Gespannen zit, strenge hand ;(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Gespannen zit, strenge hand ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:56

Heee,
Ik rij meestal op een sterke dominante merrie. Maar zij is nu kreupel ;( dus ik heb op een gevoelig (precies tegenover gesteld paard) gereden.. Nu heb ik gemerkt dat ik heel gespannen zit en een strenge hand heb. Ik kan niet ontspannen zitten! Onbewust span ik steeds mijn spieren aan en hou echt vast. Ik baal er echt vreselijk van nu ik dit ontdekt heb! In de lessen wordt er namelijk niks over gezegd.. Ik rij maar 1x in de week in de les dus kan niet voor mezelf rijden.

Heeft iemand tips voor een ontspannen zit en ontspannen hand? Dus eigenlijk ontspanningsoefeningen zodat ik niet de hele tijd vast pak??
Ik vind het echt vreselijk, want ik wil echt wel paardvriendelijk rijden!

Btw; het is niet dat ik bang ben ofzo hoor! Integendeel zelfs :P maar ik zet gewoon te veel kracht zeg maar

midgie

Re: Gespannen zit, strenge hand ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:39

Ja toch ontspannen en onafhankelijk leren rijden.
Ook ergens anders gaan lessen waar ze jou wel goed kunne begeleiden, want ook een sterk dominant paard moet je niet met strengen hand rijden, misschien is dat zelfs wel de rede dat ze zich sterk maakt.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:42

Wel goed dat je het herkend bij jezelf!

Misschien eens proberen om zonder tuig wat rond te stappen in de bak? Op een rustig paard.
Dan heb je niets in handen (misschien een plukje manen) om kracht op te zetten. en misschien ontspan je zo je lichaam wat meer?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 20:17

Het probleem is, wanneer ik gewoon aan het stappen ben met los teugeltje dan zit ik meestal heel ontspannen en zoutzak achtig :P
Maar ik wil zeg maar te goed rijden, ik wil eigenlijk teveel. Een goede houding, paard netjes laten lopen.. denk dat ik hierdoor te veel mezelf aanspan

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:15

Lastig.

Rust ontspan. Probeer er op te letten dat je ontspant. Misschien met een muziekje of even aan iets grappigs denken?

Enne niemand die op een nieuw paard gelijk alles eruit rijdt dus eerst denken aan het vormen van een combinatie en 'schijt' hebben aan de kijkers :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:16

Misschien kun je een zitles doen. zonder buegels, en evt. ook zonder zadel.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:17

Probeer af en toe eens goed diep adem te halen, diep inademen en lang uitademen.

Dan pak je even je rust, maak je je lang, en merk je wanneer je te gespannen bent.

Althans, dit moest ik doen van mijn instructrice :D

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:19

een zitles zou inderdaag heel goed zijn,
als dit paard braaf is,zou ik eens je laten longeren en da met de ogen dicht gaan rijden,zo kun je ook voelen waar de spanning precies is,en daar ga je dan aan werken dat je lekker soepel meegaat.geloof me met ogen dicht voel je heel veel,maar dan moet je paard wel braaf zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:22

Een zitles is leuk, maar als je dan gespannen zit lig je er echt zo naast. :=

Ontdekken waar de spanning (misschien toch onbewuste angst) is zeker wel een goede. Dan kun je er vandaar uit aan gaan werken.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:35

vooral goed uitademen helpt. inademen door de neus en uitademen door de mond. de uitademing proberen langer aan te houden dan de inademing helpt om te ontspannen. Hierdoor krijg je ook de juiste spierspanning. niet te gespannen en strak maar ook weer niet te losjes. de juiste manier van ademen kun je ook oefenen zonder paard ;) is wel zo prettig hoef je daarbij ook even niet op je paard te letten. Veel succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

Wat goed dat je dit zo oppakt.
Dat nieuwe paard is dus voor jou echt een uitkomst.

