Aan één kant ruimer overstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Aan één kant ruimer overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:35

Ik zag vandaag bij het longeren dat mijn paard rechts ruimer overstapt dan links. Als hij linksom loopt is het bijna niet te zien (omdat zijn rechter kant dan iets langer is door de buiging), maar rechtsom is het behoorlijk duidelijk.

Ik neem aan dat hij het onder het zadel ook doet, maar hoor er eigenlijk nooit iets over.

Betekent dit dat hij eigenlijk altijd licht naar rechts gebogen loopt, of zit het meer in het linker achterbeen zelf?

En wat kan ik er aan doen? (Ik rijd western heb het dus het meest aan oefeningen á la klassieke dressuur.) Ik zou zeggen dat ik meer inbuigoefeningen linksom moet doen, maar sommige mensen zeggen dat dat averechts kan werken omdat hij dan rechts nog sterker wordt.

Wat denken jullie?

LindyH

Re: Aan één kant ruimer overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:36

Oh ja, ik bedenk nu dat linksachter eigenlijk altijd een zakke plek is geweest. Toen mijn paard daar ruim een jaar geleden echt een duidelijk probleem had is hij behandeld door een osteopaat (Michiel Schepers). Dat heeft goed geholpen en het probleem wat toen eigenlijk direct opgelost. Maar misschien heb ik er toen toch niet genoeg aandacht meer aan besteed om het 100% goed te krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:35

stapt hij ook scheef? Dus met de achterhand niet recht achter de voorhand? Zit je zelf recht? Heb je gelijke aanleuning op twee teugels?

Ik zou zelf toch zeker beginnen met het sterker maken van linksachter, en daar zijn talloze ofeningen voor. Ik rijd geen klassieke dressuur (whatever that may be) maar gewoon dressuur, en werk vooral met openen en sluiten op de volte, schoudervoor op de volte en in een later stadium ook op de rechte lijn. Veel overgangen (techt houden!) werkt ook goed, en wat erg fijn is, is volte wijkend openen in stap en als je op de gote volte aankomt, meteen aandraven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:53

Oke, dankje. Die laatste oefening kende ik niet en lijkt me erg nuttig.

Maar wat ik me wel afvraag... Zal het sterker maken van linksachter ervoor zorgen dat hij ruimer gaat overstappen? Is dat niet meer een kwestie van souplesse, of komt dat op hetzelfde neer?

Leokampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:29

Het lijkt erop dat je paard scheef is en dat de achterhand niet recht achter de voorhand loopt
Waarschijnlijk voelt hij op een teugel zwaarder.
Rechtrichten is de oplossing. Ik heb zelf net de ORUN cursus gedaan en bij abouthorses.tv een videocursus Rijtechniek gevolgd waarbij dit onderwerp, waarbij jouw symptonen ook werden genoemd, uitgebreid aan bod kwam.

Ik las vorige week dat een bedrijf deze videocurssusen weggeeft. Ik heb het voor je opgezocht:
http://www.ontwormingpaard.nl/page/combiclinic

Succes ermee!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:31

het is meestal een kwestie van beide. Om beter onder te treden hebben ze meer kracht nodig, maar ze worden er ook losser van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:55

Lijkt mij ook scheefheid, en dat kun je oplossen met rechtrichten, aan de hand en ohz. Ook als je western rijdt, maakt niet uit wat voor discipline je rijdt ;)

Verder is het denk ik de moeite waard om een sportmasseur naar je paard te laten kijken. Neus eens rond op http://www.happyathlete.nl Je woont niet ver bij mij vandaan :)) en ik kan je Hermineke de Ruiter aanraden. Ze is goed en eerlijk. Mijn paard wordt sinds 3 maanden door haar behandeld en is heel erg opgeknapt (mocht ook wel, hij zat ernstig vast in zijn been en rug) Het zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld de spieren aan de voorkant van het linkerachterbeen te kort zijn, daar kan een fysio gemakkelijk wat aan doen. Succes!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:31

Dat zou ik ook denken, maar ik doe altijd al ontzettend veel aan rechtrichten, en ik ga er behoorlijk ver in. Ik stijg zelfs aan beide kanten op, rij weinig langs de wand etc. (Ik doe trouwens ook de ORUN-cursus, maar daar heb ik het niet van :D)

Ik denk dus dat ik op zich wel genoeg doe om scheefheid te voorkomen, maar misschien niet om scheefheid te corrigeren, wat na die osteopaat wel nodig was.
Ik ga ermee aan de slag, en dan echt met de aandacht op linksachter.

