Leeftijd? Of toch iets anders... (overgangen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leeftijd? Of toch iets anders... (overgangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:08

Heeft ze nou alweer een topic?? Ja, ze heeft alweer een topic. :j
Ik zit namelijk al een behoorlijke tijd met een probleempje, of beter gezegd; Kim zit ermee.
Eerst gooide ik het op haar leeftijd, maar nu ze over een klein maandje 6 wordt, wil ik toch graag weten of ik het met bepaalde oefeningen zelf op kan lossen.

En natuurlijk heb ik eerst met de zoekmachine gezocht naar een dergelijk onderwerp, maar aangezien ik daar geen bevredigende antwoorden heb kunnen vinden, waag ik toch maar een topic. :)

Om maar met de deur in huis te vallen; Kim vindt de overgang draf-galop en galop-draf heel erg lastig.
Niet zomaar lastig, maar ze lijkt het écht niet te begrijpen.
Zowel onder het zadel als in vrijheid weet ze niet waar ze haar benen moet laten.
Soms gaat het goed, maar dat is toch wel zeldzaam.
Ze struikeld letterlijk over haar eigen benen en weet gewoon niet hoe ze ze moet plaatsen.
Overgang stap-galop gaat trouwens wel erg soepel en wissels maakt ze vloeiend.
Protest is ook uitgesloten, ik ken Kim hier goed genoeg voor.

Galop - Draf ; Sprongetjes met de voorbenen gestrekt vooruit om af te remmen en vervolgens tot stilstand. Vanuit stilstand in draf.
Nou zal dit voor Kim zelf niet zo erg zijn, maar onder het zadel is dit erg moeilijk uit te zitten.
Afbeelding

Draf - Galop ; Zelfde soort sprongetjes als hierboven genoemd, maar uiteindelijk toch wel een normale galop.
Afbeelding

Ik plaats hem bij Praktijkproblemen, omdat dit onder het zadel toch wel het grootste probleem vormt.
Aangezien ik niet kon vinden hoeveel foto's je hier mag plaatsen, laat ik toch maar 5 afbeeldingen zien. :)

Nou ben ik wel benieuwd of dit nog door haar leeftijd komt of dat ik het misschien zelf op kan lossen door middel van iets anders.
Ik hoop morgen een paar reacties te kunnen lezen. :)

Voorbereiding om naar draf te gaan;
Afbeelding

Same here;
Afbeelding

Overgang;
Afbeelding

Alvast bedankt voor de moeite. :)

Barbabientje

Re: Leeftijd? Of toch iets anders... (overgangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:12

haha sorry net een hertje in die film..

Maar misschien dat het inderdaad nog steeds haar leeftijd is. Dit heb ik in ieder geval nog nooit gezien. Of anders toch nog goed oefenen met schijnovergangen...

Succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:37

Hang er eens een ploeg achter of zet hem voor een huifkar, maar zo'n paardje is niet bedoelt voor wat oefeningen onder het zadel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:43

Dat vind ik ontzettend krom. Kim is ontzettend leuk als rijpaard, daar durf ik veel om te verwedden.

Ik denk dat dit misschien inderdaad nog steeds de leeftijd is, al heb je wel enigzins gelijk als je zegt maar ze is ál 6...
Ik denk dat je er hoe dan ook niet heel veel aan kan doen, Kim is en blijft Kim :) En volgens mij krijgt ze al wel genoeg training ed, wie weet gaat er daardoor op den duur gewoon uit. Oefening baart kunst!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:44

Ah, ik denk dat het komt omdat ze vanuit haar achterhand nog niet sterk genoeg is. Het lijkt wat op wat de mijne vroeger wel eens deed, alsof de benen niet doen wat het hoofd wil. Nu ze een stuk sterker is gaan ed overgangen ook keurig.

