Buitenrit altijd feest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vajari

Buitenrit altijd feest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:52

Mijn Friese merrie van 4 heeft altijd iets nieuws - op stal, in de binnenbak en tijdens buitenrit.
In de bak en op stal komt het altijd wel goed.
Tijdens ritten ook, maar het is niet altijd even verantwoord.
Ik ben 3 keer alleen naar buiten gegaan, maar stond stil bij een brug, stopte bij alle opritten, en ging er vandoor.
De rest van alle ritjes, ik probeer er elke week 1 te maken, gingen redelijk goed - totdat er iets nieuws kwam.
Het lukt de laatste tijd vaker om een stukje voorop te rijden, ze vindt het leuk, totdat ze ineens beseft dat ze voorop loopt, dan zie je haar oren bewegen en vervolgens maakt ze een noodstop, sliding.
Verder draait ze ook regelmatig om, zakt iets door haar achterbenen en met haar voorbenen zet ze af zodat ze een hele rare sprong maakt.
En als laatste steigert ze soms - en soms gaat ze er een stuk vandoor - vaak wanneer ik even verslapt rijd.
Ik ben niet bang, en ik krijg haar altijd weer snel terug. Het schijnt dat haar moeder dit ook deed. Ik vind het alleen soms vervelend dat ze het doet, omdat ze natuurlijk ook een fietser kan 'raken'.
Ik snap dat ze niet meer alleen de weg op wil, kennelijk omdat ze het eng vind. Maar dat ze het ook doet, terwijl ze weg is met andere paarden, die 100% verkeersmak zijn, vind ik apart.
Wie heeft er tips=

Smoethie

Re: Buitenrit altijd feest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:01

probeer het op veilige plek voorop te rijden. Zodat je niemand kan verwonden. Bouw het elke keer op dus voordat zei doorheeft dat ze voorop loopt loop jij alweer naar achteren toe. Je moet proberen haar voor te zijn. Maar als ze omdraaid moet ze toch nog even voorop lopen en volhouden. Je moet niet ineens heel de bosrit voorop gaan lopen maar gewoon kleine stukjes.
succes

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:03

Dat doe ik ook, kleine stukjes.
Ze draait ook om, als ze midden in de groep loopt of achter.
Wat ik ben vergeten te melden is, wij hebben alleen maar polder / boerenweggetjes en dorpjes om doorheen te rijden, helaas geen bos...

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:06

wat doet ze als ze omdraaid en de groep loopt verder?

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:11

Klieren, beetje steigeren, draaien.
Ik geef haar genoeg teugel, drijf haar voorwaarts en doe daarna alsof er niks aan de hand is

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:50

Je hebt het hier over een nog heel jonge merrie, misschien wil je wel veel te veel, veel te snel van haar. Bouw eens wat rustiger op.
Heb je als voorbereiding op je buitenritjes eerst met haar aan de hand gewandeld zodat ze "buiten" al kent? Hoe lang zijn je buitenritjes met haar? Buitenritten zijn voor de meeste jonge paarden best spannend, die hou je in het begin dus kort zodat je het allemaal positief kunt laten zijn voor haar. Dan bouwen ze zelfvertrouwen op in plaats van onzekerheid.
Wat je hier vertelt geeft mij het beeld dat je merrie steeds onzekerder wordt in plaats van zekerder. Doe eens een stapje terug, dat kan bij zo'n jong paard heel veel opleveren.

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:04

Bij ons in het bos is het pad breed genoeg om met 2en langs elkaar te rijden, miss voelt ze zich dan zekerder. En kan je proberen de afstand tussen jullie erna groter te maken zodat de andere wat naar achteren gaat, gaat t dan mis is die ook weer zo bij jullie. Ik heb met die van mij ook heel veel boswandelingen samen gemaakt. Gewoon heel veel met der gewandeld aan de hand, ze schrok wel ooit, maar voelde zich dan zekerder omdat ik er dan naast liep.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:54

Ik zou zeggen buitenrit dus altijd stres voor het paard, voor het dier is het dus geen feest, misschien eens een tijdje gewoon lekker aan de hand wandelen en het dier vertrouwen geven.
Het probleem ligt in dit geval niet bij h et paard maar bij de gene die hem begeleid,

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:28

Als we met meer gaan buitenrijden, gaan we ook vaak naast mekaar rijden. We hebben hier best brede zandpaden en dan is het heel gezellig hoor, naast mekaar. Galopjes gaan ook vaak goed, met een bepaald paard wordt het wel wedstrijdje want die van mij en dat andere paard fokken mekaar op. Dat is minder.

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:46

Je kan het het beste opbouwen door aan de hand te lopen. Of een keer oefenen met een vriendin op de fiets ernaast? (op rustige plaatsen) Ik deed dat ook regelmatig bij een vriendin zodat het paard zich misschien meer op zijn gemak voelt?

Vajari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:34

Ik doe dit ook allemaal - lopen aan de hand - met een groepje naar buiten - of 2 aan 2. Verder is er vanaf dat ze veulen is veel met haar gelopen - ik weet wel dat ze in het begin niet eens langs een auto durfde - dus ja, er zit veel angst en wellicht onzekerheid van nature in.
Misschien inderdaad een stapje terug. Ik heb nu een route gevonden, waar ze wat relaxter door heen gaat (geen vrachtauto's, treinen e.d.)
Misschien moet ik voorlopig die route blijven volgen -- maar -- ook tijdens die route draait ze zomaar om... maar wel minder heftig.