Paard kent hulpen galop niet. Hoe te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe92

Paard kent hulpen galop niet. Hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:19

M'n tante heeft een tijdje geleden een nieuw paard gekocht.
Het beestje is 5 jaar, bijna 6. Pas ongeveer een half jaar ruin, ontzettend dominant en is erg slecht ingereden (lees: zadelmak gemaakt, maar nooit echt dressuurmatig doorgereden) en kent dus eigenlijk alleen de hulpen aandrijven = harder en druk op teugels = langzamer. Het is een lieverd, doet geen vlieg kwaad onder het zadel, snapt er alleen echt nog geen bal van. In het begin snapte hij ook absoluut niet dat hij gewoon normaal over de hoefslag moest lopen.

Nu heeft ze momenteel heel erg veel problemen met het aanspringen in galop. Als je maar lang genoeg drijft springt hij uiteindelijk wel aan in galop, maar de hulpen buitenbeen naar achter, binnenbeen aandrijven kent hij niet.

Mensen die tips hebben om dit zo duidelijk mogelijk te leren aan een paard?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:24

Kent hij aangalloperen op stem commando van het longeren?

Zo ja, stemcommando en passende beenhulp, kwartje valt dan vanzelf. Dan kan je stemcommando weer weg laten.

Ben ook geen topruiter, maar zo leerden wij het de fjorden (dat is tot op heden altijd gelukt) en zo leert mijn nieuwe paard het ook.

Oh en als ie correct reageert al gallopeert hij maar 3 passen, de hemel in prijzen.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:39

Longeren kende hij sowieso nog niet. Dus zijn er nu vooral hard mee bezig hem gewoon in een normaal rondje te laten lopen en niet uit te breken. Galop gaat wel iets beter aan de longe, met stemhulp, maar af en toe snapt 'ie er weer helemaal niks van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:49

Join the club.. dat stadium van niet snappen en af en toe uitbreken, zit ondergetekende ook.
(Denk je dat het goed gaat, sprint ie toch ineens de andere kant op... _O- , vandaag heeft hij geen enkele fout gemaakt! <3 )

Geduld, geduld, geduld..

Hebben bij ons alleen te grote bak om te longeren :+ , geeft wel eens hilarische tafrelen als het ventje
ineens een spook denkt te zien.

(net vandaag weer begonnen, ben net dikke 2 wkn ziek geweest, handig als je net met je paard 3 wkn onderweg bent)

Naranga

Re: Paard kent hulpen galop niet. Hoe te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:59

Als stemhulp niet lukt/nog niet bekend genoeg is kun je hem in galop laten vallen. Dus drijven totdat hij in galop valt. Daarbij wel je buitenbeen overdreven naar achteren doen en de stemhulp ook gebruiken. Ze gaan de link vanzelf leggen als je het maar vaak genoeg doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:00

Naranga schreef:
Als stemhulp niet lukt/nog niet bekend genoeg is kun je hem in galop laten vallen. Dus drijven totdat hij in galop valt. Daarbij wel je buitenbeen overdreven naar achteren doen en de stemhulp ook gebruiken. Ze gaan de link vanzelf leggen als je het maar vaak genoeg doet.

Kun je beter niet doen ;)
Eerst de stemhulp, dan de combinatie beenhulp+stemhulp en daarna alleen maar de beenhulp. Duidelijk genoeg voor ze hoor :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:04

Tja, ik heb persoonlijk nooit de moeite genomen om het puur op stemhulp te doen. Laat ze gewoon in galop vallen eventueel met een klein tikje erbij als je een erg laconieke hebt. En dat zijn ook allemaal prima paarden geworden/gebleven.
Alles bij elkaar maakt het niet zo veel uit. Persoonlijke voorkeur.

Wat wel erg helpt is in het begin op een vast punt aanspringen (of iig aan willen springen) Ik heb het idee dat ze het dan sneller door hebben en dan kun je vanzelf op verschillende punten gaan aanspringen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:08

Naranga schreef:
Tja, ik heb persoonlijk nooit de moeite genomen om het puur op stemhulp te doen. Laat ze gewoon in galop vallen eventueel met een klein tikje erbij als je een erg laconieke hebt. En dat zijn ook allemaal prima paarden geworden/gebleven.
Alles bij elkaar maakt het niet zo veel uit. Persoonlijke voorkeur.