Dit kan je op verschillende manieren oplossen, belangrijkst is dat ze sterker en daarmee bewuster wordt in de achterhand. Ik gebruik daarvoor het ´aan de hand werken´, maar bewust(er) longeren of zelf inspannen kan ook helpen. Heuveltjes lopen schijnt ook erg goed te helpen. Maar het kost wel even tijd ;)

Owh, en nouja, dat ´zulke´ paarden niets kunnen, je weet zelf vast al dat dat onzin is. Zoek voor de grap ook eens foto´s op van Stefan Vierhaus, die heeft ook een ongelovelijk gaaf koudbloed :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:28

stap-galop en wissels? Ik neem aan dat je een eenvoudige wissel bedoelt, dus stap-galop-stap. Ik zou juist die overgang even laten voor wat het is en met de draf-galop-draf overgangen gaan werken, want zo te zien is dit een gebrek aan kracht, ze valt nl volkomen op de voorhand. Hoe is de kwaliteit van je galop?

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:42

Probeer haar wat sterker word in de achterhand. Dat helpt veel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:46

Veerle90: Ik denk dat Kim van schijnovergangen in de war zal raken.
Als ik (of Rowan) haar de ene keer naar galop rijden zonder dat ze ook werkelijk mag galopperen en de andere keer moet ze het wel, dan denk ik niet dat ze dat snapt.

Aeolusnr1: Het perfecte voorbeeld van Vooroordeel!

__Lotte: Klopt, Kim kan harstikke mooi lopen als wij daar echt mee aan de slag zouden gaan.
Ze kan mooi aan de teugel lopen en prachtig strekken in draf, maar we gaan toch meestal met haar naar buiten. :o
En af en toe springt Rowan met haar onder het zadel.
Ik hoop dat je gelijk hebt. :j

RianneH: Ja, zo lijkt het voor mij ook; haar benen doen niet wat haar hoofd wil.
Oh, dat komt wel mooi uit; we zijn net weer begonnen met lange lijnen en we hebben op de manege ook een heuveltje.
Daar kan ik dan met haar gaan oefenen.
Ik wil binnenkort die nieuwe longeerhulp eens proberen, lijkt me erg vriendelijk in gebruik.

Lielle: Zo klinkt het inderdaad alsof ze hogere dressuur oefeningen aan het doen is, maar ik bedoel in vrijheid.
Onder het zadel springt ze soms per ongeluk over, maar ik bedoel dus in de wei.
Afbeelding
De kwaliteit van de galop is redelijk, maar dat ligt ook aan haar humeur.
Over het algemeen maakt ze erg ruime passen, die wel wat moeilijk uit te zitten zijn.

Caressaaa: Ja, dat ga ik proberen. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:49

Volgens mij springt ze op het laatste filmpje alleen voor over en niet achter, of ik mis dat telkens net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:51

Nu ik dat zo bekijk springt ze de eerste keer wel achter over, maar de tweede keer niet. :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:52

Is het niet een kwestie van veel doen? Dus gewoon stug elke keer die overgangen rijden?

Die van mij maakte bijv. bij de overgang van stap naar draf altijd een soort sprongetje. Na verloop van tijd was dit er helemaal uit, dus denk dat het een soort gewoonte of gebrek aan kracht was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:54

als ze dat in vrijheid doet is het al helemaal een teken van onbalans en gebrek aan kracht. Ik zou eerst eens gaan werken aan kracht achter, en meer op het achterbeen krijgen, door juist te schakelen in draf. Schijnovergangen zoals Veerle aanraadt zijn een heel goed middel, maar dan moet je galop al redelijk bevestigd zijn, en moet ze dus ook al kunnen sluiten, iets wat ik betwijfel.

Overigens heeft Aeolus wel degelijk een punt, paarden als Kim zijn niet gefokt voor de dressuur, en zijn geen echte galoppeurs dus dat ze het er moeilijk mee heeft, is heel begrijpelijk.

