net begonnen met zijgangen, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

net begonnen met zijgangen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:18

met mijn verzorgmerrie (zie profiel) ben ik sinds een weeke geleden begonnen met zijgangen aan te leren. we focussen ons voorlopig op wijken en sb, later komt daar misschien travers bij.
misschien is het handig te melden dat ik nog nooit eerder een paard op dit niveau heb afgericht, ik kan best aardig de basis erin krijgen maar verder is het nooit gekomen ( iedere keer weer een verzorgpaard weg o.i.d.) ik ken de theorie erachter (heel grondig :D , je moet toch wat te lezen hebben haha) en ik weet dat ik op een paard dat de oefeningen wel beheerst het wel kan uitvoeren, dus ik ken het gevoel.

op dit moment oefen ik vooral door voltes wijkend te openen en door aan de hand een kuithulp met mijn hand te geven. ik merk dat ze dan eerder snapt wat ik bedoel, dan er weer op om te kijken of het ook is doorgedrongen.
nou lopen we tegen een aantal problemen aan, ik kan niet goed vinden hoe deze op te lossen ,behalve door veel te oefenen.
Emily is linksgebogen. ze wil rechts dus moelijk buigen en stelling aannemen, is rechts achter niet zo sterk en wil links juist veel stelling aannemen en door haar schouder heen lopen. deze problemen kom ik ook tegen bij het zijgangen werk (wat natuurlijk logisch is).

linksom kan ze redelijk wijkend openen, op een kuithulp kan ze enkele pasje opzij, langer heeft ze de kracht niet voor dan zou ze scheef gaan. op rechte lijnen begint ze het wijken voorzichtig te snappen schouderbinnewaarts is moeilijker, al heeft ze soms een helder momentje en stapt ze een pasje opzij. op dit moment gaat het me dan ook voornamelijk erom dat ze snapt wat ik bedoel en goed op m'n been reageert. ik oefen dat al wijkend met voltes openen en aan de hand ernaast. daarnaast pak ik de daadwerkelijke oefeningen ook mee, meer als oefening en graadmeter.
linksom valt ze dus over haar buitenschouder weg, ik vind het erg moeilijk haar hier te begrensen zonder aan de teugels te veel te komen, ze wordt al erg heet op deze nieuwe oefeningen wat heel begrijpelijk is natuurlijk maar als ik dan teveel druk op de teugels neem krult ze zich op en dan waren we eigenlijk net vanaf :P. ik weet gewoon niet wat ik op dat moment moeet doen en waar ik m'n buitenbeen moet laten.

rechtsom heeft het erg moeilijk, ze probeert er dan ook steeds onderuit te komen. ze lijkt het wel te snappen maar moeilijker toe te kunnen passen. heet grootste probleem rechtsom is dat ze niet wil buigen, en dus of veeel te veel inknikt in haar hals, of gewoon niet opzij gaat, of het op een lopen zet. ze vlucht dan echt voor mijn been. ik vind het hier ook erg moelijk om te corrigeren. het probleem heet, onontvankelijk paard is weer van toepassing. ze laat soms wel pasjes zien, maar het kost haar duidelijk enorm veel kracht. ze gaat liever rennen zodat ze er maar snel vanaf is. nou vind ik het niet erg dat ze er moeite mee heeft, kracht wordt vanzelf wel opgebouwd, maar ik wil wel dat ze kalm en rustig blijft in een normaal tempo, en dat ze niet als een kip zonder kop rondrent.

ik heb deze problemen zowel onder het zadel als aan de hand.

