Mijn paard staat werkelijk noooit stil!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Mijn paard staat werkelijk noooit stil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 12:13

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben...
mijn paard staat werkelijk nooit stil.
Bij de hoefsmid staat hij niet stil, hij hangt enorm op de hoefsmid en zodra hij weer 4 voeten op de vloer heeft gaat ie weer rondjes draaien en zijwaarts lopen.

Met poetsen staat hij ook nooit stil, altijd draaien en als hij aan 2 kanten vast staat gaat hij met zijn voorbenen schrapen.

Tijdens het rijden is stilstaan ook een drama. Ben gelijk de aanleuning kwijt en het lukt hem misschien 2 seconden, dan gaat hij weer dribbelen en achteruitlopen.

Met opstijgen is het dus ook moeilijk, loopt altijd al weg voordat ik er goed en wel op zit.

Ik weet dat het mijn fout is en dat ik niet consequent genoeg ben, en dat ik er aan moet werken, daarom hoop ik dat jullie wat tips hebben zodat ik er nu echt iets aan kan gaan doen.

Alvast heel erg bedankt.

Sietara

Re: Mijn paard staat werkelijk noooit stil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:16

mijn paard was dat ik haar kocht een ramp aan een touw, alle kanten ging ze op... regelmatig haar rustig laten staan en bij ongewenst gedrag negeren... goed gedrag meteen belonen... veel geduld en vaak oevenen dan komt het vanzelf goed!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:29

ik heb het met mijn vp niet zo heftig, maar wel dat ze tijdens het rijden gewoon niet stil wil staan, toen ben ik op een gegeven moment als ze niet stil ging staan op het moment dat ze stil moest staan haar naar achter laten lopen tot ze op het punt kwam waar ze stil moest staan. dit heb ik ook geoefend met grondwerk. het duurt even, maar het werkt wel.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:35

Herkenbaar :Y)
Mijn paard heeft het erg moeilijk met stilstaan in de bak. 2 passen achteruit voor eentje vooruit werkt bij ons echt niet. Hij staat gewoon niet graag stil! Ik beloon hem wel altijd gelijk als hij (zelfs maar voor 0,5 sec.) stil staat als ik het hem vraag.
Ook bij het poetsen wil het stil staan niet vlotten, aan de ene kant al wat beter dan de andere. Ook hier weer gelijk belonen als hij even rustig stil staat. Dat draaien en keren zoveel mogelijk proberen te negeren denk ik. Het schrapen moet natuurlijk onmiddellijk gecorrigeerd met een strenge NEEN. Er zal heus wel een oplossing te vinden zijn, ergens, als ik ze gevonden heb laat ik het je weten ;) .

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 12:36

Haha, heeel graag Shanelle.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:59

Voor het opstijgen had ik hetzelfde probleem, mijn paard was 4 toen ik hem kocht en kon nog niks. om op te stijgen moest ik hem altijd in de hoek van de piste zetten, met z'n gezicht naar de muur en zn rechterflank ook naar de muur, dan heb je net iets meer tijd om op te stappen..

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:10

Wat heb je zelf allemaal ondernomen om zijn gedrag te veranderen?
Op welke manier stijg je op? Blijf je lang aan je paard hangen of zit je snel in het zadel?
Hoe oud is je paard?

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:14

chrisje_83 schreef:
Wat heb je zelf allemaal ondernomen om zijn gedrag te veranderen?
Op welke manier stijg je op? Blijf je lang aan je paard hangen of zit je snel in het zadel?
Hoe oud is je paard?

Mijn paard is 17.
Ik moet zeggen dat ik niet lang aan mijn paard blijf hangen, omdat ik redelijk lenig ben.
Zit er wel in 1 beweging op zeg maar.

Wat ik zelf al heb gedaan... tja. Met opstijgen moet ik zeggen dat ik meestal maar gewoon
snel ga zitten. Eigenlijk doe ik daar niets aan.
Wel geprobeerd natuurlijk, gewoon steeds stilzetten, met zijn hoofd naar een hek toe zetten enzo.
Maar het helpt allemaal niet echt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:29

En toch eens opstijgen door middel van een krukje? Uit onderzoek is gebleken dat de druk op een paardenrug aanzienlijk is bij het opstijgen. Dit is een eenzijdige belasting. Er zijn paarden bij, ook al stijg je in 1 beweging op, die daar moeite mee hebben. Met een krukje geeft aanzienlijk minder druk.
Daarnaast moet je het overige gedrag van draaien etc. negeren. Hoe moeilijk dit ook is. Elke reactie die je geeft, een gil o.i.d. als hij op moet houden is ook aandacht. Hij vraagt daar dan gewoon om.... Dus ik zou proberen te negeren.
De schimmel die ik heb gereden, deed dit ook, ik heb het genegeerd en naarmate de tijd verstreek is het gedrag over gegaan.

