ik wil bitloos gaan rijden , maar is dit verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

ik wil bitloos gaan rijden , maar is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:26

hallo ,

ik heb een draver van 4 jaar , een toppaardje met een prachtige rustige galop en prima stap , alleen vaak als je gaat aandraven , schiet ze weg .
wat ik altijd doe is haar op een volte sturen en (stevige) ophoudingen geven , na een minuut of tien draaft ze vaak al wat kalmer . maar als ik bitloos rijd heb ik nauwelijks meer controle over haar . toch ben ik er wel van overtuigd dat ze in staat is ook zonder bit rustig te kunnen draven .. maar wat is de beste manier om zonder bit te kunnen rijden ? ik weet dat er een test is op een site over welk bitloos hoofdstel het beste bij je paard past , maar kan dit niet vinden . weet iemand die site/test toevallig ?

liefs femke

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:28

Citaat:
maar als ik bitloos rijd heb ik nauwelijks meer controle over haar

Waarom wil je dan zo graag bitloos rijden als ik vragen mag?

YelaBrenda11

Re: ik wil bitloos gaan rijden , maar is dit verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:30

omdat uiteindelijk het toch de natuurlijkste manier van paardrijden is , is mijn mening . en ik ben er van overuigd dat je ook zonder een stuk ijzer een paard ik bedwang kunt houden . alleen wil ik daar graag wat hulp bij .

femke

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:32

Het zou ook kunnen dat ze weg schiet in de draf, omdat ze weet dat je een flinke ophouding gaat maken? misschien helpt een bitloos bit juist wel. wie weet

Edit: bitloos hoofdstel bedoel ik!
Laatst bijgewerkt door lindake op 22-03-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht samengevoegd, gebruik de wijzig knop.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:35

Citaat:
omdat uiteindelijk het toch de natuurlijkste manier van paardrijden is , is mijn mening . en ik ben er van overuigd dat je ook zonder een stuk ijzer een paard ik bedwang kunt houden .

Lijkt erop dat je er van uit gaat dat bitloos rijden vriendelijker is voor je paard. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Bitloze optomingen werken in op de neus van het paard, welke behoorlijk gevoelig is. Dit kan voor het paard net zo "onprettig" zijn als een bit. Het gaat er vooral om hoe je ermee om gaat, of het nu druk in de mond of druk op de neus betreft. Beide manieren zijn even onnatuurlijk.

Ik heb wel een aanrader voor je: het Horseware Micklem hoofdstel. Deze kan je op 5 manieren gebruiken:
- alleen bit
- gedeeltelijk bit/gedeeltelijk druk op de neus
- 3 manieren volledig bitloos
Op deze manier kan je proberen welke manier het beste bij jouw paard past zonder van hoofdstel te moeten wisselen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:37

nee , dat denk ik eerlijk gezegt niet , ik maak pas ophoudingen waarneer dat nodig is , eerder niet , ik draaf aan, houd mijn teugels op het juiste formaat . schiet ze weg , ophouding , niet vasthouden , want dan gaat ze alleen maar sneller , wat kneden in de teugels dus . als ze op het juiste ritme gaat , krijgt ze de grootste beloning , vrijheid op de teugels !

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:39

ik zal het eens google- en horseware

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:40

oke, wel vreemd dat ze dan wegschiet uit het niets

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:41

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:43

het is een echte draver-draf , en ook erg dravers-eigen . denk zelf dat het komt doordat ik met het slechte weer weinig heb kunnen rijden , en daarnaast de laatste maanden door omstandigheden veel grondwerk heb gedaan . in de zomer ging het namelijk super , ik reed toen alleen met halster en touw..denk at het met meer rijden wel weer beter zal gaan .

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:43

Ik zou het gewoon proberen! anders weet je het ook niet. elke paard is anders.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:45

Probeer eerst met bit, minder op je bit te rijden. Dus meer op je zit en stem! Als je merkt dat je het bit minder nodig hebt... stap dan over op bitloos!
Ik ben een voorstander van bitloos, maar het moet wel bij het paard kunnen. Sommige paarden hebben aangeleerd te reageren op pijn ipv druk. Dit moet je dus eerst afleren en opnieuw aanleren! Succes!
Laatst bijgewerkt door Soraya85 op 22-03-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:46

heb het ook geprobeerd , maar toen was ik haar kwijt . ik reed dan ook met halster en touw , niet speciaal gemaakt om mee te rijden dus .

ik had gedacht aan een bitloos hoofdstel met een zachte neusriem , en kingekruiste teugels . dit hoofdstel is speciaal gemaakt voor bitloos rijden , dus wie weet! alleen is hij wel erg prijzig ( 100 zonder tegels 120 met teugels..)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:52

kreeg ook de tip bitloos rijden met thiedeman .. tja , of dat nou zo slim is , daar heeft je paard meer last van dan met bit denk ik ! je hebt misschien zelfs kans tot breken van neusbeen.. en je paard wordt er ook niet gelukkiger van met al die druk op zijn neus , vond dat dan ook geen optie , wat jullie..?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:52

Ik zal mezelf even quoten uit een ouder topic:

Maris89 schreef:
Bitloos kan je niet zomaar "even" mee beginnen. Je moet je paard eerst leren wijken voor druk, grondwerk dus. Daarna kan je het onder man toepassen en ik raad je ook aan om dan de one rein stop te leren (je noodrem). Kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl en vraag of iemand je erbij wilt helpen.