de reden dat ik haar ook aan de hand neem is omdat ik me goed bewust ben van mijn eigen onkunde. aan de hand werken pakt Emily heel erg goed op en het kalmeert haar een beetje. ik weet heel goed dat ik me onbewust verkramp of de verkeerde kant ophang of een rare gewichtshulp geef of iets anders, ik moet het ook leren, dit is de eerste keer dat ik een paard dit aan leer ( ik heb trouwens wel begeleiding, maar geen les, mijn portemonne staat dat nu niet toe, maar ik ga binnenkort weer les nemen)
ik hoop met het aan de hand werken het voor elkaar te krijgen dat ze snapt wat de bedoeling is en dat dan onder het zadel ook kan uitvoeren, zo komen we er samen wel uit.
het is ook een fijne controle, ik kan zo goed zien of ze echt wel goed opzij gaat en niet alleen van voren heel schuin gaat. en het is een machtig mooi gevoel om haar zo naast me te zien paraderen, ze schaart nog niet op anky niveau, maar ze komt goed onder en komt daarbij achter netjes omlaag en van voren al iets omhoog. ze doet wel enorm haar best, dat kost kracht en daardoor heeft ze het moeilijk.
we hebben dit pas twee keer geoefend, misschien denken jullie, wat zeur je dan :Y) maar ik loop nu tegen problemen aan die ik niet zelf op kan lossen. Em is heel slim, ze pakt iets snel op, maar leert ook snel hoe ze ergens onderuit komt. ik wil haar bijhouden.
we nemen natuurlijk alle tijd om haar correct deze nieuwe oefeningen aan te leren. dat staat buiten kijf :D

wie kan ons helpen en ons een duwtje in de goede richting geven?

ilsse

Re: net begonnen met zijgangen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:22

Het beste om iemand erbij te nemen die het kan beoordelen, ik kan echt niets zeggen van achter de computer. Al lijkt het wel of je miss wat meer tijd moet gunnen zodat ze zich kan ontwikkelen. Heel veel succes ermee komt vast goed!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 12:27

ja ik ga zowieso regelmatig mensen erbij vragen om mij vanuit he zadel te helpen, te kijken hoe het gaat. en natuurlijk heeft ze tijd nodig, we zijn pas twee keer bezig! dat begrijp ik wel.
het gaat me er voornamelijk om dat ik wat moeite heb met begrenzen op de linkerkant en begrenzen en tempocontrole op de rechterkant. en ik weet dan gewoon niet waar ik m'n handen en benen moet laten. aan de hand heb ik dit ook en dan heb ik nog minder om mee te werken, wat op rechts werken dus best tricky maakt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:13

zou het misschien een idee zijn om balkjes te lopen met haar. om draagkracht te ontwikkelen? zodat ze meer kracht heeft en daardoor makkelijker de zijgangen kan uitvoeren.
aan de andere kant ben ik juist die zijgangen aan het doen om meer kracht in haar achterhand te krijgen. de zijgangen zijn een middel niet het doel opzich. maar het lijkt wel wel een leuke manier om haar aan te sporen haar achterhand te gebruiken.

ik denk dat ik hier even een apart topicje over open, omdat dit niet echt bij dit topic hoort, dan kan ik wat meer te weten komen over met balkjes oefenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:58

Hoi ts, leuk dat je zo met dit paard aan het werk bent. De zijgangen zullen Emily ongetwijfeld helpen om rechter te worden. De spieren aan de linkerkant van het lichaam zullen moeten wennen om langer te worden, net zoals de spieren aan de rechterkant getraind zullen moeten worden om korter te worden.

Houd er rekening mee dat je met je binnen- en buitenteugel verschillende hulpen geeft. Met de buitenteugel stuur je het buitenbeen, met de binnenteugel het binnenbeen. Wanneer je dus bijvoorbeeld een schoudervoor wil rijden breng je de binnenhand iets naar binnen, je wil immers het binnenvoorbeen naar binnen zetten. Met je binnenbeen zorg je ervoor dat het paard rechtuit loopt, aangezien je met je binnenbeen bepaalt waar het binnenachterbeen van het paard loopt. Ook is het belangrijk dat je goed kijkt waar je naartoe wil, dus wanneer je sv of sb rijdt kijk je voor je uit, wanneer je het paard wil laten wijken kijk je de kant op waar je heen wil. Let er ook op dat je niet te hard rijdt, hoe hoger het tempo hoe moeilijker het paard de zijgangen kan uitvoeren.

