenwijsgedrag minder is , over te gaan op een dressuur. Maar ligt er net aan hoe jij in het zadel zit. Als jij prima in een dressuurzadel kan blijven zitten dan kun je daar meteen voor kiezen.

Wat een bit betreft, raad ik aan om te beginnen bij een dikke gebroken D-trens ( bij die van mij ook gedaan) omdat ze moet wennen aan het idee dat het bit op verschillende manieren gebruikt wordt en anders is als voor de wagen te lopen. Geduld is een schone zaak en bij friezen aan te raden.

Hoop dat je er wat aan hebt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:17

midgie schreef:
10 is juist een hele mooie leeftijd, zeker voor een fries, je kan beter met 10 beginnen op een goeie manier dan op 4 jarige leeftijd en te snel willen,
Bedenk ook dat koudbloeden heel laat af zijn en op 10 zijn ze er juist klaar voor.

Qua hoofdstel zou ik b.v met kaptoom beginnen en daarover een hoofdstel met een myler bitje, of dubbel gebroken.
Kijk eens op de site http://www.paardenbegrijpen.nl is zeker een hele fijne manier om je fries dressuur aan te leren

Een fries is geen koudbloed, maar een warmbloed.

Dit paard heeft voor de kar gelopen, dus denk dat ie wel heel snel onder het zadel alles snapt. Als je eerst maar gewoon met stemhulpen begint en deze langzaam vervangt met beenhulpen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:20

Als er een stang werd gebruikt bij het mennen is de overgang voor je paard misschien gemakkelijker met een ongebroken trens. Dit is het vriendelijkste bit, zelfs nog wat vriendelijker dan een dubbelgebroken bitje, al is dat ook een goede keuze natuurlijk.
Maar misschien is het voor je paardje gemakkelijker en duidelijker om een ongebroken, al dan niet met tongruimte, te gebruiken.
In elk geval is het geen probleem om nu nog dressuur te leren, vaak gaat het zelfs beter met een paard dat al wat ouder en koeler in het hoofd is!
Succes!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:11

Ja het kan! Niet te veel en te snel willen, maar het is mogelijk.
Ik ben mijn Gelderse met 10 jaar ook aan het omscholen en die is actief voor de wagen gezet (marathon e.d.).

Begin bij het rechtrichten en nemen van goede instructie.
Voor het begin vooral simpel houden met een normaal hoofdstel en een dubbelgebroken bitje.
Een goed passend zadel is heel belangrijk en laat het op tijd nakijken door een goede zadelmaker, want er veranderd veel in de bespiering.

Niet verwachten dat je morgen met een grand prix mee kan doen en dan komt het helemaal goed.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:27

Kan prima hoor.
mn zus en ik hebben een haf van 9 , bijna 10.
bijna alleen maar mee buiten gereden of gehobbeld in de bak. sinds dec. fanayiek aan het werk en nu bijna klaar voor een b proef

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:29

tuurlijk gewoon doen! Mijn pony is ook pas op zn 10e beleerd en ik heb haar nu l1 met winstpunten dus!

Sarih

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:05

Hallo ik had eens een vraagje
Ik heb een 16 jarige merrie bwp
ik rij nu 2 jaar wedstrijden met haar
en mag op die 2jaar nu naar L1 met Lrv
Maar ik denk dat ik niet verder ga geraken met mijn merrie ?
Kan iemand me wat tips geven aub x