Wat wel erg helpt is in het begin op een vast punt aanspringen (of iig aan willen springen) Ik heb het idee dat ze het dan sneller door hebben en dan kun je vanzelf op verschillende punten gaan aanspringen.

Denk overigens dat ik jouw techniek stiekum ook gebruik (onbewust, bedenk ik me net),
aangezien ik hem bewust iets harder laat draven,
zodat hij makkelijk in galop valt en rijdt op het verkeerde been licht indien nodig.

Is dus en en en...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:00

Je zou de zijgangen kunnen gaan aanleren om het achterbeen sterk genoeg te maken om in een goeie balans aan te springen, als je de tarver snapt zal het paard makkelijker aanspringen, het buiten been is de eerste galop sprong dus travers is een erg belangrijke oefening.
Je leert tenslotte met je buiten been aanspringen, maar als je dan ook weet waarom dat is, is dat wat makkelijker te begrijpen.
Is het zadel ook goed passend , kan ook nog wel eens een probleem geven met aanspringen, omdat het paard gewoon niet kan omdat het het zadel of zelfs jij met je zit in zijn rug spieren in de weg zit.
Dus dingen controleren en zelf snappen hoe je aanspringt en daar het paard goed in voor bereiden, is ook beter voor het paard om lekker te gaan gymmen/rechtrichten

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:50

Eerst veel oefenen met longeren en met je stem, en dan met je stem en beenhulp proberen en als dat lukt alleen met beenhulp. Oefening baart kunst haha ;)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:20

We gaan hard aan de slag! Ga in April weer langs om te kijken hoe het gaat, en dan ga ik er zelf ook op, dus ben benieuwd!

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:27

Eerst kijken of het longeren lukt lijkt mij? :P

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:55

Longeren met iemand erop, Doen wat jullie tijdens het longeren doen om hem aan te laten galoperen, en diegene dan de hulpen overduidelijk laten geven, en dan steeds opnieuw, en dan lichter en lichter.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:30

Het paard moet de stemcommando's gaan beheersen.

Werk met hem aan de hand. Aan de hand stap, HOOO, stap, HOOO. Ga verder naar draf, stap/ draf, HOOO. Terug/ Kom.
Beloon met je stem, een aai, een snoepje, de clicker.

Denk nog niet aan een longeerlijn, tuig etc. Gebruik alleen een longeerzweep.
Zet het paard los in de bak, halveer de bak met een lijn/ lint.
Bedenk welke commando's je waarvoor wilt geven en wijk hier niet vanaf bv. stap, drrrafff, ja gaaalop, goedzo!/ juist, NEE (en herhalen wat wel de bedoeling is).

Oefen dit eerst is los, ongedwongen in freestyle. Laat het paard de eerste minuten even uitrazen en begin dan.
Je kan het verder uitbreiden naar rustig, door (verslomen/ versnellen), andere kant! HOOO (stilstaan van een afstandje), kom etc.

Laat de galop eerst even zitten, die komt vanzelf (is meestal ook het moeilijkst).
Het is denk ik nu zaak dat je contact, respect, vertrouwen en een taal ontwikkeld met het paard.
Voor het paard is het fijn te begrijpen wat jij van hem verwacht.
Laat hem overgangen maken: stap, draf, stap draf! Als dat erin zit is de galop heel dichtbij *D
Maak in het begin niet te lange sessies, 10 minuutjes is voldoende, anders gaat het vervelen. Eindig altijd met iets positiefs!

Wanneer de basis is bevestigd doe is een keer een hoofdstel of kaptoom aan.
Doe er een keer een longeersingeltje omheen.
En begin dan rustig aan de longeerlijn.

Wanneer dit alles bevestigd is ga is erop zitten met longeerlijn en leg zo de link naar het knopje galop.

Veel succes!