RianneH, zo zie ik het ook. Ze wisselt alleen voor. Ze zit eerst in de linkergalop, dan overkruist en vervolgens weer in de linkergalop.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:02

Ik zag ook dat ze overkruist galopeerde na de eerste 'wissel'. Ik heb een tijdje geleden een paardje bijgereden dat dit ook deed in galop. Zowel in vrijheid als onder het zadel zat die vaak overkruisd en hij wisselde ook veel tijdens de galop (dus enkel met de achterhand wisselen, van correct naar overkruisd en dan weer naar correct)
Hij had toen niet voldoende evenwicht een ook zijn achterhand was, zoals hier ook al vaker aangehaald werd, niet sterk genoeg.
Ik zou dus ook denken van die achterhand wat meer te gaan trainen... Maar ik weet niet of dit de oplossing is op de kernvraag van dit topic, de overgang naar draf ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:03

zeker weten van wel, je kunt pas een goede overgang rijden als je paard die vanuit achter kan uitvoeren. Nu kan hij achter niet dragen en 'valt' hij dus maar in de andere gang (heel goed te zien in de galop-draf overgang op de eerste twee foto's na de twee filmpjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:05

Jibbel: Dat ben ik na het lezen van de reacties inderdaad van plan. :)

Lielle: Ze kan inderdaad niet sluiten, het gaat allemaal soms nog erg ongecontroleerd.
Ik weet dat Trekpaarden niet voor de dressuur gefokt zijn en ik verwacht ook echt geen hoogstandjes van Kim.
Maar ik vind het wel een belachelijk vooroordeel, want ze heeft prima gangen, voldoende nek en zoals het bij Aeoles overkomt, zijn trekpaarden alleen geschikt om een kar te trekken.
En dat is gewoon complete onzin.

JusticeWH: Ik denk dat evenwicht ook een beetje mee speelt bij Kim.
Als ik op buitenrit de teugels wat ontspannen laat hangen, zoekt ze elke keer weer mijn hand op.
Ze heeft die 'steun' nodig, anders gaat ze ook erg 'dronken' lopen.
Ze loopt dus nog niet helemaal op eigen benen.

Ik wil deze hulpteugel gaan gebruiken.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:05

Lielle schreef:
zeker weten van wel, je kunt pas een goede overgang rijden als je paard die vanuit achter kan uitvoeren. Nu kan hij achter niet dragen en 'valt' hij dus maar in de andere gang (heel goed te zien in de galop-draf overgang op de eerste twee foto's na de twee filmpjes).

Mooizo, bedankt, heb ik ook weer wat bijgeleerd vandaag :D

edit, koudbloedkim: het paardje dat ik reed zocht idd ook steeds contact met mijn hand, als ik hem lang liet zakte hij mee met mijn hand wat opzich goed is maar hij bleef steeds wat 'in de krul' lopen en ontspande niet volledig, na het trainen van zijn achterhand en een check-up van zijn rug ging dat al stukken beter. Met de hulpteugel heb ik geen ervaring.
Laatst bijgewerkt door JusticeWH op 25-03-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:07

wat wil je met die teugel bereiken en waarom juist die teugel?

Ik zou haar juist leren om op eigen benen te lopen, lange lijnen rijden buiten en niet in je hand laten hangen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:11

aeolusnr1 schreef:
Hang er eens een ploeg achter of zet hem voor een huifkar, maar zo'n paardje is niet bedoelt voor wat oefeningen onder het zadel.

Goh, kort door de bocht zijn is ook een kunst! :Z

KBK; Ik heb geen idee maar moest stiekem wel lachen toen ik die hertensprongetjes zag..
Hopenlijk ligt het aan de leeftijd en gaat dit vanzelf weer over. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:13

Ik ben een beetje anti-hulpteugel. :o
Maar ik heb me in deze verdiept en ik vind hem erg vriendelijk in gebruik.
Ik wil hem gebruiken om haar beter voor haar rug te laten lopen en die hiermee sterkter te maken.

Lange lijnen heb ik gisteren gedaan en dat gaat eigenlijk gewoon perfect.