Andere instructie/zitlessen is een mogelijkheid.
Ik heb veel geleerd door het lezen van het boek 'Centered Riding' van Sally Swift.
Want het gaat over dingen als aandacht voor paard, omgeving en jezelf, waarnemen, ademhaling en concentratie. Het was voor mij een hele eye-opener.
Mijn vroegere instructrice was ook iemand die vooral nadruk legde op 'nog beter ... dus 'harder' je best doen om het paard iets te leren. :n

Nu ben ik aan het oefenen vanuit de optiek van CR. Ik rijd nog steeds dressuur, bij een 'gewone' instructeur, maar neem zelf mijn kennis (eigenlijk een andere benadering) mee van CR. Dat is heel goed te combineren.
En toch 'afleren' is wel een kwestie van lange adem.
Succes

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:31

Dankjewel voor alle reacties :D
Ik rij wel vaker zonder zadel of zonder beugels, ben er nog niet afgevallen :P maar het is meer dat we in de les dressuur gaan rijden en dat ik me dan zo erg ga concentreren op mijn houding en het houding van het paard (zodat andere mensen het er goed uit vinden zien.. jaa daar trek ik me veel van aan :o tips hiervoor hihi?) dat ik zelf echt te veel aan span. Eerst had ik dat helemaal niet in de gaten, maar nu dus wel. Ik wil gewoon een vriendelijke hand en rustig maar wel netjes kunnen rijden.. Zal wel veel moeite kosten maar alle tips zijn welkom :D

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:36

heb ik ook last van!
Iedere hoek denken aan ontspanning: Even met je schouders draaien, handen openen, even je hoofd van links naar rechts bewegen.
Zorg ervoor dat je punten pakt waar je bewust aan je ontspanning denkt! Zo sluipt het er hopelijk na een tijdje helemaal in!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:46

Ik heb ook gemerkt dat ik onbewust redelijk gespannen op mijn paard zit. Had ik eigenlijk niet eens door, tot ik eens aan het rijden was en er kindjes stonden te zwaaien naar mij, ik zwaaide terug en ineens voelde ik mijn paard heel ontspannen worden in zijn rug.
Weet je wat bij mij goed helpt eens goed glimlachen. Echt gewoon vrolijk zijn. Ik zit vaak op mijn paard en dan zucht ik eens diep en denk ik aan iets leuk moet ik glimlachen, loopt mijn paard beter en ontspan ik nog meer omdat paardlief goed loopt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:50

Jeroennn schreef:
Dankjewel voor alle reacties :D
Ik rij wel vaker zonder zadel of zonder beugels, ben er nog niet afgevallen :P maar het is meer dat we in de les dressuur gaan rijden en dat ik me dan zo erg ga concentreren op mijn houding en het houding van het paard (zodat andere mensen het er goed uit vinden zien.. jaa daar trek ik me veel van aan :o tips hiervoor hihi?) dat ik zelf echt te veel aan span. Eerst had ik dat helemaal niet in de gaten, maar nu dus wel. Ik wil gewoon een vriendelijke hand en rustig maar wel netjes kunnen rijden.. Zal wel veel moeite kosten maar alle tips zijn welkom :D

Van 'zonder beugels/zadel rijden' ga je niet altijd van ontspannen, daar kun je ook heel verkrampt door raken of een verkeerde zit ontwikkelen.
Wanneer je dat doet, moet je je concentreren op het ontspannen van je spieren, rechtop zitten (bekken recht), het voelen van je paard (ritme en stemming) en vooral 'goed blijven ademhalen'.

Dat je waarde hecht aan de mening van anderen, is herkenbaar... doen heel veel mensen. :P Probeer eens te luisteren naar de 'mening' van je paard (dus je concentreren op de reacties van je paard). Dát is super leerzaam. Tempus@ geeft daar een heel goed voorbeeld van.
Succes ermee.

