nut en effect van balkjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

nut en effect van balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:22

ik kwam op het idee vanwege een ander "probleempje".
maar ik vroeg me af of je balkjes lopen kan gebruiken om draagkracht te verbeteren. in andere worden kunnen paarden sterker worden in de achterhand door over balkjes te lopen.
ik weet dat het wel eens voor verruimen aanleren gebruikt wordt, maar verder heb ik hier eigenlijk weinig ervaring mee.
ik zou graag de kracht en balans van mijn verzorgpaardje verbeteren. en wil dan weten of het ook in galop een goed middel is om haar een rustige galop met meer sprong te laten maken. nu gaat ze nog veel te hrad en vaak plat door de bochten en springt dan overkruist of valt uit de galop. terwijl ze het wel kan, dat heeft ze laten zien. het is alleen erg moeilijk het vast te houden. kan ik balkjes gebruiken om haar niet alleen rustiger te laten galloperen, maar ook meer in balans en meer op het achterbeen zodat ze meer sprong gaat maken?
zijn balkjes een goede manier om kracht in de achterhand op te bouwen? ( in draf dan wel gallop?)
en hoe kan je ze dat het beste neerleggen, hoe gebruik je ze voor het ene en het andere. wat is de afstand die je aan moet houden. kunnen ze alleen op een rechte lijn, of kan je ze ook op een volte of in de hoeken gebruiken?

zoals ik zei, ik heb weinig ervaring met balkjes lopen, maar ik ben benieuwd. ik ben al met andere oefeningen bezig om haar achterhand te versterken (zie tempowisselingen, overgangen, zijgangen) maar ik hoor graag meer. als blijkt dat het geen goed middels is om de achterhand te versterken dan hoor ik dat ook graag. dan is het namelijk een leuke afwisseling in de training. ook dan zou ik graag wat meer informatie over het gebruik willen.

brand los! :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:29

abeltje_xx schreef:
ik kwam op het idee vanwege een ander "probleempje".
maar ik vroeg me af of je balkjes lopen kan gebruiken om draagkracht te verbeteren. in andere worden kunnen paarden sterker worden in de achterhand door over balkjes te lopen.Balans kun je zeker verbeteren met balkjes! En door een betere balans kun je veel beter de achterhand sterker maken met overgangen en tempowisselingen...dus het is zeker nuttig!
ik weet dat het wel eens voor verruimen aanleren gebruikt wordt, maar verder heb ik hier eigenlijk weinig ervaring mee.
ik zou graag de kracht en balans van mijn verzorgpaardje verbeteren. en wil dan weten of het ook in galop een goed middel is om haar een rustige galop met meer sprong te laten maken. nu gaat ze nog veel te hrad en vaak plat door de bochten en springt dan overkruist of valt uit de galop. terwijl ze het wel kan, dat heeft ze laten zien. het is alleen erg moeilijk het vast te houden. kan ik balkjes gebruiken om haar niet alleen rustiger te laten galloperen, maar ook meer in balans en meer op het achterbeen zodat ze meer sprong gaat maken? Als ze erg rent in de galop zou ik dat eerst verbeteren door op de volte de buitenschouder te begrenzen met de buitenteugel, zodat ze de buitenschouder naar binnen plaatst, hierdoor zal ze vanzelf al meer gaan dragen op de achterhand en in tempo terug nemen. Maar om met een ongecontroleerde galop over de balkjes heen te crossen is niet zo een plan...beetje gevaarlijk vind ik zelf. Maar als je de galop eenmaal onder controle hebt is balkjes galopperen juist weer goed voor de balans wat weer effect heeft op de gedragenheid en dus de sprong
zijn balkjes een goede manier om kracht in de achterhand op te bouwen? ( in draf dan wel gallop?)
en hoe kan je ze dat het beste neerleggen, hoe gebruik je ze voor het ene en het andere. wat is de afstand die je aan moet houden. kunnen ze alleen op een rechte lijn, of kan je ze ook op een volte of in de hoeken gebruiken?in draf leg je de balkjes op ongeveer 1.45 m, in galop 2.90(dacht ik)(voor een paard trouwens!!!) Je kunt ze rechtuit leggen. Maar ook op een volte, dan doe je de afstanden in het midden van de balk, en zo kun je ook nog eens afwisselen of je de binnenkant neemt(pas verkorten) of buiten kant(pas verlengen)

zoals ik zei, ik heb weinig ervaring met balkjes lopen, maar ik ben benieuwd. ik ben al met andere oefeningen bezig om haar achterhand te versterken (zie tempowisselingen, overgangen, zijgangen) maar ik hoor graag meer. als blijkt dat het geen goed middels is om de achterhand te versterken dan hoor ik dat ook graag. dan is het namelijk een leuke afwisseling in de training. ook dan zou ik graag wat meer informatie over het gebruik willen.
Succes!!
brand los! :D

Caressaaa

Re: nut en effect van balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:40

Balkjes zijn voor mij altijd een fijne hulp geweest, ivm het inschatten van de afstand en daar je tempo aan aan te passen.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:25

Wij legden alltijd op de lange zijde 2 balkjes neer aan het begin en aan het einde. En dan tellen hoe veel sprongen je er tussen doet en dan er proberen en meer van te maken(dus verzamelen) en dan weer proberen er minder van te maken(dus verruimen).

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:44

balans wordt ook beter.

petitparis

Re: nut en effect van balkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:50

ik sluit me aan bij M-Vainqeur

in draf prima, pas de afstanden een beetje aan zodat ze kortere of juist iets ruimer passen moet maken. Maak er cavalletti van (balkjes 15-30cm van de grond) en je traint meer spier- en draagkracht, leg altijd meerder balken op rij zodat je paard niet de verleiding krijgt erover te springen.
in galop zou ik het begin niet over balkjes gaan, als je paard echt weinig balans heeft in galop, zal het allesbhalve rustig en gecontroleerd over de balkjes gaan (lees: nog steeds snel en grote sprongen afgewisseld met hele korte en in het slechtste geval zelfs tegen/op een balk met struikelen tot gevolg.
als je toch richting galop wil, kan je beter een draf reeks met als laatste een klein kruisje, dan draaf je eerst rustig over de balkjes en springt aan vlak voor het kruisje en gaat na enkele galopsprngen terug in draf.
Vraag wel iemand die ook een beetje verstand heeft met de afstanden...