Aan de hand oefenen is slim, zo kun je het paard trainen zonder de belasting van het ruitergewicht. Wanneer je buiging wil naar rechts wees dan in eerste instantie tevreden met 1 pasje, naarmate het paard sterker wordt zal ze steeds meer passen achter elkaar opzij kunnen zetten. Zeker met een heet, ijverig paard is het belangrijk dat de d'r zo cool mogelijk houdt in de kop :D

Wat het begrenzen aan de rechterkant (ivm over de schouder weglopen) zou ik in eerste instantie zeggen: gewoon met de teugel. Dat betekent niet dat je je aan die teugel moet vastklampen, je bepaalt zelf wanneer je weer loslaat. Maar het paard heeft er het meest aan wanneer je duidelijk bent. Mijn eigen rosje heeft heel erg de neiging om op de teugels te gaan hangen, ik kom liever 1 keer DUIDELIJK door dan dat ik steeds aan de voorkant zit te k*tten. Wat je ook nog zou kunnen proberen is om je paard met je rechterbil te begrenzen. Gewoon wat meer gewicht op die bil, en dan samen met de teugel "ho paard!" zeggen aan die kant. Veel duidelijker dan zo kun je denk ik niet doen :D Veel succes, en laat je weten hoe het gaat?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:44

dankje, duidelijk antwoord. ik ga morgen weer lekker rijden dus ik ga hier eens mee aan de slag. ik ben benieuwd hoe het gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:50

Heb je er ook al eens over nagedacht dat zij gangen, mits niet juist uitgevoerd, het paard schever i.p.v rechter kunnen maken??
Les nemen van een ervaren instructeur lijkt mij.
Als je op bokt moet vragen hoe je zij gangen moet rijden...tja??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:38

aerdenhout1 schreef:
Heb je er ook al eens over nagedacht dat zij gangen, mits niet juist uitgevoerd, het paard schever i.p.v rechter kunnen maken??

Ja ben ik mee eens neem les van een goeie instructrice , die jou ook het nut van de zijgangen kan uitleggen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:53

Citaat:

dit vind ik een beetje nouja, asociaal. als je goed had gelezen dan had je geweten dat ik op dit moment even geen les krijg van een gediplomeerde instructrice, maar zodra ik dat financieel weer kan, wel weer ( slimme mensen halen daaruit dat ik hiervoor dus ook les heb gehad) . daarnaast vraag ik niet HOE ik zijgangen moet rijden, maar ik loop tegen wat problemen aan waar ik graag de mening van mensen over wil horen die wat meer ervaring hebben dan ik. mensen die dit allemaal al een keer of wat hebben gedaan zullen waarschijnlijk handige tips hebben, boeken vertellen je ook niet alles.
ik vind ook dat je nogal denigrerend hierover doet ( en tegen mij, wat ik niet waardeer) , als je niks ( nuttigs, goed onderbouwd, met uitleg) hebt toe te voegen, antwoord dan helemaal niet. want aan dit soort antwoorden heb ik natuurlijk helemaal niks.

Citaat:
Ja ben ik mee eens neem les van een goeie instructrice , die jou ook het nut van de zijgangen kan uitleggen.

ik begrijp heel goed het nut van zijgangen, de theorie zit er bij mij prima in. dat ik nu met zijgangen bezig ben is omdat de basis er aardig inzit. om nu verder te gaan wil ik met zijgangen de kracht in haar achterhand versterken en haar rechter maken. gymnastiseren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:04

En hoe wil je nu dat iemand jou gaat uit leggen hoe je een goede schouder binnenwaarts, of wijken leert/rijd?
Dat gaat alleen maar als je de combinatie ziet rijden en als instructeur kan inspringen op het juiste moment.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:06

Allereerst linksom, waarschijnlijk rijdt je met teveel stelling op die kant. Allereerst zou ik proberen je paard beter aan je buitenteugel te krijgen. Vraag maar een keer buitenstelling door op een volte. Wat het wijken betreft, moet je goed opletten dat je afwenden al goed begint. Dus stelling vragen, goed begrenzen (zeker op links) met je buitenbeen, en goed laten buigen om je binnenbeen. Let er op dat je tijdens je afwenden echt de schouder voor plaatst. Probeer tijdens het wijken, je binnenhand op z'n plek te houden. Wijk 2 pasjes en ga weer rechtuit. Gaat de achterhand voor? Geef even richting aan met je buitenhand. Let er op dat je paard echt aan je binnenbeen is, maar geef op links wat minder binnenbeen tijdens het wijken dan op rechts.
Voor rechtsom, zou ik hem allereerst scherp maken op je binnenbeen en wat stelling en buiging doorwerken. Aangezien ze zo heet wordt, moet je constant werken aan tempocontrole. Daar moet je mee beginnen. Let er op, dat als je rechtsom wijkt, je niks doen met je binnenhand, op een beetje stelling vragen na.
Schoudervoor kan je het beste beginnen met alleen stelling vragen op de lange zijde, werk zeker in de hoeken je stelling goed door, en probeer haar net als op de volte goed te buigen om je binnenbeen. Rijd een lange zijde op, vraag binnenstelling en probeer dan met je buitenteugel de schouder voor haar lijf te 'duwen'. Als je dat onder de knie heb, kan je het vanuit de hoek gaan doen. Let er op, dat je je binnenhand altijd ontspannen houdt...
Succes!