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:43

Hoihoi,
Mijn paard is ook zo onrustig! Gewoon een echte arabier! Het wordt wel minder nu hij wat ouder wordt.
Het heeft niets te maken met verkeerd opstappen ofzo. Hij heeft de rust niet om stil te staan.
Wordt zelf niet boos of gefrustreerd, want dat verergerd het!
Zet hem gewoon in een hoek of met z'n neus tegen het hek. Wacht tot hij even stil staat en snel opstappen!
Tijdens het rijden halthouden oefenen en als hij 1 seconde stilstaat, overdreven belonen.
Laat hem in iedergeval nooit achteruit lopen, dan maar weer vooruit.
Het heeft bij mij ook eindeloos geduurd, maar inmiddels staat hij stil met opstappen en halthouden en eigenlijk ook met poetsen.
Maar het komt weer terug als hij veel energie heeft of stress heeft.
Succes met je paardje!

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 14:45

Oke, dat met dat krukje opstijgen ga ik zeker eens proberen.
En negeren is ook een goeie tip, maar dat werkt waarschijnlijk niet tijdens het rijden hihi.
En als tie loopt te drentelen en draaien zegmaar, als ik er naast sta, gewoon niets zeggen, niet reageren?

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:50

Klopt, gewoon niets zeggen en afwachten tot hij stil staat.
Af en toe hoooo zeggen, mag best hoor. Als je hem maar de hemel in prijst als hij stil staat!
Succes verzekerd!!! (Bij mij in iedergeval wel ;) )

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:58

AmazingGirl schreef:
En als tie loopt te drentelen en draaien zegmaar, als ik er naast sta, gewoon niets zeggen, niet reageren?

Klopt.

De tips voor tijdens het rijden zijn al gegeven door Bojar.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:51

Inderdaad gewoon negeren, helpt het beste. En als ie stilstaat, goed belonen ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:42

Als mijn paard tijdens het borstelen/opzadelen gaat staan draaien corrigeer ik haar wel. En vaak tussendoor belonen als ze netjes stilstaat. Als ik nu 'Ho' zeg als ze gaat draaikonten gaat ze weer netjes stilstaan. :D

Dit kun je ook gebruiken bij het stilstaan met rijden. Mijn paard vond dat ook niet fijn en het beste werkt nog altijd met stem erbij (kan ook zonder, alleen reageert veel sterker op stem dan op zit).

Verder voor het weglopen tijdens het opstijgen. Eerst goed stil zetten voor je opstijgt en opnieuw zodra je zit en dan belonen. Ook als ze blijft staan even laten staan en belonen.

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:32

Zo herkenbaar!
Mijn pony deed dat ook.. ALTIJD!
Ik deed gewoon alsof mijn neus bloedde en draaide met hem mee. Op een gegeven moment had ze er geen lol meer in en gaf ze zich over. Succes!

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:43

heeeel veel laten wachten.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:41

chrisje_83 schreef:
En toch eens opstijgen door middel van een krukje? Uit onderzoek is gebleken dat de druk op een paardenrug aanzienlijk is bij het opstijgen. Dit is een eenzijdige belasting. Er zijn paarden bij, ook al stijg je in 1 beweging op, die daar moeite mee hebben. Met een krukje geeft aanzienlijk minder druk.
Daarnaast moet je het overige gedrag van draaien etc. negeren. Hoe moeilijk dit ook is. Elke reactie die je geeft, een gil o.i.d. als hij op moet houden is ook aandacht. Hij vraagt daar dan gewoon om.... Dus ik zou proberen te negeren.
De schimmel die ik heb gereden, deed dit ook, ik heb het genegeerd en naarmate de tijd verstreek is het gedrag over gegaan.

Klopt, mijn bijrijdpaard stond eerst ook niet goed stil bij het opstappen, het is een groot paard en ik ben maar klein.
dus voor ons beide (maar vooral haar rug) heb ik gekozen via een krukje op te stappen, ze staat gewoon stil ernaast, heerlijk!! :D