Uhh.. Thiedeman? Waar wil je de riemen doorheen halen dan wat je normaal om het bit heen gespt? Nee, dat zou ik zeker niet doen!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:55

de one rein stop.. daar ga ik mee beginnen , binnenkort komt een NH instructrice deze kant op ,en daar wil ik graag op wachten omdat de one reine stop niet zomaar iets is . maar het heet ook niet voor niets de ''noodrem'' die is in de eerste instantie nog niet echt nodig, denk ik.

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 16:21

maris89 , sja , het is niet onmogelijk hoor , je doet de riemen gewoon door de zijkanten van het halster en je gespt ze vast op clipje 1,2 of 3. maar mijn voorkeur het niet !

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 18:43

klinkt niet slecht ! weet je toevallig ook de prijs uit je hoofd?

femke

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:54

Het Micklem Multibridle kost 135 euro (zonder teugels).

Foto's en prijzen staan op onze website www.horsewaredekens.nl bij "Micklem hoofdstellen".
Hier alvast een foto:

Afbeelding

Het leuke is dat als je met de bitclips rijdt, je half om half rijdt (half met druk op het bit en half met druk op de neus). Dat is dus een mooie overgang naar volledig bitloos. En als je volledig overgaat naar bitloos kan je uit 3 opties kiezen, dus je kan alles proberen bij je paard met 1 hoofdstel.
Daarnaast is hij als kaptoom en als halster te gebruiken en is het een zeer vriendelijk hoofdstel voor het paard, omdat hij ontworpen is op basis van het skelet van het hoofd. Dit in tegenstelling tot andere hoofdstellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:02

je moet je paard niet willen stoppen met druk op de neus of in de mond, hij moet gewoon op stem al reageren. Je vraagt het eerst en als het dan niet lukt geef je druk, gaat hij dan nog niet rustiger dan rij je een volte. Nog geen reactie? -> One rein stop

Dit blijven herhalen totdat je draver al reageert op fase 1 (stemcommando).

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:51

Het kan inderdaad gewoon zijn gedrag zijn, onafhankelijk van het bitloos.
Als het niet gaat kun je ook een vriendelijk bit nemen bv. ongebroken bustrens.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:51

Denk dat het niet met bit of bitloos te maken heeft, maar dat het meer met jou techniek te maken heeft, een stevige ophouding is al fout als je paard weg schiet, je wilt bitloos , maar geeft wel een stevige ophuoding dat erg veel pijn doet in een mond.
Dus een beetje tegenstrijdig toch?
Als je bitloos wil begin dan bij het begin en dat is de stap en het sturen op je zit,
Als je paard even wegschiet geef dan juist losse teugel , meestal schieten ze er vandoor omdat ze teveel op de teugel gereden worden, leer onafhankelijk zitten en geef je paard zoveel goeie leiding van af de rug dat hij jou gaat geloven, dus verdiep je in de techniek en vooral ook de theorie, natuurlijker kan niet, als je weet hoe het paarden lichaam/hoofd in mekaar zit kun je die ook makkelijker besturen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:07

ik rijd nu met een dubbelgebroken bitje. en heb daarnaast ook een met rubber eromheen . maar die is enkelgebroken . ik weet ook niet altijd even precies hoe ik moet reageren als mijn paard wegschiet . de één zegt dat ze een spel speelt , de ander zegt dat ze last van de rug heeft , en weer een ander zegt dat ze gespannen is . ik heb zelf de laatste tijd wat minder gereden , misschien is dat een deel van de verklaring.

femke

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:18

Als je nu bedenkt dat een paard echt geen spel speelt en al het lichamelijke hebt uit gesloten, dan blijft de spanning over en die komt vaak van de ruiter, of de ruiter is gespannen of geen goede leider waardoor het paard gespannen word.
Dat kan komen omdat je dingen vraagt van het paard waar je zelf geen idee van hebt of het paard totaal niet snapt wat je wil.
Dus neem dan les en begin bij de basis en leer de techniek en verdiep je in de theorie hoe een paard beweegt en hoe zijn natuurlijke reacties zijn.
En dat kun je allemaal zonder bit aan het paard uitleggen, het is zelfs eerlijker om je paard bitloos dingen aan te leren.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:18

bedankt voor je reactie .

heb een tijdje les gehad , maar ben daarmee gestopt omdat de lessen s'avonds waren . en ik niet alleen daarheen kan rijden . en daarnaast ga ik binnenkort NH lessen volgen . ik denk naarmate ik mijn paard weer meer rijd , ze vanzelf rustiger zal worden . wat ik meestal aok wel doe is haar op en volte sturen , binnen hand van de hals buitenhand er bij houden zodat ze niet naar binnen valt , en met de binnenhand wat kneden , hand openen en sluiten . als ik dit een tijdje volhoud ga ik er vanuit dat het zal werken .

liefs femke