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:25

Misschien is het handig voor het paard om de oefeningen eerst langzaam stappend aan de hand te oefenen, als ze nog niet bekend is met de oefeningen. Op die manier kan ze eerst haar balans in de zijgangen vinden zonder ruiter. Wel goed dat je ermee bezig bent! Het is zeker bevorderlijk voor je paardje :D

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:29

Morgalyen schreef:
Misschien is het handig voor het paard om de oefeningen eerst langzaam stappend aan de hand te oefenen, als ze nog niet bekend is met de oefeningen. Op die manier kan ze eerst haar balans in de zijgangen vinden zonder ruiter. Wel goed dat je ermee bezig bent! Het is zeker bevorderlijk voor je paardje :D

Vind ik juist af te raden... Veel paarden vinden het moeilijk in tact te blijven stappen, zodra het moeilijk wordt.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:42

Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar je kan volgens mij wel beter zien of ze ook echt snappen wat je van ze vraagt of dat ze er met hun pet naar gooien. Van boven wordt je zicht een beetje geblokkeerd door hun romp. Het heeft natuurlijk allebei nadelen als je alleen met je paardje bezig bent. Wat dat betreft is de blik van een derde eigenlijk heel waardevol. Tenminste, iemand die kan zeggen of het de goede kant op gaat. (Nee, dat was geen verkapte opmerking over een instructrice, een andere ruiter met verstand van zaken kan ook :D)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:50

vaatwasser schreef:
Morgalyen schreef:

Vind ik juist af te raden... Veel paarden vinden het moeilijk in tact te blijven stappen, zodra het moeilijk wordt.

is dat zo? ik merk juist dat wanner ik het aan de hand met haar "doorneem" dat ze dan sneller snapt wat ik bedoel, het kwartje valt zeg maar. en wanneer spreek je van tactverlies? die paar hete stappen die ze ertussendoor een keer zet, ik neem eigenlijk aan dat zodra ze het een beetje onder de knie begint te krijgen dat ze die dan niet meer maakt omdat ze dan wat onspannener/ ontspannender :? :P de zijgang ingaat. of bedoel ook tijdens normale stap tactfouten en op voltes e.d.? ik moet zeggen dat ik haar, op een heet stapje hier of daar niet echt op tactfouten heb betrapt. verder bedankt voor je antwoord
;)

@ aerdenhout: goed lezen is ook een vak :+ nog een keertje dan: ik vraag specifiek om tips en hulp bij het oplossen van problemen waar ik nu tegenaan loop. natuurlijk ken ik de theorie en weet ik welke oplossingen de literatuur aandraagt, maar het gaat mij hier vooral om ervaringsdeskundigen. ik vraag toch helemaal niet of iemand mij even vanachter de computer wil uitleggen hoe ik een perfecte sb rij?
als je nuttige tips hebt, met uitleg zoals hierboven al door enkelen gegeven, dan hoor ik het alsnog graag. :Y)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:54