Bedankt allemaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:12

LindyH schreef:
Dat zou ik ook denken, maar ik doe altijd al ontzettend veel aan rechtrichten, en ik ga er behoorlijk ver in. Ik stijg zelfs aan beide kanten op, rij weinig langs de wand etc. (Ik doe trouwens ook de ORUN-cursus, maar daar heb ik het niet van :D)

Ik denk dus dat ik op zich wel genoeg doe om scheefheid te voorkomen, maar misschien niet om scheefheid te corrigeren, wat na die osteopaat wel nodig was.

Bedankt allemaal!

Dat is absoluut geen rechtrichten! wel goed dat je het doet maar lees dit eens door: http://correctedressuur.webklik.nl/page ... chtrichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 18:40

Elisa2 schreef:
LindyH schreef:

Bedankt allemaal!

Dat is absoluut geen rechtrichten! wel goed dat je het doet maar lees dit eens door: http://correctedressuur.webklik.nl/page ... chtrichten

Dankje, maar ik weet echt wel wat rechtrichten is.
Ik bedoelde ook meer dat ik dingen doe om scheefheid te voorkomen. Verder doe ik ook rechtricht-dingen als schouder voor, schouder binnenwaarts, travers, op de volte stelling naar binnen en buiten, zijwaarts, bla bla bla. Maar ik had dus niet door dat mijn paard scheef was, dus heb ik nooit speciaal aandacht besteed aan de mindere kant, en dan kan je rechtrichtoefeningen doen wat je wilt, het paard blijft scheef.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:00

Sorry maar uit alles wat je schrijft blijkt dat je het niet weet..ieder paard is scheef en in alle diciplines behoor je te beginnen met rechtrichten iedere keer als je op je paard stapt.Dit doe je niet door oefeningen {dat is een hulpmiddel in een later stadium} maar vooral in de aanleuning.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 12:57

Dan versta ik er inderdaad iets anders onder. Maar of dat dan betekent dat ik het niet weet betwijfel ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:09

LindyH schreef:

Bedankt allemaal!

Wat ik heb gedaan is het probleem uitleggen per mail, zodat de fysio een idee had van wat haar te wachten stond. Tijdens de eerste behandeling werd duidelijk wat er was, en ook dat hij nog een rijtje behandelingen nodig zou hebben :(:) Voor die tijd was ik bezig met allerlei oefeningen maar ik kwam niet verder, paard bleef ook maar hardnekkig niet fijn tölten. En echt, ik heb van alles geprobeerd, met beslag, met verschillende manieren van rijden, met andere mensen (waarvan eentje de nodige rechtrichtervaring heeft) erop. Niets hielp. Omdat hij kramp had. Al jaren. En ik wist het niet (want hij is pas een jaar van mij, en ik kende hem alleen met pijn) maar hij is zo veranderd en loopt zo veel beter. Dus zelfs al heb je maar 1 behandeling nodig voor je paard, het doet 'm vast goed :) Veel meer paarden dan wij denken hebben spierpijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:17

Even voor de record...

Mijn paard is vlak na dit topic licht onregelmatig gaan lopen en was vorige week rechtsachter opeens stokkreupel. Hij bleek een hoefzweer te hebben. De DA heeft het opengemaakt en inmiddels is het helemaal verholpen.

Gisteren heb ik voor het eerst weer licht gelongeerd en was er helemaal niets meer te zien. Hij stapte aan beide kanten even ruim over.

Ik snap dus nu waarom dat ongelijk overstappen me nooit eerder was opgevallen en ik er ook nog nooit opmerkingen over heb gehad. Waarschijnlijk had hij het eerder gewoon niet. Met die scheefheid valt het dus ook wel mee.

De hoefzweer zat inderdaad in het andere been (rechtsachter), maar ik denk dat omdat hij daar pijn had, hij linksachter wat eerder neerzette waardoor die pas dus wat verkort was.