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:52

Tempus schreef:
Ik heb ook gemerkt dat ik onbewust redelijk gespannen op mijn paard zit. Had ik eigenlijk niet eens door, tot ik eens aan het rijden was en er kindjes stonden te zwaaien naar mij, ik zwaaide terug en ineens voelde ik mijn paard heel ontspannen worden in zijn rug.
Weet je wat bij mij goed helpt eens goed glimlachen. Echt gewoon vrolijk zijn. Ik zit vaak op mijn paard en dan zucht ik eens diep en denk ik aan iets leuk moet ik glimlachen, loopt mijn paard beter en ontspan ik nog meer omdat paardlief goed loopt.

Ja, dat herken ik! Als ik tegen mijn instructrise aan het praten ben, loopt mijn paard ineens veel beter! haha, ik moet gewoon minder mijn best doen!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:54

mister_myagi schreef:
Ja, dat herken ik! Als ik tegen mijn instructrise aan het praten ben, loopt mijn paard ineens veel beter! haha, ik moet gewoon minder mijn best doen!

Hehe dat had ik zelfs vandaag nog in de les. Normaal is hij redelijk moeilijk in stap. Was ik aan het praten met mijn lesgeefster en terwijl met paard bezig. Hij ging wel ineens veel beter in stap, zou zelfs vergeten hebben dat stap anders zo moeilijk was
Ik was eigenlijk wel geschrokken dat je je onbewust zo kunt opspannen. Dacht altijd dat ik redelijk goed ontspannen was, tot die kindjes dus :P hehe what an eyeopener

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:12

Misschien is centered riding wat voor jou. Daar leer je goed vanuit je zit te rijden en dat is eigenlijk de basis waar alles mee begint. Gaat iets niet goed, dan moet je weer terug naar je zit, je basis. Het is hier niet zo 1,2,3, uit te leggen maar het heeft mij in 3 lessen al heel veel geholpen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:58

Wat wellicht een idee is: zodra je zelf merkt dat je spant ga terug in stap en draai dan rondjes met je armen. Doe op dat moment ook je beugels even uit, gewoon voor een 10/20 seconden. Ga daarna weer verder waar je mee bezig was. Door die oefening te doen raak je weer bewust van je zit en zul je daarna weer beter erop letten.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:00

chocobroodje schreef:
Wat wellicht een idee is: zodra je zelf merkt dat je spant ga terug in stap en draai dan rondjes met je armen. Doe op dat moment ook je beugels even uit, gewoon voor een 10/20 seconden. Ga daarna weer verder waar je mee bezig was. Door die oefening te doen raak je weer bewust van je zit en zul je daarna weer beter erop letten.

Het rare is dat ik dacht dat ik me bewust was van mijn zit, maar ik zat toch onbewust gespannen. Ik voelde die gespannenheid niet, mijn paard blijkbaar wel

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:08

Maar dan zul je het ook merken aan het paard ;) en op dat moment ga je even terug in stap. Soms is dat al voldoende, het gaat er puur om dat je bewust bent van jezelf.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:27

Inderdaad, neem een les of wat van een Centered Riding-instructeur, en dan puur op zit. Gaat je echt helpen!
Dat systeem zit zo goed in elkaar, en als je dan ook nog iemand hebt die het je netjes uitlegt en je helpt...

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:41

Hmmm.. jaa ik zit er nu inderdaad wel over te denken. Maar waar kun je die lessen nemen? Hopelijk wel een beetje dichtbij, ik woon dichtbij Nijmegen en ik heb zelf geen rijbewijs..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:00

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:46

Sammie schreef:
Een zitles is leuk, maar als je dan gespannen zit lig je er echt zo naast. :=

Ontdekken waar de spanning (misschien toch onbewuste angst) is zeker wel een goede. Dan kun je er vandaar uit aan gaan werken.

Daarom is zitles zo goed, je verzuurd van de spanning, dat doet zeer, hihi op een gegeven moment kun je niet meer spannen, dan moet je wel in balans zitten :P