Als ik haar niet in mijn hand wil laten hangen, moet ik de teugels echt helemaal losgooien en dat risico wil niet nemen, want als ze schrikt ben ik eerst een minuut bezig om mijn teugels op maat te maken.

Hannah_Menno: Dankje. :j
Het zit echt niet fijn, je wordt dan echt gelanceerd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:14

En misschien longeren met een pessoa? Die stimuleert toch de achterhand? Als ze die tenminste in maat XXXXXXL voor Kimmie hebben! :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:17

KoudbloedKim schreef:
Ik ben een beetje anti-hulpteugel. :o
Maar ik heb me in deze verdiept en ik vind hem erg vriendelijk in gebruik.
Ik wil hem gebruiken om haar beter voor haar rug te laten lopen en die hiermee sterkter te maken.

Maar waarom dan deze? Waarom zorgt die ervoor dat ze beter over de rug gaat lopen? Ik mis bij jou het inzicht in wat er gebeurt met rijden, en waar nu precies het probleem zit. Wat zegt je instructeur ervan?

Citaat:
Als ik haar niet in mijn hand wil laten hangen, moet ik de teugels echt helemaal losgooien en dat risico wil niet nemen, want als ze schrikt ben ik eerst een minuut bezig om mijn teugels op maat te maken.

dat hoeft toch niet? Dat kan in een paar seconden, kwestie van met een hand het uiteinde van je teugels vast houden, en met de andere ver naar voren grijpen. Zolang zij in jouw hand mag hangen gaat ze echt achter niet sterker worden. En de teugel die je hierboven beschrijft, stimuleert het hangen ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:19

Hoeveel en wat voor werk verricht ze ongeveer in een week?

Persoonlijk ben ik bang dat je met deze hulpteugel alleen maar meer op de voorhand zal komen ipv die achterhand eronder schuiven. Jij zal dus zelf ook bewust moeten gaan longeren om dat effect tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:24

Hannah_Menno: Ik denk dat ze die inderdaad niet hebben in haar maat, en ik zou hem ook niet graag willen. :o

Lielle: Die hulpteugel, omdat ik de rest te onvriendelijk vind.
Dit is de enige hulpteugel die ik voor Kim zou willen gebruiken.
Ik heb geen instructeur met Kim.
Met mijn vorige paarden (toen was ik nog gezond) heb ik wel jarenlang 2 keer in de week gelest op een privé-stal en wat ik daar geleerd hebt, probeer ik grotendeels over te brengen op Kim.
Ik heb haar zelf ingereden en dit is eigenlijk één van de weinige problemen waar we tegenaan lopen.

RianneH: Op dit moment gaat ze zo'n 3 keer per week aan het 'werk'.
Meestal 1 keer per week een buitenrit, en de andere 2 keer longeren/lange lijnen en af en toe een sprongetje.
Dat laatste dus echt heel af en toe, omdat het niet goed is voor haar gewrichten, maar ze vindt dat wel helemaal geweldig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:28

ik snap alleen nog steeds niet waarom je nou precies deze teugel pakt en of je de werking ervan en dus het nut voor Kim snapt. IMO stimuleer je er alleen maar mee dat ze in de teugel gaat hangen en nog meer op de voorhand duikt, en dat is nu net wat je niet wil.

Geen les, tja. Zo te lezen zou je best wat hulp kunnen gebruiken, en wie niet.

maar goed, ik heb mijn steentje bijgedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:31

Ik heb dat nu toch wel genoeg uitgelegd? :=
Ze hangt dan misschien wel in de teugel, maar het maakt wel haar rug sterker.
En les, dat zou ik best weer willen, maar dat gaat gewoon niet lukken met mijn gezondheid. :n Sorry.

Wat misschien nog wel handig is om te weten; met springen lukt het Kim wel om een paar passen voor de sprong netjes in galop te gaan en na de sprong in galop te blijven.