misschien is het handig te melden dat ik nog nooit eerder een paard op dit niveau heb afgericht, ik kan best aardig de basis erin krijgen maar verder is het nooit gekomen ( iedere keer weer een verzorgpaard weg o.i.d.) ik ken de theorie erachter (heel grondig
, je moet toch wat te lezen hebben haha) en ik weet dat ik op een paard dat de oefeningen wel beheerst het wel kan uitvoeren, dus ik ken het gevoel.op dit moment oefen ik vooral door voltes wijkend te openen en door aan de hand een kuithulp met mijn hand te geven. ik merk dat ze dan eerder snapt wat ik bedoel, dan er weer op om te kijken of het ook is doorgedrongen.
nou lopen we tegen een aantal problemen aan, ik kan niet goed vinden hoe deze op te lossen ,behalve door veel te oefenen.
Emily is linksgebogen. ze wil rechts dus moelijk buigen en stelling aannemen, is rechts achter niet zo sterk en wil links juist veel stelling aannemen en door haar schouder heen lopen. deze problemen kom ik ook tegen bij het zijgangen werk (wat natuurlijk logisch is).
linksom kan ze redelijk wijkend openen, op een kuithulp kan ze enkele pasje opzij, langer heeft ze de kracht niet voor dan zou ze scheef gaan. op rechte lijnen begint ze het wijken voorzichtig te snappen schouderbinnewaarts is moeilijker, al heeft ze soms een helder momentje en stapt ze een pasje opzij. op dit moment gaat het me dan ook voornamelijk erom dat ze snapt wat ik bedoel en goed op m'n been reageert. ik oefen dat al wijkend met voltes openen en aan de hand ernaast. daarnaast pak ik de daadwerkelijke oefeningen ook mee, meer als oefening en graadmeter.
linksom valt ze dus over haar buitenschouder weg, ik vind het erg moeilijk haar hier te begrensen zonder aan de teugels te veel te komen, ze wordt al erg heet op deze nieuwe oefeningen wat heel begrijpelijk is natuurlijk maar als ik dan teveel druk op de teugels neem krult ze zich op en dan waren we eigenlijk net vanaf
. ik weet gewoon niet wat ik op dat moment moeet doen en waar ik m'n buitenbeen moet laten.rechtsom heeft het erg moeilijk, ze probeert er dan ook steeds onderuit te komen. ze lijkt het wel te snappen maar moeilijker toe te kunnen passen. heet grootste probleem rechtsom is dat ze niet wil buigen, en dus of veeel te veel inknikt in haar hals, of gewoon niet opzij gaat, of het op een lopen zet. ze vlucht dan echt voor mijn been. ik vind het hier ook erg moelijk om te corrigeren. het probleem heet, onontvankelijk paard is weer van toepassing. ze laat soms wel pasjes zien, maar het kost haar duidelijk enorm veel kracht. ze gaat liever rennen zodat ze er maar snel vanaf is. nou vind ik het niet erg dat ze er moeite mee heeft, kracht wordt vanzelf wel opgebouwd, maar ik wil wel dat ze kalm en rustig blijft in een normaal tempo, en dat ze niet als een kip zonder kop rondrent.
ik heb deze problemen zowel onder het zadel als aan de hand.
de reden dat ik haar ook aan de hand neem is omdat ik me goed bewust ben van mijn eigen onkunde. aan de hand werken pakt Emily heel erg goed op en het kalmeert haar een beetje. ik weet heel goed dat ik me onbewust verkramp of de verkeerde kant ophang of een rare gewichtshulp geef of iets anders, ik moet het ook leren, dit is de eerste keer dat ik een paard dit aan leer ( ik heb trouwens wel begeleiding, maar geen les, mijn portemonne staat dat nu niet toe, maar ik ga binnenkort weer les nemen)
ik hoop met het aan de hand werken het voor elkaar te krijgen dat ze snapt wat de bedoeling is en dat dan onder het zadel ook kan uitvoeren, zo komen we er samen wel uit.
het is ook een fijne controle, ik kan zo goed zien of ze echt wel goed opzij gaat en niet alleen van voren heel schuin gaat. en het is een machtig mooi gevoel om haar zo naast me te zien paraderen, ze schaart nog niet op anky niveau, maar ze komt goed onder en komt daarbij achter netjes omlaag en van voren al iets omhoog. ze doet wel enorm haar best, dat kost kracht en daardoor heeft ze het moeilijk.
we hebben dit pas twee keer geoefend, misschien denken jullie, wat zeur je dan
maar ik loop nu tegen problemen aan die ik niet zelf op kan lossen. Em is heel slim, ze pakt iets snel op, maar leert ook snel hoe ze ergens onderuit komt. ik wil haar bijhouden.we nemen natuurlijk alle tijd om haar correct deze nieuwe oefeningen aan te leren. dat staat buiten kijf
wie kan ons helpen en ons een duwtje in de goede richting geven?

nog een keertje dan: ik vraag specifiek om tips en hulp bij het oplossen van problemen waar ik nu tegenaan loop. natuurlijk ken ik de theorie en weet ik welke oplossingen de literatuur aandraagt, maar het gaat mij hier vooral om ervaringsdeskundigen. ik vraag toch helemaal niet of iemand mij even vanachter de computer wil uitleggen hoe ik een perfecte sb rij?
) die mij vertelde dat ik moest kijken waar ik heen ging, hierdoor kon ik me veel beter ontspannen op de een of andere manier. ik heb extra goed gelet op het begrenzen met m'n buitenteugel en buitenbeen. ik vind dat dat al beter gaat dan vorige keer. wat ik vooral erg fijn vond was dat ze heel goed op mijn binnenbeen reageerde. als ik iets zijwaartse druk gaf ging ze zijwaarts, maar ik kon haar ook begrenzen als ze naar binnen wilde vallen en (HEEL FIJN) ik kon haar op de kleine volte extra aansporen haar binnenbeen eronder te zetten zonder dat ze meteen harder ging. ze nam ook meteen een mooiere buiging aan. ik voelde het gewoon activeren onder me. superfijn gevoel.