Morgalyen schreef:
Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar je kan volgens mij wel beter zien of ze ook echt snappen wat je van ze vraagt of dat ze er met hun pet naar gooien. Van boven wordt je zicht een beetje geblokkeerd door hun romp. Het heeft natuurlijk allebei nadelen als je alleen met je paardje bezig bent. Wat dat betreft is de blik van een derde eigenlijk heel waardevol. Tenminste, iemand die kan zeggen of het de goede kant op gaat. (Nee, dat was geen verkapte opmerking over een instructrice, een andere ruiter met verstand van zaken kan ook :D)

haha verkapte opmerking :P
ik vind het voordeel inderdaad dat ik kan zien of ze werkelijk overstapt of niet, ik merk ook dat ze wat kalmer is als ik naast haar sta. ze wordt toch heet en onzeker ( ze wil wel, maar snapt nog niet precies wat ik wil) als ik het in het zadel inzet. dan merk ik dat als ik eerst even op de grond begin en daarna het in het zadel nog een keer vraag dat ze het sneller begrijpt. ( kom ik een beetje begrijpelijk over :P het is best moeilijk om zo een subjectief gevoel te beschrijven )
ik heb trouwens regelmatig een ander ruiter die eventje een blik werpt op hoe het gaat. is het niet de eigenaar die even meekijkt dan is het wel een eigenaar van de bak die ik even vraag om een minuutje van haar tijd. en als die er beiden niet zijn dan is de grote ruit van de woonkamer ook een goede vriend :D

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:03

Volgens mij komen jullie er prima uit :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:16

ik hoop het. tot nu toe zijn alle grote problemen waar ik met haar tegen aan loop vrij simpel op te lossen geweest. ( textboek paardje dit, gewoon de literatuur erbij halen en daar staat het vrijwel altijd in)
nu we dit nieuwe hoofdstuk ingaan vind ik het toch wel spannend. ik wil het natuurlijk gewoon goed doen en ik ben blij dat ze het tot nu toe zo goed oppakt.

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:38

zorgen dat je in ieder geval de schouder top onder controle hebt door op beide kanten stelling te kunnen vragen, dus ook de contra, zonder dat ze daardoor door de schouder valt.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 18:21

kleine update:
vanmorgen eens even lekker gereden. we zijn lang bezig geweest. het heeft een flinke tijd gekost voordat ze kalm en los was. ze begon met zich vast te trekken op de linkerteugel en de rechterteugel absoluut niet aan te willen nemen, op been hulpen rende ze onder me vandaan en krulde ze zich op. (ter informatie, dit ben ik ook niet van haar gewend) het heeft me veel geduld gekost voordat ze haar weer op eigen benen hadden lopen. toen ben ik afgestapt ( pauzes tussendoor en het uitstappen erna doen we nu vaak aan de hand, na een paar minuten met het verstand op nul rondstappen wil ik dat ze actief blijft. met haar hoofd bij het werk en ook actief afkoelen. voorkomt ook spierpijn :D ) en heb ik aan de hand haar een aantal keer opzij gezet. toen ik vond dat ze het goed had begrepen ben ik weer opgestegen. en ik had een heel ander paard onder me! van rennerig en heet, naar relaxt en op twee teugels en eigen benen. ze nam teugelcontact aan en accepteerde beenhulpen gewoon. even wat overgangen terug en tempowisselingen gereden, in draf en galop. en toen voltes gaan sluiten en wijkend openen. ik heb zeker veel gehad aan de persoon (oeh ik weet niet meer wie :oo ) die mij vertelde dat ik moest kijken waar ik heen ging, hierdoor kon ik me veel beter ontspannen op de een of andere manier. ik heb extra goed gelet op het begrenzen met m'n buitenteugel en buitenbeen. ik vind dat dat al beter gaat dan vorige keer. wat ik vooral erg fijn vond was dat ze heel goed op mijn binnenbeen reageerde. als ik iets zijwaartse druk gaf ging ze zijwaarts, maar ik kon haar ook begrenzen als ze naar binnen wilde vallen en (HEEL FIJN) ik kon haar op de kleine volte extra aansporen haar binnenbeen eronder te zetten zonder dat ze meteen harder ging. ze nam ook meteen een mooiere buiging aan. ik voelde het gewoon activeren onder me. superfijn gevoel.
ik heb vooral links geoefend om dat dat haar goede kant blijft. ze werd vrijwel meteen na het wijken weer heet en probeerde zich weer op te krullen en los te maken van het bit, gelukkig kon ik haar weer fijn naar mn hand toe rijden door een aantal galopjes in te zetten.
al met al heel fijn gereden, na het rijden nog even het compliment geoefend ( nouja een beetje) dat doe ik vooral om haar lange rugspier een beetje te rekken, dat geeft een fijn gevoel.

heerlijk middagje!